Nominaties ’Engine of the Year’ bekend
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Nominaties ’Engine of the Year’ bekend
We weten bijna welke autofabrikant volgens de deskundigen dit jaar met het beste motorblok op de proppen kwam. De nominaties voor de verkiezing ’International Engine of the Year’ zijn namelijk bekend.
Tot de grootste kanshebbers behoren de Mitsubishi 2,0-liter turbomotor uit de Lancer Evolution X, de 3,8-liter twinturbomotor uit de Nissan GT-R en Subaru’s Boxer Dieselmotor.
Daarnaast zijn de ogen gericht op de 2,0-liter twinturbodiesel uit de BMW 123d en de 4,0-liter V8 uit de BMW M3.
Andere genomineerden zijn de 5,0-liter V10 uit de Audi RS6, de 1,4-liter T-Jet van Fiat, de 3,0-liter turbomotor van Volvo en de machtige 6,2-liter V8 met supercharger uit de Corvette ZR-1.
De jury kiest niet alleen een overall-winnaar: er zijn verschillende categorieën. Hieronder vallen ’gunstigste verbruik’, ’beste prestaties’. Daarnaast worden de motoren onderverdeeld per cilinderinhoud. De laagste categorie is voor motoren met een cilinderinhoud van minder dan één liter, de topcategorie is voor motoren van meer dan 4,0-liter.
Vorig jaar was de 3,0-liter twinturbo zescilinder uit de BMW 335i de overall-winnaar. Bij de jaarlijkse Engine of the Year verkiezing bepaalt een jury van 62 vakjournalisten de winnaars.
bron:autoweek
Tot de grootste kanshebbers behoren de Mitsubishi 2,0-liter turbomotor uit de Lancer Evolution X, de 3,8-liter twinturbomotor uit de Nissan GT-R en Subaru’s Boxer Dieselmotor.
Daarnaast zijn de ogen gericht op de 2,0-liter twinturbodiesel uit de BMW 123d en de 4,0-liter V8 uit de BMW M3.
Andere genomineerden zijn de 5,0-liter V10 uit de Audi RS6, de 1,4-liter T-Jet van Fiat, de 3,0-liter turbomotor van Volvo en de machtige 6,2-liter V8 met supercharger uit de Corvette ZR-1.
De jury kiest niet alleen een overall-winnaar: er zijn verschillende categorieën. Hieronder vallen ’gunstigste verbruik’, ’beste prestaties’. Daarnaast worden de motoren onderverdeeld per cilinderinhoud. De laagste categorie is voor motoren met een cilinderinhoud van minder dan één liter, de topcategorie is voor motoren van meer dan 4,0-liter.
Vorig jaar was de 3,0-liter twinturbo zescilinder uit de BMW 335i de overall-winnaar. Bij de jaarlijkse Engine of the Year verkiezing bepaalt een jury van 62 vakjournalisten de winnaars.
bron:autoweek
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Ben het wel met je eens Speedy, maar een Turbo op een klein motortje doet het zeer goed voor het milieu, en ook daar zal best wel naar gekeken worden denk ik.
Op zich vind ik de 1.4 T-jet een zeer goed motortje. Klein compact, en toch powerrrrrr.
Een 4.0L zal zeker lekker rijden, maar lust ook een aardige slok brandstof, co2 uitstoot, en HET past niet eens in een GP (jammer hé)
Op zich vind ik de 1.4 T-jet een zeer goed motortje. Klein compact, en toch powerrrrrr.
Een 4.0L zal zeker lekker rijden, maar lust ook een aardige slok brandstof, co2 uitstoot, en HET past niet eens in een GP (jammer hé)
Mwah, met de verpakking van die 4.0 kan ik ook leven
BMW heeft ook al redelijk wat van die engine-of-the-year awards binnen weten te slepen dus Fiat heeft er een zware dobber aan.
Maar zuinige motoren hebben (helaas) de toekomst, zie die 2.0 uit de Lancer Evo X waar iets van 270pk uit gehaald wordt
BMW heeft ook al redelijk wat van die engine-of-the-year awards binnen weten te slepen dus Fiat heeft er een zware dobber aan.
Maar zuinige motoren hebben (helaas) de toekomst, zie die 2.0 uit de Lancer Evo X waar iets van 270pk uit gehaald wordt
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
- Maxximum
- Membre D'Oro
- Berichten: 1553
- Lid geworden op: do feb 21, 2008 13:20
- Locatie: NL, Sint Jansteen
Het issue over de opwarming van de aarde speelt toch al een tijdje mee.Speedy schreef: Maar zuinige motoren hebben (helaas) de toekomst, zie die 2.0 uit de Lancer Evo X waar iets van 270pk uit gehaald wordt
Valt me tegenwoordig toch wel meer op dat ze er nu écht mee bezig zijn.
Wasmiddel word sterker geconcentreerd zodat er minder verpakking nodig is, en minder vrachtwagens om het te vervoeren (die reclame met dat plakboek waar het egeltje oversteekt).
Ik vind het wel knap dat ze de motoren gaan downsizen en toch proberen er zo veel mogelijk uit te halen. toch best grappig dat je strax misschien in een 0.8 V3 Turbo rijd, met 150 pk ofzo. Denk dat dit voor menig technici een uitdaging blijft...
GP 1.4 T-Jet 16V Sport 120 - Crossover Black metallic - Cruise-control - Privacy glass
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
CHECK MY GP PICTURES! @ PERSONAL TOPIC
Bill Gates (MicroSoft) schreef:If you can't make it good, at least make it look good
Eigenlijk wel leuk allemaal als je ziet wat fabrikanten allemaal uit de kast halen om een aantrekkelijke motor te fabriceren die ook nog binnen de milieueisen valt.
Downsizen....turbootje hier, compressortje daar....klein V-motortje......en dan te weten dat bijna al die ideeën in de jaren '60 al zijn bedacht en uitgevoerd in Italië (met name door Lancia).
Over het niet passen van de V8 in een GP: zeg nooit nooit, ik zag laatst een filmpje van een oude 500 met een blok uit een Ford Sierra Cosworth er in. Dus als dat past, waarom geen V8 in een GP? (op de achterbank, dat wel, maar dan nog )
Downsizen....turbootje hier, compressortje daar....klein V-motortje......en dan te weten dat bijna al die ideeën in de jaren '60 al zijn bedacht en uitgevoerd in Italië (met name door Lancia).
Over het niet passen van de V8 in een GP: zeg nooit nooit, ik zag laatst een filmpje van een oude 500 met een blok uit een Ford Sierra Cosworth er in. Dus als dat past, waarom geen V8 in een GP? (op de achterbank, dat wel, maar dan nog )
'Helaas', de prijs gaat wederom naar BMW, en wel de 3 liter twinturbo uit de 135, 335 en X6.
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/ ... f-the-year
http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/ ... f-the-year
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.