Nou daar zijn ze dan hoor...GP 120 pk 1.9 jtd

funk4life
Junior Stato
Berichten: 392
Lid geworden op: za feb 18, 2006 9:57
Locatie: Monnickendam

Bericht door funk4life »

@Joedelta

Was er veel verschil met jouw 16v en de 130 van de dealer?
GP Emotion 120MJ (5d) - 17" 15 spaak LM - Zijskirts - Spoiler - Uitlaatsierstuk - Getinte achterruiten - Chemical Grey: Bring it on!
joedelta

Bericht door joedelta »

funk4life schreef:@Joedelta

Was er veel verschil met jouw 16v en de 130 van de dealer?
@funk4life

Ik heb er lang over nagedacht. Ik dacht al wel dat veel mensen dat verschil wilden weten.
Ten eerste voelde het sportonderstel wat stugger/harder aan dan bij mijn Emotion, maar dat is logisch.
Je merkte bij de sport aan de besturing dat er wat meer gewicht in de neus zat, je moest wat meer kracht zetten bij de besturing.
De versnellingsbak is anders: de achteruit zit op een andere plek, en het schakelen bij de 1.4 16V (Emotion) gaat wat soepeler...bij de sport voelt het wat zwaarder aan. Wel zijn ze allebei even precies; geen problemen met haken of zo.
Het meest interessante is natuurlijk het motorisch verschil. Zelf heb je een 120 pk Multijet motor, dus je weet hoe zo'n motor loopt en wat hij kan. De tussensprints, wanneer de turbo echt gaat werken, geven een lekker snelheids- en krachtsgevoel, maar dat is natuurlijk typerend voor turbodiesels. Een benzinemotor (zonder turbo) geeft dat gevoel altijd wat minder.
Ik vreesde dat mijn 1.4 16V na het terugbrengen van de multijet heel slap zou aanvoelen. Ik had die ervaring al vaker gehad toen ik na het rijden in een (vervangende) Stilo met 1.9 JTD motor weer in mijn eigen 1.6 16V Stilo stapte. Ik had toen direct de neiging om het gaspedaal tot op de bodem in te trappen, op zoek naar de trekkracht.
Tot mijn verbazing, of eigenlijk positieve verrassing, had ik dat gevoel nu niet. Bij de 1.4 16V heb je, zoals gezegd, natuurlijk niet dat enorme krachtsgevoel van de turbodiesel, maar het viel me dus helemaal niet tegen. De benzinemotor maakt door zijn souplesse heel veel goed en verrast je soms ook positief met een moment van verhoogde trekkracht. De benzinemotor haalt het niveau van de multijet niet, maar hij is heel vlot en soepel, waardoor hij goed uit de verf komt.
funk4life
Junior Stato
Berichten: 392
Lid geworden op: za feb 18, 2006 9:57
Locatie: Monnickendam

Bericht door funk4life »

Allright, dank je wel voor je verslag(je). Wat ik wel opvallend vind is dat iedereen het zo over de turbo heeft nadat hij de 4000 toeren gepasseerd heeft. Ik vind dat namelijk wel meevallen. Voel geen extra versnelling ofzo, vind het juist het snelts van 3000 tot 4500 toeren. Maar op nou te zeggen dat ik een extra boost krijg na de 4000, nee niet echt. Verklaring?
GP Emotion 120MJ (5d) - 17" 15 spaak LM - Zijskirts - Spoiler - Uitlaatsierstuk - Getinte achterruiten - Chemical Grey: Bring it on!
joedelta

Bericht door joedelta »

Nog even een aanvulling op de "verschillen" tussen de 1.4 16V en de 130 pk Multijet.
Elders op het forum hadden we het over feit dat de remmen van mijn 1.4 16V Emotion niet zo bijterig waren als de 1.4 8V waar ik in proefgereden had. Iemand opperde dat de sport dat bijterige misschien wel had wegens de schijfremmen achter.
Ik kan nu echter melden dat dat niet zo is. De 130 pk Multijet met schijfremmen achter remt nagenoeg gelijk met mijn eigen GP. Betrouwbaar, goed dosseerbaar en "volwassen", dus zwaar in de ankers als het moet, en rustig afremmend als dat gewenst is.
joedelta

Bericht door joedelta »

funk4life schreef:Allright, dank je wel voor je verslag(je). Wat ik wel opvallend vind is dat iedereen het zo over de turbo heeft nadat hij de 4000 toeren gepasseerd heeft. Ik vind dat namelijk wel meevallen. Voel geen extra versnelling ofzo, vind het juist het snelts van 3000 tot 4500 toeren. Maar op nou te zeggen dat ik een extra boost krijg na de 4000, nee niet echt. Verklaring?
Nou, ik heb niet boven de 4000 toeren gereden met de 130 pk Multijet hoor, de boost zit er al voor. De echte turbodiesel boost moet je denk ik leren vinden...gewoon even het juiste samenspel tussen gas en koppeling ontdekken. :)
TeChNo2

Bericht door TeChNo2 »

hannes schreef:moet eerlijk zeggen, bij zo'n mooi huis hoort ook zo'n mooie auto :wink: :)
dat huis...daar ben ik nog trotser op (is ook nieuw) !!! 8) [/list]
Plaats reactie