lagers van de motor tikken
lagers van de motor tikken
vorige week viel het mij op dat er een tikje onder de motorkap erger geworden was, dus ben even naar de dealer gereden. Die constateerde al heel snel dat het de lagers van de motor waren die vervangen moeten worden. wanneer dat gaat gebeuren weet ik nog niet, eerst moet er gekeken worden wie voor de kosten op gaat draaien.. de lease maatschappij of fiat wegens garantie, want de gp is van feb 2007 en heeft net 80.000 gelopen.
nu ben ik geen rustige rijder, ik zit regelmatig in hoge toeren om maximaal koppel te hebben en ik hang er de nodige aanhangers achter. maar dit is toch wel een beetje snel. de motor heeft altijd netjes zijn olie gekregen die hij nodig had.
zijn er meer mensen die dit gehad hebben??
ps. ik weet alleen dat ze het over lagers gehad hebben, ik weet van een vorige punto dat er verschillende lagers kunnen zijn, maar dat is pas vast te stellen als ze alles open hebben liggen.. de dealer had het er namelijk over dat onder andere de zuigers er uit moeten. het voordeel is wel dat de motor er zo ver uit moet dat ze ook gelijk kunnen kijken naar de versnellingsbak.. die gaat soms pas na een paar keer klutsen in zijn achteruit..
nu ben ik geen rustige rijder, ik zit regelmatig in hoge toeren om maximaal koppel te hebben en ik hang er de nodige aanhangers achter. maar dit is toch wel een beetje snel. de motor heeft altijd netjes zijn olie gekregen die hij nodig had.
zijn er meer mensen die dit gehad hebben??
ps. ik weet alleen dat ze het over lagers gehad hebben, ik weet van een vorige punto dat er verschillende lagers kunnen zijn, maar dat is pas vast te stellen als ze alles open hebben liggen.. de dealer had het er namelijk over dat onder andere de zuigers er uit moeten. het voordeel is wel dat de motor er zo ver uit moet dat ze ook gelijk kunnen kijken naar de versnellingsbak.. die gaat soms pas na een paar keer klutsen in zijn achteruit..
GP sport 1.4 16V 95PK oranje
Re: lagers van de motor tikken
als je steeds je oliepeil hebt bijgehouden is dit gewoon een garantie geval.
maaaaaaaaaar ....... je weet nooit bij Fiat :roll:
maaaaaaaaaar ....... je weet nooit bij Fiat :roll:
Re: lagers van de motor tikken
de garage houder zei dat ze ook de onderhoudshistorie op gingen vragen en alles.. maar goed ik hoor het wel.. zolang ze maar een beslissing nemen voor dat de motor echt in de soep loopt vindt ik het best.hannes schreef:als je steeds je oliepeil hebt bijgehouden is dit gewoon een garantie geval.
maaaaaaaaaar ....... je weet nooit bij Fiat :roll:
GP sport 1.4 16V 95PK oranje
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
Re: lagers van de motor tikken
kunnen veel lagers zijn idd!
krukaslagers
nokkenaslagers
kan ook iets anders zijn (kapotte ventilator)
ik heb eens flink geratel met mijn delta gehad deze had een braam op de nokkenas waar door vaccuumpomp een nog al niet zo fijn geluid maakte!
iig veel suc6 er mee en hopen dat ze het vlug kunnen verhelpen!
krukaslagers
nokkenaslagers
kan ook iets anders zijn (kapotte ventilator)
ik heb eens flink geratel met mijn delta gehad deze had een braam op de nokkenas waar door vaccuumpomp een nog al niet zo fijn geluid maakte!
iig veel suc6 er mee en hopen dat ze het vlug kunnen verhelpen!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time
Re: lagers van de motor tikken
het is ondertussen al wat concreter geworden.. de motor is beschadigt geraakt door onvoldoende smering van de lagers. het resultaat is waarschijnlijk dat de motor dusdanig beschadigt is dat hij vervangen moet worden. dit terwijl ik toch met regelmaat de olie gecontroleerd heb. blijkbaar geeft de GP ook geen melding dat hij te weinig olie heeft omdat daar geen sensor er voor aanwezig is. vind ik persoonlijk vaag maar goed..
op dit moment heeft fiat de garantie van de motor afgewezen en heeft de lease maatschappij er een expert opgezet die heeft besloten dat het hele blok er uit moet om te kijken of het olie probleem niet ergens anders door veroorzaakt kan zijn.. nog even afwachten dus wat daar het oordeel van is.
op dit moment heeft fiat de garantie van de motor afgewezen en heeft de lease maatschappij er een expert opgezet die heeft besloten dat het hele blok er uit moet om te kijken of het olie probleem niet ergens anders door veroorzaakt kan zijn.. nog even afwachten dus wat daar het oordeel van is.
GP sport 1.4 16V 95PK oranje
Re: lagers van de motor tikken
de GP heeft idd geen sensor die het oliepeil aangeeft.the_dgc schreef:het is ondertussen al wat concreter geworden.. de motor is beschadigt geraakt door onvoldoende smering van de lagers. het resultaat is waarschijnlijk dat de motor dusdanig beschadigt is dat hij vervangen moet worden. dit terwijl ik toch met regelmaat de olie gecontroleerd heb. blijkbaar geeft de GP ook geen melding dat hij te weinig olie heeft omdat daar geen sensor er voor aanwezig is. vind ik persoonlijk vaag maar goed..
op dit moment heeft fiat de garantie van de motor afgewezen en heeft de lease maatschappij er een expert opgezet die heeft besloten dat het hele blok er uit moet om te kijken of het olie probleem niet ergens anders door veroorzaakt kan zijn.. nog even afwachten dus wat daar het oordeel van is.
ik kan me nog herinneren dat er GP rijders zijn die het oliepeil zo laag hadden staan dat het zelfs op de peilstok niet meer te zien was, en die hebben geen schade aan het blok gehad, dus maw... het blok kan wel tegen een stootje.
als het zo is als jij zegt en dat je steeds het oliepeil gecheckt hebt, dan moet fiat met goede papieren komen om onder de garantie uit te komen.
maar ik weet uit ervaring ondertussen dat ze bij fiat nl altijd proberen om eronder uit te komen.
hoop dat de expert van je wat vind
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: lagers van de motor tikken
...en laat IK nu diegene zijn die er "bijna" geen olie in HAD zitten. Mijn 14.16v loopt nu nog steeds als een zonnetje.
Moet zeggen dat ik nu wel wat regelmatiger mijn olie peil. Maar heb na mijn Grote beurt in Mei, nog steeds niets bij gevuld. Terwijl we weer ruim 10.000km meer op de teller staan.
Dus wat Hannes zegt: Het blok kan tegen een klein stootje.
In jouw geval, zou er best wel eens iets anders aan de hand kunnen zijn. Laat het in ieder geval goed uitzoeken, en laat je niet te snel afschepen door Fiat NL. Iemand zal voor de kosten moeten opdraaien, en dat wil Fiat NL liever niet!
Succes verder.
Moet zeggen dat ik nu wel wat regelmatiger mijn olie peil. Maar heb na mijn Grote beurt in Mei, nog steeds niets bij gevuld. Terwijl we weer ruim 10.000km meer op de teller staan.
Dus wat Hannes zegt: Het blok kan tegen een klein stootje.
In jouw geval, zou er best wel eens iets anders aan de hand kunnen zijn. Laat het in ieder geval goed uitzoeken, en laat je niet te snel afschepen door Fiat NL. Iemand zal voor de kosten moeten opdraaien, en dat wil Fiat NL liever niet!
Succes verder.
- Scooterguy
- Junior Stato
- Berichten: 251
- Lid geworden op: zo feb 12, 2006 23:59
- Locatie: Kwaadmechelen(B)
- Contacteer:
Re: lagers van de motor tikken
Raar al die verhalen van olieverbruik.
Als ik de beurt laat doen staat er nog steeds evenveel op de peilstok als bij de voorgaande beurt, alleen is de olie wat vuiler geworden, maar ook niet veel.
Als ik de beurt laat doen staat er nog steeds evenveel op de peilstok als bij de voorgaande beurt, alleen is de olie wat vuiler geworden, maar ook niet veel.
Grande Punto 2009 1.3 MJT 85PK Sport + een bende opties.
Re: lagers van de motor tikken
raar maar waar :roll:
de 1.4 16 v sportsound + luste hem ook wel en deze moest ik geregeld bijvullen net als vele anderen.
de T-jet daarentegen die ook een 1.4 16v blok heeft heb ik nog nooit hoeven bij te vullen, en daar kunnen meerdere T-jet rijders over mee praten
de 1.4 16 v sportsound + luste hem ook wel en deze moest ik geregeld bijvullen net als vele anderen.
de T-jet daarentegen die ook een 1.4 16v blok heeft heb ik nog nooit hoeven bij te vullen, en daar kunnen meerdere T-jet rijders over mee praten
Re: lagers van de motor tikken
de motor is ondertussen vervangen. er ligt nu een revisatie blok in. gezien alles wat er gebeurd is ga ik in ieder geval voortaan iets vaker mijn oliepijl in de gaten houden.. wat de kosten van deze grap gaan zijn heb ik nog niet gehoord..
GP sport 1.4 16V 95PK oranje