Bevroren voorruit (binnenkant)

Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Bevroren voorruit (binnenkant)

Bericht door Peter »

swans schreef:ik denk dat dat weinig uitmaakt Peter, want zoveel verschilt de handbediende airco niet van de dualzone airco's
OK maar dat bedoelde ik niet - ik wilde de nadruk niet op dat handbediend leggen - je kunt met een handbediende ook warme lucht bijmengen (moet je ook doen om te ontwasemen), dat begrijp ik :wink: .

Ik bedoelde: een airco circuit onttrekt in principe warmte en vocht aan het interieur, om dat aan de buitenwereld kwijt te kunnen.

=> warmte kwijt kunnen aan de buitenwereld zal wel lukken als het vriest dat het kraakt (voor zover de auto dan -al- warm is, uiteraard) :mrgreen:

=> maar het vocht dat uit het interieur wordt gehaald, bevriest dat niet "ergens" al in de vocht-aflaat van de airco, zodat je bv. onderdelen gaat verstoppen of overbelasten?

Ik heb zoiets meen ik ergens gelezen op het "www sgaf de" forum (Sharan, Galaxy, Alhambra Forum) toen ik afgelopen zomer twijfelde om m'n C8 tegen een Sharan dan wel tegen een C8 / 807 in te ruilen - uiteindelijk geen Sharan of Alhambra genomen o.a. omdat deze wagens blijkbaar erg veel airco problemen hebben - maar toen las ik ergens dat de airco compressor op deze modellen onder bepaalde buitentemperaturen automatisch uit zou schakelen juist om bevriezing te voorkomen (daar komt mijn vraag vandaan).

En omdat ik mijn vrouw zeg "rij maar altijd met airco aan" zodat de olie die zich in de koelvloeistof bevindt regelmatig alle dichtingen, compressor, ... , kan smeren, vraag ik me af of dat met deze koude wel goed is.... :?
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Bevroren voorruit (binnenkant)

Bericht door Peter »

Niemand een idee of het eventueel niet goed is om bij vriesweer met de airco compressor aan te rijden? Ben toch wel benieuwd! :wink:
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Bevroren voorruit (binnenkant)

Bericht door Hellfire »

Het ergste wat er kan gebeuren met je airco tijdens kou is dat het koelmiddel na het passeren van de verdamper nog vloeibaar is. Na de verdamper zit de compressor en die kan alleen met gas overweg. Het meest waarschijnlijke koelmiddel voor een airco is R-134. Dit heeft een kookpunt van -26,3 graden. Een redelijke airco koelt de lucht ongeveer 20 graden af, dus de kans bestaat dat het koelmiddel bij -6 graden of lager vloeibaar uit de verdamper komt. Bij temperaturen tussen de -20 en -15 zoals die vorige week zijn gesignaleerd zou ik zelf die airco lekker uit laten staan. Ook omdat zo'n enorm koude lucht meestal ook erg droog is. En wat de lagers en pakkingen betreft: zo lang vriest het niet in onze landen. ;)
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Bevroren voorruit (binnenkant)

Bericht door Peter »

bedankt :!:
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Bevroren voorruit (binnenkant)

Bericht door Sunrise »

Hellfire schreef:Het ergste wat er kan gebeuren met je airco tijdens kou is dat het koelmiddel na het passeren van de verdamper nog vloeibaar is. Na de verdamper zit de compressor en die kan alleen met gas overweg. Het meest waarschijnlijke koelmiddel voor een airco is R-134. Dit heeft een kookpunt van -26,3 graden. Een redelijke airco koelt de lucht ongeveer 20 graden af, dus de kans bestaat dat het koelmiddel bij -6 graden of lager vloeibaar uit de verdamper komt. Bij temperaturen tussen de -20 en -15 zoals die vorige week zijn gesignaleerd zou ik zelf die airco lekker uit laten staan. Ook omdat zo'n enorm koude lucht meestal ook erg droog is. En wat de lagers en pakkingen betreft: zo lang vriest het niet in onze landen. ;)
~~ weer wat geleerd...
Plaats reactie