OK maar dat bedoelde ik niet - ik wilde de nadruk niet op dat handbediend leggen - je kunt met een handbediende ook warme lucht bijmengen (moet je ook doen om te ontwasemen), dat begrijp ik .swans schreef:ik denk dat dat weinig uitmaakt Peter, want zoveel verschilt de handbediende airco niet van de dualzone airco's
Ik bedoelde: een airco circuit onttrekt in principe warmte en vocht aan het interieur, om dat aan de buitenwereld kwijt te kunnen.
=> warmte kwijt kunnen aan de buitenwereld zal wel lukken als het vriest dat het kraakt (voor zover de auto dan -al- warm is, uiteraard)
=> maar het vocht dat uit het interieur wordt gehaald, bevriest dat niet "ergens" al in de vocht-aflaat van de airco, zodat je bv. onderdelen gaat verstoppen of overbelasten?
Ik heb zoiets meen ik ergens gelezen op het "www sgaf de" forum (Sharan, Galaxy, Alhambra Forum) toen ik afgelopen zomer twijfelde om m'n C8 tegen een Sharan dan wel tegen een C8 / 807 in te ruilen - uiteindelijk geen Sharan of Alhambra genomen o.a. omdat deze wagens blijkbaar erg veel airco problemen hebben - maar toen las ik ergens dat de airco compressor op deze modellen onder bepaalde buitentemperaturen automatisch uit zou schakelen juist om bevriezing te voorkomen (daar komt mijn vraag vandaan).
En omdat ik mijn vrouw zeg "rij maar altijd met airco aan" zodat de olie die zich in de koelvloeistof bevindt regelmatig alle dichtingen, compressor, ... , kan smeren, vraag ik me af of dat met deze koude wel goed is....