Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
De krant Milano Finanza meldt dat de Italiaanse Berlusconi en Sarozy gesprekken voeren over een mogelijke samenwerking tussen Fiat en PSA Peugeot Citroen.
Het is niet bekend of de uitspraak van Fiat-topman Sergio Marchionne de gesprekken in gang hebben gezet. De kopman zei eerder deze week dat waarschijnlijk zes autoconcerns op lange termijn overblijven. Momenteel zijn 50 autofabrikanten aanwezig. Hij zei in de Italiaanse krant La Repubblica dat 2009 zakelijk bekeken de moeilijkste ooit wordt in zijn leven. Renault-kopman Ghosn bevestigde de uitspraak door te stellen dat de cris in de autoindustrie nog lang niet voorbij is en mogelijk ook in 2010 voortduurt.
Milano Finanza beroept zich op bronnen uit het kamp van Silvio Berlusconi, dat tevens onderzoekt of de gehele Italiaanse auto-industrie financiele hulp nodig heeft. Volgens persbureau Reuters spreekt Berlusconi komende woensdag John Elkann, de Chairman van IFI, waaronder Fiat valt.
Analisten geven aan dat een samenwerking tussen PSA Peugeot Citroen en Fiat commercieel zinvol is. De twee zijn sterk in de productie van compacte auto´s. Ze werken tevens samen op het gebied van bedrijfswagens en grote MPV´s. Beide bedrijven hebben veel joint-ventures, zoals PSA met BMW en Ford en Fiat met Ford en Suzuki. Als éen geheel bouwen PSA Peugeot Citroen en Fiat ongeveer net zoveel auto´s als de Volkswagen Groep en de alliantie Renault-Nissan, afgerond 6,2 miljoen stuks per jaar. Het zou de gecombineerde autofabrikant een vierde plaats op de wereldranglijst geven, na Toyota, General Motors en Ford (incl. Mazda).
Bron: Autotelegraaf
Het is niet bekend of de uitspraak van Fiat-topman Sergio Marchionne de gesprekken in gang hebben gezet. De kopman zei eerder deze week dat waarschijnlijk zes autoconcerns op lange termijn overblijven. Momenteel zijn 50 autofabrikanten aanwezig. Hij zei in de Italiaanse krant La Repubblica dat 2009 zakelijk bekeken de moeilijkste ooit wordt in zijn leven. Renault-kopman Ghosn bevestigde de uitspraak door te stellen dat de cris in de autoindustrie nog lang niet voorbij is en mogelijk ook in 2010 voortduurt.
Milano Finanza beroept zich op bronnen uit het kamp van Silvio Berlusconi, dat tevens onderzoekt of de gehele Italiaanse auto-industrie financiele hulp nodig heeft. Volgens persbureau Reuters spreekt Berlusconi komende woensdag John Elkann, de Chairman van IFI, waaronder Fiat valt.
Analisten geven aan dat een samenwerking tussen PSA Peugeot Citroen en Fiat commercieel zinvol is. De twee zijn sterk in de productie van compacte auto´s. Ze werken tevens samen op het gebied van bedrijfswagens en grote MPV´s. Beide bedrijven hebben veel joint-ventures, zoals PSA met BMW en Ford en Fiat met Ford en Suzuki. Als éen geheel bouwen PSA Peugeot Citroen en Fiat ongeveer net zoveel auto´s als de Volkswagen Groep en de alliantie Renault-Nissan, afgerond 6,2 miljoen stuks per jaar. Het zou de gecombineerde autofabrikant een vierde plaats op de wereldranglijst geven, na Toyota, General Motors en Ford (incl. Mazda).
Bron: Autotelegraaf
Re: Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
Dat zal onze voorzitter leuk vinden
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4980
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31
Re: Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
Of HANNES...
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
NEEEEEE, niet samen gaan. Doe me een LOL. Zit ik straks weer met een `peug`
- ed.de.vries
- Membre D'Oro
- Berichten: 1276
- Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
- Locatie: Grevenbicht
Re: Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
Peu is ook wel een goede auto, dat weet onze VZ toch ook "uit ervaring!!!! "
~] bedenk waar je aan begin,als je de Grande ga verlaten!!!! ~] ~]
Veel s6 met overdenken!!!
:der ALTE:
~] bedenk waar je aan begin,als je de Grande ga verlaten!!!! ~] ~]
Veel s6 met overdenken!!!
:der ALTE:
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
Wie weet waar je over 2 jaar in rijdt Misschien wel een Chinese auto
Re: Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
En dan kan Hannes op ons forum blijven
Bruno
Bruno
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
ed.de.vries schreef: Peu is ook wel een goede auto, dat weet onze VZ toch ook "uit ervaring!!!! "
De VZ heeft heel wat mindere goede ervaringen met PSA. Noem het maar BAR en BOOS. Zeker dat laatste ben ik vaak geweest bij de dealer.
Re: Krant: poging tot samenvoegen PSA en Fiat
Fiat-kopman Marchionne wil aandacht Italiaanse overheid
Fiat's roep voor een partner om de economische crisis te overleven is een signaal naar de overheid toe. Fiat wil met de uitspraak de eigen overheid wakker schudden. In Duitsland en Frankrijk wordt al vanuit de regering gesproken over financiële ondersteuning van de autosector, maar in Italië is daar nog geen sprake van.
Sinds de uitspraak van Fiat-topman Sergio Marchionne over de noodzaak van een partner heeft de media het Italiaanse autoconcern in verband gebracht met PSA Peugeot Citroën en BMW. Analisten verwachten echter geen overnames of deelnemingen op korte termijn, zo bericht Reuters. "Er klopt komend jaar geen partner aan," zegt Adam Jones van Morgan Stanley. "Iedereen heeft de handen vol aan zichzelf."
Nu de teruglopende autoverkopen ten koste gaan van enkele duizenden banen hebben de Franse en Duitse regering plannen geopperd om hun auto-industrie te ondersteunen. Zo krijgt een koper in Frankrijk 1.000 euro ondersteuning wanneer de oude auto wordt ingeruild op een schoner exemplaar. In Italië gebeurt vooralsnog niets. Fiat sluit tijdelijk de deuren en stuurt duizenden werknemers met een gereduceerd salaris naar huis.
Volgens Fiat-baas Sergio Marchionne is zijn bedrijf te klein om zelfstandig te overleven, die indruk wekte amicale topman vorige week. "De achterliggende gedachte van zijn uitspraak is het gebrek aan ruggesteun vanuit de overheid," zegt een analist, die wenst anoniem te blijven. "Fiat wordt genoodzaakt volgend jaar drastische maatregelen te nemen."
Tot de opties behoren het sluiten van twee fabrieken in het zuiden van Italië, waardoor meer dan 6.000 banen verloren gaan. "Als de marktomstandigheden verslechteren, zullen de reserves van Fiat verkleinen. Het gevolg is een herstructurering van de activiteiten, met name in Italie," zegt een andere analist. De twee fabrieken -Napels en Sicilië- komen onder druk te staan. Ze hebben veel hogere kosten dan de buitenlandse faciliteiten, aldus de analist.
De Italiaanse kranten Milano Finanza en Corriere della Sera schreven dat Sarkozy en Berlusconi elkaar deze week ontmoette om over een eventueel samenwerkingsverband tussen Fiat en PSA Peugeot Citroen te praten. Naar verluidt werd er tussen de twee niet over de auto-industrie gesproken.
Mocht het tot een deal komen tussen de Franse en Italiaanse autobouwer dan gaat dat zonder twijfel ten koste van veel banen. De leveringsprogramma´s van de twee richten zich op dezelfde segmenten. Het ook genoemde BMW, dat slechte ervaringen heeft met overnames (Rover), zorgt daarentegen voor een aanvulling van het gamma en de activiteiten. Van synergie is weer nauwelijks sprake.
Bron: Autotelegraaf
Fiat's roep voor een partner om de economische crisis te overleven is een signaal naar de overheid toe. Fiat wil met de uitspraak de eigen overheid wakker schudden. In Duitsland en Frankrijk wordt al vanuit de regering gesproken over financiële ondersteuning van de autosector, maar in Italië is daar nog geen sprake van.
Sinds de uitspraak van Fiat-topman Sergio Marchionne over de noodzaak van een partner heeft de media het Italiaanse autoconcern in verband gebracht met PSA Peugeot Citroën en BMW. Analisten verwachten echter geen overnames of deelnemingen op korte termijn, zo bericht Reuters. "Er klopt komend jaar geen partner aan," zegt Adam Jones van Morgan Stanley. "Iedereen heeft de handen vol aan zichzelf."
Nu de teruglopende autoverkopen ten koste gaan van enkele duizenden banen hebben de Franse en Duitse regering plannen geopperd om hun auto-industrie te ondersteunen. Zo krijgt een koper in Frankrijk 1.000 euro ondersteuning wanneer de oude auto wordt ingeruild op een schoner exemplaar. In Italië gebeurt vooralsnog niets. Fiat sluit tijdelijk de deuren en stuurt duizenden werknemers met een gereduceerd salaris naar huis.
Volgens Fiat-baas Sergio Marchionne is zijn bedrijf te klein om zelfstandig te overleven, die indruk wekte amicale topman vorige week. "De achterliggende gedachte van zijn uitspraak is het gebrek aan ruggesteun vanuit de overheid," zegt een analist, die wenst anoniem te blijven. "Fiat wordt genoodzaakt volgend jaar drastische maatregelen te nemen."
Tot de opties behoren het sluiten van twee fabrieken in het zuiden van Italië, waardoor meer dan 6.000 banen verloren gaan. "Als de marktomstandigheden verslechteren, zullen de reserves van Fiat verkleinen. Het gevolg is een herstructurering van de activiteiten, met name in Italie," zegt een andere analist. De twee fabrieken -Napels en Sicilië- komen onder druk te staan. Ze hebben veel hogere kosten dan de buitenlandse faciliteiten, aldus de analist.
De Italiaanse kranten Milano Finanza en Corriere della Sera schreven dat Sarkozy en Berlusconi elkaar deze week ontmoette om over een eventueel samenwerkingsverband tussen Fiat en PSA Peugeot Citroen te praten. Naar verluidt werd er tussen de twee niet over de auto-industrie gesproken.
Mocht het tot een deal komen tussen de Franse en Italiaanse autobouwer dan gaat dat zonder twijfel ten koste van veel banen. De leveringsprogramma´s van de twee richten zich op dezelfde segmenten. Het ook genoemde BMW, dat slechte ervaringen heeft met overnames (Rover), zorgt daarentegen voor een aanvulling van het gamma en de activiteiten. Van synergie is weer nauwelijks sprake.
Bron: Autotelegraaf