wielvlucht en askanteling

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Harrie45
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 20, 2006 20:49

wielvlucht en askanteling

Bericht door Harrie45 »

Mijn GP trok een klein beetje naar rechts. Daarom ben ik even bij All-Tyre langs gegaan om de uitlijning te laten controleren. De monteur kwam vragen of het een schadeauto was :evil: Dat is natuurlijk niet het geval. De wielvlucht en askanteling rechtsvoor was niet binnen het normale bereik. Nou zijn dat net de 2 zaken die niet normaal te verstellen zijn. De sporing is wel iets bijgesteld van -0°18' naar +0°14'. Het naar rechts trekken is daardoor zo goed als opgelost. Toch ben ik daarna even bij de Fiat garage geweest. Daar wist men me te vertellen dat dit hoogstwaarschijnlijk is veroorzaakt door het door een gat in de weg rijden. Nu ik daar over nadenk ben ik inderdaad eens door een flink gat in de weg gereden. Blijkbaar is daardoor de wielvlucht en askanteling veranderd. De garage adviseerde me om het eens aan te kijken en met name de bandenslijtage in de gaten te houden. Hij wist eigenlijk ook niet hoe dit verder aan te pakken. Er zijn zoveel zaken die met de ophanging te maken hebben dat het op goed geluk uitwisselen wordt en de afwijking is nou ook niet schrikbarend hoog.

Zijn er op dit forum mensen die hier meer verstand van hebben en mij kunnen adviseren? Kan ik hiermee doorrijden? Zo snel mogelijk laten repareren? Waar te beginnen?

Graag enkel antwoorden van mensen die hier echt verstand van hebben.

Hier wat er gemeten is:

Afbeelding
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Gebruikersavatar
Harrie45
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 20, 2006 20:49

Re: wielvlucht en askanteling

Bericht door Harrie45 »

Is er echt niemand op dit forum met verstand van zaken?
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: wielvlucht en askanteling

Bericht door swans »

kan het wel proberen maar verstand heb er ik niet van.
maar ik dacht dat als je wielvlucht niet goed is dat ze deze altijd kunnen aanpassen (stelboutje op het onderstel (aan de voorkant dan toch)

volgens mij is dit op de achteras (omdat dit een starre achteras is) heel erg lastig of niet mogelijk.

en dit is volgens mij idem voor de askanteling. Ga eens voor een second opinion naar iemand anders die kan uitlijnen (en laat daar die uitdraai ook nog eens zien!)
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
Harrie45
Nuovo Arrivato
Berichten: 94
Lid geworden op: do jul 20, 2006 20:49

Re: wielvlucht en askanteling

Bericht door Harrie45 »

Officieel kan de wielvlucht en askanteling niet aangepast worden, maar bij mij is het toch gelukt. Door de bevestiging van de 'voorpoten' te lossen en tijdens de goede kant op drukken weer vast te zetten werd een deel opgelost. Daarna werd het subframe gelost en ook weer door de juiste kant op te drukken weer vastgezet. Door deze truuk is de wielvlucht en askanteling links en rechts weer gelijk en binnen de specificaties. Ditalles is uitgevoerd door firma Dassen in Eindhoven.
FIAT Grande Punto 1.4 T-Jet Sport 120 pk. 3 deurs, Crossover black, 3 hoofsteunen achter, 17" velgen, Blue@me nav, parkeersensoren, regensensor, anti whiplash hoofdsteunen.
Hier voor: FIAT Grande Punto Emotion. 1.9 JTD 120pk.
Gebruikersavatar
ZotteMoris
Nuovo Arrivato
Berichten: 41
Lid geworden op: di mar 17, 2009 22:12
Locatie: België , West-Vlaanderen

Re: wielvlucht en askanteling

Bericht door ZotteMoris »

volgens mij kan je zeker doorrijden , je bent toch bij een bandencentrale en een garage geweest , als het gevaarlijk was zou zeker 1 van beide dit wel gezegd hebben .

een negatief camber kan voor de wegligging geen kwaad , in tegendeel , in de autosport hebben al de auto's een licht negatief camber . wel kan je wagen hierdoor meer "spoorzoeken" , en zal de bandenslijtage niet perfect plat zijn
"If Everything Seems Under Control, You're Just Not Going Fast Enough"
Gebruikersavatar
Goose
Senior Stato
Berichten: 732
Lid geworden op: wo okt 04, 2006 10:11
Locatie: Gent

Re: wielvlucht en askanteling

Bericht door Goose »

die ongelijke slijtage is wel levensgevaarlijk hoor, lees klapband.

en officieël kan dit niet bijgesteld worden ??

lijkt mij toch wel hoor, vraag maar aan één van de jongens die verlaagd rondrijden, die zijn normaalgezien na het verlagen allemaal opnieuw uitgelijnd, mag geen probleem zijn, iets of wat deftige bandencentrale doet dit voor een klein prijsje
GP, Privacy Windows, mistlichten, Crossover Black, Denim Black interior, No Punto logo on the back 13 Mjt 90 Pk Dynamic, 17" OZ Superlegerra
Plaats reactie