Capaciteit accu

Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: Capaciteit accu

Bericht door Ernst »

ja alles is netjes geinstalleerd dikke kabel etc...
ben zo juist langs de garage geweest en die zeggen dat zo'n 130 diesel dynamo niet kan/past..
maar hij kijkt ook alleen maar op zon lijste en dan is het van'' tja het staat er niet tussen''
dus ik weet het ook niet... heb er weining aan gehad helaas..
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Jelle

Re: Capaciteit accu

Bericht door Jelle »

Xander schreef:De capaciteit zegt echter niets over het piekvermogen (dat staat meestal apart vermeld). Je startprobleem zul je wel bij het piekvermogen van de accu moeten gaan zoeken (als het aan de accu ligt... ), de capaciteit was overduidelijk niet te klein, anders had je echt geen 15 startpogingen kunnen doen zonder je accu leeg te trekken lijkt me. :?:
Vermoedelijk ligt het piekvermogen bijna automatisch hoger naarmate de capaciteit toeneemt?
In ieder geval nu geen problemen meer (en in de afgelopen 9 maand dat ik ermee rij, met de standaard accu ook nooit gehad).
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Capaciteit accu

Bericht door Xander »

Jelle schreef: Vermoedelijk ligt het piekvermogen bijna automatisch hoger naarmate de capaciteit toeneemt?
Dat zou je denken, maar dat hoeft dus niet zo te zijn...

Theoretisch (en met onzingetallen) kun je een accu hebben van 10Ah en een accu van 100Ah die allebei een piek van 200A kunnen leveren. Enige verschil is dat de 10Ah accu het een stuk korter volhoudt...

(toevallig net een nieuwe accu gehaald voor de camper van mijn ouders, de oude en de nieuwe zijn beide 90Ah, de oude heeft een piekvermogen van 395A, de nieuwe 620A... )
Plaats reactie