Capaciteit accu

Jelle

Capaciteit accu

Bericht door Jelle »

Is er iemand die de standaard accu capaciteit kent voor een GP met 1.3 Mjet van 90Pk? Kan het niet onmiddelijk in het boekje terugvinden.

Had vorige week meermaals startproblemen wegens de kou. Iemand van Touring wist te vertellen dat de accu van 45Ah te licht was, ze hebben de accu uitgemeten en deze was niet leeg of defect maar gewoon te klein om ook in zeer koud weer genoeg kracht te hebben. Er zit nu één in van 62Ah en nu geen problemen meer (deze is ook duidelijk groter). Als ze standaard 45Ah monteren, zouden toch veel meer GP's hier last van hebben?
Gebruikersavatar
ulti
Senior Stato
Berichten: 752
Lid geworden op: zo jul 22, 2007 11:08
Locatie: lelystad

Re: Capaciteit accu

Bericht door ulti »

mm mijne was starten lopen met de kouw. Geen enkele last gehad
Grande Punto sport - > Abarth Evo ->500S
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Capaciteit accu

Bericht door Bennink »

Wat een vreemd verhaal Jelle... dat zal iets moeten zijn wat Fiat heeft uitgezocht en als blijkt dat je oude accu niet zou kunne voldoen in de kou vind ik het raar dat je dan een kleine accu krijgt. Ik weet niet welke accu ik heb, maar ik heb een 1400 8-klepper, ik denk dat de accu's voor diesels anders zijn.

Meer mensen met een diesel en info over hun accu?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Capaciteit accu

Bericht door Joland »

ulti schreef:mm mijne was starten lopen met de kouw. Geen enkele last gehad

Die van mij (ook een MJet 90HP) had ook geen enkel probleem. T kan zijn dat je toevallig gewoon een slechte accu had.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Capaciteit accu

Bericht door Giovanni Tutore »

In het boekje kan ik het ook niet terug vinden...

In de folder met technische gegevens staat 50 Ah voor 1.3 Multijets ~]
Gebruikersavatar
Scooterguy
Junior Stato
Berichten: 251
Lid geworden op: zo feb 12, 2006 23:59
Locatie: Kwaadmechelen(B)
Contacteer:

Re: Capaciteit accu

Bericht door Scooterguy »

Ik heb ook nog steeds de originele erin zitten, en die maakt het niet uit of het -22° is, starten doet de GP vanaf de eerste keer zonder moeite.
Als je veel korte ritten maakt vraag je wel om een batterij die problemen geeft daar deze dan niet de tijd krijgt om op te laden, dan moet je toch tellen op een 30km rijden aan 1 stuk.
Grande Punto 2009 1.3 MJT 85PK Sport + een bende opties.
Jelle

Re: Capaciteit accu

Bericht door Jelle »

Dat je niet enkel korte ritten mag rijden hou ik wel in de gaten. Woon 40 km van m'n werk, met +30 km snelweg, mag dus eigenlijk geen probleem zijn. Batterij was ook niet leeg want heb minstens 15 keer proberen starten en steeds draaide de startmotor rond, behalve de laatste pogingen dan. Na 20 minuten, tijdens wachten op wegenwacht nogmaals geprobeerd, en toen wilde de GP wel gewoon starten zonder aarzelen... .

Zal volgens mij wel die 5Ah te weinig zijn in combinatie met temperaturen ver onder nul. Nu er een zwaarder type inzit nog geen problemen gehad, blijft hopelijk ook zo. Bedankt voor de input allen!
Bruno
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: do feb 21, 2008 20:23

Re: Capaciteit accu

Bericht door Bruno »

Probleem kan ook de startmotor zijn. Bij mijn vorige auto had ik ook bij koud weer startproblemen. Hij ging wel aan maar pas bij de derde keer. Maar de garage kon niks vinden. Na een paar jaar bleek dat de startmotor toch een probleem had (met doormeten eerder nooit gevonden!). Nadat er een ruil startmotor in werd geplaatst geen problemen meer gehad. Ik denk dat als de motor eenmaal gestart is de startmotor ook warm is en daarna geen problemen meer geeft. Dat had ik namelijk. Ik denk dat je het beste als het echt koud is de auto eens moet laten overnachten bij de garage zodat ze kunnen doormeten als die echt koud is. Ik wil niet zeggen dat ze het dan vinden maar het kan dus zijn dat jouw startmotor dus net goed is en als die koud is net niet goed is.

Bruno
Gebruikersavatar
Wobmans
Berichten: 1
Lid geworden op: do aug 02, 2007 8:21

Re: Capaciteit accu

Bericht door Wobmans »

Bij mij ook starten en lopen met standaard accu. (ook hier weinig "korte" ritten)
GP 1.3 JTD Cool DuaLogic
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: Capaciteit accu

Bericht door Ernst »

Ik weet niet waar ik het precies moet posten dus doe ik het hier..

ik heb een probleem..

Mijn Hertz EP1 D versterker is nu 2 keer vervangen omdat deze om onduidelijke reden kapot ging,nu is mijn GP donderdag binnenste buiten gekeerd en is het hele audio systeem doorgemeten..
en wat blijkt.. De GP kan de stroom voorziening niet op peil houden.. Als alles voluit staat gebruikt het 77 amp (alleen de audio)en dan komt het stroomverbruik van de auto nog bij.

Het voltage zakt achterin zelfs ver onder de 12 volt.. Ze zeiden zelfs dat op een gegeven moment het lichtje in de kofferbak uit ging..
Een sterkere dynamo zetten is de ultieme oplossing maar aangezien bij fiat alles mooi ver weg is gestopt is dat een kostbare ingreep..

Zijn er mensen die weten hoeveel amp de dynamo levert?
En wat is de zo groot mogelijkst accu die je kan plaatsen in een GP

Ik wil dan een zo groot mogelijke gel accu laten plaatsen maar ik weet niet of dit überhaupt mogelijk is..
Er zijn toch meer mensen op dit forum met een giga audio installatie, ik zou graag horen of die er ook last van hebben...

Om een lang verhaal kort te maken.. Hebben jullie nog tips of ideeën..

Want ik word er zo langzamer hand moedeloos van dat mijn gp elke 3 weken weer naar de audio zaak kan om weer versterker te wisselen.. :cry:

Alvast bedankt...
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Capaciteit accu

Bericht door Giovanni Tutore »

ELECTRICAL SYSTEM (12V)
Battery capacity without climate control (Ah) 40
Battery capacity with climate control (Ah) 50
Alternator without climate control: (A) 70
Alternator with climate control: (A) 70


... ~]

De 120/130pk heeft generator met (A) 120
De 90 pk diesel (A) 90.

Star en t jet heb ik geen gegevens van.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Capaciteit accu

Bericht door Xander »

Jelle schreef:Batterij was ook niet leeg want heb minstens 15 keer proberen starten en steeds draaide de startmotor rond, behalve de laatste pogingen dan.
Die 45Ah van je oude accu was de capaciteit. De capaciteit van die accu was letterlijk "45 ampere maal uur", dat betekent dat de accu na 1 uur leeg is als je er 45A uit trekt, na een half uur leeg is als je er 90A uit trekt en zo'n 10 uur meegaat met 4.5A constant.

De capaciteit zegt echter niets over het piekvermogen (dat staat meestal apart vermeld). Je startprobleem zul je wel bij het piekvermogen van de accu moeten gaan zoeken (als het aan de accu ligt... ), de capaciteit was overduidelijk niet te klein, anders had je echt geen 15 startpogingen kunnen doen zonder je accu leeg te trekken lijkt me. :?:
Ernst schreef: en wat blijkt.. De GP kan de stroom voorziening niet op peil houden.. Als alles voluit staat gebruikt het 77 amp (alleen de audio)en dan komt het stroomverbruik van de auto nog bij.
Halleluja... dan heb je het wel even over een verbruik van bijna 1000W... Ik zou niet op het idee komen om zo'n verbruik toe te voegen aan mijn auto zonder er extra voorzieningen voor te treffen... :roll:
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: Capaciteit accu

Bericht door Ernst »

Ernst schreef: en wat blijkt.. De GP kan de stroom voorziening niet op peil houden.. Als alles voluit staat gebruikt het 77 amp (alleen de audio)en dan komt het stroomverbruik van de auto nog bij.
Halleluja... dan heb je het wel even over een verbruik van bijna 1000W... Ik zou niet op het idee komen om zo'n verbruik toe te voegen aan mijn auto zonder er extra voorzieningen voor te treffen... :roll:[/quote]
Precies en dat is nu ook het probleem.. Ik heb daar eerlijk gezegd niet aan gedacht en mijn audio inbouwer ook niet..(Mura exclusief). die 77 amp is alleen bij muziek nummer. met zeer zware bass..(heb 600 rms subwoofer met een monoblock die 1000 rms kan leveren maar die staat nu maar voor minder dan de helft open... Daarbij heb ik een versterker die voor de speakers die 680 rms levert... Maar dat is het probleem niet... de sub vreet veel.. In ieder geval bedankt dat u mee denkt.. Maar dan mijn vraag....Wat voor voorzieningen zou u dan treffen... Elk advies is welkom... Bij voorbaat dank
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Capaciteit accu

Bericht door Hellfire »

Het lijkt erop dat je een zwaardere dynamo nodig zult hebben... Misschien is het mogelijk om de dynamo van een 1.9 multijet op jouw motor te schroeven?
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Capaciteit accu

Bericht door Xander »

Ernst schreef:Wat voor voorzieningen zou u dan treffen... Elk advies is welkom... Bij voorbaat dank
Ik persoonlijk zou al die extra audiospullen eruit halen. :mrgreen:

Maar ik denk dat je toch aan een zwaardere dynamo zult moeten gaan denken, samen mt een zwaardere accu. 77A is gewoon meer dan dat de dynamo volgens Giovanni Tutore's gegevens kan leveren, dat is toch wel erg absurd veel. Zal inderdaad wel een duur grapje worden, maar ja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden?

Ik neem aan dat de rest van de installatie wel netjes gebeurd is? Goede dikke kabels rectstreeks van de accu naar de versterkers achterin? Waarschijnlijk ook een flinke condensator ertussen?
Plaats reactie