Verlaging, aandrijfassen stuk?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NHke
Membre D'Oro
Berichten: 1294
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 8:49

Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door NHke »

Hallo iedereen, ik heb nu bijna 4.5j mijn saxo.
Deze is ook verlaagd (-45mm), maar nu heb ik bijna elk jaar de 2 aandrijfassen stuk.. Eerst barst de stofhoes, gevolg : het vet loopt eruit en hij draait dan droog en hij gaat stuk..

Is de fiat GP hier ook zo gevoelig aan? Na verloop van tijd wil ik hem mss ook wel verlagen met een Eibach sportline kitje.. (-45mm vooraan en -30mm achteraan)

Niet dat ik elk jaar de aandrijfassen moet laten vervangen, na de saxo heb ik hier geen zin meer in..
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door tonyvandenbroek »

Mijn GP is ruim 2 jaar verlaagd nu, en ik heb tot op heden nog geen problemen ondervonde.
Verlagingset is een Novitec 40/40mm
Afbeelding
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door Giovanni Tutore »

Bennink, niet verlaagd, kreeg daar toch "last" van volgens de "keuring?"
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door Bennink »

Joah... maar echt stuk? Nee dat dan weer niet. Je hebt wel gelijk Gio: de onderhoudsmonteur vond dat er veel speling op de aandrijfassen zat.

KLIK!
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Sappel
Avere Una Vita
Berichten: 3767
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 8:31
Locatie: Enschede

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door Sappel »

ook hier verlaagd en geen probleem (al 45000 km niet).

Ook de Bravo die ik verlaagd had, had geen problemen en die heb ik 85000km gehad...
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door Joland »

Ik heb weleens gehoord dat homokineten en versnellingsbakken kapot gingen doordat de assen bij verlaging eigenlijk iets te lang zijn, maar dat zou niet verklaren waarom je stoefhoezen zo snel kapot gaan. Erg raar. Mijn charade rijdt al jaren met -70mm rond, en dat gaat prima.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
ElSjiepo
Junior Stato
Berichten: 452
Lid geworden op: di nov 25, 2008 10:47
Locatie: Heiloo

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door ElSjiepo »

Om maar even een voorbeeldje van de andere kant aan te dragen: mijn GP is ook verlaagd, weet niet precies hoe en hoeveel (was al gedaan toen ik 'm kocht), maar ik heb wel een vervelende tik rechts voor bij gas loslaten. Me thinks de homokineet is aan z'n einde, maar deze week word er naar gekeken bij de dealert. Wel klote natuurlijk, want mijne heeft pas 21K gelopen...
ElSjiepo
Junior Stato
Berichten: 452
Lid geworden op: di nov 25, 2008 10:47
Locatie: Heiloo

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door ElSjiepo »

Om hier even op terug te komen, aanstaande donderdag gaat mijne naar de dealert (Autodrome Groningen, iemand daar toevallig goeie, danwel slechte ervaringen mee?). Zou de homokineet nu al kapot kunnen zijn, door het verlagen? Lijkt mij namelijk niet gebruikelijk, gezien ie pas 21K heeft gelopen... Iemand ideëen? En wat zou het +/- gaan kosten als ie wel kapot is?
Gebruikersavatar
walpunto
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 3906
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 19:40
Locatie: utrecht

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door walpunto »

de franse auto s staan erom bekend dat ze slechte assen hebben de italianen zeker niet
2006 gp 1.4 starjet sport
2009 diverse verkeerde auto s
01-09-2016 gp 1.4 t=jet sport
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door Joland »

ElSjiepo schreef:Om hier even op terug te komen, aanstaande donderdag gaat mijne naar de dealert (Autodrome Groningen, iemand daar toevallig goeie, danwel slechte ervaringen mee?). Zou de homokineet nu al kapot kunnen zijn, door het verlagen? Lijkt mij namelijk niet gebruikelijk, gezien ie pas 21K heeft gelopen... Iemand ideëen? En wat zou het +/- gaan kosten als ie wel kapot is?
Het lijkt mij stug na zo weinig kilometers. Mocht t inderdaad de homokineet zijn, dan denk ik dat je snel richting de 200 euro incl. arbeidsloon gaat, misschien zelfs wel meer.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
ElSjiepo
Junior Stato
Berichten: 452
Lid geworden op: di nov 25, 2008 10:47
Locatie: Heiloo

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door ElSjiepo »

Er van uitgaande dat de homokineet aan z'n einde is, is het dan aannemelijk dat dat door het verlagen komt? Of kan ik het gewoon op productiefout oid gooien? Ik vind het namelijk niet echt chill dat dat nu al kapot kan zijn, dan zou ik (en andere mensen die dit probleem hebben/hadden) elk jaar 1 of 2x bij de dealer langsmoeten voor nieuwe homokineten... :roll:
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door Joland »

Wat voor verlaging zit eronder? Als t nl. 35 mm novitec is, dan vind ik dat je best hard kan maken dat t niet door het verlagen kan komen, set wordt door de fiat dealer zelf geleverd.

De homokineet begeeft t meestal als gevolg van te weinig smering, wat ontstaat doordat je ashoezen stuk zijn. BIj een nieuwe auto met 21k kan dat eigenlijk niet het geval zijn. En extra slijtage aan je homo's door verlagen treed meestal pas op bij extreme verlagingen. Maar goed, tis wel een beetje jouw woord tegen dat van hen.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
ElSjiepo
Junior Stato
Berichten: 452
Lid geworden op: di nov 25, 2008 10:47
Locatie: Heiloo

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door ElSjiepo »

Ik heb geen flauw idee hoe 'ie verlaagd is. Ik heb 'm zo gekocht, maar extreem verlaagd zou ik het niet willen noemen. Om een ideetje te krijgen, dit is 'm:

Afbeelding

Close-upje van de voorkant:

Afbeelding
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Verlaging, aandrijfassen stuk?

Bericht door Joland »

Nee, dat is zeker niet extreem verlaagd. Wel strak trouwens 8)
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
Plaats reactie