Accu leeg na een paar dagen stilstand

Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Sunrise »

~~ gelukkig een antwoord. Hoop voor je dat nu alle problemen worden/zijn opgelost :wink:
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Joland »

Fijn dat je erachter bent. Vervelend van de kosten, maar dat blijft natuulijk het risico van autorijden.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Peter »

tkoot schreef:Verder rijd de auto echt prima en ben ik nog steeds aangenaam verbaasd over de rijeigenschappen,de compleetheid en afwerking van de Grande Punto.
Ja he - vind ik ook - de huidige generatie Fiats kan m.i. zéker de vergelijking met andere goede merken aan.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Xander »

tkoot schreef: Er ontnapt ondanks dat alles uitgeschakeld is 0,6 ampere uit de accu,na diverse zekeringen te hebben los getrokken
:-] Ze gebruiken mijn onderzoeksmethode bij de FIAT-dealer :-] :P
blijkt dat de z.g. bodycomputer onder het dashboard stroom blijft gebruiken en dat de lege accu veroorzaakt.
Een... bodycomputer? :roll:

Ze verzinnen ook steeds meer tegenwoordig. Ik ken de ECU, maar die zit niet onder het dashboard... Wat doet een bodycomputer? :P
Je kunt het vergelijken met een lamp die ergens blijft branden qua gebruik.
0,6A... Da's zo'n 7W, daar laat je je stadslichten nog niet op branden (ja, één). Die 54Ah accu zal je in zo'n 4 dagen compleet leegtrekken met dat verbruik. Ik hoop dat je dat niet te vaak gedaan hebt, dat zou je net nieuwe accu wel eens niet zo fijn kunnen vinden.
18 februari zet ik de auto bij de dealer neer en gaan de heren monteurs ermee aan de slag,ziet er naar uit dat het
een nieuwe computer gaat worden,gaat ongeveer 350 euro kosten ex arbeidsloon.
Gelukkig heb ik de auto scherp ingekocht en had ik met zo'n verassing gewoon rekening gehouden.
Verder rijd de auto echt prima en ben ik nog steeds aangenaam verbaasd over de rijeigenschappen,de compleetheid
en afwerking van de Grande Punto.
350 euro is eigenlijk niets op de dagwaarde van je GP. Ik hoop dat je er dadelijk wel vanaf bent!
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Hellfire »

Xander schreef:Een... bodycomputer? :roll:

Ze verzinnen ook steeds meer tegenwoordig. Ik ken de ECU, maar die zit niet onder het dashboard... Wat doet een bodycomputer? :P
Geen idee...

Maar ik kan er wel een gooi naar doen: die is aangesloten op de CAN-bus en stuurt alle elektrische snufjes aan: ramen, spiegels, interieurverlichting, sloten, enz. Als jij bevoorbeeld op de toeter drukt, dan zorgt dit apparaat ervoor dat achter het Fiatlogo wat geluid ontstaat. :mrgreen:
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Xander »

Kan, maar dan verbaast het me niet dat die stroom blijft gebruiken. De claxon werkt toch ook met het contact uit? Je ramen zijn nog even te bedienen nadat je het contact uitzet, etc...
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Hellfire »

True, maar 0,6A is dan wat veel. Zo'n microcontroller zou niet veel meer dan een paar milliwatt mogen verbruiken.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Joland
Junior Stato
Berichten: 422
Lid geworden op: vr aug 29, 2008 12:01
Locatie: Tiel

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Joland »

Peter schreef:
tkoot schreef:Verder rijd de auto echt prima en ben ik nog steeds aangenaam verbaasd over de rijeigenschappen,de compleetheid en afwerking van de Grande Punto.
Ja he - vind ik ook - de huidige generatie Fiats kan m.i. zéker de vergelijking met andere goede merken aan.

Mee eens. Heb m nu een aardig endje uit elkaar gehad, en alles zit netjes, degelijk en perfect pasklaar in elkaar.
MY08 - 1.3 MultiJet 90pk - New Orleans Blue - 17" Wipe Out - Afbeelding
tkoot
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 14:51

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door tkoot »

Laatste update:
Auto start nu sinds een paar weken elke keer perfect en de accu loopt niet meer leeg.
Ik heb de dealer maar afgebeld want sleutelen aan een opgeloste storing heeft geen zin.
Misschien dat de kou een rol heeft gespeeld,het probleem is in ieder geval net zo
geheimzinnig verdwenen al het was op komen dagen.
Blijft in ieder geval boeien een Grande Punto!
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Xander »

Het zou kunnen dat je nu het minder koud is makkelijker start, maar een computer die minder gaat verbruiken als het warmer wordt lijkt me wel erg apart? :P

Je hebt niet toevallig een multimeter liggen zodat je eens na kunt meten of het idleverbruik daadwerkelijk gedaald is?
Plaats reactie