Accu leeg na een paar dagen stilstand

tkoot
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 14:51

Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door tkoot »

Geachte forumleden,

Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een Grande Punto 1.4. 8V Prima Edizione uitvoering,bouwjaar 2006 met 38000 km op de teller.
Auto rijd prima,is in zeer goede staat en schadevrij,ik heb alleen een heel vervelend probleem en dat is dat de accu als de auto een paar dagen niet heeft gereden soms leeg is en de auto niet meer start.
De accu is recentelijk vervangen en er is een zwaardere type (54 AH) geplaatst,er blijft nergens ergens een lampje branden of zo.
Ondanks dat blijft het euvel dat de accu leeg is na een paar dagen stil gestaan te hebben,zet ik de acculader erop dan start na een uurtje de auto gewoon weer.
De dynamo laad wel netjes op en vandaag heb ik een Fiat dealer om raad gevraagd en die vermoed dat er ergens een computer in de auto door blijft werken.
Is iemand bekend met deze storing zodat ik te weten kan komen waar er naar gezocht moet worden?
Gebruikersavatar
vinnie1985
Junior Stato
Berichten: 219
Lid geworden op: di okt 09, 2007 15:07
Locatie: Eijsden

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door vinnie1985 »

mss een domme vraag maar blijft de kofferbak verlichting niet branden als je uberhaupt hebt
Verlaagde GP 1.4 16v Starjet Racing Metalic blauw 3 deurs
tkoot
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 14:51

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door tkoot »

vinnie1985 schreef:mss een domme vraag maar blijft de kofferbak verlichting niet branden als je uberhaupt hebt
Is geen domme vraag hoor want dat zijn meerdere mensen mee in het schip gegaan,kijk maar naar de reclame van de ANWB.... :mrgreen:
Bij de GP gaat het lampje zowiezo net zoals de binnenverlichting automatisch uit na uit mijn hoofd ongeveer 20 minuten.
Ik heb wel bij het slot van de achterklep gekeken of het lampje aan en uit geschakeld word en dat is wel het geval,er zit een microswitch in het slot van de klep.
Daar zit het probleem dus niet.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Giovanni Tutore »

Geeft de diagnose stekker/uitlezing bij de dealer hier geen antwoord op? IK bedoel dus: waar de stroom weglekt..
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Xander »

Heb je zelf iets ingebouwd wat voor extra stroomverbruik zou kunnen zorgen? (Radio, alarmsysteem, telefoonhouder met lader o.i.d.?)

Het is in ieder geval wel te achterhalen waar het probleem zit: de minpool van de accu halen, een amperemeter tussen de accukabel en de accu zetten en vervolgens 1 voor 1 de zekeringetjes eruit trekken totdat je minder stroomverbruik meet...

(en *NIET* starten met die amperemeter ertussen, de meeste meters kunnen daar niet echt tegen :P )
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Peter »

tkoot schreef:... ik heb alleen een heel vervelend probleem en dat is dat de accu als de auto een paar dagen niet heeft gereden soms leeg is en de auto niet meer start.
De accu is recentelijk vervangen en er is een zwaardere type (54 AH) geplaatst,er blijft nergens ergens een lampje branden of zo.
Ondanks dat blijft het euvel dat de accu leeg is na een paar dagen stil gestaan te hebben,zet ik de acculader erop dan start na een uurtje de auto gewoon weer.
Dan moet er echt een probleem zijn.

Wij rijden niet veel km's met onze GP, en juist ook met de hevige vrieskou vreesde ik er wat voor, maar hij startte altijd.
Wel let m'n vrouw er altijd op dat ze nooit de achterruitverwarming gebruikt als ze alleen maar naar de winkel 4km verderop rijdt - enkel wanneer het écht niet anders kan owv de veiligheid bij het begin van een rit van ong. 20km (maar dan ook max. 1min of zo, zodra er streepjes open komen, gaat-ie uit).
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Sunrise »

Peter schreef:Wij rijden niet veel km's met onze GP, en juist ook met de hevige vrieskou vreesde ik er wat voor, maar hij startte altijd.
Wel let m'n vrouw er altijd op dat ze nooit de achterruitverwarming gebruikt als ze alleen maar naar de winkel 4km verderop rijdt - enkel wanneer het écht niet anders kan owv de veiligheid bij het begin van een rit van ong. 20km (maar dan ook max. 1min of zo, zodra er streepjes open komen, gaat-ie uit).
Bij dit weer gewoon "aan" die achterruitverwarming 8) . Schakelt na 20 minuten toch automatisch uit...dus geen lege accu.
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Peter »

Sunrise schreef:Bij dit weer gewoon "aan" die achterruitverwarming 8) . Schakelt na 20 minuten toch automatisch uit...dus geen lege accu.
20 minuten..... moet je geen ritjes van 10 minuten maken..... :wink:

Enig idee hoeveel stroom een achterruitverwarming "trekt"? Wil je niet weten..... :!: :!:

(De Ohmse weerstand van zo'n verwarming is erg laag, moet niet veel lager zijn om zo ongeveer een kortsluiting voor je accu te vormen.)
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Sunrise »

Peter schreef:
Sunrise schreef:Bij dit weer gewoon "aan" die achterruitverwarming 8) . Schakelt na 20 minuten toch automatisch uit...dus geen lege accu.
20 minuten..... moet je geen ritjes van 10 minuten maken..... :wink:

Enig idee hoeveel stroom een achterruitverwarming "trekt"? Wil je niet weten..... :!: :!:

(De Ohmse weerstand van zo'n verwarming is erg laag, moet niet veel lager zijn om zo ongeveer een kortsluiting voor je accu te vormen.)
Mijn voordeel: "de rit naar mijn werk is langer dan 20 minuten" :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Dupje
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 636
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 16:19

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Dupje »

De rit naar mijn werk is minder dan 10 minuten, maar zelfs met m'n diesel nooit problemen..
Belg, 30, 2007 NOB GP 1.3 JTD, bedenker van de wachtkamer
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door tonyvandenbroek »

hier ook maar een kleine tien minuutjes naar mijn werk. Accu is 2,5 jaar oud, en zelfs met extreme koud (-18), deed deze het perfect.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Bennink »

De mijne doet het ook goed. AutoWeek heeft m gekeurd bij 122.000km, zonder opmerkingen en inmiddels al 153.000 zonder problemen.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door Peter »

Ah kijk, dat stelt dan toch gerust :wink: .

Ik zou in ons geval ook kunnen redeneren "dan maar wat sneller een nieuwe accu - veiligheid gaat boven alles" - maar m'n vrouw maakt gewoon met een doekje de achterruit even schoon aan de binnenkant als die aangedampt is en ze moet maar een kort ritje maken.

Maar ik denk dat de topicstarter tkoot dan wel een probleem heeft.

Ben je al wat wijzer, weet je al wat meer, tkoot?
Het kan ergens een draadje zijn waarvan de isolatie door trillingen afgeschuurd is, tegen een stukje carosserie aan, waardoor dat af en toe massa maakt, ik noem maar iets.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
ineke
Avere Una Vita
Berichten: 3956
Lid geworden op: ma aug 14, 2006 8:01
Locatie: Tilburg

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door ineke »

vinnie1985 schreef:mss een domme vraag maar blijft de kofferbak verlichting niet branden als je uberhaupt hebt

Nou Vinnie is heelmaal geen domme vraag toen ik mijn GP nog had toen had ik dat ook een keer en kwam inderdaad door dat de verlichting in de kofferbak bleef branden.
Stilo Abarth 5M17 MS Limited Edition 2.4 20V kleur Ferrari rood 170PK.(handgeschakeld).
tkoot
Berichten: 4
Lid geworden op: ma feb 02, 2009 14:51

Re: Accu leeg na een paar dagen stilstand

Bericht door tkoot »

Ja, we weten al wat meer.
Ik werd dat steeds weer opladen met een acculader een beetje zat en ben even bij een Fiat dealer langs gereden.
Er ontnapt ondanks dat alles uitgeschakeld is 0,6 ampere uit de accu,na diverse zekeringen te hebben los getrokken
blijkt dat de z.g. bodycomputer onder het dashboard stroom blijft gebruiken en dat de lege accu veroorzaakt.
Je kunt het vergelijken met een lamp die ergens blijft branden qua gebruik.
18 februari zet ik de auto bij de dealer neer en gaan de heren monteurs ermee aan de slag,ziet er naar uit dat het
een nieuwe computer gaat worden,gaat ongeveer 350 euro kosten ex arbeidsloon.
Gelukkig heb ik de auto scherp ingekocht en had ik met zo'n verassing gewoon rekening gehouden.
Verder rijd de auto echt prima en ben ik nog steeds aangenaam verbaasd over de rijeigenschappen,de compleetheid
en afwerking van de Grande Punto.
Plaats reactie