welke auto kopen ??
- skippy47
- Junior Stato
- Berichten: 378
- Lid geworden op: ma nov 03, 2008 18:33
- Locatie: Den Bosch Het Mooiste Stad Van Brabant
welke auto kopen ??
hoi mijn zoon wil een gp kopen net als ik heb maar hij wil een 14 8v kopen , zijn die iets sneller dan de 12 8v en net zo zuinig volgens de bookje is de 14 8v 1.4 sec sneller naar de 100km en net zo zuinig als de 12 8v maar is dat zo heb iemand daar ervaring mee ik wil wel weten of de 1000 euro verschil iets uitmaakt , anders koopt hij de 12 8v.
groetjes frank
groetjes frank
Laatst gewijzigd door skippy47 op zo feb 08, 2009 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
GP. bwj..2006 12.8v dynamic, airco(stuk), elec spiegels, blu Azzuro, lm 16" velgen.
nu 190500km gereden
nu 190500km gereden
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
Re: auto kopen
zuiniger? ligt er aan hoe er mee gereden wordt!
ik kan met de t-jet 1:16 rijden maar ook een gemiddelde van 1:10. Het hangt allemaal af van de bestuurder
ik kan met de t-jet 1:16 rijden maar ook een gemiddelde van 1:10. Het hangt allemaal af van de bestuurder
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time
Re: welke auto kopen ??
Als hij voornamelijk door het dorp gaat rijden, zou ik zeggen: een 1400 8V is prima. Als hij voornamelijk snelweg gaat rijden, zou ik toch een 1400 16V (of zelfs T-jet en in geval van heel veel km's: diesel?) overwegen. Ik heb namelijk zelf een 16V en toen ik die afgelopen week naar de dealer bracht kreeg ik een 8V als leenauto mee. Ik vond dat ie erg veel herrie maakte op de snelweg (+/-4000rpm bij 120 op de klok) en voor 5 minuten is dat niet zo'n punt, maar als ik daar een uur ofzo mee moest rijden zou het me denk ik wel irriteren. De 16V heeft een 6-bak en maakt minder toeren bij dezelfde snelheid (+/-3100 bij 120 op de klok) en dat scheelt aanzienlijk.
Voor het verbruik hoef je het niet te doen overigens; de 8V reed 13,5km op een litertje (op de snelweg), mijn 16V doet hetzelfde. Ik weet niet hoe het met een 1200 zit, maar ik denk dat het eigenlijk alleen afhankelijk is van je rechtervoet...
Voor het verbruik hoef je het niet te doen overigens; de 8V reed 13,5km op een litertje (op de snelweg), mijn 16V doet hetzelfde. Ik weet niet hoe het met een 1200 zit, maar ik denk dat het eigenlijk alleen afhankelijk is van je rechtervoet...
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: welke auto kopen ??
Ik heb zelf een 1.4 8V, die gemiddeld 1:12,9 haalt maar dat komt door de bestuurder en niet door de auto. En wat betreft die 4000 toeren bij 120km. Daar heb ik geen last van door de CC is het geluid vrij constant en met de muziek in de auto hoor ik het niet eens. Of je "snel" op 100 wil zijn ligt ook aan de bestuurder , als je denkt dat het niet snel genoeg is dan moet je voor de 16V gaan of de T-jet (Abarth kan natuurlijk ook) -]
Re: welke auto kopen ??
Het geluid op zich is nog niet eens echt zó dramatisch, het is vooral het feit dat je met een 8V bij 120km/u quasi geen reserve (souplesse) meer hebt om éven een auto in te halen (bv. één die iets langzamer vóór je rijd, terwijl er niet zo ver achter je iemand toch wat sneller aankomt).ElSjiepo schreef: ... kreeg ik een 8V als leenauto mee. Ik vond dat ie erg veel herrie maakte op de snelweg (+/-4000rpm bij 120 op de klok) en voor 5 minuten is dat niet zo'n punt, maar als ik daar een uur ofzo mee moest rijden zou het me denk ik wel irriteren
Ik vind dat een 1.2 of 1.4 8V daarom niet geschikt is om ontspannen lange afstanden op de snelweg mee af te leggen.
Voor verkeer op binnenwegen heb ik met onze 1.2 totaal geen probleem, en geniet ik iedere keer wanneer ik ermee rijd van zijn soepele veercomfort en de afwezigheid van rammeltjes en dergelijke, ook op de slechte Belgische kasseiwegen.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: welke auto kopen ??
Heb er geen last van . In 5 bij 120km op CC gewoon gas geven en de auto trekt door naar 150km op de teller (niet zosnel als een T-jet natuurlijk), anders kun je altijd nog terugschakelen naar de 4. En wat betreft snelweg, zoals gezegd heb CC en dat is zeer ontspannen ook als je naar België (150km) of Luxemburg (250km) gaatPeter schreef:Het geluid op zich is nog niet eens echt zó dramatisch, het is vooral het feit dat je met een 8V bij 120km/u quasi geen reserve (souplesse) meer hebt om éven een auto in te halen (bv. één die iets langzamer vóór je rijd, terwijl er niet zo ver achter je iemand toch wat sneller aankomt).
Ik vind dat een 1.2 of 1.4 8V daarom niet geschikt is om ontspannen lange afstanden op de snelweg mee af te leggen.
Voor verkeer op binnenwegen heb ik met onze 1.2 totaal geen probleem, en geniet ik iedere keer wanneer ik ermee rijd van zijn soepele veercomfort en de afwezigheid van rammeltjes en dergelijke, ook op de slechte Belgische kasseiwegen.
Re: welke auto kopen ??
Ik vergelijk natuurlijk onze GP 1.2 8V met onze P807 2.0HDi 136pk/320Nm - dat moet ik erbij zeggen - die is gewoon werkelijk muisstil tot snelheden vér boven 120km/u (ja ook geen windgeruis, heel wat anders dan een Sharan bv.) en jij hebt waarschijnlijk de GP 1.4 8V die weer iets vlotter zal zijn dan een 1.2 - ik vind onze 1.2 8V echt niet fijn voor lange afstanden. Gewoon te weinig vermogen en koppelSunrise schreef:Heb er geen last van . In 5 bij 120km op CC gewoon gas geven en de auto trekt door naar 150km op de teller (niet zosnel als een T-jet natuurlijk), ....
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4980
- Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31
Re: welke auto kopen ??
Behalve de aanschaf, wat scheelt het in verzekering... misschien ook een overweging. 't Zijn beide geen scheurijzers en het verbruikt hangt heel erg samen met de gezochte snelheid. 1 op 10 in Duitsland 1 op 17 in de fileskippy47 schreef:hoi mijn zoon wil een gp kopen net als ik heb maar hij wil een 14 8v kopen , zijn die iets sneller dan de 12 8v en net zo zuinig volgens de bookje is de 14 8v 1.4 sec sneller naar de 100km en net zo zuinig als de 12 8v maar is dat zo heb iemand daar ervaring mee ik wil wel weten of de 1000 euro verschil iets uitmaakt , anders koopt hij de 12 8v.
groetjes frank
Re: welke auto kopen ??
Och, als je niet al te gehaast bent is de 1400 8-klepper prima hoor. Ik heb een tijdje geleden een 1200 8-klepper meegehad en deze heeft inderdaad iets minder power, maar de verschillen zijn niet groot: ze maken beide herrie
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: welke auto kopen ??
bedoel je misschien: "1 op 10 in Duitsland 1 op 7 in de file". Dat is tenminste mijn ervaring ~] en 1 op 4 met "optrekken" (lager gaat de boordcomputer niet ) denk zelf eerder 1 op 1Giovanni Tutore schreef:Behalve de aanschaf, wat scheelt het in verzekering... misschien ook een overweging. 't Zijn beide geen scheurijzers en het verbruikt hangt heel erg samen met de gezochte snelheid. 1 op 10 in Duitsland 1 op 17 in de file
- Señor Sjon
- Membre D'Oro
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
- Locatie: Hellevoetsluis
Re: welke auto kopen ??
De 1.4 8v is niet iets sneller, hij is iets minder traag. Verder is het verbruik mijn tot op heden van elke motorblok in de GP tegengevallen t.o.v. de prestaties.skippy47 schreef:hoi mijn zoon wil een gp kopen net als ik heb maar hij wil een 14 8v kopen , zijn die iets sneller dan de 12 8v en net zo zuinig volgens de bookje is de 14 8v 1.4 sec sneller naar de 100km en net zo zuinig als de 12 8v maar is dat zo heb iemand daar ervaring mee ik wil wel weten of de 1000 euro verschil iets uitmaakt , anders koopt hij de 12 8v.
groetjes frank
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders.
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders.
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: welke auto kopen ??
Weet niet wat voor auto je voor de GP had, maar een Italiaan zal nooit de zuinigheidstest winnen . Over het algemeen zijn het motorblokjes die je hoog in de toeren rijdt en dat geeft een navenant verbruikSeñor Sjon schreef:De 1.4 8v is niet iets sneller, hij is iets minder traag. Verder is het verbruik mijn tot op heden van elke motorblok in de GP tegengevallen t.o.v. de prestaties.
Re: welke auto kopen ??
Met mijn 1.4 8V heb ik 16.500 km gereden en mijn verbruik was gemiddeld tussen de 1:15 en 16. Maar ik moet zeggen ik reed altijd behoorlijk enthousiast weg bij stoplichten, en uit de dorpen waar ik door heen kwam.
Ik reed er dagelijks mee heen en weer van Den Helder naar Alkmaar. Dus het kan zuininger, maar wat mijn ervaring wel is
als je meer km op de snelweg gaat maken komt je verbruik bij normaal rijden (120) meer richting de 1:14.
Op de snelweg vond ik het geluid erg meevallen, nou had ik de onderzijde van de motorruimte dicht en een isolatieplaat in de motorkap. Misschien dat dat het verschil maakte, weet ik niet zeker want ik heb maar 1 km zonder gereden.
Wat snelheid betreft, op de snelweg gaat het prima mits je maar goed anticipeert. Voor inhalen moet je even een klein aanloopje nemen en het is niet zo knipperlicht naar links ertussen en je versnelt gelijk veel.
Inhalen op 80 km/u wegen heb je ook een wat grotere afstand nodig, maar dit gaat redelijk vlot als je even terug schakelt naar zijn vier.
Bovendien kan je afvragen of dit nodig is 9 van de 10 keer staan ze bij het volgende stoplicht weer achter je. Ik moet zeggen het rijdt wel lekker hoor een snellere auto. Met mijn Volvo vlieg ik overal voorbij, tussensprintjes gaan razendsnel, optrekken wat minder, maar dat los ik misschien op met een chiptuning. Maar wat belangrijk is het moet binnen je budget passen.
Als ik jou was zou ik je zoon in beide laten rijden en hem af laten wegen op hij dat beetje extra vermogen het geld waard vindt.
Met beide auto's komt je zoon prima voor de dag!
Waarom ik hem ingeruild heb, is omdat mijn budget groter werd en verlangde in eerste instantie naar een snellere en luxere GP. Dit is hem niet geworden door omstandigheden maar dat weten jullie inmiddels wel.
Maar ik kan hem nog steeds aan iedereen aanbevelen, als ik nog weleens in de GP van Gerben rijd, denk ik vaak wat zijn het toch heerlijke auto's. Je zit er goed in, gaat lekker licht en soepel en het ziet er sportief uit. Een GP rijdt lekker luchtig.
Ik reed er dagelijks mee heen en weer van Den Helder naar Alkmaar. Dus het kan zuininger, maar wat mijn ervaring wel is
als je meer km op de snelweg gaat maken komt je verbruik bij normaal rijden (120) meer richting de 1:14.
Op de snelweg vond ik het geluid erg meevallen, nou had ik de onderzijde van de motorruimte dicht en een isolatieplaat in de motorkap. Misschien dat dat het verschil maakte, weet ik niet zeker want ik heb maar 1 km zonder gereden.
Wat snelheid betreft, op de snelweg gaat het prima mits je maar goed anticipeert. Voor inhalen moet je even een klein aanloopje nemen en het is niet zo knipperlicht naar links ertussen en je versnelt gelijk veel.
Inhalen op 80 km/u wegen heb je ook een wat grotere afstand nodig, maar dit gaat redelijk vlot als je even terug schakelt naar zijn vier.
Bovendien kan je afvragen of dit nodig is 9 van de 10 keer staan ze bij het volgende stoplicht weer achter je. Ik moet zeggen het rijdt wel lekker hoor een snellere auto. Met mijn Volvo vlieg ik overal voorbij, tussensprintjes gaan razendsnel, optrekken wat minder, maar dat los ik misschien op met een chiptuning. Maar wat belangrijk is het moet binnen je budget passen.
Als ik jou was zou ik je zoon in beide laten rijden en hem af laten wegen op hij dat beetje extra vermogen het geld waard vindt.
Met beide auto's komt je zoon prima voor de dag!
Waarom ik hem ingeruild heb, is omdat mijn budget groter werd en verlangde in eerste instantie naar een snellere en luxere GP. Dit is hem niet geworden door omstandigheden maar dat weten jullie inmiddels wel.
Maar ik kan hem nog steeds aan iedereen aanbevelen, als ik nog weleens in de GP van Gerben rijd, denk ik vaak wat zijn het toch heerlijke auto's. Je zit er goed in, gaat lekker licht en soepel en het ziet er sportief uit. Een GP rijdt lekker luchtig.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Re: welke auto kopen ??
Even of-topic
Maar Douwe, hoe heb je de onderzijde van de motorruimte dicht gekregen?
Is hier een speciale kap voor die je ergens kunt bestellen?
Ik neem aan dat hierdoor de luchweerstand onder de auto door ook iets minder wordt -> iets zuiniger wordt en de motor minder kans heeft op beschadigingen..
Maar Douwe, hoe heb je de onderzijde van de motorruimte dicht gekregen?
Is hier een speciale kap voor die je ergens kunt bestellen?
Ik neem aan dat hierdoor de luchweerstand onder de auto door ook iets minder wordt -> iets zuiniger wordt en de motor minder kans heeft op beschadigingen..
Sinds 20-01-2009
Fiat Grande Punto 1.4 16v 'Racing', Exotica Red, BMC CDA airbox, custom koplampen met LED angel eyes+5000k xenon, getinte ramen achter, Blue&Me navigatie, 17" black Monaco Mirabeau velgen, Cruise Control
Fiat Grande Punto 1.4 16v 'Racing', Exotica Red, BMC CDA airbox, custom koplampen met LED angel eyes+5000k xenon, getinte ramen achter, Blue&Me navigatie, 17" black Monaco Mirabeau velgen, Cruise Control
Re: welke auto kopen ??
De onderzijde is bij een aantal motoruitvoeringen standaard dicht. Bij de 1.4 8v zoals die van mij dus niet.Leon schreef:Even of-topic
Maar Douwe, hoe heb je de onderzijde van de motorruimte dicht gekregen?
Is hier een speciale kap voor die je ergens kunt bestellen?
Ik neem aan dat hierdoor de luchweerstand onder de auto door ook iets minder wordt -> iets zuiniger wordt en de motor minder kans heeft op beschadigingen..
Je kan gewoon bij de fiat dealer de kappen bestellen, elk motortype heeft zijn eigen model onderplaat (ivm hitteschild uitlaat) aan een kant in de wielkast moet je een kap plaatsen, aan de andere kant moet je een kap verwijderen en vervangen door een exemplaar die meer naar onderen doorloopt waar dan de onderplaat weer op aan sluit.
Je hebt dus geen problemen met minder koeling of iets dergelijks want het is orgineel fiat en voor elk motortype is een kap ontworpen.
Voordelen o.a. je carterpan heeft veel minder steenslag e.d. te verduren, dus minder kans op corrosie, je hele motorruimte blijft veel schoner en er zal inderdaad ook minder luchtweerstand onder de auto zijn.
Dit is dus allemaal orgineel Fiat, en de bevestigingspunten zitten ook op je GP je moet er in sommige alleen een klemmetje met schroefdraad in drukken.
Dus vergeet dat niet mee te bestellen bij de dealer.
Bij mij zag het er als volgt uit voor het afsluiten van de motorruimte:
Aantal Artikelnr Omschrijving Prijs ex btw
1 0051794081 beschermplaat onder € 37,84
1 0051775845 beschermplaat zijkant links € 12,28
1 0051760558 beschermplaat zijkant rechts € 9,22
2 0014189776 clip € 0,61
12 0051753490 bout (zelftapschroef met ring) € 0,47
4 0051747309 bijlage (inzetstuk carr.) € ?
Voor de motorkap
1 0051750548 geluiddemping motorkap € 24,10
6 0046804433 bevestigingsveertje € 0,53
Succes en bij vragen, laat het maar weten.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Volvo XC60 D5 FWD Momentum