Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
maffydaffy
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 0:04
Locatie: Nijmegen

Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door maffydaffy »

Is het vandaag de dag nog nodig om een nieuwe auto in te rijden :idea: :?:
Wat is jullie ervaring
Grande Punto 1.4 16V Racing, New Orleans Blue, Racing plus pakket, Airco, Blue & Me, Cruise Control
Mike
Junior Stato
Berichten: 413
Lid geworden op: wo nov 01, 2006 23:13

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door Mike »

Echt inrijden hoeft niet meer, zorg er wel voor dat de motor goed warm is voordat je hem flink doortrapt.
Bij die van mij heb ik de eerste 500 km rustig aan gedaan, daarna als die warm was gewoon af en toe doortrekken.
nu heb ik er 7500km op staan en hij is al lekker los :D
GP2 T-jet Sport 3d, Ambient White, getinte zijruiten, skydome open dak, 17" Take off, Cruise control, sportpedalen, Tuned by Squadra.
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door Sunrise »

"inrijden" is niet echt nodig, je moet alleen wel de motor de kans geven zich te "zetten". Dus koud is weinig toeren, warm kan je wat meer hebben. :wink:
erikvhal
Nuovo Arrivato
Berichten: 25
Lid geworden op: vr dec 05, 2008 22:48
Locatie: Heteren

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door erikvhal »

Inderdaad dit is met de motoren van tegenwoordig niet meer nodig,alleen met een koude motor de eerste kilometers rustig aan doen.
Het is wel verstandig om een kilometer of 500 niet bruut te remmen behalve als je een noodstop moet maken natuurlijk.
GP 1.4 T-Jet 120 PK Rap Yellow 2008
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door Hellfire »

erikvhal schreef:Het is wel verstandig om een kilometer of 500 niet bruut te remmen behalve als je een noodstop moet maken natuurlijk.
Die tip heb ik nog niet eerder gezien. Wat voorkom je daar mee? (Afgezien van een ingedeukte achterkant. ;))
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
Douwe
Senior Stato
Berichten: 682
Lid geworden op: zo jul 20, 2008 10:25
Locatie: Den Helder

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door Douwe »

Hellfire schreef:
erikvhal schreef:Het is wel verstandig om een kilometer of 500 niet bruut te remmen behalve als je een noodstop moet maken natuurlijk.
Die tip heb ik nog niet eerder gezien. Wat voorkom je daar mee? (Afgezien van een ingedeukte achterkant. ;))
Dat is volgens mij voor het gelijkmatig en goed in kunnen slijten/zetten van de remmen. Dat is ook nodig als je remmen vervangen zijn.

En zoals anderen al zeiden, inrijden schijnt niet zo heel erg nodig meer te zijn, als je de moter maar met wat tederheid behandeld in het begin. Maar dat is natuurlijk altijd goed.

Zelf heb ik de eerste 2.000 km rustig gereden, en daarna een wat hoger in de toeren gaan zitten.
Fiat Punto Edizione Cool TwinAir Turbo 100 Rock 'n Roll Blue
Volvo XC60 D5 FWD Momentum
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door Hellfire »

Er zijn tegenwoordig ook bronnen te vinden die zeggen dat je je motor na goed warm rijden meteen flink op z'n flikker moet geven om ervoor te zorgen dat de afdichtingen in de cylinders goed inslijten en daardoor perfect aansluiten. Wat wijsheid is? Ik weet het niet. :| Ik heb in ieder geval de eerste 1000 km redelijk rustig aan gedaan. Ook geen cruise control gebruikt, overigens.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door ed.de.vries »

Beste allen.
Ik heb tal van auto,s (altijd nieuwe) gekocht in mijn 41 jarige autorijderstijd.
circa 21 stuks van diverse merken/type,s.
Altijd al van "opschieten"gehouden en nog,ik heb nog maar 1 keer een olie verbruiker gehad.Dat was een Alfa Romeo met het beroemde :klaverblaadje: 1.7.
Voor de rest géén enkele olie verslinder gekend.
ook heb ik tal van motoren gehad in 29 jaar motorrijden,ook daar slechts twee olie slurpers
gekend, een Ducati desmodrome 900,en een BMW 1000RS,voor de rest altijd olie gebruiksvrij rond getuft. Nu met de T.JET ook geheel olie verbruiks vrij,over 24.980km.
Toch altijd van >meet af< lekker door getuft, alleen!!
Hoe,en wanneer jut je een motor op,dat is denk ik een hoofdzaak.
Denk dat het grotendeels ook is, wanneer kan ik gaan "trappen"
Dat is een ervaning-gevoel-gehoor kwestie allereerst denk ik.
Groetsels, en nog vele km pechvrij allemaal met de Grande(s).
:der ALTE: :) :wink: -]
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door Giovanni Tutore »

Daar noemt u wat: Quadrifoglio. :-] Helaas komt dit in de olie zijn niet door wel of niet inrijden. Voornoemde schoonheid werd geleverd met de onvolprezen Boxer .) motor. Hierbij liggen de cilinders, bij stilstand zakt het smeermiddel, bij staande cilinders naar de carterpan, maar bij een boxer zakt er ook iets in de verbrandingskamer, geen kruit tegen gewassen. Iedere koude cyclus kost dus een beetje olie, vandaar.
Gebruikersavatar
maffydaffy
Nuovo Arrivato
Berichten: 42
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 0:04
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door maffydaffy »

Bedankt voor de tips mannen
ik zal de motor eerst lekker warm laten draaien en daar gewoon lekker gaan rijden en zeker de eerste 5oo kilometer rustig aan gaan doen
Grande Punto 1.4 16V Racing, New Orleans Blue, Racing plus pakket, Airco, Blue & Me, Cruise Control
Ernst
Junior Stato
Berichten: 268
Lid geworden op: ma mei 26, 2008 17:08

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door Ernst »

tja dit is mischien een heel ander verhaal maar wou em toch effe delen met jullie.. Een aantal jaren terug werd op ons vorig schip een nieuwe motor gezet een Caterillar diesel 12 cylinder van 1521 pk toen we net de haven waren uitgevaren voor de proef vaart en de motor net op temperatuur was kregen we al te horen van de machine fabriek (Dolderman b.v.) dat we vol vermogen moesten draaien.. Me vader keek even raar met een blik in ogen van: het is toch een nieuwe motor moet er niet een beetje rustig mee worden gedaan... Schijnt daar standaard procedure te zijn...en mijn gp? vanaf het begin gewoon normaal behandeld... Niet voorzichtig ook niet ruw.. Toen er 200 km opstond (kortstondig) even de 200km p/u aangetikt.gewoon af en toe lekker stevig in rijden..een aantal mensen die in mijn auto hebben gereden vinden allemaal dat het gas lekker snel en soepel is...
Nu : Volvo C30 T5 R-design Cosmic White..
Was: GP T-Jet Sport (BJ 12-2007) Pilot Bi-xenon..
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Nieuwe Auto Inrijden JA of Nee

Bericht door swans »

Ernst schreef:tja dit is mischien een heel ander verhaal maar wou em toch effe delen met jullie.. Een aantal jaren terug werd op ons vorig schip een nieuwe motor gezet een Caterillar diesel 12 cylinder van 1521 pk toen we net de haven waren uitgevaren voor de proef vaart en de motor net op temperatuur was kregen we al te horen van de machine fabriek (Dolderman b.v.) dat we vol vermogen moesten draaien.. Me vader keek even raar met een blik in ogen van: het is toch een nieuwe motor moet er niet een beetje rustig mee worden gedaan... Schijnt daar standaard procedure te zijn...en mijn gp? vanaf het begin gewoon normaal behandeld... Niet voorzichtig ook niet ruw.. Toen er 200 km opstond (kortstondig) even de 200km p/u aangetikt.gewoon af en toe lekker stevig in rijden..een aantal mensen die in mijn auto hebben gereden vinden allemaal dat het gas lekker snel en soepel is...

nieuwe schepen gaan tijdens de proefvaart altijd vol opengegooid...

als de motor en met name de olie op bedrijfstemp is,... moet het gewoon kunnen!
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Plaats reactie