Inhoud van de brandstoftank

joedelta

Bericht door joedelta »

Ik was vandaag van plan om de 55-liter challenge aan te gaan.
Monique was gisteren voor haar werk met de GP op stap geweest en kwam terug met een hevig protesterend lampje van de brandstofmeter en een actieradius van 0 (minder dan 50 dus).
Ik ben zelf gisterenavond ook nog even weggeweest, de actieradius kwam heel even boven de 0 (tegen de 60 km) en verdween daarna weer tot het bekende streepjes niveau.

Vanmorgen bleef het de hele dag op het streepjes niveau. (en melde de boordcomputer continue dat er getankt moest worden) Ik heb ongeveer 20 km op korte stukjes in de bebouwde kom afgelegd. De meter zat eind van de middag echt nog maar net boven het laatste rode streepje.

Dus ik Monique snel even van haar werk gehaald en op naar de benzinepomp en de tank tot de nok toe gevuld (ik heb echt lang staan aftanken om hem echt super vol te krijgen, maar wat schetst mijn verbazing, er ging maar net iets meer dan 42 liter in :shock:

dus uitgaande van een tank van 45 liter kloppen hier de signalen van de boordcomputer dus als een bus. Er zou dus nog iets minder dan 3 liter in gezeten hebben. Wat best mogelijk is als je het vergelijkt met de vandaag afgelegde afstand, de stand van de actieradiusmeter gisterenavond en het feit dat ik allemaal korte stukjes heb gereden (en niet bepaald rustig).

m.a.w. bij mij lijkt het allemaal te kloppen....ik snap er niets meer van dat anderen er wel zo veel in krijgen :roll:
Gebruikersavatar
Marco
Nuovo Arrivato
Berichten: 197
Lid geworden op: do jan 04, 2007 21:27
Locatie: Vlissingen

Bericht door Marco »

joedelta schreef:m.a.w. bij mij lijkt het allemaal te kloppen....ik snap er niets meer van dat anderen er wel zo veel in krijgen :roll:
Misschien zit er ook wel verschil in bij de pomp zelf, dat de ene meer liters aangeeft dan dat er werkelijk in gaan?? Heeft iemand dat al eens toevallig gecontroleert?

Want volgens mij gaan we daar maar standaard vanuit dat dat kopt!
joedelta

Bericht door joedelta »

Marco schreef:
joedelta schreef:m.a.w. bij mij lijkt het allemaal te kloppen....ik snap er niets meer van dat anderen er wel zo veel in krijgen :roll:
Misschien zit er ook wel verschil in bij de pomp zelf, dat de ene meer liters aangeeft dan dat er werkelijk in gaan?? Heeft iemand dat al eens toevallig gecontroleert?

Want volgens mij gaan we daar maar standaard vanuit dat dat kopt!
Die optie is inderdaad al eens naar voren gekomen.

Iemand opperde zelfs dat sommige pomphouders opzettelijk knoeiden met de pomp om zo een extra marge op de brandstof te verkrijgen. Aan de andere kant worden de pompen wel geijkt, maar de tijd tussen de momenten van ijken is lang.....dus we zullen het niet weten, tenzij de personen die zo ontzettend veel in hun tank krijgen gaan bijhouden en vergelijken waar ze tanken.

Persoonlijk rijd ik mijn brandstoftank slechts af en toe bijna helemaal leeg. Mijn vrouw moet vaak voor haar werk flinke stukken rijden met de GP en ze heeft een hekel aan tanken en dus ga ik (omdat ik zo aardig ben :wink: en geen hekel heb aan tanken) de avond voordat ze op stap gaat en vermoed te weinig benzine te hebben om heen en terug te kunnen rijden, de tank volgooien.
Ik tank haast altijd bij dezelfde Shell pomp, toevallig vandaag bij een BP hier in de buurt. De keren dat de tank (volgens de brandstofmeter) zo goed als leeg was, kwam ik bij lange na niet aan die mega cijfers van rond de 50 liter. De ruim 42 liter van vandaag was het hoogste dat ik ooit gehaald heb.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Ik ben de challenge dus wel aangegaan, heb 5 liter in een jerrycan zitten en tuf al 4 dagen rond met de melding:

"tanken A.U.B." en de nodige piepjes.


Ook ligt vanaf vandaag de meter HELEMAAL PLAT.. er zit geen beweging meer in. Dus morgen zal de motor wel gaan protesteren en gaan stotteren...

Vanaf de melding "tanken a.u.b." heb ik nu al ruim 75km gereden"

Ik shat dat ik nog een kleine 20 kilometer heb, dus morgen.



to be continue....
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

tonyvandenbroek schreef:Ik ben de challenge dus wel aangegaan, heb 5 liter in een jerrycan zitten en tuf al 4 dagen rond met de melding:

"tanken A.U.B." en de nodige piepjes.


Ook ligt vanaf vandaag de meter HELEMAAL PLAT.. er zit geen beweging meer in. Dus morgen zal de motor wel gaan protesteren en gaan stotteren...

Vanaf de melding "tanken a.u.b." heb ik nu al ruim 75km gereden"

Ik shat dat ik nog een kleine 20 kilometer heb, dus morgen.



to be continue....
Ik ben ontzettend benieuwd.....en je zou eigenlijk voor de grap ergens anders moeten gaan tanken, dan waar je normaal tankt...dan is de challenge compleet. :wink:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

joedelta schreef:
tonyvandenbroek schreef:Ik ben de challenge dus wel aangegaan, heb 5 liter in een jerrycan zitten en tuf al 4 dagen rond met de melding:

"tanken A.U.B." en de nodige piepjes.


Ook ligt vanaf vandaag de meter HELEMAAL PLAT.. er zit geen beweging meer in. Dus morgen zal de motor wel gaan protesteren en gaan stotteren...

Vanaf de melding "tanken a.u.b." heb ik nu al ruim 75km gereden"

Ik shat dat ik nog een kleine 20 kilometer heb, dus morgen.



to be continue....
Ik ben ontzettend benieuwd.....en je zou eigenlijk voor de grap ergens anders moeten gaan tanken, dan waar je normaal tankt...dan is de challenge compleet. :wink:
Dat was ik ook van plan. we hebben hier namleijk 2 pomphouders in het dorp (whaaaaat).. Dus ga ik voor die ene keer naar die andere toe, wel in het achterhoofd dat ik nu weer wat zegeltjes misloop.
Afbeelding
joedelta

Bericht door joedelta »

tonyvandenbroek schreef: Dat was ik ook van plan. we hebben hier namleijk 2 pomphouders in het dorp (whaaaaat).. Dus ga ik voor die ene keer naar die andere toe, wel in het achterhoofd dat ik nu weer wat zegeltjes misloop.
wat ben je toch een daredevil Tony......en nog zegeltjes mislopen ook.....het moet niet gekker worden met wat sommigen over hebben voor de GPC :lol: :lol: :wink:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

joedelta schreef:
tonyvandenbroek schreef: Dat was ik ook van plan. we hebben hier namleijk 2 pomphouders in het dorp (whaaaaat).. Dus ga ik voor die ene keer naar die andere toe, wel in het achterhoofd dat ik nu weer wat zegeltjes misloop.
wat ben je toch een daredevil Tony......en nog zegeltjes mislopen ook.....het moet niet gekker worden met wat sommigen over hebben voor de GPC :lol: :lol: :wink:

Het zijn eigenlijk geen zegeltjes, maar ik spaar via united consumers, Dus krijg ik per getankte liter een x-aantal cent op een rekening, die ik van tijd to tijd weer terug stort naar mijn eigen rekening. Dit doen we met beide auto's en het tikt toch lekker aan. Zo hadden we vorige jaar januari ruim 300 euro "gespaard". Maar voor de GPC heb ik er wel voor over om een keer een paar cent mis te lopen.
Afbeelding
DennisdeBrouwer
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: za dec 16, 2006 21:40
Locatie: Etten-Leur

Bericht door DennisdeBrouwer »

Ik zit ook al een tijdje te experimenteren, door iedere keer m'n tank een stukje leger te rijden (lees: naald nog een stukje lager) maar ben tot nu toe blijven steken op 42 liter. Moet ik er wel bij zeggen dat ik nog niet zo ver ben durven gaan dat mijn naald ook daadwerkelijk plat lag.

Ook al eens zitten spelen met het idee van een jerrycan, maar 1 probleem... Diesel....... Heb geen zin in ontluchten, dus leegrijden is geen optie, en tja, hoeveel zit er dan nog in als de naald plat ligt?? Hoe ver kan je nog door?

Iemand enig idee of er nog een soort van waarschuwing/hapering komt voor dat tie echt leeg is en ontlucht moet worden?? Aangezien ik het niet aandurf om hem zo ver leeg te rijden, zal ik er wel nooit achter komen hoe groot mij tank is :wink:
Fiat Grande Punto 1.9 Multijet 8v 120 Emotion - Chemical Grey
Gebruikersavatar
Jerolimo
Nuovo Arrivato
Berichten: 52
Lid geworden op: za feb 03, 2007 17:29
Locatie: Kudelstaart

Bericht door Jerolimo »

wat een hoop items door elkaar heen.

Om te beginnen met de inhoud van de tank. Mijn lampje ging branden en toen gaf de BC aan dat ik nog 100km kon rijden. Ben gaan tanken met nog 80km actieradius en toen ging er 40.89liter in. Ik heb het gevoel dat ik dus nog wel even door kan rijden als het lampje brandt.
Op deze liters kwam ik trouwens maar 562.5km ver. Wat neerkomt op 1:13.7 en dat voor een diesel!!
Dat had ik toch wel beter verwacht. Maar goed we gaan het bijhouden, misschien dat het gemiddelde over langere tijd toch wat hoger ligt.

Dan over het "knoeien"met de pomp. Dit is eigenlijk niet echt mogelijk. De pompen zijn geijkt, maar er zit altijd een kleine afwijking in. Dit heeft o.a te maken met de tempratuur van de opgeslagen brandstof en dus de hoeveelheid die er in één keer door de slang kan. Is de brandstof koud gaat er meer doorheen, is deze warm minder. Tevens kan er verschil onstaan doordat de pomp inderdaad niet correct staat afgesteld. Blijft natuurlijk wel mechanisch. Maar die afwijking is wettelijk gezien zo klein dat kan op die 45liter echt geen liter zijn. Maar meer een tiende of zelfs nog minder.

En als laatste wat krijg je bij de aflevering. Ik heb toevallig afgelopen zaterdag mijn wagen gehaald (demo auto en dus geen hele nieuwe) en ik kreeg van Fiat garage Wouters een halve tank, de gevarendriehoek, lampjes, verbandtrommeltje, matten, bosje bloemen en natuurlijk die warme hand! Ik vond het keurig geregeld, dat was wel anders bij mijn Peugeot dealer. Daar kreeg je niks.
GP - CrossoverBlack 1.9Mjt - Sport.
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Boordcomputer gaf streepjes, naald over de helft van de reserve.
42,06 liter getankt - 573km - 13,62 km/l

(ps. voorheen 11,5 km/l, olie in de motor is dus wel een pre ;) )
Had ook een GP met allemaal specificaties.
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

buxol schreef:Boordcomputer gaf streepjes, naald over de helft van de reserve.
42,06 liter getankt - 573km - 13,62 km/l

(ps. voorheen 11,5 km/l, olie in de motor is dus wel een pre ;) )
heeft die van jou dan met de benzine gesmeerd :shock: :lol: :lol: :lol:

lijkt me toch sterk dat het met de olie te maken heeft bux, ik peil elke week,en tot nu toe ( 14000 km ) een halve liter in totaal bijgevuld.
vorige week had ik een verbruik van 12,6 l /100 km.
de twee keren er voor 13,3 l / 100 km.
ik heb me er bij neergelegd dat ik in een auto rij die een slokje lust, maar het moet niet gekker worden :evil:
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Ik kreeg als tip van de dealer mee, dat ik wel af en toe moest peilen.
31k op de teller en geen olie meer aan de stok. Joe zei het op de Haarlem meeting al en nu lijkt het er op dat hij toch lekkerder draait MET olie :lol:
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Gebruikersavatar
Speedy
Membre D'Oro
Berichten: 1542
Lid geworden op: za sep 16, 2006 10:38

Bericht door Speedy »

Zal het ook eens gaan bijhouden (eerst eens de goeie instelling vinden in de boordcomputer om het af te kunnen lezen ;)), viel me al snel op dat m'n Fiesta 1.3 zuiniger omsprong met de benzine.

Zag uit de gegevens van MTC (de tankpas) dat ik er na 335km 29 liter heb bijgegooid. Zou een verbruik zijn van 1 op 11,4 :!:
GP 1.4 16v Sport --> Evo 1.3 Multijet Dynamic
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

Speedy schreef:Zal het ook eens gaan bijhouden (eerst eens de goeie instelling vinden in de boordcomputer om het af te kunnen lezen ;)), viel me al snel op dat m'n Fiesta 1.3 zuiniger omsprong met de benzine.

Zag uit de gegevens van MTC (de tankpas) dat ik er na 330km 29 liter heb bijgegooid. Zou een verbruik zijn van 1 op 11,4 :!:
is vrij normaal speedy als je alle posts een door leest :wink:
Plaats reactie