Timing onderhoudsbeurten

Vini
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: za aug 23, 2008 9:55
Locatie: Houthalen, België

Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Vini »

Hoi,

ik rijd zo'n 10-12000km per jaar, en zit momenteel aan bijna 24000km. De vorige beurt heb ik op 10000km gedaan, auto was toen iets meer dan een jaar oud.

Wat zouden de intervallen moeten zijn van een onderhoud, als de auto niet extreem veel rijdt? Ik lees dat een GP makkelijk 20000km maakt zonder olieverversing.

Groeten
In het bezit van een GP 1.3MJET 75CV zilvermetaal
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door fra-boy »

Ik heb ooit gehoord dat olie wel 100.000 km mee gaat...zo goed is de motorolie van tegenwoordig.......weet niet wat er van waar is, ik gok het er maar niet op.
Volgens mijn onderhoudsschema heeft mijn GP pas bij 30.000 een beurt nodig.....
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
JoVe

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door JoVe »

Vini schreef:Hoi,

ik rijd zo'n 10-12000km per jaar, en zit momenteel aan bijna 24000km. De vorige beurt heb ik op 10000km gedaan, auto was toen iets meer dan een jaar oud.

Wat zouden de intervallen moeten zijn van een onderhoud, als de auto niet extreem veel rijdt? Ik lees dat een GP makkelijk 20000km maakt zonder olieverversing.

Groeten
8) Volgens het onderhoudsboekje hoeft de GP pas bij 30.000 km voor de eerste beurt bij de dealer te komen. Hieronder valt volgens mij ook het olie verversen. Ik heb dit nog nadrukkelijk nagevraagd bij de dealer.
Ik heb er nu 27.000 op zitten en gaat eind mei voor de eerste beurt naar de dealer. Er is in totaal pas 1 ltr olie bijgevuld.
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door fra-boy »

Ik heb na zo'n 10.000 kom de olie gecontroleerd. Leek erg laag te staan, 0,5 liter erbij gedaan.
Maar was volgens mij niet nodig, auto stond niet recht denk ik, en bij een latere controle bleek dat de olie tot aan de streep stond..........Volgens mij verbruikt de GP nauwelijks olie...... :)
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
Vini
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: za aug 23, 2008 9:55
Locatie: Houthalen, België

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Vini »

Mijn GP verbruikt ook nauwelijks olie. Ik check het oliepijl geregeld. Ik wacht tot de 30K denk ik :)
In het bezit van een GP 1.3MJET 75CV zilvermetaal
Rob84
Senior Stato
Berichten: 826
Lid geworden op: di nov 13, 2007 17:57
Locatie: Wieringerwerf

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Rob84 »

Let er wel even op met deze adviezen dat je geen appels met peren gaat vergelijken.
En diesel en benzine zijn niet vergelijkbaar wat betreft olie.

Bij een benzine blijft de olie schoon. Bij een diesel is deze na 10km na het verversen alweer zwart.

Wat betreft de vraag van de TS:
De 1.3 diesels hebben een sensor die de kwaliteit van de olie in de gaten houd. Deze geeft een melding als deze vervangen dient te worden. Bij mij is dit tussen de 20-23000 km en dan rij ik 50k per jaar.
Volgens mij is onderhoud van een diesel in principe ook zonder olie verversen.
Je zou er even zeker van moeten zijn dat bij 10k je olie ververst is. Dan kan je makkelijk tot 30k doorrijden zonder olie waarschijnlijk. Maar als je BC de melding geeft die hij ververst moet worden is het slim om eerder te gaan denk ik.
I've joined the dark side...
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door ExTaxi »

bij mij is de olie pas na 75000 km veverst.......
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door tonyvandenbroek »

ExTaxi schreef:bij mij is de olie pas na 75000 km veverst.......
:shock: Da's nie weinig nie....
Afbeelding
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Peter »

Vini schreef:Hoi,

ik rijd zo'n 10-12000km per jaar, en zit momenteel aan bijna 24000km. De vorige beurt heb ik op 10000km gedaan, auto was toen iets meer dan een jaar oud.

Wat zouden de intervallen moeten zijn van een onderhoud, als de auto niet extreem veel rijdt? Ik lees dat een GP makkelijk 20000km maakt zonder olieverversing.

Groeten
De onze wordt in september twee jaar en ik durf niet te zeggen hoe weinig er tot nu toe mee gereden is :oops: .
Maar om praktische redenen hebben we (m'n vrouw) 'm nu eenmaal nodig.

Van de zomer dan ga ik toch een keer voor een klein onderhoud & algeheel nazicht naar de garage, vermits dan de garantie nog niet verlopen is.

Ik denk dat ik daarna om de twee jaar zal gaan, als de auto wat ouder wordt misschien om het jaar.
Dan is het eerder de tijd die 't 'm doet, in plaats van de km's.
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Vini
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: za aug 23, 2008 9:55
Locatie: Houthalen, België

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Vini »

Komaan vertel op. Ben benieuwd :)
In het bezit van een GP 1.3MJET 75CV zilvermetaal
Gebruikersavatar
Scooterguy
Junior Stato
Berichten: 251
Lid geworden op: zo feb 12, 2006 23:59
Locatie: Kwaadmechelen(B)
Contacteer:

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Scooterguy »

Bijna 160.000km nu, en bij elke onderhoudsbeurt zat de olie nog op hetzelfde peil als bij de vorige beurt.
Belangrijk is hoe je met je GP gaat rijden, als je echt stoplichtsprintjes wil winnen zal je auto wat meer onderhoud nodig hebben, als je normaal rijd dan kan je zoals mij toekomen met een bandenwissel vooraan na 93.000km en remmen vervangen na 126.000km ;)
Je rijstijl bepaalt je onderhoud...
Grande Punto 2009 1.3 MJT 85PK Sport + een bende opties.
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Peter »

Vini schreef:Komaan vertel op. Ben benieuwd :)
Na 1 jaar en 7 maanden nog geen 5.000 km :oops: . Koop je dààrvoor een auto, zullen sommigen denken.... maar zoals gezegd we hebben 'm nodig.

In ons geval denk ik toch wel om de 2 jaar naar de garage te gaan, al was het maar dat de wagen toch eens nagekeken wordt. Dus da's dan een oliewissel na 7.000km al.... .
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Gebruikersavatar
Arno
Nuovo Arrivato
Berichten: 44
Lid geworden op: vr jan 23, 2009 19:56

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Arno »

Om even over de olie terug te komen van de onderhoudsintervallen van de punto, maar dit geld eigenlijk voor ook elke andere auto. Dient deze minimaal 1 keer per jaar ververst te worden, aangezien de olie gaat verzuren door de benzine en diesel die er invermengt wordt, tevends als er heel veel kleine stukken mee worden gereden word er veel water (dat trekt de olie namelijk aan) in de olie vermengt, dit alles komt de smerende eigenschappen niet tengoede. Vandaar dat je minimaal elk jaar een beurtje dient te doen, of anders de km interval die in het instructie boekje staat. De nieuwe diesels hebben idd een sensor die de kwalietijd in de gaten houd van de olie, en als deze dus een waarschuwing geeft dat de olie verversd dient te worden, tsjah dan zit er niks anders op dan vervangen heh. ik hoop jullie zo wat meer informatie te hebben gegeven over de onderhoudsbeurten met name betrekking op de olie. ~]
Vini
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: za aug 23, 2008 9:55
Locatie: Houthalen, België

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Vini »

Bedankt voor de heldere uitleg Arno :)
In het bezit van een GP 1.3MJET 75CV zilvermetaal
Peter
Junior Stato
Berichten: 481
Lid geworden op: za sep 22, 2007 15:09
Locatie: Gent (B)

Re: Timing onderhoudsbeurten

Bericht door Peter »

ja idd :idea: :wink:

Nee - volgens onze Fiat garage kan ik in onze omstandigheden gerust pas om de twee jaar een oliewissel laten doen.

Dus ga ik me daar vrolijk :-] aan houden, aan dat advies :D
GP 1.2i 8V Dynamic 5drs Crossover Black - 1 okt '07
Plaats reactie