Servische Fiat Punto's zijn kwaliteitsdrama
Geplaatst: di apr 28, 2009 17:18
De productie van de Fiat Punto II in de fabriek van het Servische Zastava neemt lachwekkende proporties aan. Van de 305 tot nu toe gebouwde Punto's waren er amper 54 foutloos, zo bericht het Servische dagblad Politika.
Precies een jaar geleden nam Fiat een belang van bijna 70 procent in de Servische autobouwer Zastava, waarmee al meer dan vijftig jaar samengewerkt wordt. Sinds enkele weken laat Fiat in de fabriek in Kragujevac, zo'n 130 km ten zuid-oosten van de Servische hoofdstad Belgrado, de vorige Punto bouwen.
Dat loopt niet van een leien dakje, om het zacht uit te drukken. Volgens het dagblad Politika zijn er grote kwaliteitsproblemen. Het is altijd een grote verrassing waar de motorkap zal belanden. Nu eens ligt ze onder de voorvleugels, dan weer erboven. Het is ook al gebeurd dat een Punto zonder voorbumper van de band rolde. Een gebrek aan geschoold personeel en fouten in de stukken die Italië aanlevert, zouden de oorzaak zijn.
De problemen zijn des te vreemder aangezien Zastava de oude Punto al sinds 2007 produceert en onder de eigen merknaam Zastava 10 verkoopt. In maart 2007 beweerde Zastava-directeur Zoran Bogdanovic zelfs dat de kwaliteit van deze Zastava 10 "beter zou zijn dan het Italiaanse origineel".
Zastava had immers nieuwe machines gekocht met technologie uit Italië, Duitsland en... België, terwijl op de Italiaanse productielijnen nog met oudere machines gewerkt wordt. Kan goed zijn, maar een lakafdeling waar de verf nog met de hand wordt aangebracht lijkt ons toch niet meer van deze tijd. Ter verdediging kan Zastava inroepen dat de fabriek in 1999 beschadigd werd door NAVO-bombardementen en nooit 100 procent hersteld werd.
Ook in België en Nederland kan je de oude Punto nog steeds kopen. De exemplaren die in Kragujevac gebouwd worden zijn echter alleen bestemd voor Oost-Europa, Noord-Afrika en Rusland.
Bron: Autoscoops
Precies een jaar geleden nam Fiat een belang van bijna 70 procent in de Servische autobouwer Zastava, waarmee al meer dan vijftig jaar samengewerkt wordt. Sinds enkele weken laat Fiat in de fabriek in Kragujevac, zo'n 130 km ten zuid-oosten van de Servische hoofdstad Belgrado, de vorige Punto bouwen.
Dat loopt niet van een leien dakje, om het zacht uit te drukken. Volgens het dagblad Politika zijn er grote kwaliteitsproblemen. Het is altijd een grote verrassing waar de motorkap zal belanden. Nu eens ligt ze onder de voorvleugels, dan weer erboven. Het is ook al gebeurd dat een Punto zonder voorbumper van de band rolde. Een gebrek aan geschoold personeel en fouten in de stukken die Italië aanlevert, zouden de oorzaak zijn.
De problemen zijn des te vreemder aangezien Zastava de oude Punto al sinds 2007 produceert en onder de eigen merknaam Zastava 10 verkoopt. In maart 2007 beweerde Zastava-directeur Zoran Bogdanovic zelfs dat de kwaliteit van deze Zastava 10 "beter zou zijn dan het Italiaanse origineel".
Zastava had immers nieuwe machines gekocht met technologie uit Italië, Duitsland en... België, terwijl op de Italiaanse productielijnen nog met oudere machines gewerkt wordt. Kan goed zijn, maar een lakafdeling waar de verf nog met de hand wordt aangebracht lijkt ons toch niet meer van deze tijd. Ter verdediging kan Zastava inroepen dat de fabriek in 1999 beschadigd werd door NAVO-bombardementen en nooit 100 procent hersteld werd.
Ook in België en Nederland kan je de oude Punto nog steeds kopen. De exemplaren die in Kragujevac gebouwd worden zijn echter alleen bestemd voor Oost-Europa, Noord-Afrika en Rusland.
Bron: Autoscoops