Wat is dit voor een vreemd knobbeltje ?

Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Om specifiek te zijn, dit knobbeltje meet de lichtinval van de zon. Zo kan de automatische airco anticiperen op zonnewarmte in de auto.
Met relatief koude buitentemperaturen, maar met veel zonneschijn kan een auto best warm worden. Door dit knobbeltje spring toch de airco aan om de temperatuur binnen goed te houden.

Bijna elke auto met climate control heeft zo'n ding ergens voorop het dash zitten. Let er maar eens op.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
TeChNo2

Bericht door TeChNo2 »

Señor Sjon schreef:Om specifiek te zijn, dit knobbeltje meet de lichtinval van de zon. Zo kan de automatische airco anticiperen op zonnewarmte in de auto.
Met relatief koude buitentemperaturen, maar met veel zonneschijn kan een auto best warm worden. Door dit knobbeltje spring toch de airco aan om de temperatuur binnen goed te houden.

Bijna elke auto met climate control heeft zo'n ding ergens voorop het dash zitten. Let er maar eens op.
Mijn vorige had dat echt niet (wel climate control) ik denk dat het was weggewerkt in de binnenspiegel... nou ja iig weten we nu waar het voor dient..ik was al bang dat ik rontgen-foto's moest gaan laten maken :wink:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

Om eerlijk te zijn, had ik dat KNOBBELTJE nog nooit gezien in mijn vorige.

Peugeot 307 SW van 2003 had ook zo'n automatische climat control. Nooit zo'n ding gezien.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Niet alle merken hebben dit goed in het zicht zitten. Soms zijn ze ook gecombineerd met de regen/lichtsensor.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

ooooooooooh

Tis maar dat ik het weet :wink:
Afbeelding
ditisJeroen
Nuovo Arrivato
Berichten: 78
Lid geworden op: vr apr 14, 2006 11:13

Bericht door ditisJeroen »

bedankt voor al jullie reply.

Ik zat eigenlijk stiekem te hopen dat het een GPS antenne was..

maar ja.. helaas
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Misschien kan ie er later nog bij. Of fiat plaatst een grotere knobbel :)
Ik verwacht dat het zeker in de mogelijkheden van Blue&me ligt.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Reflex
Nuovo Arrivato
Berichten: 130
Lid geworden op: za mar 04, 2006 14:35
Locatie: Rucphen
Contacteer:

Bericht door Reflex »

buxol schreef:Misschien kan ie er later nog bij. Of fiat plaatst een grotere knobbel :)
Ik verwacht dat het zeker in de mogelijkheden van Blue&me ligt.
Zie de features op http://www.microsoft.com/windows/embedd ... fault.mspx

Ik vermoed dat wij de basic version hebben. De vraag zal dus zijn of dit in de toekomst te upgraden is naar de standard version of zelfs naar Windows Automotive 5.0. Wellicht een idee om de vraag voor te leggen bij Microsoft?
Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Bericht door DR_DRE »

Beter nog, zelf te flashen misschien? Er is een USB aansluiting voor handen dus in principe zou je een laptop kunnen aansluiten :lol:
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
Sjirke
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 16, 2006 9:23
Locatie: Elsloo

Bericht door Sjirke »

Señor Sjon schreef:Om specifiek te zijn, dit knobbeltje meet de lichtinval van de zon. Zo kan de automatische airco anticiperen op zonnewarmte in de auto.
Met relatief koude buitentemperaturen, maar met veel zonneschijn kan een auto best warm worden. Door dit knobbeltje spring toch de airco aan om de temperatuur binnen goed te houden.

Bijna elke auto met climate control heeft zo'n ding ergens voorop het dash zitten. Let er maar eens op.
inderdaad de goede uitleg!! Mijn schoonbroer werkt bij Nedcar in Born en toen hij in m'n GP ging zitten, begon hij gelijk met "Ah, ik zie dat je ook een olijfje hebt". Ik dacht in eerste instantie dattie last van de warmte had, maar daar in produktie noemen ze dat ding blijkbaar zo. Hij gaf me inderdaad dezelfde uitleg over dat knobbeltje. Nog een wetenswaardigheidje: bij de dualzone airco zie je aan weerzijden van die kleine roostertjes. Hierdoor wordt lucht naar binnengezogen waarvan de temperatuur gemeten wordt. Weet je airco oftie aan het werk moet.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Bij de GP werkt dat laatste iets anders. Bij de volautomatische stand springt altijd de A/C aan... Ook al is het 16 graden en wil je het 22 hebben.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Collega van mij heeft de nieuwe Hyundai SantaFe (zo'n lidl X5), daar kan de airco zichzelf uitschakelen. Erg irritant als het regent, want dan beslaan de ruiten weer een beetje.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
Plaats reactie