ik moet het nog even in het boekje opzoeken eigenlijk, maar het is me opgevallen dat op de toerenteller geen rood gebied is aangegeven...
betekent dat dat ie begrensd is en dat je hem zonder problemen in de 7000 kan trekken?
buxol schreef:Bij de 1.4 16v begint rood bij 6500 toeren.
Is redelijk te zien op de nachtfoto van Tony.
ik heb ook een 1.4 16 v maar bij mij gaat de teller ook maar tot 7000 en er is geen rood gebied.
maar tony heeft misschien een andere uitvoering ( sport of diesel )
Ah ok, de witte wijzerplaten zijn dus wel uitgevoerd met een rood gebied. Verder is het de zelfde motor, dus verwacht ik dat ie voor alle 1.4 16v op 6500 toeren ligt.
buxol schreef:Ah ok, de witte wijzerplaten zijn dus wel uitgevoerd met een rood gebied. Verder is het de zelfde motor, dus verwacht ik dat ie voor alle 1.4 16v op 6500 toeren ligt.
Ja dat is zo, maar het maximaal vermogen ligt bij 5800 toeren, dus verder dan dat hoef je niet echt.
Reflex schreef:Op hoeveel toeren schakelen jullie nu eigenlijk gemiddeld door??
(met name degene met een 1.4 16V?)
In de stad meestal rond de 2700 tpm, bij het invoegen op de snelweg meestal bij de 5000 tpm (varieert per versnelling....zoals Buxol zei: is een kwestie van gevoel)
tonyvandenbroek schreef:En er zijn dagen dat ie door gaat naar 6000.. maar dan is het max. er wel uit. normaliter rijd ik zo rond de 3000 toeren naar de volgende versnelling.
dat is toch niet op de snelweg hè tony.
want daar kom je met als je met dit toerental opschakeld niet echt goed op snelheid.
moet je hem al laten doortrekken naar de 4000 toeren, wil je goed met het verkeer mee.
in de stad en buiten de bebouwde kom is 3000 toeren het ideale toerental
Boven de 3000 toeren wordt de motor pas vlot. Ik merk deze week dat ik de auto steeds beter begrijp. Ik het begin had ik nog wat moeite met het gevoel in de auto bij stevig optrekken, koppelen e.d. De laatste dagen rijdt ie heerlijk, we begrijpen elkaar
Damn, het is best een snel bakkie en wat ligt ie lekker in de bochten.