200 km/u met 1.9 jtd

Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

220 * 7% = 15,4 dus in het echt 'maar' 204,6 km/h

klink direct een stuk minder stoer...
Had ook een GP met allemaal specificaties.
TeChNo2

Bericht door TeChNo2 »

Al die stoere mannen die 200 km/u en harder rijden gaan dalijk niet zitten zeuren over steenslag he ?!
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

TeChNo2 schreef:Al die stoere mannen die 200 km/u en harder rijden gaan dalijk niet zitten zeuren over steenslag he ?!
krijg je daar steenslag van dan? :?
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
joedelta

Bericht door joedelta »

ExTaxi schreef:
TeChNo2 schreef:Al die stoere mannen die 200 km/u en harder rijden gaan dalijk niet zitten zeuren over steenslag he ?!
krijg je daar steenslag van dan? :?
Hoe harder je rijdt, des te harder komt de steenslag aan in ieder geval.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

en wat voor nut heeft het 200km/u te rijden. Kost je alleen maar een hoop geld. veel geld. niet alleen van het cjib, maar wat dacht je van slijtage, van banden, en andere onderdelen.

Tijdwinst.... nou hier in nederland, forget it.


Ik heb eens met een snelle motor vanaf 's hertogenbosch naar someren gereden, terwijl mijn vrouw met een "oud" dieseltje diezelfde route reed.
We reden tegelijk weg, en ik heb er op dat hele traject van ruim 1 uur, percies 2 minuten uitgereden. Voor 2 minuten heb ik heel wat op het spel gezet. o.a.

- autoweg continue vol gas..lees 265km/u
- stoplichten (allen tegen) voorkruipen en weer vol gas weg
- N266 (kanaaldijk) continue over de 140km/u (je mag er maar 80)

Dus al met al heb ik toen veel geluk gehad, voor 2 minuten
Afbeelding
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

moet hard rijden dan altijd tijdwinst opleveren? Is het niet ook LEUK om het gas eens in te trappen? Of neem je dan ook een bocht niet sportief omdat het slijt?
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
TeChNo2

Bericht door TeChNo2 »

ExTaxi schreef:moet hard rijden dan altijd tijdwinst opleveren? Is het niet ook LEUK om het gas eens in te trappen? Of neem je dan ook een bocht niet sportief omdat het slijt?

Het wordt zo langzaamaan wel duidelijk waarom er "ex" voor je taxi staat ... :wink: :P
Gebruikersavatar
buxol
Avere Una Vita
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr feb 24, 2006 21:24
Locatie: Alphen a/d Rijn

Bericht door buxol »

Hard rijden om tijdswinst te halen is in Nederland inderdaad een illusie.
Had ook een GP met allemaal specificaties.
bartike
Membre D'Oro
Berichten: 1384
Lid geworden op: ma mar 06, 2006 18:59
Locatie: Kapellen ->Belgium

Bericht door bartike »

TeChNo2 schreef:Al die stoere mannen die 200 km/u en harder rijden gaan dalijk niet zitten zeuren over steenslag he ?!
dat weet je dat dat kan gebeuren he :wink:

toen met viva italia op assen heb ik een paar rondjes op het circuit gereden, en plots vloog er een steen omhoog van onder een andere wagen los op de voorruit, resultaat voorruit stuk. dat zijn ook dingen die kunnen gebeuren als je hard gaat rijden op op't circuit. maar dat weet je opvoorhand vind ik.

:wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
PuntoXM
Nuovo Arrivato
Berichten: 174
Lid geworden op: do jul 13, 2006 14:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door PuntoXM »

Even ter verduidelijking: ik heb ook welgeteld 5 keren redelijk hard doorgetrapt (en allen in Duitsland, ja):
- 1x de CX doorgetrapt om te kijken wat die (met een akelig nauwkeurige snelheidsmeter) na 15 jaar nog kon: bij 185 moest ik maar 's afremmen voor de afrit, wellicht was de 189 (officiele top) nog mogelijk geweest.
- 1x de XM TurboD12 flink gas gegeven (180, redelijk tijdje volgehouden op lege Autobahn) om mensen op tijd op Station Venlo te krijgen na een wintersportweekend. Viel trouwens niet tegen, 4 volwassenen + bagage en nog ruim gas over met een indirecte 2.1 TD12.
- 1x de GSA X1 's avonds na een zakenreis van Düsseldorf vliegveld naar huis gereden. Na de verplichte 80/100-km/u-tunnels was het uitgestorven richting Venlo - die ouwe trouwe bak reed op de teller 180, wat gewoon de volle 160 van de toen 21-jaar jonge fabrieksopgave was 8) .
- En ja, een perfect onderhouden semi-klassieke GSA ligt met 160 stabieler op de weg dan een Golf V TDI 110pk :shock: . Die had ik laatst mee voor 't werk (geen lease-auto's maar zakenreizen per Hertz-mobilio). Jemig, DE typische duitse middenklasser-TDI is gewoon NIET Autobahn-proof! Boven de 140/150 wordt 'ie zoekerig, alsof het een 20-jaar ouwe Polo is. Die rit van Luik-Aachen-Venlo ging dus toch maar met 130-140. En navraag bij collega's, ja dit hadden zij ook met Golfjes IV en V ...
- Laatste keer op vakantie dus de XM V6 even uitgeprobeerd tot de 200 en toen vond ik 't wel weer leuk. 5 minuten gedaan, toen terug tot 160 en even later al weer werkzaamheden, uit met de pret dus.

Maar meestal rij ik als privé-rijder zijnde veel netter. Binnen woonwijken max. 30/50, erbuiten soms tikje meer (verlaten industrieterrein in 't weekend e.d.). Op snelweg 100-110 of 120-130 op de cruise. Met diesels is 't ergens de sport om ze zo zuuuunig mogelijk te rijden:
- 205 1.8D 1:19 ruim gemiddeld over 't jaar
- XM TD12 1:15 ruim gemiddeld
- Xantia HDI 1:17.5 gemiddeld
- Punto 1.3 MJD90 1: ???
En de XM, tja, die kun je 't beste met genoemde snelwegtempi rijden. Ga je harder of in de stad aanklooien, dan hoor je niet alleen de V6 motor + uitlaat, maar begint er achter je ook zo'n draaikolk te gorgelen :wink:

De Punto zal ik na relaxed-maar-niet-sloom inrijden wellicht ook 1x opentrekken, en verder net zo behandelen als de andere diesels: zuinig forensen.

Bochtenwerk kan inderdaad ook leuk zijn, wat dat betreft zal ik me met de Punto in moeten houden. Eerst maar 's de Semperit "banden" (die naam verdienen ze eigenlijk niet :evil: ) afrijden, daar snij ik af en toe een bochtje snel mee aan om ze maar gauw te laten slijten. Heb je 't enige Franse onderstel dat door Tiff Needell wel werd gewaardeerd (naast de Elan als enige voorwielaandrijver), zet de vorige eigenaar er Hakkietakkie-bandjes onder :x :?:
Rogier Verhoef - Autolinkje!
- Grande Punto 1.3mjt90 Edizione Prima
- XM V6 Exclusive
- CX 2400ie Pallas C-matic
Ex: Xantia HDI Break, GSA X1, CX 22 TRS, XM TurboD12, 205 Forever D
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

TeChNo2 schreef:
ExTaxi schreef:moet hard rijden dan altijd tijdwinst opleveren? Is het niet ook LEUK om het gas eens in te trappen? Of neem je dan ook een bocht niet sportief omdat het slijt?

Het wordt zo langzaamaan wel duidelijk waarom er "ex" voor je taxi staat ... :wink: :P
hehehe, ja als taxi-chauffeur reed ik ook al aardig door.

Maar goed, ik hou van autorijden en schroom niet een bocht op max te nemen of eens een keer de 200 aan te tikken vroeg in de ochtend op een rustige weg. Auto's zijn er niet alleen om te poetsen hoor!
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Gebruikersavatar
Rabbit
Nuovo Arrivato
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 18:28

Bericht door Rabbit »

TeChNo2 schreef:Al die stoere mannen die 200 km/u en harder rijden gaan dalijk niet zitten zeuren over steenslag he ?!
Ah boooon.

Eindelijk hoor ik eens een verklaring waarom die steenslag erin is!

Ik heb 3 keer zo snel gereden, de laatste maand niet meer, en lat het net die maand zijn dat het echt erg is geworden...

Tenzij ik natuurlijk 200 kan doen in de stadskern.

Om maar te zeggen dat je redenering op niets slaat.

Ik rij dikwijls sneller met de wagens thuis ( Mercedes C en de Punto MKII ) wel laat me zeggen: die bakken hebben mss max 3 putjes.

:wink: just my 2 cents
Afbeelding
Gebruikersavatar
unga
Senior Stato
Berichten: 552
Lid geworden op: wo aug 09, 2006 8:22
Locatie: Purmerend

Bericht door unga »

iedereen rijdt natuurlijk braaf de max snelheden op 's rijks wegen

waarom in godsnaam dan een 130 pk diesel ipv de 75 multijet
of de 1.4 16v met 95 pk ipv de 1.2 8v met 65 pk

en ja dit gaat een eindeloze discussie opleveren...jarenlang was er een onderlinge afspraak tussen alle autoproducenten om de pk monsters niet meer te bouwen en wat zie je nu...precies de omgekeerde wereld
nieuwe astra 240 pk...fuck denken ze bij vw onze R32 stelt nix meer voor dan maar een R36, haha denken ze bij ford ff die 5 cylinder van volvo in oze focus en hoppa zo kunnen we weer een jaartje mee....en de benzineprijzen maar stijgen en stijgen
GP 1.2 8v sportsound crossover black
Gebruikersavatar
Rabbit
Nuovo Arrivato
Berichten: 92
Lid geworden op: wo apr 12, 2006 18:28

Bericht door Rabbit »

unga schreef:iedereen rijdt natuurlijk braaf de max snelheden op 's rijks wegen

waarom in godsnaam dan een 130 pk diesel ipv de 75 multijet
of de 1.4 16v met 95 pk ipv de 1.2 8v met 65 pk

en ja dit gaat een eindeloze discussie opleveren...jarenlang was er een onderlinge afspraak tussen alle autoproducenten om de pk monsters niet meer te bouwen en wat zie je nu...precies de omgekeerde wereld
nieuwe astra 240 pk...fuck denken ze bij vw onze R32 stelt nix meer voor dan maar een R36, haha denken ze bij ford ff die 5 cylinder van volvo in oze focus en hoppa zo kunnen we weer een jaartje mee....en de benzineprijzen maar stijgen en stijgen
Ik had dit nog niet willen aanhalen als argument, maar inderdaad, je neemt me werkelijk de woorden uit de mond.

Waarom koop je dan een 130 pk versie? Trouwens deze HAAT traag rijden. Dat weten eigenaars van die versie ook. Traag en stapvoets verkeer liggen hem niet, dan begint hij te schokken. Misschien hebben 120pk eigenaars dit ook, ik weet het niet.

Trouwens waarom komen volgende motoren ZEKER nog in de punto:

- 150 en 170 pk jtd ( laatste enkel in Abarth uitvoering )
- 1.4 T met 120 en 160 pk
- 1.8 220 en 180 pk ( eerst enkel in Abarth )


Om braafjes alle regels te volgen? :lol:

Het zou idioot zijn bijna een 25000 € ( in Belgie, in Nederland zal het nog een pak meer zijn ) aan een punto te geven om hem enkel voor het prestige te kopen. "Hey kijk naar mij, ik heb 220 pk , maar haal het er nooit uit.

Om maar te zeggen dat jouw uitspraak hierboven de pagina van de pot gerukt is. Als die 220pk versie 250 km/u haalt ( en dat zal wel ) dan vliegt de lak er volgens mij in een keer af, als ik jou mag geloven, toch?
Afbeelding
Gebruikersavatar
PuntoXM
Nuovo Arrivato
Berichten: 174
Lid geworden op: do jul 13, 2006 14:38
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door PuntoXM »

unga schreef:iedereen rijdt natuurlijk braaf de max snelheden op 's rijks wegen

waarom in godsnaam dan een 130 pk diesel ipv de 75 multijet
of de 1.4 16v met 95 pk ipv de 1.2 8v met 65 pk
Omwille van het comfort dat een grotere motor met zich meebrengt. En dan bedoel ik niet alleen de power (bijv. accellereren vanachter een vrachtwagen vandaan, 80-120 dus). Maar ook vooral het geluid. Veel Hertz-auto's die ik rij hebben lekker Hollands het kleinste motortje erin hangen, bijv. een Meriva 1.2/1.4 of een V50 1.8. Om die auto's niet al te traag te maken, zitten daar heel korte versnellingsbakken in. Wat op de snelweg dus heel veel toeren draaien betekent. Ruim 4,000 rpm bij 120 km/u is geen uitzondering.
En na 6-7 uur rijden naar Orléans heb je dan gewoon koppijn, zelfs in een V50, Laguna of Mondeo. Leuk in mijn ouwe GSA in de bergen als hobby, maar niet voor 't werk.
Een "dikkere" motor heeft in het algemeen een veel langere bak:
- mijn CX draaide 3250 rpm bij 120
- mijn Xantia (diesel, ok) draaide 2600 rpm bij 120
- mijn XM draait 2750 rpm bij 120 (benzine met dieselkarakteristiek dus)
- en de 1.3MJD90 zal met de 6-bak ook niet teveel toeren draaien.
Daarnaast kan je met een iets dikkere motor (en dan bedoel ik geen opgefokte GTI/JTD130) kun je vaak ook schakelluier rijden, wat ook weer extra comfortabel is.
Rogier Verhoef - Autolinkje!
- Grande Punto 1.3mjt90 Edizione Prima
- XM V6 Exclusive
- CX 2400ie Pallas C-matic
Ex: Xantia HDI Break, GSA X1, CX 22 TRS, XM TurboD12, 205 Forever D
Gesloten