Velgenmaat wijzigen schadelijk voor de computers?

Plaats reactie
klonia
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 10:28
Locatie: Purmerend

Velgenmaat wijzigen schadelijk voor de computers?

Bericht door klonia »

Beste collega-grandepunto-rijders,

Ik heb sinds een week een grandepunto. Er zitten van die standaard 15 inch velgen/wieldoppen onder.
Ik wilde dus graag een paar maten groter eronder hebben. Vandaag de fiat-dealer gebeld, en die verteld mij dat grotere wielen gevolgen kan hebben voor je computers in de auto zoals esp, abs etc...

Heeft iemand hier ervaring mee?
17" stilo Abarth velgen moet toch lukken?

Groeten Steve
joedelta

Re: Velgenmaat wijzigen schadelijk voor de computers?

Bericht door joedelta »

klonia schreef:Beste collega-grandepunto-rijders,

Ik heb sinds een week een grandepunto. Er zitten van die standaard 15 inch velgen/wieldoppen onder.
Ik wilde dus graag een paar maten groter eronder hebben. Vandaag de fiat-dealer gebeld, en die verteld mij dat grotere wielen gevolgen kan hebben voor je computers in de auto zoals esp, abs etc...

Heeft iemand hier ervaring mee?
17" stilo Abarth velgen moet toch lukken?

Groeten Steve
Ik weet niet wat je dealer nu precies bedoeld. Ik weet wel, dat als je 17" velgen af-fabriek onder de GP wilt, de ESP optie verplicht is.

De 17" velgen van de Stilo Abarth hebben trouwens volgens mij niet dezelfde afmetingen als de 17" die onder de GP worden geleverd, maar of het daardoor niet past, weet ik niet.
Karstieman
Nuovo Arrivato
Berichten: 24
Lid geworden op: di mei 30, 2006 12:05
Locatie: Munstergeleen

Bericht door Karstieman »

Wat je dealer bedoeld is dat je electronica (vooral ESP) kijkt naar wat je wielen doen (qua omwentelingen, etc.)
Als je je velgenmaat drastisch veranderd, dan veranderd ook de wielomvang en kloppen de gegevens die de auto binnenkrijgt niet meer exact. Ook je kilometerteller kan hierdoor afwijkingen vertonen.

Maar als je wielomvang uiteindelijk gelijk blijft door te kiezen voor grotere velgen, maar banden met een dunnere wang, dan is er niets aan de hand :D
Momenteel een Skoda Octavia 2.0Tdi Dynamic Sport, 17'', 140pk, en uiteraard zwart....Binnenkort een GP van mezelf erbij ?
Gebruikersavatar
Romeodelta
Senior Stato
Berichten: 720
Lid geworden op: wo mar 01, 2006 21:30
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Romeodelta »

:arrow: De rolomtrek mag niet te veel afwijken van de standaard maat. De 15" wielen met doppen hebben een wielomtrek van 608,5.
Als je nu 17" eronder plakt b.v. 205 45 17 dan heb je een omtrek van 616,3. Ik weet door middel van een GPS dat mijn snelheidsmeter te veel aangeeft. Bij 100km staat de snelheidsmeter op 110. Ik heb dan ook 195 55 16" onder de GP met een omtrek van 620,9 m/m. :roll:
1.4 Abarth Punto Evo
Nero Scorpione
17" antraciet (wintervelgen)
Eibach verlaagd met Koni FSD en 18" zwarte Sparco asseto gara
majoh
Nuovo Arrivato
Berichten: 46
Lid geworden op: wo mar 22, 2006 11:36

Bericht door majoh »

Met mijn standaard velg met wieldop (bah lelijk, maar ja baas regelt t...) rijd ik volgens de teller ook 107 terwijl mijn geps 100 aangeeft. Dus daar zit ook al een behoorlijke afwijking in...
klonia
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door klonia »

Nee ik begrijp dat de rolomtrek niet teveel mag afwijken. Romeodelta; hoe kom jij aan een omtrek van 608 m/m? Via een rekentool http://www.korvers.nl/?p_nav=bereken kom ik aan een omtrek van 195 cm.

Ik weet helaas niet of die 17" abarth velgen passen. wel heb ik een ander leuk setje velgen gezien Interaction Star : 215/40/17 :D
Gebruikersavatar
Romeodelta
Senior Stato
Berichten: 720
Lid geworden op: wo mar 01, 2006 21:30
Locatie: Hoogvliet

Bericht door Romeodelta »

:arrow: We nemen 215 40 17 als voorbeeld. 215 = de breedte van het loopvlak in m/m. 40 = de hoogte van de wang (zijkant band) in % van de breedte. En 17" is natuurlijk de velgdiameter. :arrow: 40% van 215 = 86 dit x 2 (boven en onder van het wiel) = 172 . Het wiel is 17 inch. :arrow: 1 inch = 25,4m/m dus 17 x 25,4 = 431,8 :arrow: De diameter van het totale wiel met band is 431,8 + 172=603,8 m/m Dat achter de komma kun je eigenlijk wel vergeten en we maken er cm van. Dus de diameter van het wiel = 60,3 CM. De 175 75 15 = 60,8 cm. Dit scheelt dus 5m/m en is te verwaarlozen. :twisted: Als je dus nieuwe banden hebt met zo'n 9m/m profielhoogte en je rijdt ze op tot 2m/m dan is de diameter dus veranderd 2x7m/m =1,4 cm verschil. Wat ik ermee wil zeggen: er is naar mijn idee altijd een verschil in je snelheidsmeter en de daadwerkelijke snelheid :?
1.4 Abarth Punto Evo
Nero Scorpione
17" antraciet (wintervelgen)
Eibach verlaagd met Koni FSD en 18" zwarte Sparco asseto gara
klonia
Nuovo Arrivato
Berichten: 10
Lid geworden op: vr jun 09, 2006 10:28
Locatie: Purmerend

Bericht door klonia »

We nemen 215 40 17 als voorbeeld. 215 = de breedte van het loopvlak in m/m. 40 = de hoogte van de wang (zijkant band) in % van de breedte. En 17" is natuurlijk de velgdiameter. Arrow 40% van 215 = 86 dit x 2 (boven en onder van het wiel) = 172 . Het wiel is 17 inch. Arrow 1 inch = 25,4m/m dus 17 x 25,4 = 431,8 Arrow De diameter van het totale wiel met band is 431,8 + 172=603,8 m/m Dat achter de komma kun je eigenlijk wel vergeten en we maken er cm van. Dus de diameter van het wiel = 60,3 CM. De 175 75 15 = 60,8 cm. Dit scheelt dus 5m/m en is te verwaarlozen. Twisted Evil Als je dus nieuwe banden hebt met zo'n 9m/m profielhoogte en je rijdt ze op tot 2m/m dan is de diameter dus veranderd 2x7m/m =1,4 cm verschil. Wat ik ermee wil zeggen: er is naar mijn idee altijd een verschil in je snelheidsmeter en de daadwerkelijke snelheid

Oh ok ik snap je...je berekent de diameter (is in mijn ogen wat anders dan de omtrek) vandaar ons verschillende inzicht in getallen Maar het komt uiteindelijk op het zelfde neer :)

Het klopt dat er verschil is in snelheid...de censoren meten het aantal omwentelingen en dus als de omtrek van een wiel groter is dan het oude wiel dan ligt de oorspronkelijke snelheid hoger dan de geprogrammeerde snelheid van de auto.
Bedankt voor het rekenvoorbeeld.
8)
Plaats reactie