probleempje met de wegligging

Plaats reactie
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

probleempje met de wegligging

Bericht door ExTaxi »

Sinds gisteren merkte ik dat als ik (met name) op hoge snelheid rij de auto niet meer zo strak op de weg ligt als eerder.
Daarnaast merk ik bij korte snelle stuurbewegingen de auto een naijl-effect heeft.
Dus kort tikkie naar rechts en ik voel een zwabber(tje) daarna.

Recentelijk remmen vervangen en poosje daarvoor is er iets in de stuurinrichting vervangen (hetgeen er direct achter het stuur zit, IN de auto).

Voor iemand herkenbaar?
Bandenspanning is gecheckt.
Banden zitten goed om.

Ik kan alleen de bouten even niet natrekken om dat ik geen reserveband heb en dus ook geen gereeedschap in de auto.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Gebruikersavatar
Bennie
Membre D'Oro
Berichten: 1558
Lid geworden op: do mei 24, 2007 13:04
Locatie: Nieuwkoop

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door Bennie »

Even langs de dealer....
Life's too short to drive boring cars
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door ExTaxi »

bedankt voor de tips! :-)

Denk dat de schokdemper kapoet is
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
noname87
Junior Stato
Berichten: 369
Lid geworden op: do jul 03, 2008 11:09

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door noname87 »

Dit had mijn auto ook een beetje toen ik het probleem had met het gebonk bij het sturen.

Als je stilstaat en je draait je stuur links of rechts om, hoor je dan ook geen gebonk? Misschien dat het hetzelfde probleem is.
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door ExTaxi »

Nope verder geen klachten. Auto is vandaag naar de dealer geweest en er is niks gevonden.

Komende 2 dagen 7 uur sturen, dus dan kan ik het nog eens goed ervaren.
Lijkt me stug dat ik na 152000 km in ene iets voel dat er niet is.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door Xander »

Schokdempers zijn in orde dus (anders zouden ze het wel gezien hebben)?

Ik vermoed dat er iets mankeert aan de uitlijning van je auto, da's jammer genoeg niet snel te zien zonder gewoon te beginnen met uitlijnen.
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door ExTaxi »

Xander schreef:Schokdempers zijn in orde dus (anders zouden ze het wel gezien hebben)?

Ik vermoed dat er iets mankeert aan de uitlijning van je auto, da's jammer genoeg niet snel te zien zonder gewoon te beginnen met uitlijnen.
Is paar weken geleden gedaan.....kan het ook niet zijn.
Daarna nog remmen vervangen.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door swans »

ik ervaar het zelfde... voelt een beetje als een boot op de weg, ik gok op de wielvlucht (welke mijn dealer zegt niet af te kunnen stellen) prutsers)
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door ed.de.vries »

kijk ook eens "goed/nauwkeurig naar de afloop van het banden profiel/loopvlak,dat zegt soms ook al veel.
Ook een of meerdere banden kunnen het zweef gevoel soms veroorzaken.
Zeker ter controll de wielvlucht enz eens laten nakijken,Neem ook de ophangings(punten) eens onder de loep!
De schokdempers goed controleren, en de veren aan een controle onderwerpen: wie weet is er een of meerdere dempers/veren wel wat minder nauwkeurig meer.
Misschien eens met andere wielen uitproberen, ergens even lenen, misschien heb je een extra set liggen winterbanden bijv; Probeer eens om op een dergelijke manier iets uit te proberen.
Heeft de stuurgroep geen speling,kortom een scala van zaken die buiten het remsysteen,dit vervelend gevoel kunnen oplossen.
s6 er mee.
:der ALTE:
Gebruikersavatar
Italia
Junior Stato
Berichten: 348
Lid geworden op: ma mei 22, 2006 8:23
Locatie: Noord-Holland

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door Italia »

Misschien is er een voorveer gebroken. Dit is soms slecht te zien omdat de onderste winding erafbreekt. Kijk ook eens naar je bandenspanning, je zegt dit al gedaan te hebben maar kijk eens met een andere meter. En inderdaad wat Ed zegt probeer een ander setje wielen.
Abarth GP Wit, spiegels in de Italiaanse kleuren, veel plezier ///// Non parole, ma fatti !..
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door ExTaxi »

het betreft een lease-auto en voor het probleem is de auto dus naar de garage geweest en daar hebben ze niets gevonden.
Andere banden proberen enzo gaat dus niet zo makkelijk.

Het probleem wat ik het meest duidelijk voel is boven de 120 km/h een korte stuurbeweging en dan viel ik dat de auto rechtgetrokken wordt.
Een soort tegenwerkende kracht die je dan voelt.

Verder gisteren en eergisteren 700 km gereden en geen problemen. Maar er is IETS niet goed.
Ik heb het eigenlijk wel een beetje gehad met de dealer die me nu naar huis heeft gestuurd..........
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door hannes »

ExTaxi schreef:Nope verder geen klachten. Auto is vandaag naar de dealer geweest en er is niks gevonden.
gegarandeerd dat je GP de brug niet gezien heeft, sterker nog hij zal hooguit een parkeerplaatsje verschoven zijn.
komt me toch allemaal bekend voor :twisted: je bent voor de dealer niet interessant meer want het kost hun alleen maar geld nu.
een goede raad, ga naar een andere dealer, desnoods een vakgarage in de buurt :wink:
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: probleempje met de wegligging

Bericht door ExTaxi »

o jawel hoor, ze hebben 'm echt wel op de brug gezet en alles wat ze er nu nog aan kunnen doen is inkomsten voor ze.
Over 6500 km is mijn auto er uit, hopelijk nog ietsje langer want de opvolger zal er dan nog wel niet zijn.
Fiat Grande Punto 130 pk mJTD Sport
New Orleans Blue - Blue&Me - Interscope - getinte zijruiten - cruisecontrol - regensensor
Plaats reactie