Heeft iemand hier ervaringen met een 1.4 16v ??

Alles wat met Fiat te maken heeft.
Plaats reactie
LaTiNo
Junior Stato
Berichten: 472
Lid geworden op: wo feb 15, 2006 14:15
Locatie: Verweggistan

Heeft iemand hier ervaringen met een 1.4 16v ??

Bericht door LaTiNo »

Zij het in een oude Punto, GP, Idea of Stilo?

Ik las dat de motor echt op toeren moet worden gehouden om voorruit te komen en hij dus niet echt vlot aanvoelde.
JezzaNL
Nuovo Arrivato
Berichten: 79
Lid geworden op: zo feb 19, 2006 16:11
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door JezzaNL »

Waar heb je dat gelezen als ik vragen mag ?

Heb namenlijk nog helemaal niets gevonden op internet over deze motor, alleen een artikel in de Autoweek alleen dit was geen rij ervaring, alleen een mededeling..

Ik vond persoonlijk dat je de 1.4 8v ook op toeren moet rijden om vooruit te komen, maar dit is volgens mij typisch FIAT...
LaTiNo
Junior Stato
Berichten: 472
Lid geworden op: wo feb 15, 2006 14:15
Locatie: Verweggistan

Bericht door LaTiNo »

Was geloof ik in een Myreview van een 1.4 16v in een Idea of punto.
Ik heb de 8v gereden en dat is echt een enorm verschil met de huidige auto die ik heb. Wat dat betreft ben ik TE verwend geweest :roll:
funk4life
Junior Stato
Berichten: 392
Lid geworden op: za feb 18, 2006 9:57
Locatie: Monnickendam

Bericht door funk4life »

Moet je even kijken op www.autoweek.nl bij rijtesten, daar staan namelijk twee uitgebreide testverslagen over de Grande Punto 1.4 en 1.8 volgens mij!
joedelta

Bericht door joedelta »

funk4life schreef:Moet je even kijken op www.autoweek.nl bij rijtesten, daar staan namelijk twee uitgebreide testverslagen over de Grande Punto 1.4 en 1.8 volgens mij!
Een 1.8 bestaat (nog) niet, dus dat zal er niet te vinden zijn.

Ik ken de berichten over de 1.4 16V over het op toeren moeten komen uit recensies toen die motor nieuw was in de vorige punto en in de Lancia Ypsilon, maar het hangt natuurlijk niet alleen af van de motor, maar ook van de software en de versnellingsbak en die laatste is in ieder geval anders dan in de vorige punto.
Patrick
Junior Stato
Berichten: 436
Lid geworden op: do mar 09, 2006 20:25
Locatie: Rotterdam

Bericht door Patrick »

sinds gisteren heb ik dus officieel mijn 1.4 16v GP. Vandaag natuurlijk al wel wat mee gereden.
Ik vond de 1.4 16v niet verkeerd. Optrekken bij de stoplichten en zo ging prima en voor mijn gevoel vlot genoeg. Op de snelweg ging alles ook van een leien dakje. Inhalen van auto ging ook gewoon simpel.
Het is mijn eerste zes bak dus misschien dat je soms even terug naar zijn 5 wilt doen bij het inhalen (wat ik nog niet heb gedaan).
Ik hou van sportief rijden en dat kan deze 1.4 denk ik wel aan.

Hiervoor heb ik een 2002 Punto 1.9 JTD gehad en die ging voor mijn gevoel heel vlotjes.
Maar deze 1.4 16v vindt ik ook gewoon goed. Nix mis mee...dat het geen scheurijzer zal zijn snappen we allemaal, maar hij is echt VELE VELE VELE malen beter als een 1.2 (hoe verzinnen ze het in dit "zwaargewicht" te stoppen) of de 1.48v (leuk voor de stad maar hou hem daar vooral (snelweg vond ik destijds tijdens de proefrit echt verschrikkelijk!)
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

Patrick schreef:sinds gisteren heb ik dus officieel mijn 1.4 16v GP. Vandaag natuurlijk al wel wat mee gereden.
Ik vond de 1.4 16v niet verkeerd. Optrekken bij de stoplichten en zo ging prima en voor mijn gevoel vlot genoeg. Op de snelweg ging alles ook van een leien dakje. Inhalen van auto ging ook gewoon simpel.
Het is mijn eerste zes bak dus misschien dat je soms even terug naar zijn 5 wilt doen bij het inhalen (wat ik nog niet heb gedaan).
Ik hou van sportief rijden en dat kan deze 1.4 denk ik wel aan.

Hiervoor heb ik een 2002 Punto 1.9 JTD gehad en die ging voor mijn gevoel heel vlotjes.
Maar deze 1.4 16v vindt ik ook gewoon goed. Nix mis mee...dat het geen scheurijzer zal zijn snappen we allemaal, maar hij is echt VELE VELE VELE malen beter als een 1.2 (hoe verzinnen ze het in dit "zwaargewicht" te stoppen) of de 1.48v (leuk voor de stad maar hou hem daar vooral (snelweg vond ik destijds tijdens de proefrit echt verschrikkelijk!)
daar heb je absoluut gelijk in.
na de testrit met de 1.4 8v heb ik dit ook voorgelegd aan de verkoper.
zijn antwoord hierop was dat men in Italie graag lichte moteren in de GP wil omdat men daar wegenbelasting betaald naar de CC inhoud van een moter.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Dat verklaart nog steeds niet die 8v. De 16v heeft dezelfde cilinderinhoud. Ik blijf het raar vinden dat er nog steeds geen fatsoenlijk benzinemotor programma is. Je kan zeggen wat je wil, maar bij de 207 en de nieuwe Clio heb je zat keuze uit benzinemotoren. Zelfs de Suzuki Swift heeft betere motoren... 1.3 met 92pk en een 1.5 met 102pk. Aangezien ze toch samenwerken konden ze ook makkelijk wat benzinemotoren uitwisselen.
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

:D daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in :oops:
maar als je naar het verleden van de punto kijkt zie je dat benzine motoren altijd licht zijn geweest ( 1.2 en 1.4 ) je moest al een turbo uitvoering nemen dan had je met een 1.4 l motor 136 pk ('94 tot '97) en 130 pk ('97 tot '99) en dan had je nog van 1999 tot 2003 de HGT 1.8 l. uitvoering met 130 pk.
en natuurlijk niet vergeten de abarth uitvoeringen met hun 1.8 16v motoren.
met andere woorden , waarschijnlijk zal de 1.4 16 v de zwaarste benzine uitvoering zijn tot er weer een speciaal model komt met een zwaardere motor met meer pk's.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Voor mij is die motor wel een heikel punt. Vooral nu de uiteindelike specs elders gepost hier mij nog wel tegenvallen.
0-100 11.4s en top 178.

Nu gebruik je die top natuurlijk niet zoveel, maar hoe meer marge een motor heeft, hoe fijner hij rijdt in de meeste gevallen. Ook is een acceleratie van bijna 12s wel waardeloos. :(

Dealer heeft gezegd dat hij binnen nu en 2 weken een 1.4 16v heeft. Hij had wel in Apeldoorn een 1.4 16v emotion staan, maar die kon hij niet lenen voor een proefrit aangezien die dealer daar ook vol zit. En ik ga niet naar Apeldoorn karren; hij wil een auto verkopen, moet ie voor werken ook vind ik.
joedelta

Bericht door joedelta »

Señor Sjon schreef:Voor mij is die motor wel een heikel punt. Vooral nu de uiteindelike specs elders gepost hier mij nog wel tegenvallen.
0-100 11.4s en top 178.

Nu gebruik je die top natuurlijk niet zoveel, maar hoe meer marge een motor heeft, hoe fijner hij rijdt in de meeste gevallen. Ook is een acceleratie van bijna 12s wel waardeloos. :(

Dealer heeft gezegd dat hij binnen nu en 2 weken een 1.4 16v heeft. Hij had wel in Apeldoorn een 1.4 16v emotion staan, maar die kon hij niet lenen voor een proefrit aangezien die dealer daar ook vol zit. En ik ga niet naar Apeldoorn karren; hij wil een auto verkopen, moet ie voor werken ook vind ik.
heb je gelijk in...laat de dealer maar een oplossing vinden, toch? 8)
joedelta

Bericht door joedelta »

Ik heb zojuist mijn GP 1.4 16V Emotion opgehaald bij de dealer en mijn eerste indruk van de motor is erg goed.
In tegenstelling tot de 1.4 8V waar ik destijds een paar keer mee heb testgereden (even tussendoor: dit is gewoon mijn indruk, niet vervelend bedoeld voor bezitters van een GP met 8-kleppen motor), voel ik in deze motor veel meer een wil om te "gaan". Lekker soepel en vlot. Ook beter dan de 1.6 16V in mijn oude Stilo; daar had ik het idee dat hij aan de auto moest sleuren om vlot vooruit te komen, bij deze gaat het als vanzelf, net als de versnellingsbak....ook heel fijn (zelfs de 6e versnelling geeft geen probleem).

Dus: so far so good. :wink:
hannes
Avere Una Vita
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 9:28

Bericht door hannes »

8) hey Joedelta gefeliciteerd :P ik hoop wel dat je ons van informatie blijft voorzien :o aangezien ik ( en met mij vele anderen) nog wel een tijdje moet wachten is alle info welkom :lol: geniet ervan 8)
Plaats reactie