zuinige auto is iets te populair

Gebruikersavatar
koenissegg
Nuovo Arrivato
Berichten: 121
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 15:01

Re: zuinige auto is iets te populair

Bericht door koenissegg »

Een einde aan de onzekerheid, ik heb nl. twee belastingvrije auto's. Een 500 en een GP. Mocht de wegenbelasting (het)ingevoerd worden voor zuinige auto's dan maak ik me niet zoveel zorgen om de 500; daarbij was de wegenbelasting 7,- EUR. Over de GP maakte ik mij meer zorgen omdat dat een diesel is.

En mocht het ooit terug gedraaid worden dan zal een houdbaarheidsdatum worden ingevoerd. Voor datum X blijft de regeling gelden, daarna wordt het afgeschaft gelijk aan de regeling voor het permanent bewonen van vakantiewoningen. al was dat een gedoogbeleid.
'Nulla tenaci invia est via'
Gebruikersavatar
JB2
Senior Stato
Berichten: 582
Lid geworden op: zo jun 06, 2010 7:59
Locatie: Citroën C3 e-HDI/Rotterdam aan den Maas

Re: zuinige auto is iets te populair

Bericht door JB2 »

Ik ben er wel blij mee natuurlijk dat de vrijstelling voor de wegenbelasting voorlopig blijft. Hoe meer voordeel hoe beter, maar anders was het ook geen ramp geweest. Met mijn 40-50.000 per jaar is een diesel toch al goedkoper. Probleem was altijd de aanschafprijs en dat hebben we mooi opgelost met de vrijstelling BPM. ~~
JB2 (Joedelta): FIAT Croma, Lancia Delta, FIAT Bravo, FIAT Stilo, FIAT GP, FIAT GP, FIAT 500, Lancia Ypsilon, FIAT Punto EVO, Citroën C3 1.6 e-HDI.
Afbeelding
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: zuinige auto is iets te populair

Bericht door jpkramer »

Prinsjesdag 2010: MRB-vrijstelling tot 2013

De maatregelen zijn niet zo ingrijpend als voorgaande jaren, we hebben immers een demissionair kabinet. Evengoed een overzicht van de belastingplannen voor de auto voor 2011. Belangrijkste feit: de huidige MRB-vrijstelling blijft voorlopig bestaan en de BPM-afbouw wordt stilgezet.
Nadat een fors aantal media berichtten dat de MRB-vrijstelling op losse schroeven stond, heerste bij met name veel eigenaren van zeer zuinige dieselauto's de angst dat hun voordeel zou verdwijnen nog voor ze er goed gebruik van hadden gemaakt. Nu kan aan die onzekerheid definitief een einde worden gemaakt, de MRB-regeling blijft voorlopig zoals hij is.

De overheid merkt wel op dat de regeling extreem succesvol is: het aandeel "zeer zuinige auto's" bij nieuwverkoop is extreem gestegen, tot 19 procent het eerste half jaar. Daarom wordt er een onderzoek gestart naar de huidige BPM- en MRB-vrijstellingen. "Een (..) aandachtspunt is dat belanghebbenden van te voren willen weten waar zij aan toe zijn, waarop zij kunnen rekenen en voor hoe lang, meldt het belastingplan 2011. "Ofwel: hoe kan voldoende zekerheid worden gegeven aan de autokoper dat deze een redelijke termijn kan profiteren van een MRB-vrijstelling." En de belangrijkste mededeling: "Het is overigens goed om in verband met de gewenste zekerheid hier te vermelden dat een aanpassing van de uitstootgrenzen in de MRB en daaraan gekoppeld het vervallen van de vrijstelling voor thans zeer zuinige auto’s niet vóór 2013 is te verwachten." Verder wil men de definities voor alle fiscale voordelen (BPM, MRB, bijtelling) gelijkhouden. daarnaast wordt onderzocht of er een overgangsperiode kan komen, zodat een auto bij het vervallen van de vrijstelling niet meteen terugvalt naar het volledige tarief.

Belangrijk is dat de afbouw van de BPM en de daaraan gekoppelde verhoging van de MRB als voorbereiding op de kilometerheffing voorlopig wordt bevroren. De reden is duidelijk het dossier kilometerbeprijzing ligt sinds het vallen het kabinet compleet stil. Omdat de plannen tot 2013 al vastlagen, volgt daarom een wetswijziging. De BPM-ombouw waarbij de belasting afhankelijk is van de CO2-uitstoot in plaats van de catalogusprijs gaat echter gewoon door. Het basistarief van de BPM daalt daarom volgend jaar wel van 27,4% naar 19,0%, maar het aantal euro's dat via een schalensysteem per gram CO2 extra betaalt, wordt daardoor in ieder geval de komende twee jaar meer dan vorig jaar aangekondigd.

Reacties
In een eerste reactie laat de RAI Vereniging weten zeer tevreden te zijn. “Een herkenbare en duidelijke lijn”, aldus Peter Janssen, directeur RAI Vereniging. “Het lijkt erop alsof het overleg dat wij continue hebben met onder andere het ministerie van Financiën zijn vruchten begint af te werpen. Door dit overleg zijn over en weer zienswijzen gewisseld en lijkt het er nu op dat helder en duidelijk beleid gemaakt wordt. Deze lijn zouden we graag door willen zetten met het nieuwe kabinet.” Hij noemt het stoppen van de BPM-afbouw "zeer teleurstellend maar begrijpelijk in het kader van het nieuwe kabinet dat zich aan lijkt te dienen." Hiermee doelt Janssen op de onwaarschijnlijk dat er een Kamermeerderheid komt voor de invoering van een kilometerheffing, waar de BPM -afbouw aan gekoppeld was.

Koos Burgman, directeur Bovag is blij over het uitblijven van verdere lastenverzwaring voor automobilisten, noch in de accijns, noch in de belastingen. "Dat is goed nieuws voor de autobezitter én voor de branche. Bij het aantreden van dit inmiddels demissionaire kabinet werd de automobilist immers geconfronteerd met een lastenverzwaring van maar liefst 2,4 miljard over vier jaar", aldus Burgman. Zowel hij als Janssen laten wel weten dat ze wel voor "het belasten van gebruik in plaats van bezit" (lees een kilometerheffing) zijn. De redenen daarvoor zijn uiteraard bekend.
Bron: Autoweek
Plaats reactie