Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

fiatpuntoevoracing
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 16:25
Locatie: Deventer

Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door fiatpuntoevoracing »

Hallo hierbij een stappenplan voor de inbouw van een trekhaak.

Accu afkoppelen. ( Hebben wij niet gedaan anders ben je alle instellingen kwijt denk ik )

Hoedenplank er uit.
vloerkleed er uit.
Zwarte achterplaat demonteren. Deze zit met 2 parkers vast en 1 torrex daar waar de schakelaar op rust van de kofferbak verlichting.
Deze plaat ook rechtstandig omhoog trekken anders kan de bevestiging afbreken.

Daar waar de hoedenplank op rust zitten 2 parkers onder deze er uit halen,en met de platte hand achter de beplating gaan en deze los drukken zit ook behoorlijk vast.
Als het los is dan blijft het aan de gordel hangen zowel links als rechts.

Nu kunnen de stoffen zijpanelen er uit gehaald worden.

Bumper.
Wanneer de achterklep open staat dan zit er in de hoek links en rechts een torrex deze er uit halen.
Aan de onderkant van de bumper zitten ook 3 parkers deze er uit halen.
Aan het binnen scherm op de hoek zit ook 1 torrex en nog 2 of 3 parkers deze er uit halen zowel links als rechts.
Nu is de bumper los, deze nu wat naar achteren schuiven ( Dit lukt je niet alleen ) wanneer de bumper wat naar achteren is kun je de bedrading van de verlichting los maken.
Bumper verwijderen en aan de kant leggen,moet later nog een groot gat in gemaakt worden hahahaha.

Nu de bumper balk demonteren zit met 4 bouten vast kan bij het oud ijzer.
Achterste uitlaat steun los maken bout hoeft er niet helemaal uit is alleen maar om een beetje ruimte te krijgen.
Nu kunnen de uiteinden van de trekhaak in de chassis balk geschoven worden.
Daar waar de bouten komen evt wat kit weg halen om een goed geheel te krijgen met de carrosserie was bij mij alleen bij de uitlaat demper heb wat kit weggehaald met een schraapstaal.
Nu kun je alle bouten en moeren monteren en hand vast aanzetten.
Eerst de voorste bouten vastzetten in twee of drie stappen,wel een moment sleutel gebruiken omdat de bouten met een verschillende waarde vast zitten.
Als laatste de achterste 2 bouten vastzetten.
En dan nu de uitlaat steun weer vastzetten.

Bedrading.
Er wordt niet geknipt in de bedrading,alles gaat met stekkers kun je er zo in klikken.
Er gaan twee stekkers naar beide achterlichten en twee naar de rode mistlamp en een bos naar de contactdoos. Kun je alvast aansluiten. ( PS De kabel die naar buiten gaat kun je gewoon door de tule doen die er al zit alleen een gaatje er bij in maken er hoeft nergens geboord te worden ).
Links achterin komen twee relais te zitten vastzetten met plak strip en een massa aansluiting.
Stroomdraad naar voren leggen voor de aansturing van de relais.
Links naast het stuur zit een opberg bakje als je dat bakje open doet en de vingers onder de rand van de menu schakelaar zet dan trek je de plaat naar je toe en kun je het hele scherm weg halen, stekker van de menu schakelaar af halen zit met een klipje vast.En dan kun je de hele kap aan de kant leggen.
Nu kun je ook goed bij de zekeringskast komen.

Let wel: Ik heb het hier over een 7 polige bedradingsset een 13 polige zal wel wat meer werk zijn.

Gat in de bumper maken.

Oke bij de trekhaak zit een sjabloon die je aan de binnenkant van de bumper plakt op de juiste plek zodat je nu het juiste stukje er kunt uithalen.
Als je dit heb gedaan kan de bumper weer gemonteerd worden.

Voordat je de bumper gaat monteren ga dan eerst even die trekhaak tectyleren want die dingen die roesten altijd als een gek. En de chassisbalk even met een ML spuit er door heen zodat je weet dat de boel niet gaat roesten.
Nu de bumper monteren voordat je de bumper er op schuif even de bedrading van de verlichting er aan maken anders kun je er niet meer bij komen.
Bumper weer vast zetten,en dan kun je ook de trekhaak kogel monteren.

Verder alles weer in omgekeerde volgorde monteren.

Oja voor het testen van de contactdoos kun je geen test lampje gebruiken of een voltmeter. De boord computer geeft geen spanning door.
Je moet er wel een aanhangwagen aan knopen,en als je dan het contact aanzet dan wordt die erkend door de boord computer, en nu kun je testen of alles werkt.

Voor die gene die dit ook gaat doen wens ik jullie veel succes,met een beetje gezond verstand gaat het wel lukken.

Met vriendelijke groet

Han Leuven.
Laatst gewijzigd door Hellfire op zo aug 22, 2010 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd
Luud
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 10:42
Locatie: Bij Maastricht

Trekhaak monteren.

Bericht door Luud »

Waarde GeePee rijders,
Nu onze GP actual gearriveerd is, willen we graag een trekhaak eronder. Deze wil ik graag zelf monteren. Heb voldoende ervaring uit het verleden. Ik vraag me af, of er v.w.b. het electrisch gedeelte nog bijzonderheden zijn, of kan men dit probleemloos op de achterlicht-units aansluiten :?: :?: Ik ga een 7 polige contactdoos monteren i.v.m. de fietsendrager.
Overweeg ook nog dakrails met fietsendrager. :!: Alvast Bedankt :wink: voor de reacties.
Fiat Grande Punto 1.3 multijet 2010 in Rock en Roll Bleu tot 23-02-15. Daarna Punto Lounge 1.3 multijet 2013 in Rock en Roll Bleu.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Stappenplan inbouw trekhaak.

Bericht door evotaxfree »

hoi han,
bedankt voor je uitvoerige uitleg.
kan ik net gebruiken!
moet zowel mijn evo als die van de buren nog voorzien van een trekhaak.
met jouw handleiding scheelt dat een hoop zoek en breekwerk.
fiatpuntoevoracing
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 16:25
Locatie: Deventer

Re: Trekhaak monteren.

Bericht door fiatpuntoevoracing »

Luud schreef:Waarde GeePee rijders,
Nu onze GP actual gearriveerd is, willen we graag een trekhaak eronder. Deze wil ik graag zelf monteren. Heb voldoende ervaring uit het verleden. Ik vraag me af, of er v.w.b. het electrisch gedeelte nog bijzonderheden zijn, of kan men dit probleemloos op de achterlicht-units aansluiten :?: :?: Ik ga een 7 polige contactdoos monteren i.v.m. de fietsendrager.
Overweeg ook nog dakrails met fietsendrager. :!: Alvast Bedankt :wink: voor de reacties.

Hallo Luud

Ik heb net vandaag een stappenplan op de site gezet voor de montage van een trekhaak plus de bekabeling voor de Punto Evo racing .
Kijk bij Punto Evo en dan onder Tuning en styling.

MVG Han
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Trekhaak monteren.

Bericht door Hellfire »

En die kan je hier vinden.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
koenissegg
Nuovo Arrivato
Berichten: 121
Lid geworden op: ma mei 24, 2010 15:01

Re: Trekhaak monteren.

Bericht door koenissegg »

Denk dat ik het toch maar door de dealer laat doen... Ik neem aan dt je de ruimte hebt om dit te dioen?

Volgens de dealers duurt het twee uur.
'Nulla tenaci invia est via'
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Trekhaak monteren.

Bericht door evotaxfree »

koenissegg schreef:Denk dat ik het toch maar door de dealer laat doen... Ik neem aan dt je de ruimte hebt om dit te dioen?

Volgens de dealers duurt het twee uur.
2 uur?

knap werk,misschien dat dat lukt met 2 man?

voor de trekhaak staat ongeveer 120 minuten en voor de kabelset 90 minuten.
is totaal 3,5 uur.
ga daar maar vanuit.
enkel het werkloon is dan al 250 euro.
kun je makkelijk zelf verdienen.................
met de how to en de beschrijving die bij de trekhaak word geleverd zou iedereen dat moeten kunnen doen.
wel eens een ikea kast in elkaar gezet?
een trekhaak heeft minder schroeven! :lol:
Luud
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 10:42
Locatie: Bij Maastricht

Re: Trekhaak monteren.

Bericht door Luud »

Klopt, v.w.b. de schroeven gaat dit zeker lukken. Waar ik een vraagteken bij heb, zijn de electrische aansluitingen. Kunnen deze probleemloos bij de achterlichten aangesloten worden ( hoe het ,,vroeger" was ) of zijn er v.w.b. het electrisch gedeelte nu problemen te verwachten. Volgens mij heeft de Grande Punto Actual geen led-verlichting. Als ik jullie reacties lees, makkelijker dan een Ikea-kast :!: Han, Bedankt voor de duidelijke foto-reportage en reactie.
Fiat Grande Punto 1.3 multijet 2010 in Rock en Roll Bleu tot 23-02-15. Daarna Punto Lounge 1.3 multijet 2013 in Rock en Roll Bleu.
Gebruikersavatar
Roy N.
Berichten: 9
Lid geworden op: za mei 15, 2010 20:06
Locatie: Enschede

Re: Stappenplan inbouw trekhaak.

Bericht door Roy N. »

Dag Han,
Ook bedankt voor je uitvoerige uitleg. Deze kan ik misschien ook gebruiken.
Met zo'n handleiding scheelt dat inderdaad een hoop zoek- en breekwerk.

Rest mijn toch eigenlijk nog een paar vragen:
- Kan er onder een Punto Evo een trekhaak van een Grande Punto?
Ze hebben toch allebei hetzelfde type nummer (199)?
Of komen de kabels niet overeen vanwege LED-verlichting?
- Heb je voor deze trekhaak nog een bepaald adres?
- Er zijn toch ook demontabele trekhaken? Ik zie dat toch niet zo zitten met dat gat.

Groet, Roy
PuntoEvoMultiJet85D/5D/Progressive Black/15" (208)/Cool&Blue/DynamicPlus
Gebruikersavatar
Roy N.
Berichten: 9
Lid geworden op: za mei 15, 2010 20:06
Locatie: Enschede

Re: Trekhaak monteren.

Bericht door Roy N. »

Luud schreef:Klopt, v.w.b. de schroeven gaat dit zeker lukken. Waar ik een vraagteken bij heb, zijn de electrische aansluitingen. Kunnen deze probleemloos bij de achterlichten aangesloten worden ( hoe het ,,vroeger" was ) of zijn er v.w.b. het electrisch gedeelte nu problemen te verwachten. Volgens mij heeft de Grande Punto Actual geen led-verlichting. Als ik jullie reacties lees, makkelijker dan een Ikea-kast :!: Han, Bedankt voor de duidelijke foto-reportage en reactie.
Waar kan ik deze foto-reportage dan vinden??? Wordt nu interessant.
PuntoEvoMultiJet85D/5D/Progressive Black/15" (208)/Cool&Blue/DynamicPlus
Luud
Nuovo Arrivato
Berichten: 86
Lid geworden op: ma mei 31, 2010 10:42
Locatie: Bij Maastricht

Re: Trekhaak monteren.

Bericht door Luud »

Hallo Luud

Ik heb net vandaag een stappenplan op de site gezet voor de montage van een trekhaak plus de bekabeling voor de Punto Evo racing .
Kijk bij Punto Evo en dan onder Tuning en styling.

MVG Han
Fiat Grande Punto 1.3 multijet 2010 in Rock en Roll Bleu tot 23-02-15. Daarna Punto Lounge 1.3 multijet 2013 in Rock en Roll Bleu.
fiatpuntoevoracing
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 16:25
Locatie: Deventer

Re: Stappenplan inbouw trekhaak.

Bericht door fiatpuntoevoracing »

Roy N. schreef:Dag Han,
Ook bedankt voor je uitvoerige uitleg. Deze kan ik misschien ook gebruiken.
Met zo'n handleiding scheelt dat inderdaad een hoop zoek- en breekwerk.

Rest mijn toch eigenlijk nog een paar vragen:
- Kan er onder een Punto Evo een trekhaak van een Grande Punto?
Ze hebben toch allebei hetzelfde type nummer (199)?
Of komen de kabels niet overeen vanwege LED-verlichting?
- Heb je voor deze trekhaak nog een bepaald adres?
- Er zijn toch ook demontabele trekhaken? Ik zie dat toch niet zo zitten met dat gat.

Groet, Roy
Hallo Roy

De trekhaak die ik er onder heb gezet is een THULE op de instructions staat Grande Punto 2005 - Evo 2009 en het Type is 5256. Maar de haak moest wel extra gemaakt worden voor mijn 3 deurs Evo dus dat begrijp ik ook even niet???

Omdat de bumper aan de onderkant doorloopt tot tegen de banden bak, daarom moet er een uitsnede uit de bumper gehaald worden,maar maak je daar niet te druk om want je kunt het niet zien dat er een stukje uit is en de bumper wordt er ook niet instabiel van.

De bekabeling komt ook van THULE af en is speciaal voor de Evo gemaakt het is een 7 polige kabel set met munner 709381 Voor Fiat Punto Evo 12/09-

Deze spullen waren besteld bij de Brezan en alles past perfect.

Nog veel succes verder met de montage.

Han
fiatpuntoevoracing
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: zo mar 14, 2010 16:25
Locatie: Deventer

Re: Stappenplan inbouw trekhaak.

Bericht door fiatpuntoevoracing »

evotaxfree schreef:hoi han,
bedankt voor je uitvoerige uitleg.
kan ik net gebruiken!
moet zowel mijn evo als die van de buren nog voorzien van een trekhaak.
met jouw handleiding scheelt dat een hoop zoek en breekwerk.
Hallo

Nog een tip.

Eerst bij de buurman doen :roll: en dan heb je wat meer ervaring voor je eigen haak ~]

hahaha grapje :oops:
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Trekhaak monteren.

Bericht door Hellfire »

Luud schreef:Hallo Luud

Ik heb net vandaag een stappenplan op de site gezet voor de montage van een trekhaak plus de bekabeling voor de Punto Evo racing .
Kijk bij Punto Evo en dan onder Tuning en styling.

MVG Han
Ik heb de twee onderwerpen samengevoegd. Dat maakt de informatie wat makkelijker te vinden. :)
Edit: drie onderwerpen. Nu ook met foto's!
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
Roy N.
Berichten: 9
Lid geworden op: za mei 15, 2010 20:06
Locatie: Enschede

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Roy N. »

Han, mooi dat je het geheel hebt samengevoegd. Het is inderdaad lastig als het hetzelfde onderwerp in verschilende topics hebt staan. Ik was dus even het draadje kwijt. Bedankt voor het geheel.
PuntoEvoMultiJet85D/5D/Progressive Black/15" (208)/Cool&Blue/DynamicPlus
Plaats reactie