Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Stappenplan inbouw trekhaak.

Bericht door evotaxfree »

fiatpuntoevoracing schreef:
evotaxfree schreef:hoi han,
bedankt voor je uitvoerige uitleg.
kan ik net gebruiken!
moet zowel mijn evo als die van de buren nog voorzien van een trekhaak.
met jouw handleiding scheelt dat een hoop zoek en breekwerk.
Hallo

Nog een tip.

Eerst bij de buurman doen :roll: en dan heb je wat meer ervaring voor je eigen haak ~]

hahaha grapje :oops:

heb ik vandaag gedaan.
ging prima,zowel de vaste bij de buren als de afneembare bij mezelf.
Gebruikersavatar
vdels_j
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 9:37

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door vdels_j »

Ik heb nog een vraagje over de montage van de bestelde Thule vaste trekhaak en bijbehorende voertuig specifieke kabelset. Weet iemand of het ook mogelijk is om de draad die normaal gesproken naar de zekeringkast voorin getrokken moet worden ook aangesloten kan worden op de zekeringkast achterin (die ik waarschijnlijk vanwege het Skydome dak heb).
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door evotaxfree »

ik ben er nog steeds niet uit waar het van afhangt of je wel of niet een zekeringkast achterin hebt.
ik heb een vol options 3 deurs,dus ook met skydome,maar geen zekeringkast.
misschien dat het te maken heeft met 3 of 5 deurs uitvoering?

kan je dus ook geen antwoord geven op de vraag of de kabel op de zekeringkast achterin mag worden aangesloten.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Bennink »

Ja en nee. De reden hebben we met de zoektocht naar de 12V al gevonden: heeft wel met je opties te maken.

Het heeft dus niet alleen met de 2 extra portieren te maken, alleen als je er elektrische ruitbediening in besteld.

EDIT: Je hebt geen skydome toch?

EDIT2: Oh, wel op deze foto... dan is die vorige waarschijnlijk niet jouw auto, toch?
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door evotaxfree »

hoi bennink,

mijn 1e evo had geen skydome.
de huidige heeft dat wel.

5 deurs met electrische ramen achter heeft dus een zekeringkast in de kofferbak.
ok,duidelijk.
Gebruikersavatar
vdels_j
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 9:37

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door vdels_j »

Ik zal vanavond eens kijken of er achterin een zekeringenkast achter de bekleding te vinden is. Ik wil namelijk ook graag weten of ik de zekering van het Skydome dak kan vinden zodat ik deze kan verwijderen bij het plaatsen van de eveneens bestelde dakdragers.
Gebruikersavatar
vdels_j
Berichten: 4
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 9:37

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door vdels_j »

Ik heb achterin een zekeringkast. Weet iemand of ik deze kan gebruiken voor de draad van de trekhaak kabelset die normaal gesproken naar de voorste zekeringkast moet.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door evotaxfree »

heuh?

3 drs en een zekeringkast achterin?

je zult moeten meten of er een constante plus is die altijd spanning geeft,dus ook tijdens het starten!
deze draad is veel dikker dan de normale draden,in de zekeringkast aan de voorkant is die 5mm2.

uiteraard rood van kleur.

alleen deze draden komen rechtsreeks van de accu en zullen bij aftakken geen storing geven in het can-bus systeem.
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door ADRIE »

vdels_j schreef:Ik heb achterin een zekeringkast. Weet iemand of ik deze kan gebruiken voor de draad van de trekhaak kabelset die normaal gesproken naar de voorste zekeringkast moet.
Ja hoor gewoon gebruiken de plus die hem voeding geeft is dik zat.
Scheelt een hoop werk om met de draad door de auto te klimmen.
Gebruikersavatar
WiKa
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 16:08

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door WiKa »

Hallo techneuten.

Ik heb kortgeleden een Thule vaste trekhaak laten monteren met een 7-polige stekker. (Zo'n zelfde als in de handleiding van "fiatpuntoevoracing") In de montage handleiding van Thule (http://www.thuletowbars.com/upload/manuals/709381.pdf) zie ik dat er een dikke rode 12V draad (G) loopt achter de linker bekleding van de kofferbak, via de deurdorpels naar het dashboard zekeringkastje links naast het stuur.

Vraag 1. In het zekeringkastje is een zwevende zekering 20A (L + X) opgenomen waaraan de rode draad (G) vanaf de relais in de kofferbak is gekoppeld. Betekent dit dat op deze rode draad een constante (dus ook bij geen contact) spanning van 12V staat? (Rechtstreeks vanaf de accu? (AD - AE))

Vraag 2. Ik wil een 12V aansluiting in de kofferbak maken maar bij mij ontbreekt de loze stekker die een aantal P-Evo bezitters wel hebben. Kan ik straffeloos van de rode draad van de trekhaakvoeding een aftakking maken naar een 12V aansluiting? (apart gezekerd natuurlijk) De 12V aansluiting zal natuurlijk ook geaard worden naar het vaste aarde punt in de kofferbak.
Punto 0.9 TwinAir Turbo 105| Lounge | zwart | 5-deurs.

Dakwrap: Bandiera Italiana
cowboy02
Nuovo Arrivato
Berichten: 20
Lid geworden op: vr mar 04, 2011 22:57

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door cowboy02 »

Vraag 1. In het zekeringkastje is een zwevende zekering 20A (L + X) opgenomen waaraan de rode draad (G) vanaf de relais in de kofferbak is gekoppeld. Betekent dit dat op deze rode draad een constante (dus ook bij geen contact) spanning van 12V staat? (Rechtstreeks vanaf de accu? (AD - AE))

gewoon even een spanningszoeker eraan houden terwijl het contact uit staat

Vraag 2. Ik wil een 12V aansluiting in de kofferbak maken maar bij mij ontbreekt de loze stekker die een aantal P-Evo bezitters wel hebben. Kan ik straffeloos van de rode draad van de trekhaakvoeding een aftakking maken naar een 12V aansluiting? (apart gezekerd natuurlijk) De 12V aansluiting zal natuurlijk ook geaard worden naar het vaste aarde punt in de kofferbak.[/quote]

heb ik ook zo gedaan echter ik heb een constante 12 volt (dus ook bij contact af stroom)
Gebruikersavatar
WiKa
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 16:08

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door WiKa »

cowboy02 schreef: -gewoon even een spanningszoeker eraan houden terwijl het contact uit staat

-heb ik ook zo gedaan echter ik heb een constante 12 volt (dus ook bij contact af stroom)
Ik ga zeker meten of er een constancte stroom opstaat.
Als ik de installatietekening van Thule goed heb bekeken gaat deze draad inderdaad rechtstreeks naar de accu, m.a.w. een constante stroom.

Ik heb net de 12V plug besteld en zal tijdens de montage wel een fotootje plaatsen.

http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =63&t=6406
Laatst gewijzigd door WiKa op di jul 05, 2011 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Punto 0.9 TwinAir Turbo 105| Lounge | zwart | 5-deurs.

Dakwrap: Bandiera Italiana
Gebruikersavatar
Roy N.
Berichten: 9
Lid geworden op: za mei 15, 2010 20:06
Locatie: Enschede

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Roy N. »

En eigenlijk weet ik nog steeds niet of er nu een verschil is tussen een Grande Punto specifieke kabelset en een Punto Evo specifieke kabelset. Heeft het nu wel of niet met spanning of verlichting te maken?
Of kan de boordcomputer het niet verwerken?
Iemand die dit weet?
Ik kan namelijk voor weinig een tweedehands trekhaak overnemen maar als deze niet past (de kabel dan) heb ik er ook niet veel aan daar ik dan alnog een voertuigspecifieke kabel erbij moet kopen.
PuntoEvoMultiJet85D/5D/Progressive Black/15" (208)/Cool&Blue/DynamicPlus
ADRIE
Junior Stato
Berichten: 366
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:08
Locatie: Wagenborgen

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door ADRIE »

Kabelset van een evo en een gp zijn verschillend!
Gebruikersavatar
Dick.W
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: wo mei 04, 2011 17:37
Locatie: Culemborg

Re: Stappenplan voor het monteren van een trekhaak

Bericht door Dick.W »

Geen zekering kastje achter in de auto, dan kan je 12V (constant) weg halen achter het kuntstof plaatje waar je voorklep handel op zit. Daar vind je een dikke kabel met witte stekker achter de andere bekabeling weggefrommeld, deze is gezekerd met 50Amp onder de motorkap. Op deze kabel zit niets aangesloten en ligt er voor de evt. zekering kast achter in de auto.
(Dealer wist hier ook niets van en takt 12V ook bij de zekering kast in de auto af)
Dus kabel verlengen naar achter en aansluiten maar versterker, 12V constant t.b.v. Trekhaak, 12V aansluiting in achterbak enz. ( let wel op na gelang dikte van je kabel naar achteren en verbruik zou ik de zekering vervangen voor c.a 25/30Amp)

Opmerking.
Let wel op, bij het aansluiten van de trekhaak bekabeling.
Achter de achterlicht units gaat het kabeltje door een gat dat word afgedicht door een rubber dat achter op de unit geplakt is. Als je even niet oplet zit het kabeltje tussen het rubber en word het nat in de achterbak.

Afbeelding
Punto Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic 3d Acid Jazz Blue, Tot 2-2-2015 Nu Citroën ds3 1.6 E-HDI
Plaats reactie