Mechanisch verschil tussen MJTD 120 en 130pk?

Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Mechanisch verschil tussen MJTD 120 en 130pk?

Bericht door DR_DRE »

Is er mechanisch gezien een verschil tussen de 120pk en 130pk versie van de 1.9Multijet JTD? Vraag het me af, gezien het maximale koppel bij beide 280Nm is.

Als er mechanisch geen verschil is kan ik de dealer nog eens benaderen om de software van de 130pk versie in te lezen... :D
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
joedelta

Re: Mechanisch verschil tussen MJTD 120 en 130pk?

Bericht door joedelta »

DR_DRE schreef:Is er mechanisch gezien een verschil tussen de 120pk en 130pk versie van de 1.9Multijet JTD? Vraag het me af, gezien het maximale koppel bij beide 280Nm is.

Als er mechanisch geen verschil is kan ik de dealer nog eens benaderen om de software van de 130pk versie in te lezen... :D
Mijn gevoel zegt me dat dit niet puur softwarematig te regelen is, maar wie ben ik.... :roll:
Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Bericht door DR_DRE »

Beide motoren zijn in de basis de 1.9Multijet 8v.
Dus dan zou het vermogen middels de chip worden gestuurd, anders kan ik het niet verklaren. Dit is ook de basis van het verhogen van het vermogen door de chiptuners, die passen de software van de chip aan op bijvoorbeeld inspuitmoment en turbodruk.

Maar zijn er bijvoorbeeld verschillen in de koppeling? Of zijn er verstevigingen aangebracht bij motorsteunen of aandrijfstangen?
Dat is waar ik benieuwd naar ben :o
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
TeChNo2

Bericht door TeChNo2 »

Ik dacht ergens (verkoopfolder: technische gegevens) gelezen te hebben dat de 130 pk een 16v is en de 120 pk een 8v...
joedelta

Bericht door joedelta »

TeChNo2 schreef:Ik dacht ergens (verkoopfolder: technische gegevens) gelezen te hebben dat de 130 pk een 16v is en de 120 pk een 8v...
Ja in de folder met technische gegevens staat bij de 130pk sport ten onrechte in de kop van iedere kolom 16V, maar dit wordt ook meteen weer tegengesproken door het feit dat bij de distributie staat dat zowel de 120 als de 130 pk multijet een bovenliggende nokkenas met mechanische klepstoters heeft en geen dubbele (zoals bij bijvoorbeeld de 1.3 16V multijets en de 1.4 16V Starjet.

Die folder staat vol met fouten, helaas.
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

joedelta schreef:
TeChNo2 schreef:Ik dacht ergens (verkoopfolder: technische gegevens) gelezen te hebben dat de 130 pk een 16v is en de 120 pk een 8v...
Ja in de folder met technische gegevens staat bij de 130pk sport ten onrechte in de kop van iedere kolom 16V, maar dit wordt ook meteen weer tegengesproken door het feit dat bij de distributie staat dat zowel de 120 als de 130 pk multijet een bovenliggende nokkenas met mechanische klepstoters heeft en geen dubbele (zoals bij bijvoorbeeld de 1.3 16V multijets en de 1.4 16V Starjet.

Die folder staat vol met fouten, helaas.
Het valt me op dat bijna elke fout in de folder geen voordeel voor de klant betekend.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
joedelta

Bericht door joedelta »

Señor Sjon schreef:
joedelta schreef:
TeChNo2 schreef:Ik dacht ergens (verkoopfolder: technische gegevens) gelezen te hebben dat de 130 pk een 16v is en de 120 pk een 8v...
Ja in de folder met technische gegevens staat bij de 130pk sport ten onrechte in de kop van iedere kolom 16V, maar dit wordt ook meteen weer tegengesproken door het feit dat bij de distributie staat dat zowel de 120 als de 130 pk multijet een bovenliggende nokkenas met mechanische klepstoters heeft en geen dubbele (zoals bij bijvoorbeeld de 1.3 16V multijets en de 1.4 16V Starjet.

Die folder staat vol met fouten, helaas.
Het valt me op dat bijna elke fout in de folder geen voordeel voor de klant betekend.
Je zei het al vaker en je hebt meestal gelijk, maar ik heb één punt gevonden waar dit niet zo is: De 1.4 16V wordt in de folders genoemd als een normale 1.4 16V (dus je zou denken dat hij hetzelfde is als de 1.4 16V in andere auto's van het FIAT concern). Toch is dit dus een hele nieuwe motor met wat extra technische snufjes waar in de folder totaal niet over wordt verteld. Zie volgende tekst van de website van FIAT:
Bijzondere 1.4 StarJet 16v benzinemotor voor Fiat Grande Punto
Met grote regelmaat wordt Fiat Auto geroemd om zijn baanbrekende common-rail dieseltechniek. Dat wil niet zeggen dat er op het gebied van benzinemotoren geen interessante ontwikkelingen zijn. In de Fiat Grande Punto wordt nu bijvoorbeeld een 1,4 liter 16-kleps benzinemotor geleverd waarin drie bijzondere technieken zijn gecombineerd. De krachtbron is StarJet gedoopt en verricht opvallend zuinig en schoon zijn werk.

De 1.4 StarJet 16v gaat uit van de bestaande 1.4 achtkleps benzinemotor, maar dan voorzien van 16-kleppentechniek. Er zijn bovendien voor het eerst in de viercilinder drie ultramoderne motortechnieken in samengebracht:

1. PDA (Port De-Activation slider)
2. VVT (Variable Valve Timing)
3. EGR (Exhaust Gas Recirculation)


Het gaat in dit geval om achtereenvolgens het kunnen sluiten van één van de dubbele inlaatkanalen (PDA; Port De-Activation slider), variabele kleptiming (VVT; Variable Valve Timing) en uitlaatgasrecirculatie (EGR; Exhaust Gas Recirculation). Afzonderlijk zijn deze technieken al eerder in motoren toegepast, maar Fiat is er nu in geslaagd om ze alle drie in te bouwen en met elkaar te laten samenwerken waardoor een zuinigere en schonere motor is ontstaan. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Fiat Grande Punto 1.4 StarJet 16v is net zo laag als van de versie met 1.2 8v benzinemotor.

De 1.4 StarJet-motor (95 pk) is erg soepel van karakter omdat bij lagere toerentallen één van de dubbel uitgevoerde inlaatkanalen kan worden gesloten (PDA). Bij lagere toerentallen is er dan meer trekkracht voorhanden. Daarnaast past Fiat ook uitlaatgasrecirculatie toe. Dit beperkt de vorming van stikstofoxide (NOx).

Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Señor Sjon »

Sinds april oid wordt ie al aangegeven als starjet.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
joedelta

Bericht door joedelta »

Señor Sjon schreef:Sinds april oid wordt ie al aangegeven als starjet.
Ja dat klopt, maar in de oorspronkelijke folders (zoals ik die had bij bestelling ) stond er niets bijzonders bij deze motor. Geen StarJet of VVT of zo.
Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Bericht door DR_DRE »

Ik heb inmiddels van mijn dealer bevestigd gekregen dat er geen mechanisch verschil is tussen de beide 1.9JTDM's in de GP. Puur een andere softwaresetting van de chip dus :lol:. En beide motoren zijn 8v. Er komt wel een 16v diesel later in het programma, dat zal de 1.9JTDM-16v zijn met 150pk die nu al in de Alfa 159 wordt geleverd. Mmmmm 8)
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
joedelta

Bericht door joedelta »

DR_DRE schreef:Ik heb inmiddels van mijn dealer bevestigd gekregen dat er geen mechanisch verschil is tussen de beide 1.9JTDM's in de GP. Puur een andere softwaresetting van de chip dus :lol:. En beide motoren zijn 8v. Er komt wel een 16v diesel later in het programma, dat zal de 1.9JTDM-16v zijn met 150pk die nu al in de Alfa 159 wordt geleverd. Mmmmm 8)
Geen mechanisch verschil dus...OK.
Die 150 pk multijet zit momenteel trouwens ook al in de Croma en de Stilo.
Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Bericht door DR_DRE »

Icm de GP moet het een snelle auto worden... Met de huidige 1.9JTDM is hij al vlot :lol:
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
grietje8
Avere Una Vita
Berichten: 2423
Lid geworden op: do mei 11, 2006 22:21
Locatie: Groningen

Bericht door grietje8 »

joedelta schreef:
DR_DRE schreef:Ik heb inmiddels van mijn dealer bevestigd gekregen dat er geen mechanisch verschil is tussen de beide 1.9JTDM's in de GP. Puur een andere softwaresetting van de chip dus :lol:. En beide motoren zijn 8v. Er komt wel een 16v diesel later in het programma, dat zal de 1.9JTDM-16v zijn met 150pk die nu al in de Alfa 159 wordt geleverd. Mmmmm 8)
Geen mechanisch verschil dus...OK.
Die 150 pk multijet zit momenteel trouwens ook al in de Croma en de Stilo.
Helaas kon ik niet wachten met bestellen, anders was het die geworden.... Flink doorrijden dan maar en dan die maar bestellen..... :wink:
En we gaan weer km's rijden.... 250 per dag
Sporting raymon
Avere Una Vita
Berichten: 3258
Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Bericht door Sporting raymon »

DR_DRE schreef:Beide motoren zijn in de basis de 1.9Multijet 8v.
Dus dan zou het vermogen middels de chip worden gestuurd, anders kan ik het niet verklaren. Dit is ook de basis van het verhogen van het vermogen door de chiptuners, die passen de software van de chip aan op bijvoorbeeld inspuitmoment en turbodruk.

Maar zijn er bijvoorbeeld verschillen in de koppeling? Of zijn er verstevigingen aangebracht bij motorsteunen of aandrijfstangen?
Dat is waar ik benieuwd naar ben :o
That makes sence :!: zal gerust bij de 130 pk allemaal wat zwaarder zijn uitgerust
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
Gebruikersavatar
Bastiaan GT
Nuovo Arrivato
Berichten: 85
Lid geworden op: di jul 18, 2006 9:05

Bericht door Bastiaan GT »

Het zou veel te duur zijn alles speciaal voor elk type motor te maken, daarom is het verschil tussen de 120 en de 130 alleen softwarematig.

Voor de jongens die nog sneller willen: inmiddels kun je de GP chippen naar 160pk. :D
Plaats reactie