Mechanisch verschil tussen MJTD 120 en 130pk?
Mechanisch verschil tussen MJTD 120 en 130pk?
Is er mechanisch gezien een verschil tussen de 120pk en 130pk versie van de 1.9Multijet JTD? Vraag het me af, gezien het maximale koppel bij beide 280Nm is.
Als er mechanisch geen verschil is kan ik de dealer nog eens benaderen om de software van de 130pk versie in te lezen...
Als er mechanisch geen verschil is kan ik de dealer nog eens benaderen om de software van de 130pk versie in te lezen...
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
Re: Mechanisch verschil tussen MJTD 120 en 130pk?
Mijn gevoel zegt me dat dit niet puur softwarematig te regelen is, maar wie ben ik.... :roll:DR_DRE schreef:Is er mechanisch gezien een verschil tussen de 120pk en 130pk versie van de 1.9Multijet JTD? Vraag het me af, gezien het maximale koppel bij beide 280Nm is.
Als er mechanisch geen verschil is kan ik de dealer nog eens benaderen om de software van de 130pk versie in te lezen...
Beide motoren zijn in de basis de 1.9Multijet 8v.
Dus dan zou het vermogen middels de chip worden gestuurd, anders kan ik het niet verklaren. Dit is ook de basis van het verhogen van het vermogen door de chiptuners, die passen de software van de chip aan op bijvoorbeeld inspuitmoment en turbodruk.
Maar zijn er bijvoorbeeld verschillen in de koppeling? Of zijn er verstevigingen aangebracht bij motorsteunen of aandrijfstangen?
Dat is waar ik benieuwd naar ben
Dus dan zou het vermogen middels de chip worden gestuurd, anders kan ik het niet verklaren. Dit is ook de basis van het verhogen van het vermogen door de chiptuners, die passen de software van de chip aan op bijvoorbeeld inspuitmoment en turbodruk.
Maar zijn er bijvoorbeeld verschillen in de koppeling? Of zijn er verstevigingen aangebracht bij motorsteunen of aandrijfstangen?
Dat is waar ik benieuwd naar ben
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
Ja in de folder met technische gegevens staat bij de 130pk sport ten onrechte in de kop van iedere kolom 16V, maar dit wordt ook meteen weer tegengesproken door het feit dat bij de distributie staat dat zowel de 120 als de 130 pk multijet een bovenliggende nokkenas met mechanische klepstoters heeft en geen dubbele (zoals bij bijvoorbeeld de 1.3 16V multijets en de 1.4 16V Starjet.TeChNo2 schreef:Ik dacht ergens (verkoopfolder: technische gegevens) gelezen te hebben dat de 130 pk een 16v is en de 120 pk een 8v...
Die folder staat vol met fouten, helaas.
- Señor Sjon
- Membre D'Oro
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
- Locatie: Hellevoetsluis
Het valt me op dat bijna elke fout in de folder geen voordeel voor de klant betekend.joedelta schreef:Ja in de folder met technische gegevens staat bij de 130pk sport ten onrechte in de kop van iedere kolom 16V, maar dit wordt ook meteen weer tegengesproken door het feit dat bij de distributie staat dat zowel de 120 als de 130 pk multijet een bovenliggende nokkenas met mechanische klepstoters heeft en geen dubbele (zoals bij bijvoorbeeld de 1.3 16V multijets en de 1.4 16V Starjet.TeChNo2 schreef:Ik dacht ergens (verkoopfolder: technische gegevens) gelezen te hebben dat de 130 pk een 16v is en de 120 pk een 8v...
Die folder staat vol met fouten, helaas.
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders.
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders.
Je zei het al vaker en je hebt meestal gelijk, maar ik heb één punt gevonden waar dit niet zo is: De 1.4 16V wordt in de folders genoemd als een normale 1.4 16V (dus je zou denken dat hij hetzelfde is als de 1.4 16V in andere auto's van het FIAT concern). Toch is dit dus een hele nieuwe motor met wat extra technische snufjes waar in de folder totaal niet over wordt verteld. Zie volgende tekst van de website van FIAT:Señor Sjon schreef:Het valt me op dat bijna elke fout in de folder geen voordeel voor de klant betekend.joedelta schreef:Ja in de folder met technische gegevens staat bij de 130pk sport ten onrechte in de kop van iedere kolom 16V, maar dit wordt ook meteen weer tegengesproken door het feit dat bij de distributie staat dat zowel de 120 als de 130 pk multijet een bovenliggende nokkenas met mechanische klepstoters heeft en geen dubbele (zoals bij bijvoorbeeld de 1.3 16V multijets en de 1.4 16V Starjet.TeChNo2 schreef:Ik dacht ergens (verkoopfolder: technische gegevens) gelezen te hebben dat de 130 pk een 16v is en de 120 pk een 8v...
Die folder staat vol met fouten, helaas.
Bijzondere 1.4 StarJet 16v benzinemotor voor Fiat Grande Punto
Met grote regelmaat wordt Fiat Auto geroemd om zijn baanbrekende common-rail dieseltechniek. Dat wil niet zeggen dat er op het gebied van benzinemotoren geen interessante ontwikkelingen zijn. In de Fiat Grande Punto wordt nu bijvoorbeeld een 1,4 liter 16-kleps benzinemotor geleverd waarin drie bijzondere technieken zijn gecombineerd. De krachtbron is StarJet gedoopt en verricht opvallend zuinig en schoon zijn werk.
De 1.4 StarJet 16v gaat uit van de bestaande 1.4 achtkleps benzinemotor, maar dan voorzien van 16-kleppentechniek. Er zijn bovendien voor het eerst in de viercilinder drie ultramoderne motortechnieken in samengebracht:
1. PDA (Port De-Activation slider)
2. VVT (Variable Valve Timing)
3. EGR (Exhaust Gas Recirculation)
Het gaat in dit geval om achtereenvolgens het kunnen sluiten van één van de dubbele inlaatkanalen (PDA; Port De-Activation slider), variabele kleptiming (VVT; Variable Valve Timing) en uitlaatgasrecirculatie (EGR; Exhaust Gas Recirculation). Afzonderlijk zijn deze technieken al eerder in motoren toegepast, maar Fiat is er nu in geslaagd om ze alle drie in te bouwen en met elkaar te laten samenwerken waardoor een zuinigere en schonere motor is ontstaan. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Fiat Grande Punto 1.4 StarJet 16v is net zo laag als van de versie met 1.2 8v benzinemotor.
De 1.4 StarJet-motor (95 pk) is erg soepel van karakter omdat bij lagere toerentallen één van de dubbel uitgevoerde inlaatkanalen kan worden gesloten (PDA). Bij lagere toerentallen is er dan meer trekkracht voorhanden. Daarnaast past Fiat ook uitlaatgasrecirculatie toe. Dit beperkt de vorming van stikstofoxide (NOx).
- Señor Sjon
- Membre D'Oro
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
- Locatie: Hellevoetsluis
Ik heb inmiddels van mijn dealer bevestigd gekregen dat er geen mechanisch verschil is tussen de beide 1.9JTDM's in de GP. Puur een andere softwaresetting van de chip dus . En beide motoren zijn 8v. Er komt wel een 16v diesel later in het programma, dat zal de 1.9JTDM-16v zijn met 150pk die nu al in de Alfa 159 wordt geleverd. Mmmmm
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
Geen mechanisch verschil dus...OK.DR_DRE schreef:Ik heb inmiddels van mijn dealer bevestigd gekregen dat er geen mechanisch verschil is tussen de beide 1.9JTDM's in de GP. Puur een andere softwaresetting van de chip dus . En beide motoren zijn 8v. Er komt wel een 16v diesel later in het programma, dat zal de 1.9JTDM-16v zijn met 150pk die nu al in de Alfa 159 wordt geleverd. Mmmmm
Die 150 pk multijet zit momenteel trouwens ook al in de Croma en de Stilo.
Helaas kon ik niet wachten met bestellen, anders was het die geworden.... Flink doorrijden dan maar en dan die maar bestellen.....joedelta schreef:Geen mechanisch verschil dus...OK.DR_DRE schreef:Ik heb inmiddels van mijn dealer bevestigd gekregen dat er geen mechanisch verschil is tussen de beide 1.9JTDM's in de GP. Puur een andere softwaresetting van de chip dus . En beide motoren zijn 8v. Er komt wel een 16v diesel later in het programma, dat zal de 1.9JTDM-16v zijn met 150pk die nu al in de Alfa 159 wordt geleverd. Mmmmm
Die 150 pk multijet zit momenteel trouwens ook al in de Croma en de Stilo.
En we gaan weer km's rijden.... 250 per dag
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 19:44
- Locatie: Velserbroek
- Contacteer:
That makes sence zal gerust bij de 130 pk allemaal wat zwaarder zijn uitgerustDR_DRE schreef:Beide motoren zijn in de basis de 1.9Multijet 8v.
Dus dan zou het vermogen middels de chip worden gestuurd, anders kan ik het niet verklaren. Dit is ook de basis van het verhogen van het vermogen door de chiptuners, die passen de software van de chip aan op bijvoorbeeld inspuitmoment en turbodruk.
Maar zijn er bijvoorbeeld verschillen in de koppeling? Of zijn er verstevigingen aangebracht bij motorsteunen of aandrijfstangen?
Dat is waar ik benieuwd naar ben
GP-tjet ingeruild voor een Seat Leon Cupra 310 gestolen op 04-11-2011
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
nu:Alfa Romeo Giulietta 170 pk multi-air ,kleur Argento alfa
- Bastiaan GT
- Nuovo Arrivato
- Berichten: 85
- Lid geworden op: di jul 18, 2006 9:05