Pagina 56 van 58

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: vr mar 22, 2013 22:18
door conus
Ik rij nu een maand rond met een getunde multijet 1.3 (85pk).
Ja, mijn auto is zeker pittiger. Maar.... Ik hoopte dat hij ook zuiniger zou zijn en in ieder geval gelijk zou blijven in gebruik. Ik zie dat hij rond de kruissnelheid van 130km/h meer verbruikt dan vroeger. Bij de pomp valt het dan weer mee, dus mogelijk win ik het weer terug bij de lage snelheden.
Al met al twijfel ik nog of ik hiermee verder wil. Die verbruiksmeter irriteert me behoorlijk.
Ook zo'n ervaring met tunen?

conus

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: vr mar 22, 2013 23:00
door Odelot
Denk dat dit met het weer van de laatste tijd te maken heeft. Mijn verbruik (en van veel andere mjet rijders) is ook merkbaar hoger dan normaal de laatste maand. Daar had ik ook al een topic over ergens. Ik dacht dat het met de aangepaste carterventilatie te maken zou kunnen hebben.
Zelf hou ik ook een verbruiksmeter bij op autoweek, maar die geeft een beter verbruik aan dan de boordcomputer. Mijne is trouwens niet gechipt.

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: wo mar 27, 2013 13:28
door m.hisgen
Afgelopen maandag mijn evo laten tunen door Ronald (SAVALI) na een uitgebreide uitleg en kopje cappucino het motor management aangepast wat een enorm verschil hij rijd veel soepeler en je hoeft minder te schakelen dit had ik 1,5 jaar geleden moeten laten doen ben benieuwd wat het verbruik gaat doen.

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: ma mei 06, 2013 8:24
door ing_BRW
Ik zie veel positieve reacties over het chiptunen/re-mappen.
Eerst wilde ik het wel, toen weer niet, en nu misschien wel als ik die reacties lees.
Gewoon alles eruit halen wat er in zit , dacht ik zo 8)

Maar nu heb ik een gescheurde luchtfilter in het blok zitten, klein scheurtje van 7cm aan de rand. Er is al een nieuwe K&N inlegfilter onderweg.
Zou het in de resultaten veel verschillen als ik met het re-mappen wacht tot de K&N erin ligt?

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: ma mei 06, 2013 13:55
door Evo-Erik
Veel zal het niet schelen, maar ik zou altijd wachten totdat het luchtfilter gemaakt is.

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: di mei 14, 2013 16:07
door ivor
Ik ben vandaag ook bij Savali geweest voor de tuning.. Helemaal top! Had ik veel eerder moeten doen.. :roll:
De pevo is er een stuk feller op geworden en het bekende stotteren bij een laag toerental in de 3e of 4e is verdwenen

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: wo okt 16, 2013 20:51
door AndreS
Gisteren mijn Punto 1,3 MJT 85 Pk laten chiptunen door Ronald bij Savali.
Aan de rol 52 kW vóór de tuning en 62 kW erna. Omgerekend naar PK's en rekening houdend met de verliezen is aan de krukas 86 PK nu 103 PK geworden met een toename van het koppel van 200 naar een maximum van 260 Nm. Het trage is eraf. Vanaf 1500 toeren rijdt het echt een stuk pittiger. Voor dieselpower onder de 1500 toeren kan Ronald niet zorgen. De turbo is dan nog niet op toeren en meer inspuiten zou alleen maar meer vervuiling betekenen, aldus Ronald. Dat is jammer. Door de te lange eerste versnelling vraagt het wegtrekken op een steile (buitenlandse) helling naar mijn gevoel teveel van de koppeling, omdat je boven de 1500 toeren moet zitten. Daaronder valt-ie dood.
Nou ja, dat is dus de beperking van deze diesel. Ik kan er mee leven. Bij de VW-driecilinder (Polo, Seat Ibiza en Skoda Fabia) is het nog veel erger. Die heeft onder de 2000 toeren niets in huis. De beste spaardiesel is nog steeds de Renault Clio 1,5 dci 85 fap Eco2. Die loopt ook bij lage toeren zoals een diesel hoort te lopen.
Dus, onder de 1500 toeren loopt het mooi, maar is er nog geen trekkracht. Er boven gaat de Punto er nu aanzienlijk sneller vandoor: ook een spaardiesel kan vliegen!
Met dank aan de club voor het bedingen van een mooie korting.

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: wo okt 16, 2013 22:08
door Odelot
Hey AndreS,

Jouw bevindingen kan ik me ook helemaal in vinden. Beneden de 1500 toeren inderdaad totaal geen fut. Erboven een redelijk stuk sneller. Ik las pas hier op het forum iemand die 180 op de gps haalt met een originele mjet. Ik haal dat net op de teller met mijn gechipte. Toevallig afgelopen zondag is geprobeerd.

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: wo okt 16, 2013 23:28
door orangegp2008
Ik haal net de 220 niet met de gechipte 1.9 mjet
Misschien als de nieuwe uitlaat er eens onder zit dat we de 220 zullen halen :)

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: do okt 17, 2013 9:56
door Odelot
Dat zijn betere waardes 8)

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: do okt 17, 2013 18:48
door orangegp2008
Hebbme wel al afgevraagd hoe hij zou gaan tegenover een abarth :)

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: do okt 17, 2013 18:59
door Wesley Abarth
Tegenover een normale originele Abarth win je het, maar tegen een aangepaste zoals ik bijvoorbeeld heb leg je het af :wink: Je zit er een beetje tussen verwacht ik.

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: vr okt 18, 2013 0:29
door orangegp2008
Bwa weet het nog niet direct hoor...
Ja tegen jouw supersport moet ik zelfs niet proberen.
Maar een gewone abarth blijft een benzine en de mijne een diesel en met de de korte versnellingen.
Zal het wel eens proberen als ik ooit de kans krijg ;p

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: zo okt 20, 2013 20:02
door AndreS
Odelot schreef:Hey AndreS,

Jouw bevindingen kan ik me ook helemaal in vinden. Beneden de 1500 toeren inderdaad totaal geen fut. Erboven een redelijk stuk sneller. Ik las pas hier op het forum iemand die 180 op de gps haalt met een originele mjet. Ik haal dat net op de teller met mijn gechipte. Toevallig afgelopen zondag is geprobeerd.
Dat kan kloppen. Standaard loopt-ie officieel 172 km/h. Heb eens een keer 170 km/h (navigatiesnelheid) gereden met lichte tegenwind.
Volgens de grafiek waarin de snelheid staat tegenover het benodigde vermogen heeft een toename aan de rol van 52 naar 62 kW een toename van de snelheid van ongeveer 10 km/h ten gevolge. Dus wordt 172 dan 182 km/h. Ik zal het zelden gebruiken, het gaat maar om de punch bij het accelereren, maar het is toch leuk.

Re: Chiptunen Punto Evo JTD Multijet - 85 PK

Geplaatst: do sep 14, 2017 10:41
door bert888
Waarschijnlijk hier al besproken maar om nu ff 56 pagina's door te spitten.

Kun je bij de 85pk er gewoon een plaatje tussen zetten zonder foutmelding ?

Bij mijn vorige VAG kon je ook het vacuümslangetje bovenop de EGR dubbelvouwen met een tyrap waardoor hij dicht blijft staan, kan dat ook? Ik weet wel dat je dan afhankelijk bent van de vervuiling van de klep.