Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.

Groupsbuy onderdelen stoelverstelling RECHTS ?

Ik heb interesse voor max. 300,--
27
43%
Ik heb interesse voor max. 400,--
2
3%
Ik heb interesse voor max. 500,--
0
Geen stemmen
Ik heb geen interesse.
34
54%
 
Totaal aantal stemmen: 63

Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door Evo-Erik »

Aangezien bij de Evo de bijrijderstoel standaard niet in hoogte verstelbaar is heb ik bij Tuynder navraag gedaan over de mogelijkheid tot het achteraf monteren van de hoogteverstelling uit de engelse uitvoeringen.

Tuynder gaf mij de volgende opgave:
- 184682780 sierstuk
- 50513956 frame
- 55702630 regelaar
Ze weten het alleen niet helemaal zeker.

De prijs heb ik zo even niet bij de hand, kom ik vanavond even op terug.

Nu weet ik dat Evotaxfree zijn leren sportstoelen vervangen heeft voor de zetels uit een Abarth. Ofwel Evotaxfree kun je even kijken of dit inderdaad de onderdelen kunnen zijn? -]
Laatst gewijzigd door Sunrise op ma apr 02, 2012 18:39, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Poll toegevoegd
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door evotaxfree »

het lijkt er op dat dit inderdaad de juiste onderdelen zijn.
of de onderdeelnummers juist zijn kan ik niet bevestigen,maar dat zal tuynder wel hebben uitgezocht.

in ieder geval moeten de delen specifiek UK zijn,omdat een in hoogte verstelbare bestuurders-stoel in NL nooit leverbaar is geweest.

er zijn 2 types onderstellen:

1:onderstel voor standaard stoelen (zoals de evo met het stoffen of leren interieur).
2:onderstel voor abarth stoelen.

overigens is het verschil 1 stangetje die aan het stoelframe is gelast aan de voorkant.
dit stangetje dient er voor de langere zitting van de abarth stoelen te ondersteunen.

wanneer je het er voor over hebt een nieuw onderstel te kopen kun je het onderstel bij tuynder bestellen.

voordeliger is echter een UK onderstel via engeland aan te schaffen.
op ebay.uk worden geregeld losse stoelen of volledige bekledingsets aangeboden.
mail de adverteerder dat je enkel interesse hebt in de RECHTER-stoel (driver-seat) en of hij deze naar NL kan versturen.

een stoel is makkelijk onder de 100 pond (ca 120 euro) te vinden,reken voor het verzenden vanuit de UK op 50-75 pond (60-90 euro)
voor rond de 200 euro moet je dus een stoel thuis kunnen hebben staan.
de kunstof sierkap en de hendel voor hoogteverstelling zitten hier al op,die hoef je dus ook niet meer te kopen.

een abarth stoel is zeer moeilijker te vinden en kost gauw 150 pond meer.

makkelijker is het om het bovengenoemd stangetje over te (laten) zetten.
met een flex en het juiste lasaparaat is dat een klusje van 10 minuten.

ik wil best hierin bemiddelen,ik regel dan tegen een vergoeding de import vanuit engeland,de betaling aan de verkoper en zorg dat je het onderstel thuisgestuurd krijgt.

eventueel kan ik de ombouw ook verzorgen,je moet dan wel naar groningen komen.

mocht je beginnen aan de ombouw houd er dan rekening mee dat alvorens je de stekker van de kabelboom van de stoel loskoppelt,je de auto NIET meer op contact mag zetten.
doe je dit toch dan kun je naar de deaer om je airbag-stuuraparaat te resetten zodat je airbaglampje weer uitgaat.

dan nu de daadwerkelijke ombouw:

de stoel zit met 5 torx-bouten vast in en op de bodem.

schuif de stoel helemaal naar voren,rechtsachter zit een torxbout loodrecht in de bodem,linksachter zitten 2 bouten haaks in de middenconsole.(de bout met de kleine kop moet er helemaal uit,de bout met de grote kop hoeft alleen maar een paar slagen los).

wanneer deze bouten eruit zijn,schuif dan de stoel helemaal naar achteren.
aan de voorkant van de stoel zie je een kunststof kap waarin een kabel gaat vanuit de stoel.
met een kleine schroevendraaier haal je de 2 bevestigingsclips van het kunststof kapje naar boven.
deze kun je nu helemaal er uit trekken.
daarna trek je de kap in dezelfde richting als de clips naar je toe,de kap is nu los.

je ziet nu 1 groot stekkerblok en 1 kleine losse stekker.
de kleine stekker (gordelverklikker) gaat makkelijk los,met je nagel trek je de beveiliging naar achteren en kun je de stekker uittrekken.

het grote stekkerblok heeft ook een uittrekbeveiliging,deze is uit mijn hoofd aan de ene kant rood en aan de andere kant geel van kleur.
met je ene hand trek je deze beveiliging haaks uit de stekker terwijl je met je andere hand de stekker uittrekt.
dit gaat alleen in combinatie van beide handelingen!

draai nu de laatste 2 bouten los die links en rechts in de stoelrail zitten.

je kunt de stoel nu uit de auto halen.

als eerste dien je de de rails waarover de stoel schuift te demonteren.
in de rails zitten gaten,wanneer je de rails in de juiste positie plaats zitten de gaten precies op de plek waar de torx-bouten zitten,draai deze los en neem de rails van het onderstel.
(let wel goed op,dit railssysteem bestaat uit verschillende delen en valt in delen uit-elkaar wanneer je deze demonteerd).

begin nu met het loshalen van de sierkappen rondom de zitting.
hiervoor dien je eerst de grote ronde draaiknop van de rugverstelling met een grote schroevendraaier los te wippen.
deze is geborgd door de binnenste ring,wip deze eerst eruit.

de sierkappen zitten vast met 1 en 2 torxschroefjes aan het uiteinde van de kappen aan de onderkant van de stoel en is verder in het onderstel met kunstof klipjes vastgeklikt.
nadat je de schroefjes hebt verwijderd kun je de de sierkap voorzichtig lostrekken.

zet nu de stoel op zijn kop.
je ziet nu de kabels aan de onderkant van de stoel vastzitten.
knip de kabelbinders los en zorg ervoor dat er geen kabels meer vastzitten aan de bodem van de stoel.
in het grote stekkerblok zitten losse stekkers geclipt die er uit moeten.
met bv een puntpincet druk je in de hoeken waarin de stekkers in het stekkerblok vastzitten,in dezelfde richting als waar de draden in de stekker gaan.
het is even pielen,maar als je beide kanten goed doet kun je de stekkers uit het blok trekken.

wanneer alle stekkers los zijn en er geen draden meer aan het stoelframe vastzitten kun je de 4 torxbouten (aan beide zijkanten 2 stuks) losdraaien waarmee de rugleuning aan het onderstel is bevestigd.

je kunt nu de rugleuning van het zittingsdeel scheiden.
(pas op met de kabels!).

de bekleding van het zittingsdeel is aan de voorkant en aan de beide zijkanten aan de uiteinden voorzien van plastic strippen die om het stoelframe zijn geslagen.
trek deze strips los.

je kunt nu de zittingbekleding inclusief schuim naar achteren omhoog draaien.
aan de achterkant zit de bekleding nu alleen nog vast aan de stoelveren.

maak de lussen los van de stoelveren en je kunt de bekleding is zijn geheel afnemen.

je hebt het onderstel nu helemaal los.

bij de montage van het nieuwe onderstel kun je bovenstaande handleiding aanhouden in omgekeerde volgorde.

succes!
vragen?,ik help graag!
Laatst gewijzigd door evotaxfree op vr jan 21, 2011 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door Evo-Erik »

Wat een verhaal .) .) .) .)

Maaruh voor de door mij genoemde onderdelen zou ik bij Tuynder €235,- incl BTW, verzending en GPC-korting kwijt zijn.

Lijkt me een goed alternatief voor de import vanuit Engeland.
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door evotaxfree »

Evo-Erik schreef:Wat een verhaal .) .) .) .)

Maaruh voor de door mij genoemde onderdelen zou ik bij Tuynder €235,- incl BTW, verzending en GPC-korting kwijt zijn.

Lijkt me een goed alternatief voor de import vanuit Engeland.

voor die prijs is het inderdaad de moeite waard!
wel vreemd dat zowel ik als sunrise een prijs hebben doorgekregen van rond de 600 euro alleen al voor het stoelframe!?
en er zit geen verschil in onderstel,ik heb nu een onderstel van een standaard grande punto onder mijn abarth bestuurdersstoel.
(enkel het eerder genoemde stangetje is overgezet).
jij hebt leer in je punto,dus heb jij ook het onderstel met extra stangetje nodig.

quote van sunrise:
Dit is namelijk een prijsopgave van Tuynder:

"Het onderstel voor de rechterstoel (engelse uitvoering!!) met hoogteverstelling kost 674,72 euro.
Levertijd ongeveer 3 dagen. Alle vermelde prijzen zijn per stuk exclusief BTW en eventuele verzendkosten van NIEUWE, ORIGINELE onderdelen".
Gebruikersavatar
Sunrise
Dedito
Berichten: 7609
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
Locatie: Het mooie Brabantse Land
Contacteer:

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door Sunrise »

:shock: :shock: HELP :!: .

Wat is nu een "goede" prijs voor hoogte-verstelling van een RECHTER-stoel :?: Nu is Sunrise toch echt ff de weg kwijt (ookal heb ik een tomtom) -]
Gebruikersavatar
Sappel
Avere Una Vita
Berichten: 3767
Lid geworden op: zo aug 27, 2006 8:31
Locatie: Enschede

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door Sappel »

idd, voor 235 wil ik ook meegaan in het verhaal.
Bij mij gaat het om de normale sportstoelen in een 135pk sport.
Naar Groningen rijden op een zondag om het geheel te monteren lijkt me ook wel wat.
Even de 31 naar het noorden afblazen ;)

Misschien eens peilen wie er allemaal interesse heeft.
Frank1986
Junior Stato
Berichten: 261
Lid geworden op: za jan 01, 2011 14:31
Locatie: Sappemeer(groningen)

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door Frank1986 »

Sappel schreef:idd, voor 235 wil ik ook meegaan in het verhaal.
Bij mij gaat het om de normale sportstoelen in een 135pk sport.
Naar Groningen rijden op een zondag om het geheel te monteren lijkt me ook wel wat.
Even de 31 naar het noorden afblazen ;)

Misschien eens peilen wie er allemaal interesse heeft.
Hoef geen in hoogte verstelbare passagiers stoel, wil wel even komen kijken/helpen. Woon zelf ook in Groningen.
Xander
Senior Stato
Berichten: 673
Lid geworden op: ma dec 31, 2007 20:15

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door Xander »

evotaxfree schreef: mocht je beginnen aan de ombouw houd er dan rekening mee dat alvorens je de stekker van de kabelboom van de stoel loskoppelt,je de auto NIET meer op contact mag zetten.
doe je dit toch dan kun je naar de deaer om je airbag-stuuraparaat te resetten zodat je airbaglampje weer uitgaat.
Ik zou daar voor de zekerheid nog een schepje bovenop willen doen: Haal even een accuklem los voordat je met de airbag-stekkers bezig gaat. Baat het niet dan schaadt het niet.

Verder heb ik eigenlijk nooit de behoefte gehad om de passagiersstoel lager te hebben (ik zit er toch nooit :P), maar €235 is toch wel een erg leuke prijs voor zoiets! Als het een optie af-fabriek was geweest denk ik dat je er meer voor had moeten betalen!
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door evotaxfree »

jullie zijn allemaal welkom :-]

heb even in eper gekeken naar de onderstellen van de punto.
er zijn 6 verschillende,wat de verschillen zijn word helaas niet vermeld.
de goedkoopste is 190 euro incl. btw.

de duurste kost het dubbele.

volgens eper heeft een abarth onderstel een ander nummer dan een een normaal onderstel.
toch heb ik een normaal onderstel in mijn abarth bestuurdersstoel zonder ook maar 1 aanpassing te hebben moeten maken.

staar je dus niet blind op de onderdeelnummers.
Gebruikersavatar
Evo-Erik
Membre D'Oro
Berichten: 1031
Lid geworden op: wo aug 04, 2010 20:31
Locatie: Boxmeer

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door Evo-Erik »

Ik heb bij tuynder duidelijk aangegeven dat het om de sportstoelen gaat, dus de prijs zou moeten kloppen.

Enkel durft Tuynder niet te garanderen dat het de juiste onderdelen zijn, maar goed terugsturen kan volgens mij altijd bij Tuynder.
Fiat Punto Evo 1.3 multijet 85 5drs, Acid Jazz Blue
Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door keizerh »

Gezellig, een meeting.
Afbeelding
Afbeelding

Mag ik wel komen met de 206?

hendrik
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door evotaxfree »

onderdeelnummers stoelframe:

grande punto 3 deurs:

55703392 frame ds 389,71.
55703393 frame sn 376,30.
55703390 frame ds E450 440,63.
55703391 frame sn E450 577,39.


grande punto 5 deurs:

55703857 frame ds vervangen door 55701772 313,22.
55703859 frame sn vervangen door 55701773 332,25.
55703856 frame ds E450 vervangen door 55701761 618,20.
55703858 frame sn E450 vervangen door 55701762 618,20.

punto evo:

50513956 frame ds 191,09.
50513955 frame sn 191,09.


tot zover de stoelframes volgens eper met bijbehorende prijzen inclusief btw.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door evotaxfree »

keizerh schreef:Gezellig, een meeting.
Afbeelding
Afbeelding

Mag ik wel komen met de 206?

hendrik
tuurlijk,wil je in de 206 ook een in hoogte verstelbare stoel dan??
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door evotaxfree »

Evo-Erik schreef:Ik heb bij tuynder duidelijk aangegeven dat het om de sportstoelen gaat, dus de prijs zou moeten kloppen.

Enkel durft Tuynder niet te garanderen dat het de juiste onderdelen zijn, maar goed terugsturen kan volgens mij altijd bij Tuynder.

gezien de prijsverschillen in eper van de stoelframes durf ik eigenlijk wel te stellen dat tuynder het hier verkeerd heeft.
ben ook bang dat speciaal bestelde onderdelen niet terug kunnen.
een UK onderstel is vast en zeker niet een voorraad onderdeel en zal speciaal moeten worden besteld.
190 euro is niet duur,maar als je het verkeerde frame krijgt en deze daarna niet terug kan,is 190 euro een hoop geld om weg te gooien.
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Bijrijderstoel in hoogte verstelbaar maken

Bericht door evotaxfree »

Sunrise schreef::shock: :shock: HELP :!: .

Wat is nu een "goede" prijs voor hoogte-verstelling van een RECHTER-stoel :?: Nu is Sunrise toch echt ff de weg kwijt (ookal heb ik een tomtom) -]

heb zojuist 1 van mijn leren evo stoelen gedeeltelijk gedemonteerd om duidelijkheid te krijgen:

ondanks mijn eerdere bewering dat er verschil zou zitten in het onderstel voor de punto evo tussen de stoffen bekleding en de leren sportstoelen kan ik nu met zekerheid meedelen dat dat niet zo is.

het door miij eerder genoemde "extra stangetje" zit alleen in de abarth modellen.
sorry sunrise!

is alsnog geen probleem,dit stangetje is over te zetten en ik heb hiervoor een adresje.
het stangetje word van het oude stoelframe geflext en daarna op het nieuwe stoelframe gelast.
beetje tectyl op de lassen spuiten tegen roest en het frame is klaar.

op deze manier hoef je niet het veel duurdere abarth frame aan te schaffen.
nu moeten we alleen nog met zekerheid uitzoeken welk frame we moeten hebben en wat die kost.
Plaats reactie