Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Punto Evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 96
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 20:57
Locatie: Schoondijke (Zeeland)

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door Punto Evo »

dat is een mooie dakkoffer van Hapro!
Gebruikersavatar
Wessels
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:36

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door Wessels »

Bij onze Punto Evo gelijk de dakdragers aangeschaft voor een leuk prijsje bij de dealer. De eerste keer monteren is gewoon even goed de tijd nemen en rustig aan doen. Vergeleken met eerdere originele dakdragers van Opel (=Thule) werkt het veel omslachtiger. Op onze Meriva kon je de dakdragers ook gemakkelijk bevestigen in de gootjes. Bij de P-E gaat dat wat moeizamer maar het werkt wel. Ik had niet zoveel vertrouwen in de coating dus ik heb waar de dakdrager het metaal van de auto raakt er een laagje isolatietape omheen gedaan. In je eentje monteren gaat prima maar ook hier: rustig aan en neem de tijd. Eenmaal in elkaar gezet kun je ze naderhand ook zo in de doos doen. Als koffer gebruiken we een groot formaat hard-shell met snelsluiting. Wat me wel opvalt is het lawaai van de dakdrager (vergeleken met de Opel), ook zonder koffer. Eenmaal op de bestemming verwijder ik dus niet alleen de koffer maar ook de dragers. Lekker rustig en het bespaart ook brandstof. En zoveel werk is het niet om ze er weer op te zetten. Tip: steek eerst een sigaar op en ga dan op je gemak aan de slag 8)

Hoe voeg ik trouwens een foto toe?
Punto Evo 5 deurs 1.3 JTD 85, Progressive Black, Bordeauxrood interieur, dynamic plus pakket, regensensor, auto dimmende spiegel, ESP, leerpakket, chromen spiegelkappen.... en geen wegenbelasting en BPM ;-)
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door efcee »

ik heb gisteravond de originele dakdragers van fiat gemonteerd (met nieuwe logo)
op zich was het aardig te doen, alleen vond ik het ringetje erg klein wat achter de bout zit, die het ijzer aan de dakdrager monteerd.

hebben jullie hier een groter ringetje opgezet?

Bij mij is de omtrek van het ringetje net iets groter dan het boutje, en lijkt bijna binnen het gat van het metaal te vallen.
ik zal even een foto posten, misschien maakt dat wat duidelijker wat ik bedoel :P
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door efcee »

bij deze de fotos :)
ik bedoel dus, of het ringetje niet groter moet zijn......

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door tonyvandenbroek »

Is bij mijn dragers niet anders. Al vele jaren gebruik gemaakt op die manier, en nog nooit eentje verloren.
Afbeelding
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door efcee »

ah ok, was al bang dat ze misschien onderdelen aangepast hadden, omdat dit de versie is met nieuwe fiat logo :) moeten toch ergens op bezuinigen :P
swans
Avere Una Vita
Berichten: 4017
Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
Locatie: Axel
Contacteer:

Re: Wie heeft er tips voor een dakkoffer en dakdrager ?

Bericht door swans »

Supersquirrell schreef:
Arendsoog schreef:
tonyvandenbroek schreef:Ik snap nog steeds niet dat mensen klagen dat de orignele dakdragers krassen maken op de auto.
Gebruik ze al vele jaren icm een thule ocean 100. Monteren is de eerste keer inderdaad een ramp, maar na een paar keer is het zo gepiept. Zeker met zijn tweeën.

De coating die op de beugels zit voorkomt juist dat het gaat krassen. Stop je er iets tussen, dan gaat dat wringen en schuiven.
Zie vorige pagina voor foto's. Dus de coating voorkomt krassen. Zorg wel dat het oppervlak schoon is.
Het lijkt me dat de dragers niet verschillen tov de Grande Punto en Evo.
Het spijt me Tony, maar hoe graag ik ook zou willen dat je gelijk had; de eerste keer dat ik de dragers op het (van tevoren goed schoongemaakte) dak van m'n nieuwe Evo monteerde zag ik nadien aan beide achterzijden krassen op het dak. Aan de rechterkant is het écht heel erg. Bedenk wel dat dit dus gebeurde met ORIGINELE onderdelen op een auto van nog maar twee weken oud.
Op dat soort momenten kan ik echt RAZEND worden. "Hoe het bestaat dat dit soort brakke rotzooi als originele onderdelen verkocht kan worden".
Ik heb alles van te voren goed bekeken, in elkaar gepast en de (zeer summiere, met Italiaanse verwijzingen naar 'links' en 'rechts') beschrijving goed bekeken/gelezen vóórdat ik ze daadwerkelijk op de auto zelf ging passen. Juist omdàt ik hier gelezen had dat er problemen mee waren.
Ik hoop dat ik de krassen nog weg kan poetsen of clayen of iets dergelijks. De beugels heb ik inmiddels bekleed met de binnenband van een fiets.
Wanneer je verder te werk gaat zoals het hoort: éérst het dak reinigen en zorg óók dat het rubber schoon is (zowel van de dakdragers zélf als het zelf aangebrachte rubber op de beugels), dan heb je minder kans op schade. Bij mij zijn er nadien (tot nu toe) geen nieuwe krassen bijgekomen.
Met andere woorden, Tony ik denk dat je geluk hebt gehad met jouw beugels....
Blijft natuurlijk dat het een erg slordig geheel is: dakdrager, plastic tussenstuk, rubbervoet (met evt. extra rubbervoet bij gebruik met een skydome) en een beugel die je met een ringetje en een moer op een schroef moet draaien die je op zijn beurt met een plastic 'sleutel' ondertussen ook nog moet tegenhouden omdat hij anders terugschiet... Nou ja, moet ik nog doorgaan...?
Het mag bijna een wónder heten wanneer je die dingen zonder schade weet aan te brengen!!
Zo wilde ik het ook omschrijven.

Mij lukt het ook zonder schade,... je hebt echter wel 2 paar handen nodig, dus ik zorg altijd dat ik hulp heb!



daarnaast, een mooie goede koffer zijn die van Hapro! ik ben zeer tevreden! in Brilliant black zodat het mooi bij de gp past!


Afbeelding
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
Plaats reactie