Stroomvoorziening oplader

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wiboom
Nuovo Arrivato
Berichten: 108
Lid geworden op: za jan 08, 2011 13:38
Locatie: 's-Hertogenbosch / Amsterdam / Kos

Stroomvoorziening oplader

Bericht door Wiboom »

Op het klepje van de 'sigarettenaansteker' ofwel de stroomvoorziening, voor je oplader...

staat bij mij 'Max 180w' op.
Ik neem dus aan dat ik hier hoogstens apparaten op mag aansluiten tot 180 Watt. Dit klepje heb ik in geen enkele andere auto gezien. Is dit normaal voor alle auto's, of puur voor de Punto?
En wat gebeurt er als je meer dan 180 Watt erop aansluit?

Ik heb bijvoorbeeld een Transformator die van 12 volt naar 220 volt gaat. Deze kan max. 300W hebben.
Als ik nu op de transformator 180W aansluit, werkt dit dan? En wat gebeurt er als ik op de transformator een apparaat aansluit van 250W?

Iemand ervaring mee? Dit zijn namelijk geen dingen die je eventjes uitprobeert als je de risico's niet kent...

Thnx
'Size DOES matter!'
evotaxfree
Senior Stato
Berichten: 649
Lid geworden op: za mei 15, 2010 21:07
Locatie: groningen

Re: Stroomvoorziening oplader

Bericht door evotaxfree »

bij overbelasting knapt de zekering.
je hoeft je niet druk te maken over brand of smeulende kabels.
zolang je niet een zwaardere zekering als origineel gebruikt is het veilig.
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Stroomvoorziening oplader

Bericht door Bennink »

'Mijn' Corsa heeft ook een dergelijke melding op het klepje staan.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Stroomvoorziening oplader

Bericht door Hellfire »

Wiboom schreef:Iemand ervaring mee? Dit zijn namelijk geen dingen die je eventjes uitprobeert als je de risico's niet kent...
Nagenoeg alle elektrische apparatuur in een auto zit achter een zekering die zwaar genoeg is om het betreffende apparaat te laten werken, maar licht genoeg dat bij kortsluiting of andere problemen de stroomtoevoer wordt onderbroken. Hetzelfde geldt voor de sigarettenaanstekeraansluiting. In vrijwel alle auto's zit daar een zekering van 15 ampère achter, plus bekabeling die dik genoeg is om veilig 15 ampère te vervoeren. Omdat jij blijkbaar hebt gekozen om geen rokerspakket in je Punto te nemen, zit er een klepje op met daarop die 180 W (want 12V * 15A = 180W). 180 watt is trouwens best veel vermogen. Je kunt er bijvoorbeeld twee laptops mee van energie voorzien. Of een stevige lamp om die bumperklever weg te sturen :twisted:
Wiboom schreef:Ik heb bijvoorbeeld een Transformator die van 12 volt naar 220 volt gaat. Deze kan max. 300W hebben.
Als ik nu op de transformator 180W aansluit, werkt dit dan? En wat gebeurt er als ik op de transformator een apparaat aansluit van 250W?
Dat is heel sterk afhankelijk van hoe jouw "transformator" in elkaar zit. (Het is eigenlijk een omzetter waarvan de transformator een deel is.) Je kunt er vanuit gaan dat deze nooit 100% efficiënt zal zijn. Eerder rond de 70%, dus met een aansluiting van 180W zou je een 220V-apparaat van 126W kunnen gebruiken. Vraag je meer vermogen, dan zal die omzetter meer dan 15A vragen, met als resultaat dat je zekering doorbrandt. Let overigens vooral op de piekvermogens die een apparaat kan vragen. Als een apparaat gemiddeld 100W verbruikt, maar een piek heeft van 250W, dan zal die zekering dat niet zo leuk vinden.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Plaats reactie