Koopwijzer Autoweek

Dexter
Nuovo Arrivato
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 21:47

Koopwijzer Autoweek

Bericht door Dexter »

In de autoweek van deze week staat een koopwijzer voor de GP, geinteresseerden in de GP kan ik het aanraden om te kopen. Het gaat eigenlijk alleen over de motoren, kern van het verhaal: De multijet 1.9 120pk is eerste, starjet 16v tweede en de multijet 1.3 90pk op de derde plaats.
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Ik heb hem net toevallig ook gelezen. Het grootste gedeelte wist ik al op de 1.4 16v en 1.9jtd 120 na. De overige versies heb ik namelijk allemaal al eens gereden vanwege mijn werk bij een Fiat dealer ;) De 1.2 is serieus te traag, de 1.4 voelt wat levendiger, de 1.4 16v schijnt een fijne auto te zijn. De 1.9jtd 120 kan ik morgen over oordelen want daar ga ik dan in rijden :)

Ik kan eventueel de boel inscannen of foto's maken maar ik weet niet of dat mag volgens de policy hier ivm copyright :)
Seat Leon 1.9 TDi
Gebruikersavatar
fra-boy
Senior Stato
Berichten: 748
Lid geworden op: ma jul 24, 2006 20:44
Locatie: Groningen

Bericht door fra-boy »

Waar is het advies van de koopwijzer op gebaseerd? Ik bedoel: of je diesel of benzine gaat rijden maakt nogal wat uit: volgens de berekingen die ik erop los heb gelaten op www.autobelastingen.nl haal de diesel meerprijs er pas uit na 30.000 km of meer per jaar. Maar goed de 1.9 jtd 120 is natuurlijk wel een bloedsnelle wagen.......Ik neem aan dat de komende GP Turbo 1600 nog wel even wat duurder al uitvallen?
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
Dexter
Nuovo Arrivato
Berichten: 141
Lid geworden op: ma jun 05, 2006 21:47

Bericht door Dexter »

fra-boy schreef:Waar is het advies van de koopwijzer op gebaseerd? Ik bedoel: of je diesel of benzine gaat rijden maakt nogal wat uit: volgens de berekingen die ik erop los heb gelaten op www.autobelastingen.nl haal de diesel meerprijs er pas uit na 30.000 km of meer per jaar. Maar goed de 1.9 jtd 120 is natuurlijk wel een bloedsnelle wagen.......Ik neem aan dat de komende GP Turbo 1600 nog wel even wat duurder al uitvallen?
De conclusie is gebaseerd op rijgedrag, niet op kosten.
Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Bericht door DR_DRE »

Dexter schreef:
fra-boy schreef:Waar is het advies van de koopwijzer op gebaseerd? Ik bedoel: of je diesel of benzine gaat rijden maakt nogal wat uit: volgens de berekingen die ik erop los heb gelaten op www.autobelastingen.nl haal de diesel meerprijs er pas uit na 30.000 km of meer per jaar. Maar goed de 1.9 jtd 120 is natuurlijk wel een bloedsnelle wagen.......Ik neem aan dat de komende GP Turbo 1600 nog wel even wat duurder al uitvallen?
De conclusie is gebaseerd op rijgedrag, niet op kosten.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De 130pk diesel valt namelijk af als beste keuze vanwege zijn prijs en het feit dat er maar 1 uitvoeringsniveau kan worden gekozen: de sport. Men kiest daarom de 120pk diesel als favoriet omdat deze de GP goede prestaties biedt waaraan de benzinebroeders niet kunnen tippen.

Daar kan ik in meegaan: zelf rijd ik de 120pk JTDm en dat gaat erg lekker. Had deze week een 1.4-8v als leenauto en mijn god, dat ding gaat gewoon niet! 75 pk maar ik weet niet waar die zaten :roll: Blij dat ik die duw weer in de rug voelde toen ik weer in mijn eigen zat 8)
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Bericht door tonyvandenbroek »

DR_DRE schreef:
Dexter schreef:
fra-boy schreef:Waar is het advies van de koopwijzer op gebaseerd? Ik bedoel: of je diesel of benzine gaat rijden maakt nogal wat uit: volgens de berekingen die ik erop los heb gelaten op www.autobelastingen.nl haal de diesel meerprijs er pas uit na 30.000 km of meer per jaar. Maar goed de 1.9 jtd 120 is natuurlijk wel een bloedsnelle wagen.......Ik neem aan dat de komende GP Turbo 1600 nog wel even wat duurder al uitvallen?
De conclusie is gebaseerd op rijgedrag, niet op kosten.
Ben ik het niet helemaal mee eens. De 130pk diesel valt namelijk af als beste keuze vanwege zijn prijs en het feit dat er maar 1 uitvoeringsniveau kan worden gekozen: de sport. Men kiest daarom de 120pk diesel als favoriet omdat deze de GP goede prestaties biedt waaraan de benzinebroeders niet kunnen tippen.

Daar kan ik in meegaan: zelf rijd ik de 120pk JTDm en dat gaat erg lekker. Had deze week een 1.4-8v als leenauto en mijn god, dat ding gaat gewoon niet! 75 pk maar ik weet niet waar die zaten :roll: Blij dat ik die duw weer in de rug voelde toen ik weer in mijn eigen zat 8)

Ja je bent snel verwent als je een leuke, snellere auto hebt, en je moet dan in een "kleinere" auto stappen motorisch gezien. Had ik ook mnet de schade, kreeg een "oud" type punto mee van 1 jaar (1.2 8v),
Afbeelding
Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Bericht door DR_DRE »

met een 1.2-8v moet je volgens mij je inhaalacties al helemaal inplannen. Had met die 1.4 al een momentje :lol: maar dat lukte nog net. Tja je raakt er idd aan gewend dat je tot de snellere wegdeelnemers behoort 8)
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Ik rij ook in een 1.2 8v alleen dan in een 160kg lichtere auto en moet zeggen, gaat prima hoor :) Dezelfde motor (evenals de 1.4 8v) vielen me in de punto erg tegen eigenlijk.. Bij mij motor voel je duidelijk dat er vanaf 2000rpm trekkacht beschikbaar is wat afzwakt na 4000rpm. In de punto heb ik in beide gevallen dat totaal _niet_ gehad.

Voor de Punto zou ik zelf ook de 1.4 16v adviseren aan mensen en de 1.4 8v als alternatief voor rustig rijdende mensen. De 1.2 is tegen het gevaarlijke aan heb ik het gevoel..
Seat Leon 1.9 TDi
Gebruikersavatar
Ice-Angel
Membre D'Oro
Berichten: 1703
Lid geworden op: wo jul 12, 2006 21:35
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Ice-Angel »

verkopen ze de autoweek ook by de benzinepomp?? vast wel toch, want dan ga ik em NU halen LOL :lol:
X T@M
Proud owner of @:BRAVO 1.9 Multi-Jet Sport
www.ice-angel.nl

Afbeelding
Gebruikersavatar
DR_DRE
Junior Stato
Berichten: 206
Lid geworden op: za apr 15, 2006 17:44

Bericht door DR_DRE »

Ice-Angel schreef:verkopen ze de autoweek ook by de benzinepomp?? vast wel toch, want dan ga ik em NU halen LOL :lol:
ja hoor, zelfs bij een bouwmarkt als de Praxis ligt ie bij de kassa...
EDIT op mezelf 8) : maar dan ga je wel lezen dat je de verkeerde versie hebt besteld... :lol:
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
joedelta

Re: Koopwijzer Autoweek

Bericht door joedelta »

Dexter schreef:In de autoweek van deze week staat een koopwijzer voor de GP, geinteresseerden in de GP kan ik het aanraden om te kopen. Het gaat eigenlijk alleen over de motoren, kern van het verhaal: De multijet 1.9 120pk is eerste, starjet 16v tweede en de multijet 1.3 90pk op de derde plaats.
De top drie motoren zijn gewoon het beste op een bepaald gebied:

120 pk multijet: beste verhouding comfort/prestatie/prijs
1.4 Starjet 16V: beste benzinemotor
1.3 Multijet 16V 90 pk: beste verhouding tussen verbruik en vermogen.

de volgorde wordt dan weer bepaald door de hoeveelheid rijgenot die de redactie had bij de verschillende motoren, denk ik.

Bij dit soort artikelen is het altijd (bij ieder merk) de vraag in hoeverre de fabrikant/importeur een vinger in de pap heeft. De 120 pk Multijet is misschien wel de meest ondergewaardeerde motor van de GP (FIAT is wel druk bezig de populariteit van deze motor op te schroeven door te zorgen voor wat meer publiciteit rond deze motor.
De 1.3 Multijet 16V motoren zijn in Nederland nog niet echt ontdekt (conservatieve automobilisten en een anti-diesel beleid van de overheid)
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Het hele probleem is dat je gewoon _nergens_ bijna die diesel kunt proefrijden. De 1.3 JTD 16v 90pk wordt wel veel ingezet door bijvoorbeeld een grote ICT-detacheerder (Accenture) waar alle werknemers tot een bepaalde schaal in die auto rijden en niets anders mogen kiezen.

Ik wil zelf de 1.9 JTD 8v 120pk een keer proefrijden en dat was echt bijna nergens mogelijk. Niemand heeft een diesel staan, volgens diverse dealers zou de importeur deze versie niet eens hebben (of de 130pk Sport). Uiteindelijk kreeg ik vanmiddag een folder van Boot Rialto en die hebben beide versies wel staan als demo :D

Probleem is ook bij de 1.4 16v dat hij niet heel snel leverbaar was. De 1.3JTD staat nergens op voorraad en door het dieselontmoedigingsbeleid van de overheid rijdt niemand dat ding particulier. Gevolg is dat iedereen de 1.4 8v rijdt of de 16v voor de wat veeleiserende klanten. Lease is voornamelijk de 90pk JTD omdat de 120pk vrij duur is en je ook een 105pk Leon kunt rijden, bijvoorbeeld.
Seat Leon 1.9 TDi
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

Joh@n schreef: Lease is voornamelijk de 90pk JTD omdat de 120pk vrij duur is en je ook een 105pk Leon kunt rijden, bijvoorbeeld.
Nee hoor dat is niet waar. Een Leon 105 pk TDI is duurder in de lease, vanwege de hogere fiscale bijtelling. Ik laat namelijk de Leon staan omdat ik goedkoper wil gaan rijden. En dat gaat zelfs met een full-options GP 130 JTD lukken. Of je moet een basic Leon gaan rijden.

En de 130 pk JTD is ook redelijk populair in de lease ondanks de belachelijker dure leaseprijs in vergelijk met de 120 JTD.
Gebruikersavatar
Joh@n
Junior Stato
Berichten: 459
Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Bericht door Joh@n »

Een Leon 105 is voor mij tov een 130pk punto bijna evenduur in de Sport uitvoering (van de Leon) qua leaseprijs. Die is ook niet heel kaal uitgerust hoor. En vergeet daarnaast niet dat deze auto wel een tikkie groter is en rustiger rijdt ws. Maar goed, morgen GP 120JTD rijden en dinsdag Leon 105pk ;)
Seat Leon 1.9 TDi
ExTaxi
Membre D'Oro
Berichten: 1763
Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Bericht door ExTaxi »

Joh@n schreef:Een Leon 105 is voor mij tov een 130pk punto bijna evenduur in de Sport uitvoering (van de Leon) qua leaseprijs. Die is ook niet heel kaal uitgerust hoor. En vergeet daarnaast niet dat deze auto wel een tikkie groter is en rustiger rijdt ws. Maar goed, morgen GP 120JTD rijden en dinsdag Leon 105pk ;)
De 130 JTD net zo duur als een Leon 1.9 TDI Sport? Hmmm
De Leon kost zo al 6000 euro meer dan de GP, dus bijtelling is fors hoger.
Niet onbelangrijk voor het vergelijk netto onder de streep lijkt me.
Plaats reactie