Koopwijzer Autoweek
Koopwijzer Autoweek
In de autoweek van deze week staat een koopwijzer voor de GP, geinteresseerden in de GP kan ik het aanraden om te kopen. Het gaat eigenlijk alleen over de motoren, kern van het verhaal: De multijet 1.9 120pk is eerste, starjet 16v tweede en de multijet 1.3 90pk op de derde plaats.
- Joh@n
- Junior Stato
- Berichten: 459
- Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Ik heb hem net toevallig ook gelezen. Het grootste gedeelte wist ik al op de 1.4 16v en 1.9jtd 120 na. De overige versies heb ik namelijk allemaal al eens gereden vanwege mijn werk bij een Fiat dealer De 1.2 is serieus te traag, de 1.4 voelt wat levendiger, de 1.4 16v schijnt een fijne auto te zijn. De 1.9jtd 120 kan ik morgen over oordelen want daar ga ik dan in rijden
Ik kan eventueel de boel inscannen of foto's maken maar ik weet niet of dat mag volgens de policy hier ivm copyright
Ik kan eventueel de boel inscannen of foto's maken maar ik weet niet of dat mag volgens de policy hier ivm copyright
Seat Leon 1.9 TDi
Waar is het advies van de koopwijzer op gebaseerd? Ik bedoel: of je diesel of benzine gaat rijden maakt nogal wat uit: volgens de berekingen die ik erop los heb gelaten op www.autobelastingen.nl haal de diesel meerprijs er pas uit na 30.000 km of meer per jaar. Maar goed de 1.9 jtd 120 is natuurlijk wel een bloedsnelle wagen.......Ik neem aan dat de komende GP Turbo 1600 nog wel even wat duurder al uitvallen?
Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic, Glory White, Cool and Blue, Interscope, Leren stuurwiel, Dynamic + pakket, rood interieur. Voorheen: Witte GP Sport 1.4. T-jet
De conclusie is gebaseerd op rijgedrag, niet op kosten.fra-boy schreef:Waar is het advies van de koopwijzer op gebaseerd? Ik bedoel: of je diesel of benzine gaat rijden maakt nogal wat uit: volgens de berekingen die ik erop los heb gelaten op www.autobelastingen.nl haal de diesel meerprijs er pas uit na 30.000 km of meer per jaar. Maar goed de 1.9 jtd 120 is natuurlijk wel een bloedsnelle wagen.......Ik neem aan dat de komende GP Turbo 1600 nog wel even wat duurder al uitvallen?
Ben ik het niet helemaal mee eens. De 130pk diesel valt namelijk af als beste keuze vanwege zijn prijs en het feit dat er maar 1 uitvoeringsniveau kan worden gekozen: de sport. Men kiest daarom de 120pk diesel als favoriet omdat deze de GP goede prestaties biedt waaraan de benzinebroeders niet kunnen tippen.Dexter schreef:De conclusie is gebaseerd op rijgedrag, niet op kosten.fra-boy schreef:Waar is het advies van de koopwijzer op gebaseerd? Ik bedoel: of je diesel of benzine gaat rijden maakt nogal wat uit: volgens de berekingen die ik erop los heb gelaten op www.autobelastingen.nl haal de diesel meerprijs er pas uit na 30.000 km of meer per jaar. Maar goed de 1.9 jtd 120 is natuurlijk wel een bloedsnelle wagen.......Ik neem aan dat de komende GP Turbo 1600 nog wel even wat duurder al uitvallen?
Daar kan ik in meegaan: zelf rijd ik de 120pk JTDm en dat gaat erg lekker. Had deze week een 1.4-8v als leenauto en mijn god, dat ding gaat gewoon niet! 75 pk maar ik weet niet waar die zaten :roll: Blij dat ik die duw weer in de rug voelde toen ik weer in mijn eigen zat
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
DR_DRE schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens. De 130pk diesel valt namelijk af als beste keuze vanwege zijn prijs en het feit dat er maar 1 uitvoeringsniveau kan worden gekozen: de sport. Men kiest daarom de 120pk diesel als favoriet omdat deze de GP goede prestaties biedt waaraan de benzinebroeders niet kunnen tippen.Dexter schreef:De conclusie is gebaseerd op rijgedrag, niet op kosten.fra-boy schreef:Waar is het advies van de koopwijzer op gebaseerd? Ik bedoel: of je diesel of benzine gaat rijden maakt nogal wat uit: volgens de berekingen die ik erop los heb gelaten op www.autobelastingen.nl haal de diesel meerprijs er pas uit na 30.000 km of meer per jaar. Maar goed de 1.9 jtd 120 is natuurlijk wel een bloedsnelle wagen.......Ik neem aan dat de komende GP Turbo 1600 nog wel even wat duurder al uitvallen?
Daar kan ik in meegaan: zelf rijd ik de 120pk JTDm en dat gaat erg lekker. Had deze week een 1.4-8v als leenauto en mijn god, dat ding gaat gewoon niet! 75 pk maar ik weet niet waar die zaten :roll: Blij dat ik die duw weer in de rug voelde toen ik weer in mijn eigen zat
Ja je bent snel verwent als je een leuke, snellere auto hebt, en je moet dan in een "kleinere" auto stappen motorisch gezien. Had ik ook mnet de schade, kreeg een "oud" type punto mee van 1 jaar (1.2 8v),
- Joh@n
- Junior Stato
- Berichten: 459
- Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Ik rij ook in een 1.2 8v alleen dan in een 160kg lichtere auto en moet zeggen, gaat prima hoor Dezelfde motor (evenals de 1.4 8v) vielen me in de punto erg tegen eigenlijk.. Bij mij motor voel je duidelijk dat er vanaf 2000rpm trekkacht beschikbaar is wat afzwakt na 4000rpm. In de punto heb ik in beide gevallen dat totaal _niet_ gehad.
Voor de Punto zou ik zelf ook de 1.4 16v adviseren aan mensen en de 1.4 8v als alternatief voor rustig rijdende mensen. De 1.2 is tegen het gevaarlijke aan heb ik het gevoel..
Voor de Punto zou ik zelf ook de 1.4 16v adviseren aan mensen en de 1.4 8v als alternatief voor rustig rijdende mensen. De 1.2 is tegen het gevaarlijke aan heb ik het gevoel..
Seat Leon 1.9 TDi
ja hoor, zelfs bij een bouwmarkt als de Praxis ligt ie bij de kassa...Ice-Angel schreef:verkopen ze de autoweek ook by de benzinepomp?? vast wel toch, want dan ga ik em NU halen LOL
EDIT op mezelf : maar dan ga je wel lezen dat je de verkeerde versie hebt besteld...
DR_DRE goes Chemical Grey met 88kW
Re: Koopwijzer Autoweek
De top drie motoren zijn gewoon het beste op een bepaald gebied:Dexter schreef:In de autoweek van deze week staat een koopwijzer voor de GP, geinteresseerden in de GP kan ik het aanraden om te kopen. Het gaat eigenlijk alleen over de motoren, kern van het verhaal: De multijet 1.9 120pk is eerste, starjet 16v tweede en de multijet 1.3 90pk op de derde plaats.
120 pk multijet: beste verhouding comfort/prestatie/prijs
1.4 Starjet 16V: beste benzinemotor
1.3 Multijet 16V 90 pk: beste verhouding tussen verbruik en vermogen.
de volgorde wordt dan weer bepaald door de hoeveelheid rijgenot die de redactie had bij de verschillende motoren, denk ik.
Bij dit soort artikelen is het altijd (bij ieder merk) de vraag in hoeverre de fabrikant/importeur een vinger in de pap heeft. De 120 pk Multijet is misschien wel de meest ondergewaardeerde motor van de GP (FIAT is wel druk bezig de populariteit van deze motor op te schroeven door te zorgen voor wat meer publiciteit rond deze motor.
De 1.3 Multijet 16V motoren zijn in Nederland nog niet echt ontdekt (conservatieve automobilisten en een anti-diesel beleid van de overheid)
- Joh@n
- Junior Stato
- Berichten: 459
- Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Het hele probleem is dat je gewoon _nergens_ bijna die diesel kunt proefrijden. De 1.3 JTD 16v 90pk wordt wel veel ingezet door bijvoorbeeld een grote ICT-detacheerder (Accenture) waar alle werknemers tot een bepaalde schaal in die auto rijden en niets anders mogen kiezen.
Ik wil zelf de 1.9 JTD 8v 120pk een keer proefrijden en dat was echt bijna nergens mogelijk. Niemand heeft een diesel staan, volgens diverse dealers zou de importeur deze versie niet eens hebben (of de 130pk Sport). Uiteindelijk kreeg ik vanmiddag een folder van Boot Rialto en die hebben beide versies wel staan als demo
Probleem is ook bij de 1.4 16v dat hij niet heel snel leverbaar was. De 1.3JTD staat nergens op voorraad en door het dieselontmoedigingsbeleid van de overheid rijdt niemand dat ding particulier. Gevolg is dat iedereen de 1.4 8v rijdt of de 16v voor de wat veeleiserende klanten. Lease is voornamelijk de 90pk JTD omdat de 120pk vrij duur is en je ook een 105pk Leon kunt rijden, bijvoorbeeld.
Ik wil zelf de 1.9 JTD 8v 120pk een keer proefrijden en dat was echt bijna nergens mogelijk. Niemand heeft een diesel staan, volgens diverse dealers zou de importeur deze versie niet eens hebben (of de 130pk Sport). Uiteindelijk kreeg ik vanmiddag een folder van Boot Rialto en die hebben beide versies wel staan als demo
Probleem is ook bij de 1.4 16v dat hij niet heel snel leverbaar was. De 1.3JTD staat nergens op voorraad en door het dieselontmoedigingsbeleid van de overheid rijdt niemand dat ding particulier. Gevolg is dat iedereen de 1.4 8v rijdt of de 16v voor de wat veeleiserende klanten. Lease is voornamelijk de 90pk JTD omdat de 120pk vrij duur is en je ook een 105pk Leon kunt rijden, bijvoorbeeld.
Seat Leon 1.9 TDi
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Nee hoor dat is niet waar. Een Leon 105 pk TDI is duurder in de lease, vanwege de hogere fiscale bijtelling. Ik laat namelijk de Leon staan omdat ik goedkoper wil gaan rijden. En dat gaat zelfs met een full-options GP 130 JTD lukken. Of je moet een basic Leon gaan rijden.Joh@n schreef: Lease is voornamelijk de 90pk JTD omdat de 120pk vrij duur is en je ook een 105pk Leon kunt rijden, bijvoorbeeld.
En de 130 pk JTD is ook redelijk populair in de lease ondanks de belachelijker dure leaseprijs in vergelijk met de 120 JTD.
- Joh@n
- Junior Stato
- Berichten: 459
- Lid geworden op: do jul 27, 2006 15:34
- Locatie: Hoofddorp
- Contacteer:
Een Leon 105 is voor mij tov een 130pk punto bijna evenduur in de Sport uitvoering (van de Leon) qua leaseprijs. Die is ook niet heel kaal uitgerust hoor. En vergeet daarnaast niet dat deze auto wel een tikkie groter is en rustiger rijdt ws. Maar goed, morgen GP 120JTD rijden en dinsdag Leon 105pk
Seat Leon 1.9 TDi
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1763
- Lid geworden op: za jun 17, 2006 10:13
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
De 130 JTD net zo duur als een Leon 1.9 TDI Sport? HmmmJoh@n schreef:Een Leon 105 is voor mij tov een 130pk punto bijna evenduur in de Sport uitvoering (van de Leon) qua leaseprijs. Die is ook niet heel kaal uitgerust hoor. En vergeet daarnaast niet dat deze auto wel een tikkie groter is en rustiger rijdt ws. Maar goed, morgen GP 120JTD rijden en dinsdag Leon 105pk
De Leon kost zo al 6000 euro meer dan de GP, dus bijtelling is fors hoger.
Niet onbelangrijk voor het vergelijk netto onder de streep lijkt me.