Gebruik garagekrik

Gebruikersavatar
WiKa
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 16:08

Gebruik garagekrik

Bericht door WiKa »

Ik verwissel altijd zelf mijn wielen in het winter/zomerseizoen.
Voorheen deed ik dit altijd m.b.v. de krik die bij de auto hoort op de dorpel van de auto. (4 x krikken..... )
Nu heb ik een gararagekrik gekocht en wil eigenlijk weten waar ik deze krik moet aanbrengen.
Ik was voornemens om de vooras te heffen om tegelijk beide voorwielen te wisselen en daarna de achteras te heffen om de achterwielen te wisselen.

Wie gebruikt er zo'n krik en zo ja, waar precies breng je de krik aan.
Een foto, met daarop aangegeven waar de schotel (evt. met blokje hout) van de krik moet worden geplaatst, zou geweldig zijn.

Afbeelding
Punto 0.9 TwinAir Turbo 105| Lounge | zwart | 5-deurs.

Dakwrap: Bandiera Italiana
P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door P-EVO »

WiKa schreef:Ik verwissel altijd zelf mijn wielen in het winter/zomerseizoen.
Voorheen deed ik dit altijd m.b.v. de krik die bij de auto hoort op de dorpel van de auto. (4 x krikken..... )
Nu heb ik een gararagekrik gekocht en wil eigenlijk weten waar ik deze krik moet aanbrengen.
Ik was voornemens om de vooras te heffen om tegelijk beide voorwielen te wisselen en daarna de achteras te heffen om de achterwielen te wisselen.

Wie gebruikt er zo'n krik en zo ja, waar precies breng je de krik aan.
Een foto, met daarop aangegeven waar de schotel (evt. met blokje hout) van de krik moet worden geplaatst, zou geweldig zijn.

Afbeelding
Hallo,

Ik gebruik ook de zelfde krik, in een iets kleinere uitvoering bij het wisselen van mijn zomer banden naar winter banden.
Ik heb een blokje van hardhout met daarin gefreesd een sleuf, waarin onder de dorpel de rand in valt, zodat je zonder beschadiging omhoog kunt krikken.
Aan de andere kant van het blokje heb ik met parkers een plaatje, (zowel bekend het hard nylon van het type snijplankje) bevestigd met daarin een rond gat waar het schotelje van de krik inpast.
Ik hoop dat dit duidelijk is.
Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door Bennink »

Zo'n krik gebruik ik ook, maar 1 hoek kan daarmee tegelijk omhoog. Werkt prima :-)
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door Giovanni Tutore »

Afbeelding
Ik gebruik nooit blokken -]
Gebruikersavatar
hbassen
Tesoriere GPC
Tesoriere GPC
Berichten: 2084
Lid geworden op: zo dec 14, 2008 11:20
Locatie: Assen

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door hbassen »

Dat gaat niet lukken als je sideskirts hebt.

HB
Denk niet in problemen, maar in mogelijkheden.



Alfa Romeo Guilietta QV.
Gebruikersavatar
RippiN
Nuovo Arrivato
Berichten: 32
Lid geworden op: do mei 12, 2011 1:57
Locatie: Leusden, Utrecht

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door RippiN »

Bij ons zit er op de sideskirt een driehoekje, daaronder kan je op het ijzer de krik plaatsen.
Er zit een rechthoekig gat met een stangetje ertussen. Daar kan je het prima plaatsen, ook zonder blokje.
Wij gebruiken de krik ook voor onze jeep. Het is echt een prima ding.
Gebruikersavatar
WiKa
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 16:08

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door WiKa »

Bedankt tot dusver voor jullie reacties.
Had eigenlijk gehoopt dat in het midden van de as een hefpunt aanwezig was.
Als dat dus niet gaat werken moet ik ook maar via de dorpel heffen (+ gefreesd blokje hout)

WiKa
Punto 0.9 TwinAir Turbo 105| Lounge | zwart | 5-deurs.

Dakwrap: Bandiera Italiana
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door alfawiel »

WiKa schreef: Als dat dus niet gaat werken moet ik ook maar via de dorpel heffen (+ gefreesd blokje hout)
WiKa
Let wel even op, het krikpunt zit verder onder de auto, dus niet de dorpelrand gebruiken.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Vin_cent
Junior Stato
Berichten: 245
Lid geworden op: ma mar 07, 2011 21:33

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door Vin_cent »

alfawiel schreef:
WiKa schreef: Als dat dus niet gaat werken moet ik ook maar via de dorpel heffen (+ gefreesd blokje hout)
WiKa
Let wel even op, het krikpunt zit verder onder de auto, dus niet de dorpelrand gebruiken.
Ik heb de auto helaas al weer van de krik, anders had ik een foto kunnen maken.

Maar de auto heeft ook nog 4 punten voor een garagekrik/hefbrug. Voor zitten ze op de zelfde hoogte als de uitsparingen voor de gewone krik alleen iets meer onder de auto, achter zitten ze meer naar het midden van de auto. Je ziet ze vanzelf wel omdat dat de enige plekken zijn waar geen plastic zit. Op beide punten kan je de auto ver genoeg om hoog krijgen om beide wielen in een keer te verwisselen. Komt je krik niet hoog genoeg plaats dan een blokje tussen krik en auto.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door Odelot »

Schoppp,

Ik heb de krik van de aldi. Als ik het goed begrijp kan ik die dus gebruiken zonder houten blokjes. Op de pijlen van de sideskirts maar dan wat verder onder de auto.

Nog een vraag: Bestaan er rvs wielbouten?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door Wesley Abarth »

Inderdaad, niet blind varen op de pijltjes, dat weet ik namelijk niet zeker. Kijk er even goed onder.

Waarom zou je die willen, deze zijn veel zachter. Volgens mijn bestaan ze niet.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door alfawiel »

Ik gebruik hem altijd met een rubberblokje op de schotel.
Wel even kijken dat de felsnaad goed op het blokje rust.
Afbeelding
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door Odelot »

@Alfawiel, als je hem op de schoten opkrikt heb je toch niet zo'n blokje nodig?

@Wesley: Rvs is harder dan gewoon staal hoor, of bedoelde je wat anders?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door Wesley Abarth »

Nee hoor, ze zijn zachter in dit geval, omdat de temperatuur die je remschijven genereren via de naaf (bouten) naar de velg wordt geleid. Hierdoor kunnen de rvs bouten oprekken en gaat je wiel loszitten. Ook kunnen ze door krimpen zo vast gaan zitten dat ze niet meer los komen. Beide kunnen scheurvorming tot gevolg hebben, en in het ergste geval afbreken van de bouten.

Je zult ze ook speciaal moeten laten maken want als het goed is bestaan ze niet. Het kan levensgevaarlijk zijn.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Gebruik garagekrik

Bericht door alfawiel »

@ odelot. Als je de krikschotel zonder blokje gebruikt, dan heb je maar 2 draagvlakjes van plm. 0.5cm doordat de krikschotel hol is.(alleen de randen van de krikschotel)
Gebruik je een blokje dan draagt deze over de volle breedte.
Ik zet de krik altijd onder de felsnaad waar de standaardkrik omheen valt, deze zit plm 10 cm dieper onder de wagen en is te zien in de uitsparing in de kunststof bodemplaat.
Zet de krik niet onder de zijskirts, die zijn daar niet op berekend.

Afbeelding
nog snel even een plaatje in het donker gemaakt, hoop dat het duidelijk genoeg is.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Plaats reactie