Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1314
- Lid geworden op: za jan 22, 2011 12:54
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Vandaag samen met vaders in Amsterdam met de Abarth Punto Evo proefgereden, helaas tegen alle verwachtingen in waren we allebei niet echt enthousiast, het is eigenlijk meer tegengevallen.
De power is leuk en de turbo trekt als een gek bij 2000 t/m 4500 toeren, maar daarna valt de turbo(druk) ((turbogat)) weg en heeft doortrekken geen zin meer. Dit resulteert dus in relatief snel overschakelen.
Aan het begin is de power leuk maar na 30 á 45 minuutjes rijden hadden we het allebei toch echt gezien en hebben we de auto geretourneerd.
Daarnaast vonden we de auto allebei enorm zoekerig in de bochten, de auto had gewoonweg erg weinig grip terwijl de 165 PK op de voorwielen nog niet eens zo extreem is.
Ook vonden we beiden het interieur tegenvallen en waren het er al snel over eens dat we het interieur van de GP toch echt mooier vinden (en niet vanwege het leer). Dit met name vanwege de bouw van het dashboard, radio, unit van de dual zone airco en de gebruikte materialen.
Daarnaast is het erg jammer dat de stoelen niet fabrieksaf in volledig leer te bestellen zijn en dat xenon nog steeds geen optie is.
We hadden echt anders (van Abarth) verwacht, maar weet nu wel zeker dat ik bij de GP blijf, mooi om te weten aangezien je, je anders maar blijft verlekkeren op iets wat uiteindelijk tegen blijkt te vallen.
Weer een ervaring rijker reed de GP weer heerlijk naar huis en had ik geen enkele moeite met de 95 PK sterke turboloze GP, na het rijden met de 165 PK krachtige turbosterke APE. Alhoewel op het forum veelal gezegd wordt "dat je meteen verkocht bent na het rijden met een turbomotor" was dit in mijn geval niet van toepassing.
De power is leuk en de turbo trekt als een gek bij 2000 t/m 4500 toeren, maar daarna valt de turbo(druk) ((turbogat)) weg en heeft doortrekken geen zin meer. Dit resulteert dus in relatief snel overschakelen.
Aan het begin is de power leuk maar na 30 á 45 minuutjes rijden hadden we het allebei toch echt gezien en hebben we de auto geretourneerd.
Daarnaast vonden we de auto allebei enorm zoekerig in de bochten, de auto had gewoonweg erg weinig grip terwijl de 165 PK op de voorwielen nog niet eens zo extreem is.
Ook vonden we beiden het interieur tegenvallen en waren het er al snel over eens dat we het interieur van de GP toch echt mooier vinden (en niet vanwege het leer). Dit met name vanwege de bouw van het dashboard, radio, unit van de dual zone airco en de gebruikte materialen.
Daarnaast is het erg jammer dat de stoelen niet fabrieksaf in volledig leer te bestellen zijn en dat xenon nog steeds geen optie is.
We hadden echt anders (van Abarth) verwacht, maar weet nu wel zeker dat ik bij de GP blijf, mooi om te weten aangezien je, je anders maar blijft verlekkeren op iets wat uiteindelijk tegen blijkt te vallen.
Weer een ervaring rijker reed de GP weer heerlijk naar huis en had ik geen enkele moeite met de 95 PK sterke turboloze GP, na het rijden met de 165 PK krachtige turbosterke APE. Alhoewel op het forum veelal gezegd wordt "dat je meteen verkocht bent na het rijden met een turbomotor" was dit in mijn geval niet van toepassing.
Laatst gewijzigd door rdcmrt op zo jul 10, 2011 0:34, 2 keer totaal gewijzigd.
GP 1.4 16v Sport Caribbean Orange, Xenon 6000K, Abarth achterlichten, Novitec 40mm
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
-
- Junior Stato
- Berichten: 261
- Lid geworden op: za jan 01, 2011 14:31
- Locatie: Sappemeer(groningen)
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Wilde je 1 kopen? Of gewoon voor de fun?
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Nou had dus echt het omgekeerde.. de terug weg was een dikke domper met mijn 95 pk gp sport..
Wil voor geen goud meer terug! Elke dag een plezier
Wil voor geen goud meer terug! Elke dag een plezier
Grande Punto sport - > Abarth Evo ->500S
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1314
- Lid geworden op: za jan 22, 2011 12:54
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Mijn pa zat te dubben, Mijn portemonnee komt nog vakjes tekort Echter vandaag dus het definitieve besluit.Frank1986 schreef:Wilde je 1 kopen? Of gewoon voor de fun?
Het is maar goed dat smaken verschillen mijn pa heeft al in veel (snelle) wagens gereden (en ik nu voor de eerste keer ook).ulti schreef:Nou had dus echt het omgekeerde.. de terug weg was een dikke domper met mijn 95 pk gp sport..
Wil voor geen goud meer terug! Elke dag een plezier
Beiden vonden we het helaas tegenvallen.
GP 1.4 16v Sport Caribbean Orange, Xenon 6000K, Abarth achterlichten, Novitec 40mm
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Als je gewend bent met snelle (grotere) atmosferische blokken te rijden dan is het rijden met klein turbo blok inderdaad erg wennen.
Alhoewel er een relatief kleine turbo op gemonteerd is, heb je altijd last van een klein turbogat. Daarnaast kan je door de turbo geen gigantische hoge toerentallen draaien. Dit heeft meestal ook weinig nut bij dit soort blokken, waar je bij een atmosferisch blok hier juist de kick uit haalt.
Grote voordeel blijft natuurlijk dat het feest wel eerder begint. Vanaf 2500 tot +-5000 toeren je volledige koppel ter beschikking hebben is erg fijn.
Het vergt een andere manier van rijden. Niet altijd volledig doordraaien in de toeren en de turbodruk er op houden. Als je dat niet ligt, dan is een Abarth PEVO inderdaad niet de goede keus. (wel jammer om te horen trouwens)
Alhoewel er een relatief kleine turbo op gemonteerd is, heb je altijd last van een klein turbogat. Daarnaast kan je door de turbo geen gigantische hoge toerentallen draaien. Dit heeft meestal ook weinig nut bij dit soort blokken, waar je bij een atmosferisch blok hier juist de kick uit haalt.
Grote voordeel blijft natuurlijk dat het feest wel eerder begint. Vanaf 2500 tot +-5000 toeren je volledige koppel ter beschikking hebben is erg fijn.
Het vergt een andere manier van rijden. Niet altijd volledig doordraaien in de toeren en de turbodruk er op houden. Als je dat niet ligt, dan is een Abarth PEVO inderdaad niet de goede keus. (wel jammer om te horen trouwens)
"Shaven, not furred"
- tonyvandenbroek
- Presidente GPC
- Berichten: 16093
- Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
- Locatie: Someren
- Contacteer:
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Ik zou het wel weten...even naar Squadra/MCC/Vireo en wat extra peekaatjes, en gaan met de Evo.
Zelf heb ik nu diverse malen met een getunede Abarth mee mogen rijden, en dit is me helemaal niet slecht bevallen. Sterker nog, ALS......(vul zelf maar in)
Zelf heb ik nu diverse malen met een getunede Abarth mee mogen rijden, en dit is me helemaal niet slecht bevallen. Sterker nog, ALS......(vul zelf maar in)
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1314
- Lid geworden op: za jan 22, 2011 12:54
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
@nimbus,
Mooie uitleg thanks.
Mijn pa is inderdaad grotere blokken gewend (V6 + V8), maar heb hem al meteen gezegd dat niet met een 4 cilinder 1.4 turbo te mogen vergelijken.
Echter vond ik de APE ook niet super bijzonder terwijl dit voor mij de eerste keer is dat ik zelf in een snelle wagen heb gereden.
Mijn pa en ik houden van toeren maken en na het lezen van jouw uitleg, is het dan ook niet vreemd dat het ons niet goed is bevallen.
Mooie uitleg thanks.
Mijn pa is inderdaad grotere blokken gewend (V6 + V8), maar heb hem al meteen gezegd dat niet met een 4 cilinder 1.4 turbo te mogen vergelijken.
Echter vond ik de APE ook niet super bijzonder terwijl dit voor mij de eerste keer is dat ik zelf in een snelle wagen heb gereden.
Mijn pa en ik houden van toeren maken en na het lezen van jouw uitleg, is het dan ook niet vreemd dat het ons niet goed is bevallen.
GP 1.4 16v Sport Caribbean Orange, Xenon 6000K, Abarth achterlichten, Novitec 40mm
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
- Sunrise
- Dedito
- Berichten: 7609
- Lid geworden op: wo sep 03, 2008 22:34
- Locatie: Het mooie Brabantse Land
- Contacteer:
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
-] ...hier sluit ik me bij aan, een standaard Abarth is iid. een beetje "tam". Zodra de pk-tjes boven de 170 komen & de Nm-tjes boven de 270 is het pas pret, nog een beetje verlagen en het is genieten. Ook in bochtentonyvandenbroek schreef:Ik zou het wel weten...even naar Squadra/MCC/Vireo en wat extra peekaatjes, en gaan met de Evo. Zelf heb ik nu diverse malen met een getunede Abarth mee mogen rijden, en dit is me helemaal niet slecht bevallen. Sterker nog, ALS......(vul zelf maar in)
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Sunrise schreef:-] ...hier sluit ik me bij aan, een standaard Abarth is iid. een beetje "tam". Zodra de pk-tjes boven de 170 komen & de Nm-tjes boven de 270 is het pas pret, nog een beetje verlagen en het is genieten. Ook in bochtentonyvandenbroek schreef:Ik zou het wel weten...even naar Squadra/MCC/Vireo en wat extra peekaatjes, en gaan met de Evo. Zelf heb ik nu diverse malen met een getunede Abarth mee mogen rijden, en dit is me helemaal niet slecht bevallen. Sterker nog, ALS......(vul zelf maar in)
Tam.. vindt het een aardig beest al hoor! zeker ivm de leenauto een 1.2 haha wat een lol als je daarna weer in je eigen auto stapt.. VRooeeemmmm vliegen weer over de weg!
Grande Punto sport - > Abarth Evo ->500S
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1314
- Lid geworden op: za jan 22, 2011 12:54
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Dit klinkt misschien een beetje lullig hoor, maar het feit dat ik een auto koop van een aparte ontwikkelaar/tuner en hem na aanschaf nog moet laten tunen bij een externe partij, vind ik erg vreemd en schopt mij tegen het zere been.
Als ik een VW Golf R, Seat Cupra, Mercedes AMG, Audi S of RS, enz, enz koop, ga/hoef ik na aanschaf toch ook niet naar een externe partij voor tuning omdat de auto fabrieksaf niet bevalt
Ik doel hier puur op het feit dat de auto al door een aparte afdeling onder handen is genomen. Het prijsverschil in merk, type en vermogen is hier een bijkomstigheid.
Als ik een VW Golf R, Seat Cupra, Mercedes AMG, Audi S of RS, enz, enz koop, ga/hoef ik na aanschaf toch ook niet naar een externe partij voor tuning omdat de auto fabrieksaf niet bevalt
Ik doel hier puur op het feit dat de auto al door een aparte afdeling onder handen is genomen. Het prijsverschil in merk, type en vermogen is hier een bijkomstigheid.
GP 1.4 16v Sport Caribbean Orange, Xenon 6000K, Abarth achterlichten, Novitec 40mm
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
rdcmrt schreef:Dit klinkt misschien een beetje lullig hoor, maar het feit dat ik een auto koop van een aparte ontwikkelaar/tuner en hem na aanschaf nog moet laten tunen bij een externe partij, vind ik erg vreemd en schopt mij tegen het zere been.
Als ik een VW Golf R, Seat Cupra, Mercedes AMG, Audi S of RS, enz, enz koop, ga/hoef ik na aanschaf toch ook niet naar een externe partij voor tuning omdat de auto fabrieksaf niet bevalt
Ik doel hier puur op het feit dat de auto al door een aparte afdeling onder handen is genomen. Het prijsverschil in merk, type en vermogen is hier een bijkomstigheid.
Zijn ook wel even auto's die 2x zo duur zijn Maar snap je punt.. maar je hebt mensen die ook die Golf etc nog eens laten chippen.. mensen willen alleen maar meer!
En een beetje Evo met sportpakket etc komt ook al aardig in de buurt van een abarth. Dus zo veel meer geld voor de beter motor, mooie velgen, stoelen ga zo maar door is het nu ook weer niet -]
Grande Punto sport - > Abarth Evo ->500S
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Overigens een Seat Leon Cupra zou ik gelijk laten tunen naar 300+ pk's -]
-
- Membre D'Oro
- Berichten: 1314
- Lid geworden op: za jan 22, 2011 12:54
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
En om wat je hierboven zegt, snap ik dus niet waarom een Abarth zo weinig verschiltulti schreef:En een beetje Evo met sportpakket etc komt ook al aardig in de buurt van een abarth. Dus zo veel meer geld voor de beter motor, mooie velgen, stoelen ga zo maar door is het nu ook weer niet -]
Dat scheelt ook wel ff, getuned 185 of 300 PK :pEvo-Erik schreef:Overigens een Seat Leon Cupra zou ik gelijk laten tunen naar 300+ pk's -]
GP 1.4 16v Sport Caribbean Orange, Xenon 6000K, Abarth achterlichten, Novitec 40mm
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
Ik begrijp wat je bedoeld, het is inderdaad jammer dat hij niet standaard wat meer vermogen heeft. Ik heb er met de Abarth-dag bij Vireo mee mogen rijden en kreeg wel een grijns van oor tot oor. Mijn racing met 77 pk komt dan wel een hoop vermogen te kort...
Wat ik wel erg positief vind zijn de standaard opties. Wanneer je een standaard uitgevoerde ape vergelijkt met een flink aangeklede Pevo sport/diesel valt de prijs wel mee. De looks vind ik wel erg mooi. Als het verlies op mijn huidige auto bij het inruilen niet zo groot zou zijn had ik voor mezelf zo'n mooie grijze zonder bestickering besteld...
Wat ik wel erg positief vind zijn de standaard opties. Wanneer je een standaard uitgevoerde ape vergelijkt met een flink aangeklede Pevo sport/diesel valt de prijs wel mee. De looks vind ik wel erg mooi. Als het verlies op mijn huidige auto bij het inruilen niet zo groot zou zijn had ik voor mezelf zo'n mooie grijze zonder bestickering besteld...
-
- Avere Una Vita
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: do nov 08, 2007 20:12
- Locatie: Axel
- Contacteer:
Re: Proefgereden Abarth Punto Evo (tegengevallen)
na 4500 toeren geen koppel meer is niets meer dan normaal
een turbogat is als je schakelt de turbo de overdruk terugblaast in het luchtfilter en dus weer tijd nodig heeft om "op-te-spoolen"!
Er een BI-turbo van maken is dan een optie
een turbogat is als je schakelt de turbo de overdruk terugblaast in het luchtfilter en dus weer tijd nodig heeft om "op-te-spoolen"!
Er een BI-turbo van maken is dan een optie
My ex-girlfriend had this really weird fetish, she liked to dress up like herself
and then act like a bitch all the time
and then act like a bitch all the time