Diesel of Benzine

P-EVO
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: ma nov 23, 2009 21:00
Locatie: zevenaar

Diesel of Benzine

Bericht door P-EVO »

Ik vraag me af met het huidige belasting systeem, hoeveel Punto Evo's er nog verkocht worden die op benzine rijden.
Ik zelf rijd wel benzine want mijn Evo wordt in Januari 2012 twee jaar oud en omdat ik 1 van de eerste Punto Evo rijders was, en er toen nog niet van het belasting voordeel kon worden gebruik gemaakt.
Ik moet zeggen dat de Multi-Air motor geen straf is om in te rijden, want die presteerd voldoende, en ik geniet daar dagelijks van.
Maar ik denk dat er van deze revolutionare techniek, er in Nederland niet veel van worden verkocht!

Groetjes BEN
Punto Evo 1.4 MultiAir 16v / 105 pk Dynamic / Tech House Grey / Interieur:Bordeaux Rood
-MP-
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: zo okt 02, 2011 12:51

Re: Diesel of Benzine

Bericht door -MP- »

Ik denk dat er toch nog wel een aantal mensen voor een benzine kiest, maar de echter verkoop hype op dit moment is natuurlijk wegenbelasting vrij.

Echter als ik kijk hoe weinig dat eigenlijk scheelt, en wat de restwaarde verwachting is, dan ben ik blij dat wij de keuze gemaakt hebben zoals we hem gemaakt hebben.

( nu een 2,5 jaar oude gp gekocht, maar dan een "volle" benzine uitvoering, in plaats van een wat kalere nieuwe evo eco uitvoering )

De mensen die een wat duurdere sportieve uitvoering willen, zullen nog steeds benzine evo's kopen, echter iemand die vooral goedkoop wil rijden gaat nu voor een diesel.
Echter in mijn ogen wel een wassen neus, want over 2 jaar (als de wb terug komt) wil iedereen van zijn diesel af, en is hij geen drol meer waard.

maargoed daar denkt niet iedereen zo over... :wink:
Greetz MP. Grande Punto 2 Sport 1.4 Tjet - Bianco - Skydome - Getint glas - Leder
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Diesel of Benzine

Bericht door RaydeJee »

Ja vanwege het belastingvrije zullen er inderdaad weinig benzine uitvoeringen worden verkocht tegenwoordig.
-MP- schreef: Echter in mijn ogen wel een wassen neus, want over 2 jaar (als de wb terug komt) wil iedereen van zijn diesel af, en is hij geen drol meer waard.
Dan ga je er vanuit dat ze weer het volle pond gaan rekenen. Of dat echt gaat gebeuren weet ik nog niet.
Bovendien is het 'sparen' wat je met een belastingvrije diesel nu doet echt aanzienlijk. Ik rijd deze auto bij een kilometrage van zo'n 2000km per maand voor zo'n €175,-. Als ik een T-Jet zou rijden zou ik dik op het dubbele zitten.

Maargoed ik snap de keus voor zo'n lekkere T-Jet. :D
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Thegroov »

Persoonlijk vind ik een diesel gewoon heerlijk rijden en kies ik die graag een diesel als het financieel niet zo veel uitmaakt. Daarnaast is de diesel al zo zuinig, dat ook met de volle wegenbelasting het break even point op niet zo’n hoog kilometrage uit zal komen, denk ik, hoop ik :D
tantepoes
Junior Stato
Berichten: 224
Lid geworden op: za jun 24, 2006 20:57
Locatie: Beverwijk

Re: Diesel of Benzine

Bericht door tantepoes »

-MP- schreef:....., in plaats van een wat kalere nieuwe evo eco uitvoering )
Mijn Evo Eco is de meest complete auto die ik ooit heb gehad!

Alleen je kunt nog een tijdje profiteren van de belastingvoordelen. Restwaarde zien we wel. Voor sommige mensen kan een tweedehands diesel met een lagere km-stand dan gewoon wellicht ook interessant zijn. Hij blijft immers ook na die tijd spaarzaam met diesel omgaan.
....::: Fiat Punto 1.3MJ Dynamic :::....

Afbeelding
Chiel
Nuovo Arrivato
Berichten: 26
Lid geworden op: di mei 24, 2011 19:35

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Chiel »

Ik rij ook een punto evo mjet diesel, ook al zou ik er nuwegenbelasting voor moeten betalen blijft het zeker financieel interessant.
De auto is enorm zuinig, toch nog redelijk vlot dus "geen drol meer waard na 2014" gaat voor mij iig niet op en ik denk voor velen niet. Maar goed ieder zijn mening natuurlijk.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Diesel of Benzine

Bericht door RaydeJee »

Thegroov schreef:Daarnaast is de diesel al zo zuinig, dat ook met de volle wegenbelasting het break even point op niet zo’n hoog kilometrage uit zal komen, denk ik, hoop ik :D
Dat is gewoon zo, reken maar uit. :wink:
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Diesel of Benzine

Bericht door alfawiel »

die berekening heb ik voor mezelf eens gemaakt.
Uitgaande van verbruik 1:17 benzine en 1:27 diesel
(iedereen heeft toch een ander verbruik, zelf rij ik gemiddels rond de 1:25 diesel)
En uitgaande van de huidige prijzen bij mijn pompstation (thinq Budel)
blijkt bij een jaarkilometrage van 15000 de diesel al gunstiger uit te pakken.
Voor de wegenbelasting uitgegaan van het volle huidige tarief voor de gewichtsklasse.
Als de WB ingaat heb ik inmiddels ruim 3 jaar geen WB betaald/uitgespaard.(plm. 3000 euri)
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Punto Evo
Nuovo Arrivato
Berichten: 96
Lid geworden op: ma dec 06, 2010 20:57
Locatie: Schoondijke (Zeeland)

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Punto Evo »

en de BPM is ook uitgespaard.
Gebruikersavatar
Skullz0r
Nuovo Arrivato
Berichten: 30
Lid geworden op: za sep 10, 2011 14:42
Locatie: Brunssum

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Skullz0r »

Precies, op het moment dat je weer bpm moet betalen voor een diesel auto zijn de wb-vrije diesels een heel stuk goedkoper dan een nieuwe diesel te kopen. Genoeg mensen die veel kilometers rijden die daar dan interesse in zullen hebben.
Punto Evo 1.3 Multijet Racing
Racing plus pakket - Blue&Me pakket - Middenarmsteun -
Stoelverwarming - 16" 439 velgen - Tomtom 2 Live
Afbeelding
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: Diesel of Benzine

Bericht door BartCCC »

En voor mensen die sowieso toch al diesel moeten rijden is dit wegenbelasting vrij dieselen helemaal halleluja :!:

Voor deze Punto reed ik een Alfa 166 met 2.4 jtd dieselmotor met een gemiddeld verbruik van 1:16. Per maand betaalde ik 140 euro aan wegenbelasting. Dat vanaf de aanschaf vorig jaar gerekend tot aan 2013 = 36x140 = € 5000,00 bespaard. Dat zit al in de achterzak. Klein geld wat daarbij komt is het gunstiger brandstofverbruik (1:21 gemiddeld met de Punto), verzekering is hetzelfde aangezien de GP All Risk verzekerd is t.o.v. beperkt casco op de Alfa, geen APK kosten, garantie en na 3,5 jaar ongeveer 100.000 - 120.000 op de teller tegenover 300.000 - 320.000 van de Alfa = sowieso meer restwaarde, hoe je het ook bekijkt.

Plus bij de Alfa kwam de koppeling eraan en twee nieuwe banden. Laten we niet vergeten dat, als voorgaande gerepareerd is, je bij dergelijke kilometerstanden nog altijd een boel onverwachts kan gebeuren, bijvoorbeeld een turbo die er geen zin meer in heeft of draagarmen die het welletjes geweest vinden. Als je het op deze manier bekijkt wordt je afschrijving en kostenplaatje een lachertje. Plus daarbij rijdt je nog een auto die meer gewaardeerd wordt als je hem bijvoorbeeld bij klanten voor rijdt. Natuurlijk was de Alfa meer auto en reed deze plezieriger, maar dat is een hoge prijs die je moet betalen (vind ik) t.o.v. de alleen maar aanwezige voordelen met de GP die ik nu rijdt (ook met plezier overigens!)
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
-MP-
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: zo okt 02, 2011 12:51

Re: Diesel of Benzine

Bericht door -MP- »

RaydeJee schreef:Ja vanwege het belastingvrije zullen er inderdaad weinig benzine uitvoeringen worden verkocht tegenwoordig.
-MP- schreef: Echter in mijn ogen wel een wassen neus, want over 2 jaar (als de wb terug komt) wil iedereen van zijn diesel af, en is hij geen drol meer waard.
Dan ga je er vanuit dat ze weer het volle pond gaan rekenen. Of dat echt gaat gebeuren weet ik nog niet.
Bovendien is het 'sparen' wat je met een belastingvrije diesel nu doet echt aanzienlijk. Ik rijd deze auto bij een kilometrage van zo'n 2000km per maand voor zo'n €175,-. Als ik een T-Jet zou rijden zou ik dik op het dubbele zitten.

Maargoed ik snap de keus voor zo'n lekkere T-Jet. :D
Niemand weet nog precies wat er gaat gebeuren met de wegenbelasting, dat is het lastige ook.
Daarnaast zou ik bij een kilometrage van 2000 km per maand ook wel naar een diesel gaan kijken, maar nu met net geen 1000 km per maand niet. En als ik zoveel reed zou ik niet voor een punto gaan, maar waarschijnlijk weer voor een 156 of 159. maargoed dat is "ff terzijde".

Als je ook zonder deze voordelen een diesel had gekocht is het natuurlijk een verstandig keus, maar als ik hoor dat mensen die 5000 km per jaar rijden nu ook in een diesel gaan zitten omdat hij nu zo voordelig is, dan denk ik dat die wellicht iets teveel naar de korte termijn kijken.

ik weet van de polo bluemotions (en dit zal op termijn bij de evo wellicht ook gaan blijken) dat de milieumaatregelen bij alleen maar stadverkeer het erg moeilijk gaan krijgen, omdat de motor nooit langdurig lekker op temperatuur komt gaat er veel vervuiling in egr & roetfilter e.d. zitten.

Maar nog steeds, ik snap ook dat iemand zegt, het is nu goedkoop en wat er over 2 jaar gebeurt zien we dan wel weer....
Greetz MP. Grande Punto 2 Sport 1.4 Tjet - Bianco - Skydome - Getint glas - Leder
-MP-
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: zo okt 02, 2011 12:51

Re: Diesel of Benzine

Bericht door -MP- »

BartCCC schreef:En voor mensen die sowieso toch al diesel moeten rijden is dit wegenbelasting vrij dieselen helemaal halleluja :!:

Voor deze Punto reed ik een Alfa 166 met 2.4 jtd dieselmotor met een gemiddeld verbruik van 1:16. Per maand betaalde ik 140 euro aan wegenbelasting. Dat vanaf de aanschaf vorig jaar gerekend tot aan 2013 = 36x140 = € 5000,00 bespaard. Dat zit al in de achterzak. Klein geld wat daarbij komt is het gunstiger brandstofverbruik (1:21 gemiddeld met de Punto), verzekering is hetzelfde aangezien de GP All Risk verzekerd is t.o.v. beperkt casco op de Alfa, geen APK kosten, garantie en na 3,5 jaar ongeveer 100.000 - 120.000 op de teller tegenover 300.000 - 320.000 van de Alfa = sowieso meer restwaarde, hoe je het ook bekijkt.

Plus bij de Alfa kwam de koppeling eraan en twee nieuwe banden. Laten we niet vergeten dat, als voorgaande gerepareerd is, je bij dergelijke kilometerstanden nog altijd een boel onverwachts kan gebeuren, bijvoorbeeld een turbo die er geen zin meer in heeft of draagarmen die het welletjes geweest vinden. Als je het op deze manier bekijkt wordt je afschrijving en kostenplaatje een lachertje. Plus daarbij rijdt je nog een auto die meer gewaardeerd wordt als je hem bijvoorbeeld bij klanten voor rijdt. Natuurlijk was de Alfa meer auto en reed deze plezieriger, maar dat is een hoge prijs die je moet betalen (vind ik) t.o.v. de alleen maar aanwezige voordelen met de GP die ik nu rijdt (ook met plezier overigens!)
geheel mee eens, maar het is natuurlijk niet echt een eerlijke vergelijking. :wink:
Greetz MP. Grande Punto 2 Sport 1.4 Tjet - Bianco - Skydome - Getint glas - Leder
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Diesel of Benzine

Bericht door RaydeJee »

-MP- schreef: Als je ook zonder deze voordelen een diesel had gekocht is het natuurlijk een verstandig keus, maar als ik hoor dat mensen die 5000 km per jaar rijden nu ook in een diesel gaan zitten omdat hij nu zo voordelig is, dan denk ik dat die wellicht iets teveel naar de korte termijn kijken.
Aah ja dat is ook zo. Bij mij is het inderdaad zo dat diesel sowieso al een voordelige optie zou zijn. Als je 5000 per jaar rijdt is het inderdaad wel een ander verhaal als er straks belasting komt.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Odelot »

Ik had altijd al een diesel. Heb júist een evo gekocht vanwege de toch nog 2 jaar die ik belastingvrij kan rijden. Daarbij de voordelen van een nieuwe (weinig onderhoud) + de fiscale voordelen opgeteld was de keuze snel gemaakt. Ik heb hem zakelijk gekocht en dan heb je echt veel voordelen op een evo.

Restwaarde etc. maak ik me niet zo druk over. Zijn toch zakelijke kosten. Bovendien denk ik dat het wel mee zal vallen met de restwaarde gezien het feit dat er geen bpm op zat bij de aanschaf. Dat zit er in 2014 waarschijnlijk wel weer op, en scheelt wel een slok op een borrel.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie