Diesel of Benzine

Hans1963
Nuovo Arrivato
Berichten: 83
Lid geworden op: di apr 05, 2011 19:08
Locatie: Weert

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Hans1963 »

RaydeJee schreef: Dan ga je er vanuit dat ze weer het volle pond gaan rekenen. Of dat echt gaat gebeuren weet ik nog niet.
Ik heb na prinsjesdag ergens gelezen dat er géén "gewennings" tarief gaat komen, het wordt vanaf 1-1-2014 het volle pond MRB betalen. Ook gaat de volledige vrije BPM verdwijnen, daar komen verschillende tarieven voor en dat begint per 1-7-2012. De CO2-norm wordt jaarlijks naar beneden bijgesteld om de auto-industrie te stimuleren auto's schoner te maken, maar zover ik het begrepen heb, komen er geen staffels qua motorrijtuigenbelasting en betaald iedereen die MRB moet betalen hetzelfde tarief (in dezelfde gewichtsklasse).

Mogelijk is 2011 (zelfs 2010) het voordeligste jaar is geweest een BPM-vrije auto te aan te schaffen : 0% BPM en zo lang mogelijk geen MRB. In 2011 viel de dieseltoeslag en korting euro-6 diesel nagenoeg tegen elkaar weg (+ € 26,-), in 2012 is er een verschil van €900,- extra te betalen.

Een samenvattting is te vinden op:
http://www.via-autobeheer.nl/images/Sam ... g_2011.pdf
Punto Evo MultiJet 85 5D Progressive Black rood interieur, Cool & Blue, Dynamic Plus, velgen 208, middenarmsteun, lederen stuurwiel + pook, parkeersensoren, afn. trekhaak, lendensteun, PTC, ESP, reservewiel, antiwiphlash hoofdsteunen.

Afbeelding Afbeelding2011
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Diesel of Benzine

Bericht door RaydeJee »

Bedankt voor deze info, ik had al gezocht maar kon weinig meer concreets vinden.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Odelot »

Heb 'm net op tijd aangeschaft geloof ik!

Scheelt toch in elk geval nog bpm ook. Denk dat t lekker lang door rijden wordt. Of er moeten nieuwe motoren komen, die dan misschien weer wegenbelastingvrij zijn.
Volgens mij is het nog koffiedik kijken gezien de huidige ontwikkelingen van de economie.

Als straks de economie terug gaat vallen en auto's ook nog opeens weer duurder worden + de wegenbelastingvrije status verdwijnt zal dat wel zijn weerslag hebben op de autoindustrie denk ik. En daarmee dus voor de hele economie.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
DaDragon

Re: Diesel of Benzine

Bericht door DaDragon »

Juist. We gaan een hele verkeerde weg in momenteel.
Even op volgorde:

2009: Aankondiging belastingvrije auto's
2009 en 2010: Megaverkopen nieuwe auto's, ondanks economische crisis. (sommige merken +28%)
2011: Aankondiging terugdraaien belastingregel
medio 2011: Autoverkopen 2% onder niveau van 2009
Eind 2011: Nog eens 5% minder verkopen
Verwachting 2012: 12% minder autos verkocht t.o.v. dieptepunt in 2008/2009

Minder nieuwe auto's verkopen betekend:
- Minder chemische fabrieken nodig, dus verlies arbeidskrachten
- Minder plastic en rubber nodig, dus verlies arbeidskrachten
- Minder metaal nodig, dus verlies van arbeidskrachten
- Minder verf nodig, dus verlies arbeidskrachten
- Minder auto's stromen door, dus verlies aan administratieve handelingen, dus verlies van arbeidskrachten
- Minder auto's op de weg, dus verlies aan arbeidskrachten zoals pechhulp, verhoging van premies voor verzekeringen
- Minder verkoop van accessoires voor nieuwe auto's dus ook in deze branche verlies van arbeidskrachten.
- Minder transport van auto's, onderdelen, banden e.d., dus verlies van arbeidskrachten in het vervoer.
- en zo kan ik er nog wel 20 bijzetten waar het in doorwerkt.

Hoera wat een fijne regering. Ze weten de economie met 1 aankondiging naar beneden te halen.
Ok de belastinginkomsten (BPM en motorrijtuigenbelasting) zijn minder met deze auto's maar wat kosten bovenstaande branches als deze ook 12% aan medewerkers eruit moeten schoppen?
Ik denk dat 1 medewerker ongeveer hetzelfde kost als 35 auto's aan wegenbelasting per maand.

Tel uit de winst van het kabinet door het terugdraaien van deze regeling.

Sorry ff offtopic, maar moest ff mijn gal spugen op deze vis die ze ons vorig jaar voorhielden.

-]
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Thegroov »

Daarom adviseer ik om zo veel mogelijk in onze shop te kopen. Immers... Hoe meer wij verkopen, hoe meer we verdienen en weer uitgeven bij jullie (jullie bazen).
Klinkt raar, maar zo is het wel...
Gebruikersavatar
Peek
Nuovo Arrivato
Berichten: 28
Lid geworden op: zo nov 28, 2010 13:58
Locatie: Tilburg

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Peek »

Echter in mijn ogen wel een wassen neus, want over 2 jaar (als de wb terug komt) wil iedereen van zijn diesel af, en is hij geen drol meer waard.



Het is gewoon koffiedik kijken en niemand weet precies wat er gaat gebeuren.
Bovenstaand citaat is dus niet gebaseerd op feiten maar op wat deze persoon denkt/verwacht.
Hoe hij aan de wijsheid komt weet ik niet maar als hij alles van te voren weet mag hij voor mij een keer de lotto voorspellen
-MP-
Nuovo Arrivato
Berichten: 95
Lid geworden op: zo okt 02, 2011 12:51

Re: Diesel of Benzine

Bericht door -MP- »

Er staat ook "in mijn ogen" en is dus inderdaad een inschatting van mijn persoon.... dat mag toch?

Als je alles leest stel ik nergens dat ik de wijsheid in pacht heb, maar dat ik een inschatting gemaakt heb, en dat ook ik niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren...

Wel weet ik wat de restwaarde inschatting van de leasemaatschappijen op dit moment is voor de belastingvrije diesels, en dat is niet zo heel positief. Maar ook die maken een inschatting, de feiten heeft inderdaad niemand :wink:
Greetz MP. Grande Punto 2 Sport 1.4 Tjet - Bianco - Skydome - Getint glas - Leder
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Andy1234 »

'Klein dieseltje blijft aantrekkelijk'

http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/ ... tml?p=21,1

Nog maar even van profiteren

Over 2 jaar rijdt dit dieselwonder nog steeds fijn,ook als het wat meer gaat kosten
Voordeel is dat je hem niet moet laten staan om te bezuinigen,maar rijden ermee :wink:
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wessels
Nuovo Arrivato
Berichten: 23
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 11:36

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Wessels »

Wij rijden sinds september 2010 in onze EVO MTD en reden voorheen een benzine Opel 1.6. Het scheelt ons ongeveer 120 euro per maand aan MRB en verschil in brandstofkosten. Voor de aardigheid ook een berekening gemaakt over de situatie per 01-01-2014. We gaan dan de volle mep MRB betalen maar doordat we de EVO al rijden zijn we nog een paar honderd euro per jaar goedkoper uit ten opzichte van een benzineversie puur door het verschil in brandstofkosten en verbruik.

Vergeet ook niet dat deze diesels straks weer duurder gaan worden door de BPM heffing en ik verwacht juist dat deze huidige ecodiesels wat gaan meestijgen. Puur omdat een nieuwe diesel serieus veel geld meer gaat kosten (3500 euro) en de vraag naar goedkope (voormalig BPM vrije) diesels groter wordt. En meer vraag betekent hogere prijzen. Dat de leasemaatschappijen een negatieve voorspelling neerzetten heeft misschien te maken met de veel grotere afstanden die leaserijders vaak rijden (35.000-40.000 km. per jaar). Ik denk dat veel particuliere bezitters op 20.000 per jaar zitten of misschien zelfs minder.

Wij rijden zo'n 22.000 km. per jaar dus dat kan ook straks nog steeds prima uit. In september 2015 staat er dan 110.000 km. op de teller, voor een diesel van vijf jaar zeer aantrekkelijk.
Punto Evo 5 deurs 1.3 JTD 85, Progressive Black, Bordeauxrood interieur, dynamic plus pakket, regensensor, auto dimmende spiegel, ESP, leerpakket, chromen spiegelkappen.... en geen wegenbelasting en BPM ;-)
efcee
Nuovo Arrivato
Berichten: 76
Lid geworden op: do jun 17, 2010 18:44

Re: Diesel of Benzine

Bericht door efcee »

heb je ergens de mrb tarieven kunnen vinden van 2014? ik kan die nergens vinden :(
ben wel benieuwd wat de belastingvrije diesels gaan kosten per maand/kwartaal.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Odelot »

Ik schat dat een evo, gezien het gewicht rond de 100 euro per maand zal gaan kosten. Mijn vorige auto (een golf 5 tdi) kostte 105 euro per maand wegenbelasting. Die woog 1262 kilo. Een evo 1120 kilo. Die zit dus 2 klassen lager, maar tegen die tijd zullen de belastingbedragen ook wel hoger zijn.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Ivo Herijgers »

Ik denk dat 100 euro wat aan de hoge kant is, maar we zullen zien...
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Wesley Abarth »

Er schijnt voor jullie uitstoot categorie een speciaal tarief te komen. Zodat de lage uitstoot alsnog beloond blijft, wat hier nu met de nieuwe plannen van over blijft weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Diesel of Benzine

Bericht door Odelot »

Dat zou wel zo eerlijk zijn inderdaad!
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Plaats reactie