Pagina 1 van 1

4 grote gaten in de bodem

Geplaatst: do aug 17, 2006 23:01
door diabloNL
Misschien dat sommige members het al weten maar als je onder de auto kijkt zul je 4 grote sleufvormige gaten aantreffen waarbij de coating geheel is beschadigd. Ik vermoed dat dit of met de fabricage straat te maken heeft waar de auto op vast gemonteerd zat. Of misschien met het transport.

Feit is dat de coating beschadigd is rond deze 4 gaten. Een vriend van mij heeft een Idea van twee jaar oud en die heeft ook die 4 gaten. Bij hem zat er al roest op. Daarom heb ik het met van die dikke zwarte verf die speciaal hiervoor bedoeld is (weet de naam niet meer) de gaten lekker dik ingesmeerd.

Het is maar een tip! :wink:

Geplaatst: do aug 17, 2006 23:07
door hannes
alle tips zijn welkom Diablo, dus ook deze. :wink:

Geplaatst: do aug 17, 2006 23:11
door Señor Sjon
Ik zal het op het todo lijstje van mijn dealer zetten.

Zwarte spul wat je bedoelt zal wel tectyl wezen.

Geplaatst: do aug 17, 2006 23:12
door diabloNL
Señor Sjon schreef:Ik zal het op het todo lijstje van mijn dealer zetten.

Zwarte spul wat je bedoelt zal wel tectyl wezen.

Ik weet niet of het tectyl was want is tectyl niet meer bruinig? Dit was echt pikzwart.

Geplaatst: do aug 17, 2006 23:14
door joedelta
diabloNL schreef:
Señor Sjon schreef:Ik zal het op het todo lijstje van mijn dealer zetten.

Zwarte spul wat je bedoelt zal wel tectyl wezen.

Ik weet niet of het tectyl was want is tectyl niet meer bruinig? Dit was echt pikzwart.
Je hebt verschillende soorten tectyl voor verschillende toepassingen, je hebt zelfs transparante tectyl.

Geplaatst: do aug 17, 2006 23:17
door diabloNL
Ik zal het even aan die vriend van mij vragen die bus was van hem. We hebben trouwens ook meteen even zijn Idea gedaan.

Geplaatst: vr aug 18, 2006 6:17
door tonyvandenbroek
zal wel butack(weet ook niet hoe je dit schrijft) geweest zijn. Smeerde ze vroeger de onderkant van de auto mee in. Dat spul is gitzwart.

Geplaatst: vr aug 18, 2006 6:47
door diabloNL
Ja dat is hem, Butack! :wink:

4grote

Geplaatst: vr aug 18, 2006 7:14
door walpunto
is bitack maar dat mag niet meer
is nu gewoon tectyl met de zelfde werking maar andere
ingredienten

Re: 4grote

Geplaatst: vr aug 18, 2006 7:44
door diabloNL
walpunto schreef:is bitack maar dat mag niet meer
is nu gewoon tectyl met de zelfde werking maar andere
ingredienten
Als het niet meer mag dan zal het wel heel goed werken!

Geplaatst: vr aug 18, 2006 8:01
door tonyvandenbroek
diabloNL schreef:Ja dat is hem, Butack! :wink:
Werd vroeger idd heel veel gebruikt.... Bij mijn oude Taunus had ik zowat de gehele onderkant in gesmeerd met die pekzooi. Maar wel mooi geen roest meer.

Geplaatst: vr aug 18, 2006 8:36
door PuntoXM
Uhh Bitac heeft de irritante eigenschap om met de jaren uit te drogen/hard te worden. Bij warm weer kan het dan niet meer met het metaal meerekken, zodat er scheurtjes in de laag ontstaan. Door deze scheurtjes komt er dan juist vocht tussen de laag Bitac en het blote metaal. En dat roest dan fijn onzichtbaar onder de Bitac, tot het echt zo ver is dat het er doorheen breekt.

Betere spullen (alleen ga ik dit straks mooi niet zelf aan de Punto doen, dat doet de dealer maar netjes):
- waxoil
- combinatie van owatral + menie
- of wat ik op mijn ouwe GSA had gebruikt: Caprotech RX-series (dacht RX5 als grondlaag en RX10 als zwarte anti-steenslaglaag), met eerst nog Fertan ontroester eronder (maar dat zou met 'n nieuwe Punto niet nodig moeten zijn).

Maar mijn advies: laat 't aan je dealer zien en laat HEN 't oplossen. Bij roestgevallen zijn dealers/importeurs altijd erg vervelend als er door niet-dealers aan de auto gewerkt is. Gaan ze over 2 jaar zeuren: "dit is amateuristisch opgelost, wij hadden het kunnen voorkomen, dus nu betaal je de reparatie mooi zelf vanwege onoordeelkundig gebruik blabla".

Geplaatst: vr aug 18, 2006 9:46
door buxol
Caprotech RX-series. Is goed spul, zit ook onder de 69' kever van mn broertje.

Geplaatst: vr aug 18, 2006 15:03
door joedelta
tonyvandenbroek schreef:
diabloNL schreef:Ja dat is hem, Butack! :wink:
Werd vroeger idd heel veel gebruikt.... Bij mijn oude Taunus had ik zowat de gehele onderkant in gesmeerd met die pekzooi. Maar wel mooi geen roest meer.
Ja, waar blijven de tijden....mijn vader liet zijn auto's altijd meteen met Bitack behandelen, maar desondanks roesten de (sl)Opels die hij toen had binnen een paar jaar helemaal door. :?

Geplaatst: ma aug 21, 2006 14:46
door rush079
Vanmorgen bij de dealer geweest. Ik heb de beschadigde coating rondom de 4 sleuven in de bodem laten zien.
Zijn reactie was: Deze beschadigingen ontstaan bij de 0 beurt. Het zijn de aangrijpingsplaatsen van het hefmechanisme. Hij wilde het wel tectyleren, maar bij een volgende beurt kom je weer met dezelfde beschadiging te zitten.
Mijn dealer vond dat het overigens geen kwaad kon, alleen de afdeklaag is beschadigd, het metaal zelf is in de fabriek zodanig behandeld dat het niet zou moeten roesten.
Ik geef het maar weer voor wat het waard is.