Noppen sportstoel

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Grande Punto.
Plaats reactie
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Noppen sportstoel

Bericht door FeaR »

Goede avond Afbeelding

Aangezien het mijn eerste post is zal ik eerst even een achtergrondje schetsen.
Na jaren fietsen en van het OV gebruik hebben gemaakt werd het tijd voor een nieuwe auto. Lang aan een Alfa Romeo 147 gedacht, maar uiteindelijk is dat hem toch niet geworden. Mede door het verbruik en de - over het algemeen - hogere onderhoudskosten. De keuze is uiteindelijk gevallen op een zwarte Fiat Grande Punto uit 2007, een Sport met de 1.4 T-Jet (en een schuif-/kanteldak Afbeelding):

Afbeelding

Zaterdag mag ik hem ophalen. Er moest namelijk nog een grote beurt uitgevoerd worden (60.000 KM), dus onder andere een nieuwe distributieriem. En ook was het dashboardkastje defect en het ventilatierooster midden-rechts.

Aangezien het een tweedehands auto is zijn er natuurlijk wat gebreken. Denk aan het bovenste deel van het stuur wat los aan het laten is (na het doorlezen van het forum ben ik daarmee niet de enige) en een klein deukje buiten. Nu is het stuur ooit wel te vervangen. Al weet ik niet of ik het geld daar voor over heb en de kunde om het stuur te vervangen (met dingen als de airbag die je over moet zetten en de knoppen op het stuur). En ook het deukje is weg te werken, zo zelfs een geval "uitdeuken zonder spuiten" kunnen worden. Er is alleen één ding waar ik niet mee weet of het überhaupt wel te maken is:

Afbeelding

Inderdaad, één van de noppen is van de stoel. Big deal zou je zeggen maar de autist in mij wil zoiets toch wel gemaakt hebben. Nu gaat een hele nieuwe seatcover bestellen voor zoiets me wel wat ver. Iemand een idee hoe je dit op zou kunnen lossen?

Overigens is mijn Punto kaal qua badges, dus geen "Punto" op de achterkant en geen "T-Jet" in de grill. Twijfel nog om die te bestellen. Maar aan de andere kant is zo stealth ook wel oké.
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Noppen sportstoel

Bericht door RaydeJee »

Welkom, mooie GP heb je gekocht. :-] Ziet er goed uit en nog fijn een T-Jet ook.
Over die nop heb ik geen idee. Is hij afgescheurd? Of is het een druksysteem? In dat laatste geval is een losse nop misschien wel te bestellen. Bijvoorbeeld via Tuynder in Nootdorp.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Noppen sportstoel

Bericht door Thegroov »

Wat zijn ze toch mooi he, die zwarte punto's...
Veel plezier ermee!
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: Noppen sportstoel

Bericht door FeaR »

Thegroov schreef:Wat zijn ze toch mooi he, die zwarte punto's...
Veel plezier ermee!
Thnx :D
Heb ook maar even sociaal een topic aangemaakt in "Even Voorstellen".
RaydeJee schreef:Welkom, mooie GP heb je gekocht. :-] Ziet er goed uit en nog fijn een T-Jet ook.
Over die nop heb ik geen idee. Is hij afgescheurd? Of is het een druksysteem? In dat laatste geval is een losse nop misschien wel te bestellen. Bijvoorbeeld via Tuynder in Nootdorp.
Die nop is echt afgescheurd. Lijkt wel alsof ze er op zitten geplakt. Vandaar zou ik aan de ene kant denken dat ze wel los te bestellen zijn. Maar aan de andere kant heb ik het nog nooit gezien, dus wellicht heb ik iets zeldzaams te pakken. Site van Tuynder heb ik reeds gezien, staan leuke spullen op zoals andere pedalen en dorpelbeschermers. Zal hen eens mailen.

Wellicht ligt niemand hier wakker van een dergelijke "beschadiging", maar ik vind het gewoon zonde. Ben wel blij dat het op de bestuurderskant is, dan zit ik er tenminste op en hoef ik er niet naar te kijken :P
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Noppen sportstoel

Bericht door RaydeJee »

Nou ik snap wel dat je dat wil fixen. Dit is zonde.
Gebruikersavatar
Hellfire
Avere Una Vita
Berichten: 2066
Lid geworden op: vr jun 22, 2007 10:26

Re: Noppen sportstoel

Bericht door Hellfire »

Ik denk dat ik zou proberen om op de sloop zo'n nop op de kop te tikken (of misschien toch een hele cover) en die proberen te vervangen. Zeker bij de bestuurdersstoel heeft dat zin, want het stof op de wangen van de stoel slijt erg hard.
Afbeelding Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
Afbeelding En een Prius...
Afbeelding Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Gebruikersavatar
ed.de.vries
Membre D'Oro
Berichten: 1276
Lid geworden op: vr dec 01, 2006 0:09
Locatie: Grevenbicht

Re: Noppen sportstoel

Bericht door ed.de.vries »

grijse noppen op de stoelen, zitten onder hitte geplakt,en enigzins binnenzijde geborgde versies.
zijn niet als zodanig los te bestellen. Wordt dan een gehele zit overtrek, die vrij prijzig is.
En niet op voorraad meer waarschijnlijk! Deukje laten verwijderen is wel zo mooi natuurlijk, dan er de hele tijd tegenaan kijken, dat stoord.......toch!
Wat het stuur bekleding loslaat probleem, tja: dat is minder makkelijk ivm de knoppen,en airbag situatie.
Enigste optie (pokke werkje overigens) is het hele stuurwiel opnieuw te bekleden met kunstlederen
reepjes.bevestiging door sterke tweezijdig plakstrook.
Of een losse :goede: stuurhoes, en die piekfijn aan te brengen,met wat zelf (bij) bewerking is dát de
makkelijkste en goedkoopste weg.
En voor de rest Karre maar met de mooie Grande. En s6 er mee.
De mijne is een T.Jet zwart van 10 oct 2007, met 69.000 op de klok.
Groetsels.
:der ALTE:
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: Noppen sportstoel

Bericht door FeaR »

Hellfire schreef:Ik denk dat ik zou proberen om op de sloop zo'n nop op de kop te tikken (of misschien toch een hele cover) en die proberen te vervangen. Zeker bij de bestuurdersstoel heeft dat zin, want het stof op de wangen van de stoel slijt erg hard.
ed.de.vries schreef:grijse noppen op de stoelen, zitten onder hitte geplakt,en enigzins binnenzijde geborgde versies.
zijn niet als zodanig los te bestellen. Wordt dan een gehele zit overtrek, die vrij prijzig is.
En niet op voorraad meer waarschijnlijk!
Alleen een nieuwe zit-overtrek zou ik nog wel mee kunnen leven. Had het meer zonde gevonden als ik een geheel nieuwe complete overtrek had moeten kopen, dus ook met rugleuning en wat al niet meer.

Het niet meer op voorraad is dan wel weer lastig. Zeker omdat jullie beiden aangeven dat dit een probleem kan zijn ga ik maar meteen uit van dat dit lastig wordt. Maar informeren bij diverse instanties kan altijd natuurlijk. Maar wat noemen jullie "vrij prijzig", puur ter indicatie?
ed.de.vries schreef: Deukje laten verwijderen is wel zo mooi natuurlijk, dan er de hele tijd tegenaan kijken, dat stoord.......toch!
Aangezien het een klein deukje is kan het wellicht dus er uit worden gehaald door middel van "uitdeuken zonder spuiten" wat rond de 75 euro kost. Denk dat ik dat er wel voor over heb.

Ook redelijk wat bedrijven trouwens die naast schade aan de buitenkant ook de binnenkant aanpakken. Kan eens zien of hun nog ideetjes hebben voor het stuur dan wel de stoel.
ed.de.vries schreef: Wat het stuur bekleding loslaat probleem, tja: dat is minder makkelijk ivm de knoppen,en airbag situatie.
Enigste optie (pokke werkje overigens) is het hele stuurwiel opnieuw te bekleden met kunstlederen
reepjes.bevestiging door sterke tweezijdig plakstrook.
Of een losse :goede: stuurhoes, en die piekfijn aan te brengen,met wat zelf (bij) bewerking is dát de
makkelijkste en goedkoopste weg.
Nieuw stuur was een euro of 300 geloof ik en dat is dan nog exclusief BTW. Dat zou nog tot daar aan toe zijn, maar het monteren van het stuur zal niet zo 1-2-3 gedaan zijn door de diverse electronica en de airbag.
ed.de.vries schreef: En voor de rest Karre maar met de mooie Grande. En s6 er mee.
De mijne is een T.Jet zwart van 10 oct 2007, met 69.000 op de klok.
Groetsels.
:der ALTE:
Tien oktober 2007, dan zal je kenteken wel erg dicht bij de mijne liggen, dat is wel grappig :D
Kennis van me heeft ook een (vijfdeurs) Grande Punto en zijn kenteken scheelt maar 11 versies met de mijne.
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Noppen sportstoel

Bericht door tonyvandenbroek »

De zittingen voor de GP kunnen gewoon bij Tuynder beteld worden.
Deze kosten iets van €100,- per stuk. (Allen het zit gedeeld incl. NOPPEN)
Het is alleen een pokkewerk om die hoes over je stoel te trekken.

Ik heb getwijfeld bij mijn vorige GP om de stoel opnieuw te voorzien van een nieuwe hoes. Alleen moest ik ook een rug leuning erbij en kwam op dik 200 euro per stoel uit. Toch maar niet gedaan toen...
Afbeelding
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Noppen sportstoel

Bericht door Giovanni Tutore »

Stuur is fluitje cent qua monteren, plug play zeg maar ~]
FeaR
Nuovo Arrivato
Berichten: 146
Lid geworden op: di nov 08, 2011 22:01
Locatie: Zaltbommel

Re: Noppen sportstoel

Bericht door FeaR »

Giovanni Tutore schreef:Stuur is fluitje cent qua monteren, plug play zeg maar ~]
Ook met airbag overzetten? Want die zit - zoals ik het lees - niet bij een stuur als je dat besteld. Maakt niet heel veel uit aangezien dat ook weer geld scheelt als je de oude kan hergebruiken in het nieuwe stuur.
Fiat Grande Punto Sport 1.4 T-Jet - 150 PK / 265 Nm Savali Tuning
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Noppen sportstoel

Bericht door Giovanni Tutore »

Ja :!: Als je van opzij op het stuur kijkt zie je een klein rondje, daar moet aan bij de zijde doorheen gestoken worden om de airbag te lossen (bijvoorbeeld schroevendraaier), stekker los, stekkertjes van de stuurwiel toetsen los, naafmoer los :P
E34
Junior Stato
Berichten: 390
Lid geworden op: do apr 16, 2009 9:55
Locatie: Arnhem am Rhein

Re: Noppen sportstoel

Bericht door E34 »

Niet vergeten de accu eraf te halen bij werkzaamheden aan airbag systeem :wink:
Na het loshalen even 15 min laten rusten zodat de restspanning van de condensator van airbag ook weg is.
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Plaats reactie