bouten in smeren met kopervet?????????
bouten in smeren met kopervet?????????
goede middag beste fiat vrienden ,
ik ga volgende week mijn banden en velgen [ 208 ] verwisselen voor winterbanden met stalen velgen , is het een goed idee om de bouten in te smeren met kopervet of is dit geen goed idee .
ik hoor het wel in ieder geval bedankt voor het mee denken .
groet jantje
ik ga volgende week mijn banden en velgen [ 208 ] verwisselen voor winterbanden met stalen velgen , is het een goed idee om de bouten in te smeren met kopervet of is dit geen goed idee .
ik hoor het wel in ieder geval bedankt voor het mee denken .
groet jantje
- BartCCC
- Sponsors
- Berichten: 742
- Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
- Locatie: Valkenburg aan de Geul
- Contacteer:
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Zelf doe ik ook altijd een beetje kopervet op de draad en op het raakvlak van de naaf. Niet te veel, maar een beetje helpt wel bij het lossen de volgende keer
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
- LIKE US on Facebook
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Wat ook belangrijk is maar vaak wordt vergeten: schoonmaken (licht opschuren) van het raak/pavlak van de velg op de naaf.
Vervuiling kan trillingen tot gevolg hebben. Daarna beetje kopervet erop.
Vervuiling kan trillingen tot gevolg hebben. Daarna beetje kopervet erop.
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
doe ik ook al jaar en dag, kopervat op de bout/moer. in het begin veel kapotte slotbouten gehad en na insmeren geen problemen.
Life is better on 2 wheels
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Werd mij ten zeerste afgeraden door de autostore!
Levensgevaarlijk noemden ze het zelfs
Ook geen zuurvrije vaseline gebruiken
kopervet is goed voor remdelen en kwetsbare bouten die geen gevaar vormen als ze loslopen
Als je je wielmoeren ermee insmeert,loop je de kans dat ze loslopen
Is een raar gezicht als je ingehaald wordt door een wiel van je auto
Gewoon droog indraaien en niet als een malle vastzetten
Het liefst met een momentsleutel vastzetten op de voorgeschreven sterkte
Levensgevaarlijk noemden ze het zelfs
Ook geen zuurvrije vaseline gebruiken
kopervet is goed voor remdelen en kwetsbare bouten die geen gevaar vormen als ze loslopen
Als je je wielmoeren ermee insmeert,loop je de kans dat ze loslopen
Is een raar gezicht als je ingehaald wordt door een wiel van je auto
Gewoon droog indraaien en niet als een malle vastzetten
Het liefst met een momentsleutel vastzetten op de voorgeschreven sterkte
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Kan helemaal niet loslopen, als je rijdt trekken wielbouten zichzelf toch qqn??
Life is better on 2 wheels
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Daar waar de velg de naaf raakt is precies de plek waar de aandrijfkrachten van de as naar het wiel overgedragen worden. De bouten zorgen ervoor dat het wiel stevig tegen de naaf geklemd is, de wrijving doet de rest. Daarom maak je hem inderdaad schoon, want vervuiling vermindert deze wrijving. Ik zou daar nooit een smeermiddel zoals kopervet opsmeren! Gewoon schoonmaken en afdekken met een velg.E34 schreef:Wat ook belangrijk is maar vaak wordt vergeten: schoonmaken (licht opschuren) van het raak/pavlak van de velg op de naaf.
Vervuiling kan trillingen tot gevolg hebben. Daarna beetje kopervet erop.
Grande Punto 1.4 T-Jet 16v Sport Exotica Red
En een Prius...
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
En een Prius...
Renault Mégane III Estate 1.5 dCi TCE Bose
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Heb je aan de ene kant dan linkse schroefdraad? Ik niet, dus aan een kant trekken de wielbouten zichzelf niet aan.Jarre schreef:Kan helemaal niet loslopen, als je rijdt trekken wielbouten zichzelf toch qqn??
Ik heb zelf altijd vaseline op de bouten gedaan. Niet omdat iemand me dat aanraadde maar omdat ik dacht dat ze daardoor makkelijker los zouden gaan. In 8 jaar (zelf) winterbanden wisselen is mij nog nooit een moer losgekomen.
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
als je me niet gelooft, zet je bouten aan de andere kant dan eens wat losser en ga enkele honderden km's rijden en voel dan terug. je gaat zien dat ze vaster staan. ook al is de schroefdraad "naar de andere richting"
wielen/bouten zetten zich na het monteren en trekken zichzelf altijd aan, tenzij je de verkeerde bouten gebruikt (conische op niet-conische gaten)
wielen/bouten zetten zich na het monteren en trekken zichzelf altijd aan, tenzij je de verkeerde bouten gebruikt (conische op niet-conische gaten)
Life is better on 2 wheels
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Zoals Andy1234 al eerder vermelde.
Wielbouten NOOIT invetten !!! kans dat ze losdraaien is dan zeker aanwezig.
Hooguit schroefdraad met een messing borsteltje schoonmaken.
Dit zal de garage ook zeggen.
Als je moeite hebt om ze los te draaien, dan heb je ze gewoon te vast gedraaid.
Bij alu velgen ALTIJD een momentsleutel gebruiken en bouten vast draaien met 10 Kg. moment.
Wielbouten NOOIT invetten !!! kans dat ze losdraaien is dan zeker aanwezig.
Hooguit schroefdraad met een messing borsteltje schoonmaken.
Dit zal de garage ook zeggen.
Als je moeite hebt om ze los te draaien, dan heb je ze gewoon te vast gedraaid.
Bij alu velgen ALTIJD een momentsleutel gebruiken en bouten vast draaien met 10 Kg. moment.
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
weet zelf niet meer wat met kopervet. op veel sites lees je dat er mensen zijn die het al +30jaar doen met kopervet en nooit problemen hebben gehad.
hangt het nm ook niet af per automerk/velg of is dat enkel verschil tussen staal en alu?
hangt het nm ook niet af per automerk/velg of is dat enkel verschil tussen staal en alu?
Life is better on 2 wheels
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Tsja daarover verschillen de meningen altijd. Zo doet een maat van me het nooit, die maakt alleen de delen schoon, terwijl mijn broer (monteur bij het merk met de ster) dit vanuit de MB opleiding wel geleerd heeft. Dus tsja zeg het maar....
Het is gewoon belangrijk om goed schoon te maken en een momentsleutel te gebruiken. Kopervet gebruiken is handig zodat niet alles vastrot en je bij een evt. lekke band bijvoorbeeld zelf het wiel kunt wisselen.
Bij zowel mijn BMW als Mercedes staat in het instructieboekje dat je circa 1.000km na montage van andere velgen alles moet natrekken op moment?! Dat doet ook niemand...
En moment van vastzetten is per merk/velg verschillend ook. Als je bij een Mercedes S-klasse de velgen met 100Nm vastzet weet je zeker dat ie eraf loopt binnen afzienbare tijd. Kijk daarvoor altijd in instructieboekje/handleiding!
Het is gewoon belangrijk om goed schoon te maken en een momentsleutel te gebruiken. Kopervet gebruiken is handig zodat niet alles vastrot en je bij een evt. lekke band bijvoorbeeld zelf het wiel kunt wisselen.
Bij zowel mijn BMW als Mercedes staat in het instructieboekje dat je circa 1.000km na montage van andere velgen alles moet natrekken op moment?! Dat doet ook niemand...
En moment van vastzetten is per merk/velg verschillend ook. Als je bij een Mercedes S-klasse de velgen met 100Nm vastzet weet je zeker dat ie eraf loopt binnen afzienbare tijd. Kijk daarvoor altijd in instructieboekje/handleiding!
GP T-Jet Sport Cross Over Black
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Kopervet is alleen geschikt om de buitenkant van de remblokken (zeer dun) insmeren, om zo eventueel piepen bij het remmen te voorkomen.
Als er ergens anders vet gebruikt moet worden, gebruikt dan Molykote vet, of het vet dat is voorgeschreven. Maar nooit de wielbouten.
Bouten onder moment vastzetten is eigenlijk altijd beter, maar voor alu velgen een must.
Ik heb nooit gehoord dat dit per fabrikant verschilt, met 10 Kg zit je altijd goed.
Als er ergens anders vet gebruikt moet worden, gebruikt dan Molykote vet, of het vet dat is voorgeschreven. Maar nooit de wielbouten.
Bouten onder moment vastzetten is eigenlijk altijd beter, maar voor alu velgen een must.
Ik heb nooit gehoord dat dit per fabrikant verschilt, met 10 Kg zit je altijd goed.
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Wel als je wielbouten invet, niet doen dus.E34 schreef:
En moment van vastzetten is per merk/velg verschillend ook. Als je bij een Mercedes S-klasse de velgen met 100Nm vastzet weet je zeker dat ie eraf loopt binnen afzienbare tijd. Kijk daarvoor altijd in instructieboekje/handleiding!
PS. ik heb vroeger ook als (hulp)monteur gewerkt en wij mochten het nooit doen, van de werkplaats-chef.
Re: bouten in smeren met kopervet?????????
Kopervet tast ook aluminium en ander zacht metaal aan(zie bijsluiter )
Eigenlijk alleen bedoeld voor remdelen
Als ze aan de ene kant vaster gaan door het rijden,dan gaan ze theoretisch aan de andere kant losser zitten
Dat zal niet zo gauw gebeuren als ze goed vast zitten
Nog een nadeel van ingevette wielbouten is,dat je ze te snel te vast zet
Is ook niet bevordelijk voor het schroefdraad
Bouten schoonmaken,vastzetten en na 1000 km nog een keer controleren met het liefste een momentsleutel
Je kan dan natuurlijk ook even langs je bandenboer rijden en die ze laten controleren
Eigenlijk alleen bedoeld voor remdelen
Als ze aan de ene kant vaster gaan door het rijden,dan gaan ze theoretisch aan de andere kant losser zitten
Dat zal niet zo gauw gebeuren als ze goed vast zitten
Nog een nadeel van ingevette wielbouten is,dat je ze te snel te vast zet
Is ook niet bevordelijk voor het schroefdraad
Bouten schoonmaken,vastzetten en na 1000 km nog een keer controleren met het liefste een momentsleutel
Je kan dan natuurlijk ook even langs je bandenboer rijden en die ze laten controleren