Raam bestuurderskant doet niets

henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door henkert »

Even terug de Grande Punto aangeschaft. Hele fijne auto, niet veel op aan te merken. Behalve dan dat er geen aux op zit, en dat Blue&Me geen A2DP ondersteunt ;)

Maar mijn raam wil niet naar beneden :( Eerst hoorde ik een zacht geluidje (1 seconde, heel kort) als ik het schakelaartje indrukte, tegenwoordig doet hij helemaal niets meer. Ook niet als ik het met de afstandsbediening probeer.

Nu heb ik de deur al eens opengemaakt, maar er zit beschermingsfolie in, en dat wil ik niet loshalen want dan krijg ik het niet meer vast (of ik moet lijm pakken).

Iemand tips? Komt dit vaker voor? Je zou zeggen dat misschien de motor kapot is.. maar ik kan dat niet meten want ik wil dat folie/schuim niet loshalen want dan is het permanent los :P Of nog een idee om dat herstelbaar los te krijgen?
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door RaydeJee »

Dat geluidje wat je hoorde, dat was waarschijnlijk het relais. Je zou een klikgeluid moeten horen op het moment dat je de ramen bedient, was dat het?
Doe je andere raam het wel?
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door henkert »

Het zou inderdaad op een soort relais kunnen lijken. Niet de echte 'klik', maar het leek inderdaad wel op een relais. De rest van de ramen werken wel gewoon :)
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door Giovanni Tutore »

Dat folie zit vast met een dikke lijm rand. Als je die lijmrand doorsnijdt met iets scherps, kun je na het kijken die 2 lijm delen eenvoudig weer op elkaar drukken :idea:
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door henkert »

Ja, zoiets had ik idd ook al bedacht. Denk dat ik het zo ga doen. Kan ik even meten of het aan de motor ligt of niet :)
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door henkert »

Net even losgehaald en de stekker doorgemeten.

Standaard heb ik op alle pinnetjes 0V, op ééntje 6V geloof ik. Als ik de ruit omlaag wil doen met ik op één pinnetje 12V. De bedrading lijkt dus goed te zijn.. dus ik moet helaas de motor nakijken denk ik. Enig idee of deze los te vervangen is? Of moet er een heel nieuw raammechanisme in?
Gebruikersavatar
jeroengt
Junior Stato
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 10:31
Locatie: Ede

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door jeroengt »

Raammechanisme met motor kost 80 euro bij mij was het een draadbreuk probeer de stekker die je zie als je de deur opent eens eraf en erop dit kan ook wel een werken
Giovanni Tutore
Avere Una Vita
Berichten: 4980
Lid geworden op: vr sep 14, 2007 19:31

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door Giovanni Tutore »

+ een beetje contactspray :idea:
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door henkert »

I'm gonna try it :)

Maar ik meet wel spanning op de stekker. Maar ja, misschien valt dat wel weg als ik vermogen vraag. Niet geschoten, altijd mis.
Gebruikersavatar
jeroengt
Junior Stato
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 10:31
Locatie: Ede

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door jeroengt »

Kijk even of het lampje van dat raam nog wel brand op de schakelaar als deze nog brand heb je spanning als de motor defect is zal Hij veel stroom trekken en uitgeschakeld worden.
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door henkert »

Lampje brand wel gewoon. Sinds ik de stekker van de motor heb gehaald en weer terug heb geplaatst hoor ik het relais ook weer... maar meer ook niet.
Heb de connector tussen de deur en de auto ook los gehaald, hier kwam water uit toen ik hem loshaalde. FF uit laten lekken en weer vastgemaakt, maar hielp niet veel.

Nieuwe motor dus? Moet zeker het hele mechaniek vervangen worden? Of kan de motor los geleverd worden?
Gebruikersavatar
jeroengt
Junior Stato
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 10:31
Locatie: Ede

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door jeroengt »

Complete set motor is niet los te koop
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door henkert »

De motor kan niet van het ruitmechanisme worden gescheiden.

Bew. 7005M26 MECHANISME VAN ELEKTRISCHE RUITBEDIENING VAN EEN VOORPORTIER, LI OF RE - U.I.



Ik zie het ja :P

Handig, dat werkplaatshandboek. Ik denk dat ik het ruitmechanisme maar ga vervangen, weet alleen niet hoe ik dat moet doen want het raam kan niet omlaag, dus ik kan niet bij de bevestiging van het mechanisme op het raam. Nog tips?

Trouwens, ik kan me nog herinneren dat het één keer heeft gewerkt, nadat ik 20x op dat schakelaartje heb zitten drukken. Toen ging de ruit omlaag, en kon hij ook weer omhoog. Daarna weer gewoon alleen het relais klikje. Misschien toch iets met bekabeling? Blijft vaag allemaal...
Gebruikersavatar
jeroengt
Junior Stato
Berichten: 471
Lid geworden op: zo mar 11, 2007 10:31
Locatie: Ede

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door jeroengt »

Het is goed zelf te doen wel goed het raam vastzetten met tape zodat hij niet naar beneden valt als het mechanisme eraf gehaald wordt. Het witte plastic in de deur heb ik ingesneden en later ducktape erover
henkert
Nuovo Arrivato
Berichten: 34
Lid geworden op: do nov 24, 2011 13:49

Re: Raam bestuurderskant doet niets

Bericht door henkert »

Nou, heb vandaag weer zitten meten, maar nog geen vorderingen.

De bekabeling lijkt mij wel goed, ik meet 12V als ik de schakelaar indruk, dus het signaal komt wel door. Had wel het idee dat het soms wegviel als ik de stekker bewoog, maar later had ik wel gewoon altijd 12V ook al bewoog ik de stekker, dus kabelbreuk zal wel meevallen. Alhoewel.. het was ooit één keer gelukt om het raam omlaag te krijgen.. dus dat is ook iets vaags.

Toen maar 12V direct op de motor gezet, om te kijken of hij dan wel zou bewegen. Maar ook niets... wel een klik, maar toen verder niets. Gewoon dood.

Nou ja, toen alles maar weer terug gezet en zo :P Nu heb ik het klikje niet meer, als ik het raam omlaag wil doen, dus misschien is de motor nu echt dood, maar dat was laatst ook al zo en een paar dagen later had ik het klikje wel weer.

Weet iemand waar ik goedkoop een testmotortje vandaan kan halen? Een heel mechanisme dus eigenlijk. Ik zag een mechanisme in duitsland voor 58 euro maar dan gaat terugsturen zo moeilijk, mocht deze het dan niet doen (en het dus tóch aan de bekabeling ligt).

Wat zijn de slopers voor de nieuwere Punto's? Ik ken de namen nog niet zo goed, dit wereldje is nog nieuw na altijd oudere auto's te hebben gereden ;)
Plaats reactie