18 inch t.o.v. 17 inch

Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door Rik »

Beste mensen,

Ik rij momenteel op wintervelgen (15 inch), voor de zomerperiode heb ik witte 17 inch velgen, 7,5 J breed.
Maar ik wil graag over gaan op witte 18 inch, OZ Superturismo o.i.d. omdat ik niet te spreken ben over de ruimte tussen band en kas. Zijn er mensen met 18 inch die mij kunnen vertellen of er specifieke maten zijn waar ik op moet letten voor 18 inch?

Kunnen jullie aangeven hoe de ervaring is met 18 inch (en i.c.m. verlaging)?
Dan weet ik een beetje waar ik op moet letten!

Alvast bedankt! :-]
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door tonyvandenbroek »

Hier een 18" verlaagde GP.
Het is veel mooier, en rijdt niet veel anders dan 17".
Wel rijd ik 100km minder met een tank, maar dat komt door de bredere band die erop ligt als de 15" winter die ik nu heb.

De maat is trouwens: 215/40/18

Lekker vast op de weg, en bij volle belading en drempels loopt het iets aan. De plastic flap op je achterscherm raakt dan de band.
Dit maakt wel een takke herrie in de auto. Maar bij gewoon rijden, heb je nergens problemen mee.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Senior Stato
Berichten: 856
Lid geworden op: za okt 23, 2010 22:33

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door Rik »

Ik vind de ATS ook erg mooi staan! Maar heb je met 215/40/18 ook afwijking t.o.v. origineel?
Ik rij nu op 195/40/17 en dan wijkt het iets af, omdat ze redelijk getrokken zijn, wat ik waarschijnlijk ook bij de 18 inch wil.
215/35/18 of zoiets.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door tonyvandenbroek »

en met afwijking bedoel snelheidsverschil op de teller?

Het zal verdomd weinig zijn. Ik heb het nog niet echt getest. Mede door de NAV die ik standaard heb. Die geeft geen snelheid aan van de GPS. Maar ik zal de TomTom wel een keer in de auto hangen. Kijken wat het verschil is met de 15" die ik nu heb.
Afbeelding
Gebruikersavatar
®fighter®
Junior Stato
Berichten: 288
Lid geworden op: zo nov 15, 2009 19:57
Locatie: Westende - Belgie

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door ®fighter® »

ik rijd op mijn 17 duimers ook met 215 40 17 en mijn verbruik is lager of op mijn winterwielen ( 195 55 16 )


tonyvandenbroek schreef:Hier een 18" verlaagde GP.
Het is veel mooier, en rijdt niet veel anders dan 17".
Wel rijd ik 100km minder met een tank, maar dat komt door de bredere band die erop ligt als de 15" winter die ik nu heb.

De maat is trouwens: 215/40/18

Lekker vast op de weg, en bij volle belading en drempels loopt het iets aan. De plastic flap op je achterscherm raakt dan de band.
Dit maakt wel een takke herrie in de auto. Maar bij gewoon rijden, heb je nergens problemen mee.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door Jarre »

is dat niet gewoon omdat je auto in de winter meer belast wordt dat je meer verbruikt -]
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Puntoevo
Junior Stato
Berichten: 314
Lid geworden op: di jan 12, 2010 12:52
Locatie: Zuidland

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door Puntoevo »

Let goed op de ET-waarde icm je velgbreedte. Ik ben zelf ook aan het zoeken naar wat moois. Vaak is een 18" velg wat breder als een 17". Wil je toch zo laag blijven rijden moet je daar echt rekening mee houden.
Je kunt ook kijken voor wat bredere 17" velgen of iets met een lage ET zodat ze wat verder naar buiten komen en je kas wat meer op je band ligt. :)
Gebruikersavatar
Maff
Nuovo Arrivato
Berichten: 51
Lid geworden op: za jan 28, 2012 20:13
Locatie: Rotterdam

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door Maff »

Om het topic weer te openen.
Ik zit nu te kijken voor nieuwe velgen, oude hebben veel stoeprandschade en in 2velgen zit een slag (goede reden toch :roll: ) Maar mijn vraag is gaan deze velgen passen op mn Gp http://www.online-velgen.nl/velgen/1092 ... -gunmetal/ en wat is een goede bandenmaat voor 18inch? Ikzelf dacht aan 215/40/r18
Fiat Grande Punto 1.4 8v. Crossover black, 17inch aez xylo, 3,5cm verlaging apex, parrot mki9200 en nog veel in planning.
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door OlafH »

We zijn net in een aantal topics lekker hierover aan het discussiëren... Ik denk niet dat je voor 18" moet gaan zonder Abarth. Als je dat wel doet moet je heeeeel plat gaan of je banden op je velgen trekken. En zeer nauwkeurig op de ET waarde letten. Er zijn verschillende mensen die al met 17" aanloopproblemen hebben.
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door OlafH »

wel mooie velgen trouwens, heb er ook over getwijfeld...
Gebruikersavatar
Lange Harry
Junior Stato
Berichten: 216
Lid geworden op: wo jul 28, 2010 13:18

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door Lange Harry »

215 35 18 geeft ie aan voor de mini cooper.
Volges mij dezelfde maten, steek en breedte als voor de gp, dus kun je die gewoon bestellen.

http://www.online-velgen.nl/velgen/1092 ... -gunmetal/

En helemaal niet duur met goede bandjes nog onder de 1100 die de mijne gekost hebben.... :oops:
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door OlafH »

Mini cooper is een andere auto met andere wielophanging, wielkasten en ET waarde. Kun je niet vanuit gaan.
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door tonyvandenbroek »

en waarom zal 18" niet gaan icm 215/40/18 banden? Deze zitten onder mijn verlaagde GP ook.
Aanlopen doet deze alleen met volle bepakking als ik hard over de drempels ga. Nu zijn drempels om de snelheid eruit te halen, dus aanlopen gebeurt zelden. (ook met vier mensen in de GP trouwens)


Voorbeeldje van 18" onder een verlaagde (Novitec -4mm) Grande Punto
Afbeelding
Afbeelding
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door paco »

wat is het ook een lekkere dikke bak Tony :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 18 inch t.o.v. 17 inch

Bericht door OlafH »

Als je niet wilt dat je wielen aanlopen onder welke omstandigheden dan ook kan het dus niet... Als het je niet uitmaakt dat je wielen wel eens langs je kasten schuren kan het wel. Ik zou dat niet willen, maar dat is persoonlijk. Ziet er zondermeer goed uit.
Plaats reactie