GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

joeneke
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: di jan 31, 2012 23:33

GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door joeneke »

Hallo ,

Ik ben nieuw op het forum maar lees het al een tijdje aandachtig door zonder dat jullie het merken waarschijnlijk :wink:

Even voorstellen, heb nergens gezien waar dit kan ( als ik dit gemist heb sorry :oops: )

Ik ben Jeroen, 25 jaar en woon in helmond ( NB ). rijdt nu een VW benzine en wil graag naar een fiat diesel :)

Mijn verhaal :

Voor mijn werk moet ik opzoek naar een nieuwe ( of een 2e hands maar voor mij nieuwe auto )
Mijn huidige auto is een vw golf v5 maar deze kost me te veel aan benzine, rijdt ongeveer 35.000 km per jaar.
Een punto heeft me niet altijd kunnen bekoren maar vanaf de GP ben ik echt om, wat een mooi model het is een prachtig vormgegeven auto, zowel van binnen als buiten.

Graag koop ik een auto waar ik meer dan een paar jaar mee vooruit kan, de golf heeft me nooit laten staan en is altijd goed onderhouden geweest maar zit toch met een paar gedachtes waar ik niet uit komt zonder deze gedeeld en gevraagd te hebben.

Het gaat om het volgende :

Ik ben een GP 1.9 Multijet sport op het oog gekomen met al de opties die ik zoek, aan op en onder een auto, alleen de kleur is wat minder zwart metallic voor bijna het bedrag wat ik wil uitgeven aan een auto.
Voor nog geen paar duizend euro ook een Pevo 1.3 multijet waar ook alles op en aan zit behalve de kleur wit metallic.

De keuze wordt bemoeilijkt door de wegenbelasting korting, deze komt waarschijnlijk in 2014 te vervallen op het Pevo 1.3 model en moet, na veel gelezen te hebben hier en daar, uiteindelijk niet veel goedkoper uitkomen dan de GP 1.9 Multijet.
Dat de 1.3 zuiniger is, is ongetwijfeld voor de 100% waar maar daar zou ik de auto niet op kopen, het zou me meer gaan om het niet betalen van de wegenbelasting.
Dit scheelt gauw 1200 euro per jaar toch ?

Ik rijdt nu ongeveer 550 a 600 km op één tank met een 5 cilinder en toch 100 euro benzine per week.
Het meeste wat onder me vandaan trekt zijn landweggetjes waar je niet harder dan 80 mag en een kilometer of 10 snelweg.
De GP heeft 6 versnellingen tegen over 5 voor de Pevo.
Het lijkt mij dat de 1.9 een sterkere motor is dan de 1.3, deze hoeft minder te werken, is krachtiger en vanuit mijn oogpunt gaat deze dan ook langer mee ?

Nooit heb ik diesel gereden en zal me daarop moeten aanpassen, nu schakel is tussen de 2500 en 3000 toeren maar mag dit, na het hier lezen met een diesel niet doen.
Bij een diesel is het het beste om tussen de 1500 a 2000 toeren te schakelen toch ?

Sorry voor het lange bericht

Samenvatting :

1.3 Pevo, geen wegenbelasting, een motor die harder moet werken, nog even door sparen en wegenbelasting gaan betalen in 2014 ?
of : 1.9 GP, wegenbelasting, iets minder zuinig maar mss meer comfort doordat de motor minder hoeft te werken ?
rdcmrt
Membre D'Oro
Berichten: 1314
Lid geworden op: za jan 22, 2011 12:54
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door rdcmrt »

Ik heb zelf geen kennis van de diesel uitvoeringen, maar jouw verhaal lezend lijk je zelf meer voor de GP te neigen.

Als je het mij vraagt, zou ik wel voor meer motorvermogen kiezen aangezien je van een 5 cilinder afkomt. Zelf heb ik 6 versnellingen en vind dat toch echt prettiger dan 5 versnellingen, ook aangezien je weer iets zuiniger rijdt ivm lagere toeren op o.a. de snelweg.
Daarnaast vind ik het interieur van de GP mooier dan die van de Pevo.
GP 1.4 16v Sport Caribbean Orange, Xenon 6000K, Abarth achterlichten, Novitec 40mm
Pixels: Begin en Heden
Howto: Eigen autosymbool op TomTom
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door Bennink »

Lastige keuze. Persoonlijk zou ik voor een nieuwe gaan (garantie, eigen samenstelling, geen schade/slijtage/gebruikssporen). Mocht je dan nog wat meer willen, kun je altijd na een tijdje nog laten chippen. Ik vind het interieur van de GP wat saaier dan het interieur van de Evo, maar in de GP heb je wel sportstoelen.

Ja, diesel rijdt wel wat anders dan benzine, voor zuinig rijden is vroeg schakelen een vereiste.

De zuinige Evo moet elke 35000 voor een beurt naar de garage, geloof dat de Grande Punto wat vaker moet (30k?). Bij een gebruikte zou je moeten kijken welke beurten eraan zitten te komen (distributie) en zit je weer aan APK's etc.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
scoop
Supporto Tecnico
Supporto Tecnico
Berichten: 1656
Lid geworden op: za dec 02, 2006 11:48
Locatie: Boxmeer

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door scoop »

Zuinig rijden dat kun je in de 1.9 mJTD vergeten, 6e versnelling of niet. Buitenwegen kan nog wel helpen, maar reken er niet op dat je verbruik beneden de 5.8l/100km komt (en dat is nog gunstig aangehouden). Ik kom in de praktijk met vlotte rijstijl, wel anticiperend niet beneden de 6.3 l/100km.

Dan het geluid in het interieur: de loop en resonantie in het interieir van de 1.9 mJTD is lang niet zo goed als bij de 1.3. Dat heft het voordeel van een 6e vernelling aardig op. Ook zijn de versnellingen van de Sport t.o.v. de Emotion ook iets korter, wat alweer resulteert in in hogere toeren (vergeleken met de 1.9 Emotion).

Kortom: wil je sportief een schakellui dieselen en maakt verbruik je niet uit, kies dan de 1.9. Wil je zuinig rijden / geen hoge brandstofkosten: neem de 1.3. Ga er zeker net vanuit dat je met de 1.9 dezelfde verbruikscijfers zult halen.

Succes met je keuze.
joeneke
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: di jan 31, 2012 23:33

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door joeneke »

Bedankt voor jullie reacties

Uit jullie reacties maak ik op dat er nog maar vrij weinig bekend is over de weg te vallen korting op de M.R.B ? ( omdat daar niet over gepraat wordt :wink: )
Het verbruikt van 6/7L op 100Km valt me nog mee, ik rijdt nu ongeveer 8/9L op 100Km.

Ook heb ik overwogen om een nieuwe aan te schaffen ivm de slijtage van een 2e hands auto en het niet weten van de geschiedenis.
Echter ben ik nu 25, mijn (ex)vriendin en ik hebben afgelopen december besloten om samen niet door te gaan en van de zomer zouden gaan samenwonen, moet ik toch een beetje naar de toekomst kijken, wil namelijk ook op mezelf.

Vandaar de keuze voor een 2e hands auto, nu koop ik bij een fiat dealer hier in de buurt, auto heeft 103.000 km gelopen en alle onderhoudsboekjes + vorige eigenaar is bekend dat is ook een pre.

Ik ben zelf bang dat de 1.3 niet genoeg power heeft... hij heeft dan wel 85PK maar heb nu een auto die toch 100PK meer heeft en daarbij is de sport uitvoering net wat mooier dan de niet sport.
Daar kom ikzelf alleen achter als ik een proefrit ga maken dus zal dat binnekort wel eens gaan doen, houd jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
Arend
Nuovo Arrivato
Berichten: 110
Lid geworden op: ma jan 23, 2012 12:08
Locatie: Hall
Contacteer:

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door Arend »

Persoonlijk vind ik de GP iets mooier/sportiever eruit zien.

De wegenbelasting is natuurlijk een groot voordeel bij de Pevo.. Die is bij de GP +/- EUR 97,- per maand (uiteraard afhankelijk van je provincie)

De verzekering van de Pevo zal denk ik ook goedkoper zijn dan de GP.

Dus kwa kosten zou ik de Pevo doen, kwa rijplezier de GP. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door alfawiel »

Wat de MRB vrijstelling betreft, die gaat per 1 januari 2014 vervallen.
Er is echter nog wel discussie of die wordt aangepast en wordt berekend naar gewicht en CO uitstoot, of blijft zoals nu gebaseerd op gewicht en soort brandstof.
Rij zelf een 1.3 MJ85 en ben daar zeer tevreden over.
Ook de 1.9 motor heb ik gereden, weliswaar in een Alfa 156SW, die ook zeer goed is bevallen.
Wat onderhoud betreft moet je er wel rekening mee houden dat de 1.9 een distributieriem heeft die periodiek moet worden gewisseld, ook de onderhoudsintervallen zijn korter.
De 1.3 heeft een ditributieketting en is daardoor onderhoudsvrij.

Succes met je keuze.
Laatst gewijzigd door alfawiel op wo feb 01, 2012 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
joeneke
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: di jan 31, 2012 23:33

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door joeneke »

Arend schreef:Persoonlijk vind ik de GP iets mooier/sportiever eruit zien.

De wegenbelasting is natuurlijk een groot voordeel bij de Pevo.. Die is bij de GP +/- EUR 97,- per maand (uiteraard afhankelijk van je provincie)

De verzekering van de Pevo zal denk ik ook goedkoper zijn dan de GP.

Dus kwa kosten zou ik de Pevo doen, kwa rijplezier de GP. :)
De belasting nu is voordeliger, maar stel dat hij in 2014 terugkomt.
Volgens mij moet je voor de GP 1.3 Mjet ook wegenbelasting betalen en komt dit uit op 80 euro pm ?
Kan zijn dat ik fout ben geinformeerd, maar als deze in 2014 terug komt dan is de Pevo een stuk minder waard bij verkoop ?.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door alfawiel »

Even voor de duidelijkheid.
De 1.3 is tot 1 jan. 2014 wegenbelasting vrij.
De 1.9 betaal je ook nu al wegenbelasting.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Arend
Nuovo Arrivato
Berichten: 110
Lid geworden op: ma jan 23, 2012 12:08
Locatie: Hall
Contacteer:

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door Arend »

De waarde van de Pevo daalt sowieso per 2014. Je gaat dan voor die wegenbelasting betalen (en de waarde is uiteraard minder omdat je ook een afschrijving hebt. Die is hoger bij een nieuwe auto dan bij een 2ehands).
Afbeelding
joeneke
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: di jan 31, 2012 23:33

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door joeneke »

Heb een aanbieding gehad op de GP valt binnen het budget ( komt alleen pas in juni vrij :oops: ) kijken of ik het voor elkaar kan krijgen dat ik hem reserveer met aanbetaling als hij bevalt.
Nieuwe punto rijder in wording :D
Gebruikersavatar
Arend
Nuovo Arrivato
Berichten: 110
Lid geworden op: ma jan 23, 2012 12:08
Locatie: Hall
Contacteer:

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door Arend »

Wow dat is wel lang..

Worden zware maanden voor je :P

Bevallen doet ie je wel denk ik ;)
Afbeelding
joeneke
Nuovo Arrivato
Berichten: 39
Lid geworden op: di jan 31, 2012 23:33

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door joeneke »

Arend schreef:Wow dat is wel lang..

Worden zware maanden voor je :P

Bevallen doet ie je wel denk ik ;)
Ja :( we zouden in juni gaan samen wonen, vorig jaar juni spaar disposito geopend voor één jaar ... :oops:
Gebruikersavatar
Arend
Nuovo Arrivato
Berichten: 110
Lid geworden op: ma jan 23, 2012 12:08
Locatie: Hall
Contacteer:

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door Arend »

Hmm lastig is dat :evil:
Afbeelding
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: GP 1.9D of toch een Pevo 1.3

Bericht door paco »

ik zou niet zo lang kunnen wachten ( maar ben ook pietje ongeduld als ik iets gekocht heb :oops: )Moest 10 dagen wachten op me GP ,vond het een ramp :mrgreen: Maar goed ,het ging om jou verhaal ,ik kan je niet raden in deze,heb nooit diesel gereden ! Maar wens je wel heel veel succes en voorpret met het zoeken en aanschaffen van een punto !!!
Afbeelding
Plaats reactie