BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Ivo Herijgers »

Ben inmiddels weer thuis. Heb straks op de heenreis even een liter olie bijgevuld. Ik heb dat in al die jaren nooit hoeven doen bij een 2e hands auto! Ik zat dus in dubio of ik rustig moest rijden ivm eventuele motorschade, of dat ik juist wat pittiger moest rijden! Ik heb dus net naar huis even flink geplankt en wat rijdt ie lekker! Maar... 14500 km...peilstok op half...is dat normaal?
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
Gebruikersavatar
MarkdeRoo
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: zo okt 23, 2011 17:58
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door MarkdeRoo »

Dank voor dit, lijkt erop dat ik er ook last van heb.

Echter zit ik al met een hoop rook en heel de mikmak.
Gelukkig heel kort gereden, garage lag op de route.
Heb hem daar meteen achter gelaten. Ben naar huis gelopen.
Evo 1.3 Multijet 3D wit (chiptuned) | inbouw stoelverwarming | Glastinting |
waldo_s
Nuovo Arrivato
Berichten: 79
Lid geworden op: wo jul 27, 2011 23:43

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door waldo_s »

paco schreef:
waldo_s schreef:die slang zit bij mij toch niet op dezelfde plek als op de foto hierboven.. waar moet ik hem vinden bij een gp van 2008 ?
heb je een gewone benzine motor ?
nope 1.3 mtj 90 pk versie
Kars
Junior Stato
Berichten: 312
Lid geworden op: di jun 08, 2010 19:04
Locatie: Deventer

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Kars »

Ivo Herijgers schreef:Ben inmiddels weer thuis. Heb straks op de heenreis even een liter olie bijgevuld. Ik heb dat in al die jaren nooit hoeven doen bij een 2e hands auto! Ik zat dus in dubio of ik rustig moest rijden ivm eventuele motorschade, of dat ik juist wat pittiger moest rijden! Ik heb dus net naar huis even flink geplankt en wat rijdt ie lekker! Maar... 14500 km...peilstok op half...is dat normaal?
Dat olie verlies is natuurlijk niet normaal bij zo'n km-stand. En ik ga er vanuit dat je de olie gepeild hebt nadat de auto al een redelijke tijd stil gestaan heeft?

Wat ik zo op jouw foto zie zit de slang nog niet echt verstopt en zal er daar (nog) niet echt een probleem zitten. Maar nog even een extra vraag, heb je nog iets gemerkt van vermogensverlies of een extra hoog(of laag?) dieselverbruik?
GWBoes
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: do apr 17, 2008 11:39

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door GWBoes »

het geld ook voor benzinemotoren (voornamelijk de 8 kleppers) maar dat werkt wat anders (luchtfilterhuis eraf en dan zie je het slangetje wel zitten).

Voor de diesel: Alleen het uiteinde van het slangetje schoonmaken heeft niet zoveel zin. Hij bevriest ook in de olieafscheider (zwart potje) achterop het blok.

@ Waldo_s:
Dit geldt vooral voor de euro 5 motoren (dus 85pk versie), traject is namelijk anders.
Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Ivo Herijgers »

Kars schreef:
Ivo Herijgers schreef:Ben inmiddels weer thuis. Heb straks op de heenreis even een liter olie bijgevuld. Ik heb dat in al die jaren nooit hoeven doen bij een 2e hands auto! Ik zat dus in dubio of ik rustig moest rijden ivm eventuele motorschade, of dat ik juist wat pittiger moest rijden! Ik heb dus net naar huis even flink geplankt en wat rijdt ie lekker! Maar... 14500 km...peilstok op half...is dat normaal?
Dat olie verlies is natuurlijk niet normaal bij zo'n km-stand. En ik ga er vanuit dat je de olie gepeild hebt nadat de auto al een redelijke tijd stil gestaan heeft?

Wat ik zo op jouw foto zie zit de slang nog niet echt verstopt en zal er daar (nog) niet echt een probleem zitten. Maar nog even een extra vraag, heb je nog iets gemerkt van vermogensverlies of een extra hoog(of laag?) dieselverbruik?
Hey Kars!

Het viel me juist positief op dat ie zuinig rijdt. Ik merk niks aan de motor, het is dat ik er hier op geattendeert werd, anders had ik het niet eens geweten... Het olieverbruik.. Ik heb het vermoeden dat deze nog binnen de tolerantie ligt van wat een motor aan olie mag verbruiken... Als je soms verhalen hoort dat een liter op 1000km 'normaal' is. Heb jij zelf al bij de carterventilatie gekeken bij jou auto? Ben benieuwd... Succes!
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
mjet
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 22:00

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door mjet »

Hoe zou Fiat Nederland hier mee omgaan?

Donderdag heeft mijn vrouw, een leek in autotechniek waarschijnlijk ook zo iets meegemaakt. Ze rook wel een enorme stank (maar dit was al omdat er een lekkage was van uitlaatgassen, hier was al een afspraak over gemaakt. staat echter los van dit carterontluchtings-probleem)

Niet beter wetende is zij dus doorgereden...

Intussen staat de auto zonder olie in de blok bij de garage, schade ????? :(
Km stand: 3500km!!

Grote fout van Fiat Italie!!!!!!
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door tonyvandenbroek »

pfff..da's minder.

Hopelijk komen ze tot een goede oplossing. Maar naar aanleiding van dit topic heb ik ook even mijn oliepeil gemeten (iets wat ik 'te' weinig doe) en gelukkig prima in orde. Nu bijna 10.000 na haar laatste beurt, niet heel veel verbruikt. Wel was de olie GITZWART. Zit er dus aan te denken om deze preventief om de 10.000 te vervangen. Ik moet nog tot juni, en da's best lang.

Verder loopt de turbo nog als een zonnetje. Ook met dit koude weer, heeft ze nog geen zucht gegeven die ik niet wil hebben.
I LOVE HER !
Afbeelding
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Maarten »

Volgens mij heeft het mij ook overvallen: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... 60#p187960" onclick="window.open(this.href);return false;
Soni
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: zo aug 22, 2010 12:02

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Soni »

[quote="GWBoes"]het geld ook voor benzinemotoren (voornamelijk de 8 kleppers) maar dat werkt wat anders (luchtfilterhuis eraf en dan zie je het slangetje wel zitten).
quote]

Heb je hier een foto van of tekening?

Vanmorgen reed ik kinderen naar school met mijn Fiat Seicento 0.9! Toen ik wou wegrijden rook ik olie, en wist het al! De motorkap open en zag al olie pijlstok omhoog staan! En motorblok stond netjes onder olie :)!
Ik heb slang van de carterontluchting met filter eraf geschroefd en filter (soort metaalzeef) schoongemaakt. Als ik thuis kom doe ik het nog een keer met wat wd-40.
GP 1.4 8v, feb 2007
BJB
Berichten: 3
Lid geworden op: wo feb 23, 2011 23:59
Locatie: Zwolle

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door BJB »

Mijn punto staat nu dus al bij de dealer in afwachting van wat ze r van fiat nederland aan moeten en mogen doen,r stonden r vanmorgen voor 10 uur al 5 met hetzelfde probleem
paco
Avere Una Vita
Berichten: 3152
Lid geworden op: do jan 19, 2012 11:32
Locatie: Heerhugowaard

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door paco »

Nou na het lezen van deze problemen die iedereen heeft ,ben ik ook maar eens gaan kijken onder de kap ! Maar gelukkig alles is schoon en olie peil is keurig op max :wink: Maar wens wel iedereen die problemen heeft sterkte en hoop dat de schade mee zal vallen ,zeker voor de mensen die buiten de garantie vallen :(
Afbeelding
Gebruikersavatar
BartCCC
Sponsors
Berichten: 742
Lid geworden op: di sep 28, 2010 21:35
Locatie: Valkenburg aan de Geul
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door BartCCC »

Goede tip inderdaad, dankjewel! Hier gelukkig ook alles in orde en schoon. Ik moet er niet aan denken dat dit zou kunnen gebeuren :(
- GPC Sponsor: Kijk snel op http://www.customcarcleaning.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.customcarcleaning.nl/webshop" onclick="window.open(this.href);return false; om je PUNTO te laten stralen!! -
- LIKE US on Facebook
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Maarten »

paco schreef:Nou na het lezen van deze problemen die iedereen heeft ,ben ik ook maar eens gaan kijken onder de kap ! Maar gelukkig alles is schoon en olie peil is keurig op max :wink:
Dat zegt niks. Ik heb vorige week ook olie gepeild en toen stond hij ook nog op max. Ik heb de carterontluchting niet gecontroleerd, maar ik zou dat dus toch maar even doen!
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door alfawiel »

Het kan toch geen toeval meer zijn.
Als er zo veel mensen met deze problemen te kampen hebben, wordt het tijd dat FIAT met een oplossing komt opdraven.
Ook hoop ik dat de oplossing van de problemen hier ook worden gepost, ter info voor de rest.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Plaats reactie