BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Ivo Herijgers
Senior Stato
Berichten: 515
Lid geworden op: za jul 02, 2011 13:11

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Ivo Herijgers »

Heb vanochtend de dealer gebeld, die had er 2 staan met dit probleem. Zolang er niks aan de hand was hoefde ik niet langs te komen. Ze hadden van de importeur uitdrukkelijk instructies gekregen om niets te doen zolang de importeur iets heeft laten weten! Die laten hun technische dienst kijken naar dit euvel.. Een terugroepactie bestaat dus tot de mogelijkheden!
Ik moest de olie blijven controleren (zoieso eigen risico). Ook VAG heeft dit probleem.. Hoorde een collega vanochtend met een Seat Ibiza...zelfde probleem! Ik wacht geduldig af..
1.3 Multijet Dynamic 5drs:Acid Jazz Blue, Dynamic+, Cool & Blue, TomTom, pook en stuur leder, privacyglass, 208 velgen, arm- en electrische lendesteun, chromen spiegels
Afbeelding
apriliaman
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: do dec 30, 2010 16:40
Locatie: leeuwarden

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door apriliaman »

hallo.

Die van mij staat ook bij de garage.
op een stuk van 8km ging het fout...
ja,moet vaker op het forum kijken .
Mijn auto heeft 20700km op de teller, rij 2a 4x in de week 70 km (leeuwarden meppel).

ik had wel turbo druk maar de auto rookte opeens na 5km ben niet boven de 1900 toeren geweest auto was nog koud dus rustig aan.
Anwb had dit weekend al 8 punto's gehad met dit probleem.

auto staat nu bij garage die mag nog niks doen van de importeur..... dus nu maar afwachten.
Ik ben van meening dat ze het blok uitmekaar trekken en alles vervangen wat schade heeft/kan ondergaan door dit probleem.
of een nieuwe motor plus turbo en uitlaatsysteem....
ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen anders maar een persbericht de deur uit.

hou jullie op de hoogte hoe nu verder.
GWBoes
Nuovo Arrivato
Berichten: 17
Lid geworden op: do apr 17, 2008 11:39

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door GWBoes »

Soni schreef:
GWBoes schreef:het geld ook voor benzinemotoren (voornamelijk de 8 kleppers) maar dat werkt wat anders (luchtfilterhuis eraf en dan zie je het slangetje wel zitten).
quote]

Heb je hier een foto van of tekening?

Vanmorgen reed ik kinderen naar school met mijn Fiat Seicento 0.9! Toen ik wou wegrijden rook ik olie, en wist het al! De motorkap open en zag al olie pijlstok omhoog staan! En motorblok stond netjes onder olie :)!
Ik heb slang van de carterontluchting met filter eraf geschroefd en filter (soort metaalzeef) schoongemaakt. Als ik thuis kom doe ik het nog een keer met wat wd-40.
Doe.dit nu vanaf mijn telefoon dus plaatje wordt wat lastig, maar voor een punto is het hetzelfde slangetje alleen loopt die onder het luchtfilter huis door en zit vast met 2 klemmen. Vergeet dan ook niet het buisje in het huis schoon te maken.
mjet
Nuovo Arrivato
Berichten: 14
Lid geworden op: zo okt 24, 2010 22:00

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door mjet »

Ik heb net bericht gekregen van de dealer, reactie moet komen van Fiat NL.

Ze gaven aan dat het bij meerdere merken speelde, vooral met de zuinige diesels (vw, seat en opel) (dit zal wel propaganda zijn)!!!!!!!!!!!!!!


Nou daar zitten we dan met een auto van 3maanden oud en 3500km op de teller...lekker...!
jpkramer
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4699
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 21:57

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door jpkramer »

mjet schreef:Ik heb net bericht gekregen van de dealer, reactie moet komen van Fiat NL.

Ze gaven aan dat het bij meerdere merken speelde, vooral met de zuinige diesels (vw, seat en opel) (dit zal wel propaganda zijn)!!!!!!!!!!!!!!


Nou daar zitten we dan met een auto van 3maanden oud en 3500km op de teller...lekker...!
Opel is logisch, die maakt namelijk gebruik van de Fiat diesel...
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Maarten »

Ik zie het er al van komen dat dit soort motoren in deze omstandigheden extra verwarmd of tegen de koude beschermd moet worden. Extra lange onderplaat eronder, dichte grill, verwarmingselementjes bij de gevoelige onderdelen.

Ik heb nog niks van de garage gehoord, hij zou vandaag iets laten weten. Ik ga er straks toch langs want hij moet me een vervangende auto meegeven. Fiat garantie, reparatie langer dan 24 uur (en dat wordt het, hij zat tot vrijdag vol): leenauto mee.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Jarnoootje »

Dan ben ik toch blij dat ik 70km+ enkele reis maak! maar toch iets om in de gaten te houden ...
FrankvB
Nuovo Arrivato
Berichten: 60
Lid geworden op: vr apr 08, 2011 21:21
Locatie: Almere

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door FrankvB »

Ik rij door de week gemiddeld per dag zo'n 40km en meestal wat meer in het weekend en was dus ook bang dat er (zeker na afgelopen weekend, vanaf vrijdag 19:30 tot vanochtend 08:00 uur heeft de punto stilgestaan) bij mij ook wel wat te zien zou zijn.

Vanmiddag beide zaken gecontroleerd en zo te zien was er gelukkig niets aan de hand. Ik zal het de komende week wel wat vaker checken (ik hou mijn oliepeil normaal ook veel te weinig in de gaten :oops: )
Afbeelding
Gebruikersavatar
Lars
Senior Stato
Berichten: 751
Lid geworden op: wo dec 28, 2011 17:06

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Lars »

Had hier net op pagina 3 gelezen dat dit vooral voorkomt bij de 1,3multijet 85pk motoren;
Ik heb een 1.3 multijet met 70pk, zijn de problemen hierop ook van toepassing?
Trotse eigenaar van:
Abarth Punto Evo EsseEsse =)
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Maarten »

Net van de garage terug. De medewerker erkende dat dit een probleem bij deze motoren is en wilde me mijn auto (uiteraard) niet meer meegeven. Ik rij nu dus weer in een Pinda rond.
En uiteraard valt dit onder garantie, aldus de medewerker.
apriliaman
Nuovo Arrivato
Berichten: 48
Lid geworden op: do dec 30, 2010 16:40
Locatie: leeuwarden

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door apriliaman »

Jarnoootje schreef:Dan ben ik toch blij dat ik 70km+ enkele reis maak! maar toch iets om in de gaten te houden ...
ja reed ook 2 a 4x in de week 70km enkele reis in mijn FIAT.

dit zegt dus niks.
hoorde vanmiddag bij garage dat dit vorig jaar al bekend was.
Is dus nalatigheid van FIAT.
De vraag is hoe groot is de schade van de motor hier door???
Neem morgen contact op met een bedrijf die bezig houdt met motoren revisie voor info/advies.

importeur doet eerst onderzoek voordat de garage wat mag gaan doen.
Twardt
Nuovo Arrivato
Berichten: 35
Lid geworden op: zo dec 11, 2011 23:24
Locatie: Steenwijk

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Twardt »

Vanochtend bij het oprijden van de snelweg toch ook een behoorlijke pluim zichtbaar in de spiegel. Motor was nog koud (1km gereden) en de damp/rook verdween redelijk snel weer. Tijdens het rijden verder niets gemerkt. Op het werk tijdens de pauze toch ook maar even de carterontluchting los gehaald. Was wel wat aanslag/smurrie aanwezig maar zat verder niet dicht. De olie gepeild, deze stond halverwege de peilstok (in tegenstellng to anderen vind ik dit niet verontrustend) maar de olie was al wel zwart. Dit terwijl de auto nog geen 2 maand oud is en pas 5500km op de teller heeft staan. Dat vind ik dan wel weer verontrustend. Toch maar ff met de dealer bellen.
TwardtAfbeelding

MyLife 1.3MJtd 16v. Mylife+ pakket, CC, 17" 433 velgen
Gebruikersavatar
Madhouse
Membre D'Oro
Berichten: 1889
Lid geworden op: do sep 15, 2011 19:08
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Madhouse »

Ik heb toen ik vanmiddag thuis kwam ook even gecontroleerd. Bij mij zit er ook smurrie in het buisje. Ook de olie gecontroleerd, dit is goed (staat bijna tot bovenaan) maar ook hier zwarte olie. Ga morgen ook maar even contact met de dealer opnemen. Mijne is van 1 oktober 2011 met 9800km op de teller... :?
Beheerder van het GPC forum.

Ik adverteer op http://www.hifi-markt.nl, jij ook?
Maarten
Junior Stato
Berichten: 405
Lid geworden op: zo aug 01, 2010 21:09

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Maarten »

Zwarte olie is in een diesel heel normaal. Dat is roet dat in de olie komt.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door RaydeJee »

Lekker verhaal is dit aan het worden. :shock:
Plaats reactie