BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dixie »

scoop schreef:Ik ben er bij geweest toen de dealer bij mijn Punto de boel heeft gereinigd en er werd wel meer dan alleen het slangetje gereinigd. Ook het deel ná het slangetje dat naar de luchtinlaat loopt werd helemaal gereinigd. Mij werd op het hart gedrukt dat áls ik het doe, ik dan ook heel voorzichtig en grondig te werk moet gaan, anders zou de kans alleen maar groter zijn op problemen. Alles werd doorgeblazen en daarna gereinigd met een (bijtende) vloeistof die ook vanzelf weer verdampt. Oh en niet te vergeten dat slechts enkele weken hierna ik met een bevroren carterventilatie bij de dealer voor de deur stond. Heeft reinigen echt wel zoveel zin?

Mijn advies is om niet zelf te gaan rommelen tenzij je helemaal geïnformeerd bent over hoe te handelen door je dealer (en dat kan natuurlijk wel afwijken van wat mij verteld is). Ik zou het dus laten doen door de dealer zelf. En als je eerder (in de garantieperiode) al problemen hebt gehad met de carterventilatie zou ik me er niet zo druk over maken, want de dealer en FIAT zijn verantwoordelijk voor een passende oplossing voor het probleem. Treedt het straks (ook buiten de garantieperiode) weer op, dan zijn ze gewoon weer aan de beurt. En als ze niet bereidwillig zijn, praten ze maar met de rechtsbijstand.
Kan wel zijn, maar aankloppen na de garantieperiode, is in de praktijk verlangen naar coulance van de dealer. En als zij niet willen, dan kan het een lang gevecht worden, waar je niet altijd zin in hebt.
Het reinigen van het slangetje is wel het belangrijkste en meest afdoende, want daar zit de verbinding (!) die de smurrie laat ophopen.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Als er in de garantieperiode problemen ontstaan die na de garantieperiode nog niet opgelost zijn moeten ze dat inderdaad oplossen. Zo is dat hier in NL geregeld. Bovendien is dit een probleem wat al lang bekend is, dus ik denk niet dat ze daar zomaar onderuit kunnen komen. Als je rechtsbijstand inschakelt en je wijst ze bijvoorbeeld op dit topic sta je al redelijk sterk denk ik want dan is het gelijk duidelijk dat het om niet een willekeurig probleem gaat maar om een structureel iets.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door alfawiel »

modificatie maakt niet uit, bevestiging is hetzelfde als vor de modificatie.
Alleen het stekkertje voor de 12 volt aansluiting op het slangetje losmaken is het extra werk.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Ah ok, dat valt wel mee dan dus.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
Dinkel
Nuovo Arrivato
Berichten: 157
Lid geworden op: zo mei 22, 2011 19:54
Locatie: Leusden
Contacteer:

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dinkel »

Ik heb niet alle 46 - !!!!! - pagina's gelezen.

Ik heb sinds een paar maanden soms witte rook en soms stank.

Carterventilatie-aanpassing deed ik begin dit jaar.

2011 GP MJT, 105.000 km - over 3 maanden of 7.000 km grote beurt.

Enig idee?
Fiat Grande Punto 1.3 Multi-Jet Dynamic 85 pk, Ambient White, 1:21,5
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Jarre »

witte rook is normaal bij dit weer bij koude motor.
stank niet, ruikt het verbrand of ruik je olie/diesel?
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Ja, witte rook hoef je je niet druk over te maken. Heeft meer met de luchtvochtigheid te maken.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door RaydeJee »

Dinkel schreef:Ik heb niet alle 46 - !!!!! - pagina's gelezen.

Ik heb sinds een paar maanden soms witte rook en soms stank.

Carterventilatie-aanpassing deed ik begin dit jaar.

2011 GP MJT, 105.000 km - over 3 maanden of 7.000 km grote beurt.

Enig idee?
Stank duidelijk te ruiken bij stationair, en ruikt het alsof er iets is verbrand? Dan zeg ik brandplaatjes.
Gebruikersavatar
Andy1234
Junior Stato
Berichten: 262
Lid geworden op: di aug 09, 2011 21:53
Locatie: Heerhugowaard

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Andy1234 »

Odelot schreef:Ja, witte rook hoef je je niet druk over te maken. Heeft meer met de luchtvochtigheid te maken.
Ohh ik dacht een nieuwe Paus :lol: :lol:
15-10-2011 My My Life
Fiat Punto Evo 1.3 Mjet My Life 5D underground grey
Afbeelding
Wiljan Drijer
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 16:06

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Wiljan Drijer »

Hallo, ik heb sinds een aantal weken een Punto Evo 1.3 multijet. Nu kwam ik toevallig op dit forum uit en heb dus ook direct even gekeken of de modificatie al bij mijn auto was uitgevoerd. Dit bleek niet het geval. Nadat ik hierover bij de Fiat garage had geinformeerd, werd mij meegedeeld dat ik dit zelf zou moeten betalen (250 euro). Klopt dit wel? Ik heb verderop in dit topic gelezen dat dit door Fiat Nederland vergoed word. Ik heb al contact met Fiat Nederland gehad en deze zeggen mij dat ik het eerst bij de garage moet laten controleren voordat ze hier iets aan willen doen. Vrijdag gaat dit gebeuren en ik zal een aantal foto's maken van hoe het er momenteel bij mij uitziet.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Fiat is gestopt met het uitvoeren van deze modificatie omdat het niet afdoende is.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
RaydeJee
Avere Una Vita
Berichten: 4441
Lid geworden op: di jun 29, 2010 21:49

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door RaydeJee »

Ik ben dan ook benieuwd wat er nu in dit geval gaat gebeuren.
Wiljan Drijer
Berichten: 3
Lid geworden op: zo nov 03, 2013 16:06

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Wiljan Drijer »

Afbeelding

Dit is het resultaat. Zoals te zien zit het aardig dicht. Volgens de dealer is het nog niet nodig om een modificatie door te voeren. Regelmatig laten reinigen was het advies. Kosten hiervan zijn trouwens voor eigen rekening. Vanmiddag maar even contact opnemen met de rechtsbijstandverzekering, kijken wat er mogelijk is hiermee.
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Grappig, fiat maakt een productiefout en de klant mag ervoor opdraaien. Denk niet dat dat zo werkt.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Gebruikersavatar
keizerh
Junior Stato
Berichten: 222
Lid geworden op: za jan 08, 2011 19:34
Locatie: Wildervank (Groningen)

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door keizerh »

Zou niet moeten.
Ik heb ondanks mijn Evo4 standkachel ook de modificatie maar laten doen.
Die mod heeft niet veel effect zo te zien.
Plaats reactie