BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

robzie
Nuovo Arrivato
Berichten: 65
Lid geworden op: wo jan 05, 2011 11:41
Locatie: Thuis in Limboland

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door robzie »

Vanochtend in een bijna voorjaarszonnetje en het is nog midden winter, ook maar eens het beruchte slangetje gedemonteerd. Voor de onderste klem los te krijgen moet je toch al een klein beetje slangenmens zijn, handen tekort in een te kleine ruimte.
En wat denk je tadaaa, slang vol met smurrie, zowel wit als zwart.
Schoongemaakt, doorgeragt, uitgespoeld, drooggeslingerd en nog doorgeblazen.
Deze tip van ADRIE ook nog even toegepast: "Het potje achter op het blok maak ik schoon door de motor even zonder de slang te laten lopen en dan even de vinger erin zodat hij iets druk opbouwd en dan loslaten dan heb je vaak een hand vol troep."

Alleen het verder nog losmaken van slangen richting Turbo enz. heb ik achterwege gelaten, daar heb ik het gereedschap niet voor en als dat mis gaat (en dat geluk heb ik altijd) kan ik zien hoe ik het weer hersteld krijg.
In de toekomst maar eens regelmatig controleren, is eigenlijk weinig werk, maar ja wie doet het?
Een auto moet lopen, daar moet je niet iedere paar maanden onder liggen te sleutelen.
Althans dat is mijn bescheiden mening.
Skoda Octavia 1.2 TSi 2014...geen Fiat meer effe?
taziohond
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 17:23

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door taziohond »

Ben helemaal klaar met de importeur en de dealers.
Heb een oil catch tank aangeschaft en deze naast het brandstof filter vast gemaakt.
Tot nu toe is nog geen drap te zien in de doorzichtige slangen die van het blok naar de tank en dan naar inlaattraject gaan.
http://www.aliexpress.com/item/Blue-Bil ... 98243.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De bedoeling is dat de ontstane drap in de tank achterblijft. Deze moet dan natuurlijk af en toe wel leeggemaakt worden.
Ik ging na elke 6000 km de carterventilatie schoonmaken en was elke keer weer verbaast hoeveel drap er te voorschijn kwam. Ik probeer het nu op deze manier.
meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door meloenie »

Dat is een drastisch oplossing.... En de enige welke op lange termijn zal blijven werken.
Heb je foto's ervan?
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Jarre »

vraag me niet waarom, maar ook dat is verboden in belgie... :(
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
taziohond
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 17:23

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door taziohond »

foto's van de geplaatste oil catch tank met de benodigde slangen.
Deze slangen heb ik extra aangeschaft vanwege de benodigde diktes.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Jarre »

lang werk aan gehad? ziet er wel ok uit!
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
taziohond
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 17:23

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door taziohond »

Het werk valt op zich mee.
Heb een nieuw beugeltje gemaakt voor de bevestiging via het boutje waarmee het brandstoffilter vastzit.
Ook twee buisjes gemaakt om de verschillende diktes van de slangen te overbruggen.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door alfawiel »

Ik vrees dat dit het probleem niet oplost.
De slang naar het tankje moet de smurrie afvoeren.
Daar zit juist het probleem, die kan namelijk dichtvriezen waardoor je overdruk in je blok krijgt en er keerringen uitklappen of nog grotere schade ontstaat.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
taziohond
Nuovo Arrivato
Berichten: 13
Lid geworden op: zo mar 25, 2012 17:23

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door taziohond »

Inderdaad, het is mogelijk dat het kan dichtvriezen, alleen daar is het mij niet om te doen. Mijn auto is een garageslaper dus het bevriezingsprobleem is bij mij bijna niet mogelijk. Ondanks dat ik bijna geen korte stukjes rijdt heb ik toch het probleem dat ik elke 6000 km een handvol drap verwijder uit het carterventilatie systeem.
Ik hoop dat op deze manier de drap in het tankje valt en het inlaattraject schoon blijft.
Het voordeel van de door mij gebruikte doorzichtige slangen is, dat je de eventuele verstoppingen kunt waarnemen en niet onbelangrijk, de originele slang is geribbeld, dus daar zal de smurrie snel in blijven hangen!.
Het is een "try out", ik zal via dit bericht de ervaringen ventileren.
Het is eigenlijk te gek voor woorden dat de fabrikant hier geen oplossing voor verzint. Maar ja daar zijn al genoeg woorden aan vuil gemaakt.
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door alfawiel »

In dat geval heb je gelijk/
Als afschijder zal dit echt wel werken, en voorkom je in elk geval dat de smurrie via de turbo in je intercooler terecht komt.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Gebruikersavatar
Dixie
Junior Stato
Berichten: 346
Lid geworden op: ma aug 22, 2011 8:12

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Dixie »

Naar mijn mening, is dit niet DE oplossing van het probleem.... en is ZELF controleren en schoonmaken van het slangetje de enige remedie. (en het kost niets ook :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Odelot »

Er staan verschillende evo's 1.3 mjets met + 200.000 km te koop. Geloof niet dat die berijders elke keer zelf de carterventilatie zullen hebben gereinigd. Hoort in principe ook niet toch? Ik reinig hem niet in elk geval. Laat altijd goed onderhoud doen en ben niet van plan om zelf daaraan te gaan liggen klooien. Mocht het misgaan dan lossen ze het maar op, maar ik denk dat het wel mee zal vallen.
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Cees63
Nuovo Arrivato
Berichten: 118
Lid geworden op: do mei 22, 2014 21:52
Locatie: Hoofdstad van de Ronde Venen

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Cees63 »

Ben benieuwd. ik krijg mijn Punto evo 85 pk 2011 op 21 juni
Ga gelijk informeren wat zij er aan gedaan hebben ed
Fiat Punto Evo 1.3 Multijet 16V 85 Dynamic 5-D 2011 kleur wit
Gebruikersavatar
lodewijk
Nuovo Arrivato
Berichten: 53
Lid geworden op: do apr 10, 2014 8:16

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door lodewijk »

Hmmm... ik heb de slang er ook even af getrokken, maar heb hier helemaal geen last van, de slang is helemaal schoon.
Ik moet er wel bij vertellen dat er een gemodificeerde slang op zit.
Henri
Berichten: 1
Lid geworden op: di jun 03, 2014 1:32

Re: BELANGRIJK! Carterventilatie 1.3mjt controleren!!!

Bericht door Henri »

Beste mensen,

Ik ga morgen kijken naar een Punto evo en ben voornemens om deze te kopen. Geld dit probleem ook voor de evo van 2012? Is er al een passende oplossing gevonden? Zijn er nog tips die ik voor morgen mee moet nemen bij het testen en controleren van deze auto?

Gr. Henri
Plaats reactie