Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Gebruikersavatar
Kevinr1989
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: zo jun 30, 2013 8:59
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Kevinr1989 »

Hallo allemaal,

Ziet er zeker leuk uit om het eens te testen, maar wordt in de war gebracht. Het liefst zou ik dus een OBD2 module kopen die ik dan via bluetooth laten pairen met mijn telefoon. Als ik sommige reacties zie ben ik bang dat het niet helemaal lekker functioneert? Kan iemand mij nu een goede link geven waar ik een betrouwbare OBD2 module kan aanschaffen?

Heb nu deze:
http://www.dx.com/p/elm327-wireless-obd ... 7a7ipR3MhY" onclick="window.open(this.href);return false;
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Als je een module wilt die via Bluetooth en je telefoon kan pairen dan moet je wel een beetje geluk hebben en zeker niet dat goedkope Chinese spul van Deal Extream hebben.
Dat is net te goedkoop en werkt gewoon niet.

De OBD van Fiat gebruikt een ISO protocol welke vrij hoge snelheid gebruikt en dan heb je best een goede module nodig.

Als je echt meer wil dan alleen maar Torque of OBD Car Doctor, dan adviseer ik om gewoon een USB module aan te schaffen ook gelijk met de gele verloopkabel die je voor de meeste CANBUS modules van de Fiat nodig hebt.
Doe er dan ook nog Fiat Multi Ecuscan bij (licentie 50 Euro) en dan kun je leuke dingen doen.

Die hele korte Bluetooth modules werken eigenlijk bijna nooit goed en daar ontbreken ook de ledjes, waar je kunt zien of je transmissie hebt.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Gebruikersavatar
Kevinr1989
Nuovo Arrivato
Berichten: 45
Lid geworden op: zo jun 30, 2013 8:59
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Kevinr1989 »

Heb ze nog niet kunnen vinden, dus als je een linkje hebt met een mooi exemplaar graag! :)
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Volgens mij heb ik deze interface gekocht:

http://www.ebay.nl/itm/ALFA-FIAT-DIAGNO ... 3a9322d143" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor MES software moet je naar http://www.multiecuscan.net" onclick="window.open(this.href);return false; gaan.

Ik ben zelf nog wel even bezig geweest om de juiste USB drivers te vinden, maar als je zover bent en het lukt niet, kunnen we altijd nog wel eens wat info uitwisselen.

Suc6
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
bartbh
Berichten: 1
Lid geworden op: wo aug 27, 2014 20:52

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door bartbh »

Sinds kort heb ik ook een bluetooth module (via dx.com)

Afbeelding

Deze werkt verder prima. Zaken zoals snelheid, motortemperatuur, toerental, turbodruk etc. kan ik via de Torque app uitlezen. Echter wil ik ook graag informatie uitlezen over het roetfilter en of deze wel of niet aan het regenereren is. Echter ik krijg geen waardes van de katalysator temperatuur oid.

Is het uberhaupt mogelijk meer info over het dpf te achterhalen via de bluetooth module en Torque?

Of heb ik dan aanvullende kabels nodig zoals deze?

Afbeelding
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Mathijs55 »

damted schreef:Als je een module wilt die via Bluetooth en je telefoon kan pairen dan moet je wel een beetje geluk hebben en zeker niet dat goedkope Chinese spul van Deal Extream hebben.
Dat is net te goedkoop en werkt gewoon niet.

De OBD van Fiat gebruikt een ISO protocol welke vrij hoge snelheid gebruikt en dan heb je best een goede module nodig.

Als je echt meer wil dan alleen maar Torque of OBD Car Doctor, dan adviseer ik om gewoon een USB module aan te schaffen ook gelijk met de gele verloopkabel die je voor de meeste CANBUS modules van de Fiat nodig hebt.
Doe er dan ook nog Fiat Multi Ecuscan bij (licentie 50 Euro) en dan kun je leuke dingen doen.

Die hele korte Bluetooth modules werken eigenlijk bijna nooit goed en daar ontbreken ook de ledjes, waar je kunt zien of je transmissie hebt.
Heb ook zo'n goedkope Bluetooth module gekocht en dat werkt perfect. Het enige wat ik me afvraag is dat het power-led'je blijft branden als alles uit is (incl sleutel uit contact). Kan zoiets de accu leegtrekken? Durf hem er nu nog niet goed in laten zitten :roll:
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Mathijs55 »

Niemand?
Gebruikersavatar
BramvE
Junior Stato
Berichten: 488
Lid geworden op: di feb 11, 2014 9:11
Locatie: Arnhem

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door BramvE »

Een LED verbruikt heel weinig...als het goed is knippert ook de LED van je CV als de auto uit en op slot is. Kan geen kwaad lijkt me.
Fiat Bravo MultiAir 140 Sport Underground Grey
Afbeelding
nelis h
Junior Stato
Berichten: 204
Lid geworden op: za jul 07, 2007 22:33

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door nelis h »

het lijkt me dat de Led aangeeft dat het moduul voedingspanning heeft

en het stroomverbruik is dan niet alleen de Led maar ook het moduul
Mathijs55
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: vr jun 27, 2014 9:13
Locatie: Veluwe

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Mathijs55 »

nelis h schreef:het lijkt me dat de Led aangeeft dat het moduul voedingspanning heeft

en het stroomverbruik is dan niet alleen de Led maar ook het moduul
Dat is dus ook hetgene waar ik over twijfel ;) Ik heb op dit topic gezien dat wel meerdere mensen die desbetreffende module gebruiken dus ik hoop van 1 van hun een antwoord te krijgen of ze hem er gewoon in laten zitten..

Afbeelding
noltha
Nuovo Arrivato
Berichten: 57
Lid geworden op: wo apr 06, 2011 10:28
Locatie: Alkmaar

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door noltha »

Ik heb ook van de welbekende chinese website een elm327 bt adapter.

Het verbaast mij om te zien wat er allemaal wel werkt.

Ik heb echt de goedkope versie zonder ledjes.

Wat ik echter wel heb gemerkt is dat ik hele rare of afwijkende waardes heb bij de volgende zaken:

Short term fuel trim: continue uitschieters tussen ene uiterste -99 richting andere uiterste +99.
Long term fuel trim: continue tussen de -30 tot -50
Timing: ook hierbij van -45 bij stationair tot soms sporadisch een plus45 bij gas geven maar vaak zeer negatieve waardes.
Throttle position: bij mij meet hij de potentio meter van her gaspedaal. De waardes zijn in dit geval omgekeerd en hij telt van88% terug naar 14% bij vol gas.

Bovenstaande vind ik twijfelachtig en vrijdag as laat ik mijn auto door fiat uitlezen. (Ik vermoed dat de auto sowieso toch met een te rijk mengsel loopt)
Ik weet dan meteen of die afwijkende waardes werkelijk wel/niet kloppen.

Toch vind ik het leuk speelgoed die uitmeet apparatuur , het is dan wel geen fiat examiner maar toch
Fiat 1.4 mpi 77pk
Rado
Nuovo Arrivato
Berichten: 175
Lid geworden op: do apr 17, 2014 9:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Rado »

Ik heb afgelopen week een Autel MaxiService OLS301 aangeschaft om eventuele codes uit te kunnen lezen en om de service interval te kunnen wijzigen.
Ik heb in Duitsland 139,- Euro betaald tegenover 329,- Euro (!) in Nederland. Je kunt ze misschien nog goedkoper uit China halen.

De hardware ziet er goed en compleet uit, de bediening wijst zichzelf via een menu.

Na het aankoppelen en auto op contact zetten leest het apparaat met 6 verschillende protocollen snel de ECU uit en geeft een overzicht van eventuele codes en
de status van de monitors. (Een monitor controleert een bepaalde functie, b.v. brandstof, met een of meerdere sensors).
Hierna kun je verder in de menu's om allerlei zaken statisch en 'live' uit te lezen. De waarden kun je schematisch of grafisch weergeven. De handleiding is een beetje summier zodat je ook informatie op het internet moet zoeken. Dit komt natuurlijk ook omdat ieder merk/model/brandstof weer andere sensoren en monitors hebben.
Wat je b.v. ook uit kunt lezen is het aantal 'misfires' per cilinder bij een benzienmotor. Zo heb ik in het verleden eens een kapotte bougie gehad die door terugslag ook even zijn penbobine de vernieling in hielp. In zo'n geval ben ik dus niet meer aangewezen op de garage met bijkomende kosten. Ook kunnen alle sensoren individueel worden uitgelezen.
Het enige dat ontbreekt is de laadspanning van de dynamo en de status van de accu.

Ik heb mijn beide auto's uitgelezen (benzine/diesel) en ben niets verontrustends tegen gekomen. Nu maar wachten op de 90.000km beurt.
gaisdergerman
Nuovo Arrivato
Berichten: 119
Lid geworden op: do jan 15, 2015 12:25

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door gaisdergerman »

Dus met die Autel kan je alles uitlezen en ook meldingen op de boordcomputer weghalen? Moet ik dan verder nog meer dingen/kabels aanschaffen?

Hier ook vrij voordelig (wel ponden) http://www.obdtool.co.uk/wholesale/aute ... -tool.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lijkt me op zich wel interessant. Ik zie hier verder niet echt een systeem voorbij komen (met kabel) wat werkt. Heeft iemand daar toevallig een linkje van?
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Afgelopen dagen was ik toch weer blij met de MES diagnose software.
Auto startte bij koud weer ook erg slecht en sloeg die in het begin vaak af.
De inlaat luchttemperatuur gaf een rare waarde (+50 C).

Na een nieuwe MAP sensor te hebben geplaatst gaf de computer vervolgens P0105 en P0106 foutcodes, wat duidt op problemen met de inlaat luchtdruk meting die dan vergeleken wordt met verplichte wijzigingen in de gasklep positie. Als dat achterwege blijft wordt zo'n foutcode gezet.

Uiteindelijk lijkt het nu een slecht contact op de 4 polige stekker die op de MAP sensor wordt aangesloten geweest te zijn, ik zag tijdens een proefrit korte spikes in de luchtdruk (wegvallen naar nul) en hierdoor ging tegelijker tijd de auto ook stotteren en zelfs afslaan. (Computer dacht dat ik het gaspedaal los liet)
Vandaag een nieuwe connector (2de hands bij de sloop uit een SAAB 93 gehaald) en aan gesoldeerd met krimpkous isolatie er omheen en al weer 150 km gereden zonder stotteren of foutcodes.
Hopelijk is het probleem nu opgelost.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door ing_BRW »

Ik heb een vraag over de OBD2 en hopelijk ken iemand mij hiermee helpen zonder dat ik een nieuw topic moet openen.

Bij mijn GP is de DPF (roetfilter) verwijderd en weggeschreven uit het systeem.
Dit zou zodanig weggeschreven zijn door SaVaLi dat hij theoretisch door de APK moet kunnen, bij het ophalen van de auto gaf de werkplaatsmedewerker mij mijn oude roetfilter terug en zei daarbij dat ik die nog nodig had voor de APK.
Vanaf dat moment ben ik altijd al in twijfel geweest.

Conform artikel 43 lid 9 van de Regelgeving APK zou er APK goedkeur mogelijk zijn zonder roetfilter indien de Readiness test succesvol doorlopen kan worden.
Citaat van internet
"Het EOBD syteem voert tijdens de Readiness test een aantal interne controles uit op milieu gerelateerde onderdelen. Wanneer alle noodzakelijke onderdelen gevonden en getest zijn en naar behoren werken kan er pas worden overgegaan tot het uitlezen van P(owertrain) foutcodes.

Kan de test afgerond worden en zijn er geen foutcodes aanwezig, dan APK goedkeur, en is er geen stationair CO meting nodig.
Kan de test niet afgerond worden en/of zijn er foutcodes dan moet er wel een stationair CO meting uitgevoerd worden."


Zou in mijn geval alles goed weggeschreven zijn dan zou de test dus N/A (niet aanwezig) vermelden bij de DPF. Dit staat niet gelijk aan een foutcode en de test zou succesvol doorlopen kunnen worden wat dus APK goedkeur is.

Omdat ik in oktober voor de APK moet wil ik met de komende grote (180.000km) beurt de Readiness test als proef laten uitvoeren zodat ik er zeker van ben of het wel of niet goed gaat. Anders zou ik voor de APK de auto elke keer opnieuw moeten prepareren in de hoop dat een reguliere CO meting geen verdere problemen oplevert.

Ik schrok al van het bedrag voor de grote beurt à €402.82 en dan vragen ze nog even €14,46 extra voor die Readiness test vanwege gebruik Diagnose Apparatuur.

Nu is mijn vraag: kan ik zelf die Readiness test uitvoeren met behulp van mijn FiatEcuScan 3.6.2, of zijn er andere mogelijkheden om dit te ondervinden?
Plaats reactie