Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

meloenie
Senior Stato
Berichten: 614
Lid geworden op: za mar 10, 2012 14:16
Locatie: Zaanstad

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door meloenie »

Goeie vraag!
Wat readiness test precies inhoud is vast ergens online te vinden, ik dacht dat als je geen storingen en/of foutcodes uitleest dat eea in orde is eigenlijk.
In mijn mes pakket (nieuwste versie) heb ik in elk geval geen speciale optie readiness test.
Punto 2012 Multijet Underground Grey
Afbeelding
Gebruikersavatar
AlexAbarth
Junior Stato
Berichten: 210
Lid geworden op: vr dec 19, 2014 12:03

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door AlexAbarth »

de readiness test is een test die je auto zelf uitvoert. de computers controleren eerst alle verbindingen met andere computers en actuatoren voordat je de auto kan starten. dit duurt voor de hele auto niet langer dan een seconde. wat jou dealer vraagt is gewoon 15 euro voor het uitlezen om te kijken of de auto geen foutcodes heeft gegenereerd(nette prijs om een auto uit te lezen).

Als je zelf uitleesapperatuur hebt kun je zelf voordat je auto voor de APK weggaat controleren of er geen fouten in het motormanagement staan en ze eventueel wissen.
Abarth Punto Evo

Afbeelding

Golfen is knikkeren voor mensen die te lui zijn om te bukken
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Ik denk dat het antwoord iets genuanceerder moet.
Op het moment dat je MIL lampje gezet wordt (conclusie uit het motormanagement)
Dan kun je met OBD software de foutcodes resetten, het lampje gaat dan ook weer uit.
Sommige storingen zoals bv een P0420 worden pas gezet na een hele lange cyclus, dit kan zelfs 200 km duren of een bepaalde aantal keer starten en rijden.
Als er een foutcode zit aan te komen, dan is deze pending.
Als er geen foutcode zit aan te komen dan heeft na een reset uiteindelijk de computer een aantal test cycli volledig afgerond en is er niets pending.
Met een standaard OBD2 apparaat is uit te lezen of er pending foutcodes staan, of dat alle cycli normaal zijn afgerond.

Waarschijnlijk zal in jouw geval van een uit geprogrammeerd roetfilter er geen pending foutcodes staan.

Je zou de proef op de som kunnen nemen en bij een goedkope APK keuringstation alleen je OBD2 laten uitlezen.
Kost je dan max 25 euro en als je het niet als officieel APK laat doen, krijg je ook geen afkeur, maar weet je wel waar je aan toe bent.
Je kunt ook zelf een OBD2 uitlees apparaat kopen, maar dan moet je wel weten waar je naar moet kijken.
Bovendien kost dat ook al gauw 6 tot 8 tientjes.

In ieder geval gen slapende honden wakker maken en dus niet over verwijderde roetfilters gaan praten.
Je hebt trouwens best kans dat een oplettende APK keurmeester toch kritisch naar je uitlaat systeem gaat kijken, omdat je een diesel hebt...
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
ing_BRW
Senior Stato
Berichten: 764
Lid geworden op: wo okt 10, 2012 8:00
Locatie: Zwolle

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door ing_BRW »

damted schreef:Je hebt trouwens best kans dat een oplettende APK keurmeester toch kritisch naar je uitlaat systeem gaat kijken, omdat je een diesel hebt...
Daar is geen kritische blik voor nodig :P
Waar veel mensen een leeg filterhuis hebben; heb ik gewoon een rechte pijp, dat verschil is snel te zien.
dennis7
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: wo dec 23, 2015 10:03

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door dennis7 »

Heeft iemand een link waar ik een kabel kan kopen om via usb de onderhoud interval te resetten met multiecuscan.Dus hoef niet via bluetooth.Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Jarre »

Als je jezelf even netjes wil voorstellen zal iemand je vast willen verderhelpen
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
dennis7
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: wo dec 23, 2015 10:03

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door dennis7 »

Oh sorry wist niet dat dat moest.Ben Dennis woon in omgeving Rotterdam en bezit nu een jaar een Punto Evo 1.3 diesel uit eind 2010.Ik sleutel vaak zelf aan me auto als het niet te ingewikkeld is.Heb laats voor de tweede keer me olie ververs,en wil eindelijk zelf de onderhoudsinterval kunnen resetten.Rij nu al iets van 9 maanden rond met dat ding aan :( :lol: .Lijkt me ook handig om foutcodes zelf uit te lezen.Ik kijk trouwens al een tijdje op dit forum,maar wordt dus tijd om die uitlees apparatuur te halen dus dacht wordt tijd om me te registreren
dennis7
Nuovo Arrivato
Berichten: 12
Lid geworden op: wo dec 23, 2015 10:03

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door dennis7 »

iemand? :P
Gebruikersavatar
Jarre
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4608
Lid geworden op: za aug 20, 2011 16:37

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Jarre »

normaal kan je hier alles vinden:
http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

maar deze is makkelijker :)
http://www.idiagnostics.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;

met deze typenummers kan je dan via google de goedkoopste zoeken :-]
Afbeelding Life is better on 2 wheelsAfbeelding
Sirano
Junior Stato
Berichten: 217
Lid geworden op: wo jan 27, 2016 22:20
Locatie: Weert

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Sirano »

Nu lees ik in dit topic dat je met de Multi Ecu Scan software geen onderhoud interval kunt resetten (versie van €50).
Is dit ook het geval met nieuwe versies van deze software zoals v. 2.8 en 2.9.
Weet iemand of de software ook voor EVO 1.3 m-jet modellen werkt 2012/2013?
Vēnī, vīdī, vīcī
Sirano
Junior Stato
Berichten: 217
Lid geworden op: wo jan 27, 2016 22:20
Locatie: Weert

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Sirano »

Inmiddels heb ik antwoord gekregen van Multi Ecu Scan dat de Punto Evo ook is opgenomen en dat met de 50 euro versie de "Service interval" te resetten is.

Nu heb ik dus 2 kabels nodig: ELM327 or OBDLink interface and a yellow adapter cable

1ste vraag;
Nu heb ik een OBDLINK2 kabel gevonden: VAG KKL usb + fiat ecu scan diagnostische comaptible-interface OBD2 tool met originele FT232RL chip voor € 14,95

Afbeelding

Weet iemand of deze kabel goed is?

2de vraag:
Wat is de "yellow adapter cable" weet iemand deze ergens te koop en waar wordt deze in de auto ingestoken?
Vēnī, vīdī, vīcī
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Lees het gehele topic even goed door.
Ik heb het er al een paar keer eerder over gehad, met ook linkjes naar ebay erbij.

Bovenstaande is niet de juiste interface.
Het lijkt erop.
Die gele verloopkabel komt tussen de interface en je auto te zitten en is voor bepaalde CANBUS systemen zoals ook service module noodzakelijk.
Voor de motor module heb je dus geen verloop kabel nodig.
Meestal worden deze kabels in drie kleuren verkocht, zodat je ook met andere auto's aan de slag kunt.
Er bestaat een tabel waar je kunt zien welke kabel je voor bepaalde auto's voor elke module nodig hebt.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Sirano
Junior Stato
Berichten: 217
Lid geworden op: wo jan 27, 2016 22:20
Locatie: Weert

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Sirano »

Ik heb artikel doorgenomen, veel van de links werken niet meer.
Of ze verwijzen naar een BlueTooth device.

Qua software los ik alles zelf op, daar ik al 15 jaar in de automatisering werk. Maar bekabeling is nu eenmaal niet mijn ding..... Ik wil de MES software gewoon op mijn laptop gaan draaien.

Ik neem aan dat dan deze onderdelen noodzakelijk zijn:
http://autowolf.nl/nl/home/126-alfa-fia ... kabel.html
http://www.ebay.nl/itm/150964734869

Van Autowolf kreeg ik door dat ik voor een EVO 1.3 m-jet 2012/2013 het volgende nodig had:
http://autowolf.nl/nl/home/22-obd2-usb- ... rface.html
en
http://autowolf.nl/nl/alfa-romeo/362-fi ... uscan.html

Alleen vraag ik mij bij de laatste af of de variant die boven in het rijtje staat van eBay al genoeg is.
En dat ik de overige 2 kabels niet nodig heb.
Vēnī, vīdī, vīcī
Gebruikersavatar
tcp461
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 209
Lid geworden op: wo aug 12, 2015 5:41
Locatie: Joure

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door tcp461 »

Ik heb 2 kabels, waar ik de punto mk2 mee uit kan lezen: de aangepaste kkl kabel voor Alfa ,via het ar156 forum gekocht bij Jerry en een onaangepaste elm327 van eBay , ik zal ze van de week eens in de pevo proppen ;)
1.3 mjet EVO dynamic 2011 nero mille miglia 5-d
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Als je alleen met de Punto aan de slag wilt, heb je even uit mijn hoofd aan gele kabel genoeg.
Wil je ook andere Italianen kunnen servicen, dan zou je zomaar ook eens rood of groen nodig kunnen hebben.
Ik zou het voor dat 10tje niet laten, zeker als je dubbel verzendkosten zou moeten betalen, dan wordt het verschil al kleiner.
Die diagnose stekker van Autowolf lijkt goed, hopelijk hebben ze daar wel het 120 Ohm weerstandje al uitgesloopt, want daar kan je Fiat moeite mee hebben.
Je kunt dan beter net zo goed deze kopen:
http://www.ebay.nl/itm/ELM-OBD2-ADAPTOR ... xyUrZS29S8" onclick="window.open(this.href);return false;

of deze:
http://www.ebay.nl/itm/New-ALFA-FIAT-DI ... XQVERS288-" onclick="window.open(this.href);return false;
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Plaats reactie