Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door tonyvandenbroek »

dash command.
Samen met Torque op mijn Samsung S3
Afbeelding
Maurice1336
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 18:45

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Maurice1336 »

Iemand ervaring met deze handel?

http://electronic-fuchs.de/shop/article ... D1000-5%26

De Nederlandse verdeler rekent er maar liefts het dubbele voor :shock:
Deze mannen zijn de verdelers voor Duitsland Oostenrijk en Zwitserland.

Je kan al uit de voeten met uitsluitend de "stekker" en de freeware software. Dan ben je een kleine 50,- verder.

Zoek eens op YouTube op "MultiECUScan" bere-interessante filmpjes!
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Voor die 50 euro heb je inderdaad de stekkers de OBD2 module en een licentie voor de freeware MultiscanECU.
Als je echt leuke dingen wil doen, moet je een duurdere licentie aanschaffen en dan heb je het al gauw over alles bij elkaar 150 Euro.

Bovendien moet je dan ook nog aardig weten hoe je met de software om moet gaan, om niets verkeerd te programmeren.

Als het b.v. alleen maar bedoeld is om je service interval te resetten, kun je beter naar de dealer gaan, die doet het bij een beurt ook :)

Als je bv wel wat extra metertjes aan je dashboard wilt toevoegen (op je android phone / tablet) dan is een Bluetooth ELM327 module en als software de "Torque pro" app meer dan voldoende. Dan ben je alles bij elkaar voor 25 Euro klaar.
Als je tenminste wel een Android mobile of tablet hebt.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Maurice1336
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 18:45

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Maurice1336 »

Wat een bangmakerij, je bent er toch zelf bij met wat je doet of wat?
Daarnaast heb ik een blik op de software mogen werpen en die is uitermate fool-proof.
Er zijn mensen die een tosti-ijzer nog van slag kunnen krijgen.

Bij het 50,- pakket kan je trouwens niets resetten maar uitsluitend uitlezen.

De service en olie interval laten resetten bij de garage kost je 35,- per keer, wist je dat al?
Daarnaast heeft de garage vaak geen zin om dit te doen omdat ze niet weten of jij het onderhoud wel hebt uitgevoerd.... alsof dat andersom wel het geval is.

Ik heb ooit, omdat de examiner dat zei, mijn airbag computer laten vervangen.... kosten 280,- ex BTW.
De monteur kon mij niets meer uitleggen dan dat het moest van de examiner.
1 week later had ik dezelfde foutmelding. Toen bleek dat het slot van mijn passagiersairbag kapot was...was dat vorige week niet ook het geval???

Zo'n foutmelding zou ik maar wat graag zelf kunnen uitlezen en wat mij betreft 100x resetten voordat ik ermee naar de garage ga.
Paranoia? Neuh... Ervaring.

Nog een voorbeeld, neem een 150.000Km beurt voor een 1.3 JTD.
Het enige wat in mijn geval daadwerkelijk vervangen wordt is het pollenfilter. De overige "werkzaamheden" zijn het nakijken van meerder punten.
Dat "nakijken" is wat mij betreft zoeken naar werk in het kader van jouw "veiligheid"..... sure.
Die kans op werk hebben ze al 1x per jaar........ met een APK.

Deze 150.000Km beurt kost dacht ik 180,- of 190,-. Voor een pollenfilter van 10,- (of 20,- bij koolstof) en een half uurtje werkplaats?
Dat gaat er bij mij niet in.

(Trouwens, ik ben totaal niet geintersseerd in extra metertjes en gadgets.)
Wat ik wel bere-interessant vind is CAN-BUS software, ik ben er zelf mee aan het ontwikkelen... dat is mijn dubbele agenda :wink:
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Maurice,
Ik wil niemand bang maken hoor.
Gewaarschuwd mens telt nog steeds voor twee.
Je wilt niet weten wat sommige "prutsers" allemaal proberen.
Ik ben zelf ICTer en weet ook wel wat van bits en bytes en programmeren.
Het hele CANBUS systeem is redelijk uitgebreid.

Daarnaast geef je terecht aan dat de specifieke software die voor o.a. Fiat is gemaakt best wel redelijk foolproof is.
Zo te horen kun jij er wel mee uit de voeten.
Meer een waarschuwing voor de mensen die er helemaal geen kaas van hebben gegeten...

Ik zelf twijfel nog of de uitgave de moeite waard is.

Voor mijn andere auto (Toyota Avensis) heb ik al een foutcode kunnen uitlezen en resetten. (P0420 iets met katalysator efficiency, wat al kan zijn veroorzaakt door een keertje van die bio brandstof te tanken)
Daarmee had ik de aanschaf er ook al in 1 keer uit.

Daarnaast heb ik nog de Fiat Punto (gelukkig nog zonder storingen) en een BMW motorfiets die op dit moment een ABS storing geeft, maar daar heb je weer een andere diag-computer voor nodig om te kunnen uitlezen.
Zo blijf je lekker bezig. :(
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Als je wat verder kijkt op de volgende site:
http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kom je ook het overzicht tegen voor mijn GP 1.4 8V, waar ik even een plaatje van gemaakt heb:
Afbeelding

Het is daarna nog wel een aardig puzzeltje over wat je precies nodig hebt en welke kabels je er tussen moet zetten.
Ik zou bv voldoende hebben aan een ELM interface module ( ik heb geen LPG)
Daarnaast kom ik nog de codes tegen:
OBDKey betekent: interface zonder adaptorcable er tussen.

ELM C19 betekent ELM 327 v1.3+ interface with ADAPTER CABLE 3 (or modified interface with CAN lines connected to pins 1 and 9 instead of 6 and 14)

OBDKey C19 betekent OBDKey 1.40 interface with ADAPTER CABLE 1 (or modified interface with K-line connected to pin 1 en pin 9) ???
Maar dat zou weer niet mogen volgens de waarschuwing (pin 1 en 9 niet aan elkaar)
Dus daar zou adaptercable 3 weer gebruikt moeten worden?

Wie heeft hier ervaringen mee?




Ook nog een waarschuwing :
DO NOT USE MODIFIED INTERFACES WITH SHORT CIRCUIT BETWEEN PINS 1 AND 9 ON GRANDE PUNTO, PUNTO EVO, 500, DOBLO(152), DOBLO(263), ALFA MITO, GIULIETTA, YPSILON 2011!
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Maurice1336
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 18:45

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Maurice1336 »

ahhh gelukkig ;)

Mijn GP is bij mijn weten storingsvrij er staat nu alleen zo'n mooie steeksleutel in mijn display...tijd voor een beurtje maar goed....dat is het bewuste te dure beurtje :D

Of het bedrag het waard is? mjaaa...iedere hobby kost geld toch? :wink:
En net als met computers/software... bij twijfel niet inhalen.
Ik vind het al wat waard als de computer met MIJ praat i.p.v. uitsluitend met de garage haha!

Dat de GP dan uiteindelijk wel voor de reset/herstel naar de garage gaat als ik het niet aandurf dat is dan niet anders.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Ik kon het niet laten en ben nog wat verder aan het puzzelen geweest.
Voor mijn Punto heb ik eigenlijk maar 2 verschillende adaptorkabels nodig.
Eigenlijk maar eentje want de standaard pinconfiguratie waarbij Can+ op 6 en Can- op pin 14 zit is de interface die in de tabel wordt bedoeld met het groene ELM blokje.

De andere is de ELM C19 waarmee bedoeld wordt dat :
"The interface should be modified so that the CAN line is connected to pins 1 and 9 instead of 6 and 14."

Hier kun je er dus voor kiezen om een adaptorcable tussen je interface en je auto stekker te doen (meestal de gele kabel en dat is kabel 3)
Alleen zit in deze kabel ook nog een verbinding tussen auto pin 12 (K-Line Cruise control) en interface pin 7 (K-Line Engine gearbox)
Maar die kan waarschijnlijk geen kwaad.

Alternatief kan ook zijn om een 2e ELM327 interfacemodule te kopen die je dan modificeert.
Deze bv:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0982302026" onclick="window.open(this.href);return false;
kost alles bij elkaar 21 Euro
Gele kabel ertussen is iets goedkoper, maar toch nog 14 Euro.
http://www.ebay.nl/itm/150964734869" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor die 7 Euro extra heb ik nu wel een extra Interface module die ik dan intern aanpas zodat de gele kabel dan niet nodig meer is.

Let trouwens wel op bij de aankoop van een ELM327 interface, want momenteel zijn er veel interfaces met een weerstand tussen pin 6 en pin 14 van 120 Ohm en dat leidt bij een Fiat vaak tot communicatieproblemen.
Ik moest hem erbij mij ook uitsolderen en dat is niet handig met die SMD componenten van tegenwoordig.
Zie hiervoor ook de volgende link:
http://forum.multiecuscan.net/viewtopic.php?=5&t=1493" onclick="window.open(this.href);return false;
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Vandaag mijn 2e bluetooth elm327 interface thuis gekregen.
Eerst maar even gekeken of ik hem kon pairen met mijn tablet (code 1234)
Ook nog even gecontroleerd of er nog een 120 ohm weerstand op pin 6 en 14 zit aangesloten, want dit geeft vaak connect problemen met de ECU.
TOYOTA heeft er geen last van.
Vervolgens vanavond een dubbele wisselschakelaar tussen de punten 1 en 6 en 9 en 14 gesoldeerd en de 120 ohm weerstand verwijderd.
Binnenkort eens kijken of de punto nu met torque kan communiceren, zo niet dan ga ik met fiatecuscan aan de slag op de laptop.
Wordt vervolgd
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Maurice1336
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 18:45

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Maurice1336 »

Ik ben zeer benieuwd!

Wat ik niet zo zie zitten is dat gesoldeer op een printplaat in de hoop de juiste weerstand te verwijderen.
Ik had e.e.a. ook gelezen op het ECUscan forum.

Valt dat solderen mee?
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Ik heb nu dus de grote Bluetooth uitvoering van de ELM327.
Als je de sticker (met een fohn opwarmen) die bij de ledjes zit verwijderd, kom je daaronder 4 schroefjes tegen.
Als je dan het kastje open hebt, kom je een printje tegen met veel SMD componenten.
De 120 ohm weerstand kun je meten tussen de pinnen 6 en 14 van de EOBD connector.
Als je echt 120 Ohm meet, dan moet je op zoek naar een weerstand (zwart streepje tussen 2 soldeereilandjes) waar 121 als code op staan wat betekent 12 met 1 0 dat maakt 120 Ohm.
Met een heel fijn soldeerpuntje (potloodvorm) en wat desoldeerlitze draad, kun je dat weerstandje wel verwijderen.
Zorg er wel voor dat je geen andere componenten raakt of beschadigd!
Ik ben nu zover dat ik met Torque een connectie kon maken met de ECU in de Punto.
Ook heb ik een versie van FiatECuscan op mijn XP PC draaien.
Wat nog wel lastig kan zijn is het met bluetooth pairen van je laptop zodanig dat je via de juiste COM ports met je interface kan connecten.
Ik heb de interfacemodule op een 12V voeding aangesloten (pin 5 = massa, pin 16 = +12V) zodat je kunt controleren of de computerkant goed werkt.
Als je dan met FiatEcuscan communiceert kun je de lampjes op de module zien knipperen.
Ook heb ik de module dus al zodanig aangepast dat ik kan kiezen tussen standaard interface (groen) of de gele adaptorkabel.
Met Torque kon ik alleen met ECU connecten als die in de stand "standaard" stond.
Binnenkort eens kijken of ik in de stand geel de andere CANBUS kan connecten voor: Airbag, Dashboard, Body, Service, Climate control en other.

Je kunt het er maar druk mee hebben. :)
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Vervolg:

Vandaag nog even tijd gehad om de module in de Fiat aan te sluiten.
Eerst wat modules proberen te connecten maar dat lukte niet echt.
Toen maar de SCAN functie uitgeprobeerd om te kijken welke modules er allemaal gevonden konden worden:

Stand op GROEN:
Scanning ...

Motor
Magneti Marelli IAW 5SF3 CF4/EOBD Injection (8V)
ISO Code: 0D 07 D6 04 43
ABS
Bosch ABS 8 ESP
ISO Code: EC 07 01 83 4C
Electric Steering
Delphi Electric Steering
ISO Code: 31 83 8A 04 97
UITGEVOERD

Stand op GEEL:
Scanning ...

Airbag
TRW MY05 Airbag (Ep - PROXI)
ISO Code: EA 07 10 04 DA
Body
Delphi Body Computer
ISO Code: 40 83 A2 04 3E
Dashboard
Marelli Instrument Panel
ISO Code: 32 83 20 04 AE
Dashboard
Marelli/Microsoft Convergence (Blue&Me)
ISO Code: B5 83 08 85 1A
Climate control
Denso climate control
ISO Code: 34 83 0D 04 9D
UITGEVOERD

Eerst had ik de FIFO buffers van de COMpoorten groot staan en toen mislukte van alles.
Daarna en de snelheid teruggebracht naar 38400 en ook de buffers minimaal.

Ik kon op een gegeven moment wel connectie maken met module Motor, maar toen ik een bepaalde waarde aanvinkte klapte de connectie er weer uit.
Mogelijk toch wat connectie problemen door Bluetooth en mogelijk nog te hoge transmissiesnelheid tussen module en PC.

Dus nog niet echt een succes maar wel voortgang.
Ik vertrouw de volgende zaken momenteel nog niet:
-Bluetooth overdracht (foutloos?)
-te hoge transmissiesnelheid (38400>9600)
-FiFO buffers COMpoorten (uitschakelen?)
-Bluetooth USB dongle (goedkoop chinees dingetje)
-ELM327 module (ik heb nog een USB bekabelde uitvoering besteld)
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Maurice1336
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 18:45

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Maurice1336 »

hmm misschien dat ik dan toch maar de bekabelde variant koop v.v. groen,geel en rode verloopstekker.
damted
Senior Stato
Berichten: 572
Lid geworden op: zo jun 17, 2012 16:39

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door damted »

Rode kabel heb je bij Punto niet nodig en Gele kabel kun je zelf maken door de interface aan te passen.
Waar je bij de groene kabel wel op moet letten is dat pin 1, 7, 9 en 12 niet met elkaar verbonden zijn, want dat mag juist weer niet bij een aantal Fiat modellen zoals bv de GP.

De verbinding die in de gele kabel zit tussen 7 en 12 is voor de Punto niet nodig omdat zowel pin 7 als pin 12 niet aangesloten zijn.
De volgende pinnen zijn (slechts) in gebruik bij mij:
pin 1 CAN2+
4,5 GND
6 CAN+
9 CAN2-
14 CAN-
16 +12V
Met een dubbelpolige wisselschakelaar in je module bespaar je dan de aanschaf van 2 of 3 verloopkabels.

Als je het solderen niet ziet zitten is onderstaande ebay item wellicht een optie:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1210746868" onclick="window.open(this.href);return false;

Daar zitten alle kabels al bij de interface is aangepast en getest en de verkoper doet iets met diagnose, dus dat geeft wel enig vertrouwen.
(ik heb geen aandelen hoor) :lol:

Nog even wat info over de kabels:
Green adaptor lead to allow ABS and Power Steering diagnostics (MultiECUScan 'Adapter 1')
- (pin 7 on the diagnostic tool links to pins 1, 7, 9 & 12 on the car)


Red adaptor lead to allow Airbag diagnostics
(MultiECUScan 'Adapter 2')
- (pin 7 on the diagnostic tool links to pin 3 on the car)


Yellow adaptor lead to low-speed CAN diagnostics
(MultiECUScan 'Adapter 3')
- (pin 6 on the diagnostic tool links to pin 1 on the car)
- (pin 14 on the diagnostic tool links to pin 9 on the car)
- (pin 7 on the diagnostic tool links to pin 12 on the car)


Edit aanvulling op de cables:
De term op multiecuscan.net :
http://www.multiecuscan.net/SupportedVehiclesList.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
DO NOT USE MODIFIED INTERFACES WITH SHORT CIRCUIT BETWEEN PINS 1 AND 9 ON GRANDE PUNTO
Betekent eigenlijk voor de Grande Punto:

Adaptor 3 doesn't have a short between 1 and 9 - it diverts pin 6 to pin 1, and pin 14 to pin 9.

The warning relates to modified interfaces or the Adaptor 1 cables, where pin 7 is shorted to pins 1, 7, 9 & 12 simultaneously - so you shouldn't plug an Adaptor 1 cable into a Grande Punto
- the Adaptor 3 cable is ok though, and is required for several systems.

Eigenlijk wordt hier bedoeld dat je Adaptor 1 kabel NIET in de PUNTO moet gebruiken,
hier moet je dus gewoon de interface zonder verloop kabel gebruiken.
Zie ook de post in het topic: http://forum.multiecuscan.net/viewtopic ... 2454#p7640" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben ik nog te volgen?
Laatst gewijzigd door damted op ma jan 21, 2013 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
GP 1.4 8V 2006 3 deurs zwart.
Maurice1336
Nuovo Arrivato
Berichten: 55
Lid geworden op: zo jul 03, 2011 18:45

Re: Alles over OBD2 (On Board Diagnostics)

Bericht door Maurice1336 »

Kijk aan dat is interessant... ik verdiep mij graag in de software maar de elektronische kant daar blijf ik graag bij weg 8)
Plaats reactie