Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Digi-Djeff
Berichten: 7
Lid geworden op: do mei 10, 2012 22:14
Locatie: Haarlem

Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Digi-Djeff »

Vorige week een gelukkige eigenaar geworden van een Fiat Grande Punto 1.4 8V uit 2007. Nu wil ik in die desbetreffende auto twee dingen inbouwen, één is een armsteun, echter is deze makkelijk te bestellen voor relatief weinig geld ( al zijn tips altijd welkom natuurlijk :D ). Het tweede is ( zoals de TT doet vermoeden ) cruise control, iets wat toch wel fijn is voor de langere ritten naar Italië. Echter kan ik maar zeer weinig garage's vinden op internet die dat kunnen doen. Ik kom bijvoorbeeld op veel algemene sites als deze, maar dan zit je in een prijsklasse van 500 tot 700 euro. Dat moet toch echt goedkoper kunnen. Iemand ( misschien wel uit eigen ervaring ) een goede garage die cruise control voor een normale prijs kan inbouwen? Is +/- 300 euro reëel gedacht bijvoorbeeld? Alvast bedankt in ieder geval ^_^
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Thegroov »

Ik kan er 100% naastzitten, maar dat horen we dan wel...

Volgens mij is cruisecontrol een standaard functie, aanwezig in de boardcomputer en is het een kwestie van de juiste schakelaar/pookje installeren. Zo was het in ieder geval al in mijn astra 10 jaar terug. Zou het zo in de GP ook niet zijn?
Gebruikersavatar
tonyvandenbroek
Presidente GPC
Presidente GPC
Berichten: 16093
Lid geworden op: do mar 30, 2006 11:04
Locatie: Someren
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door tonyvandenbroek »

TheGroove,

CruiseControl is GEEN standaard functie in de EVO/GP.


Het is wel achteraf in te bouwen. Er zijn leden die een CC achteraf hebben ingebouwd, of hebben laten doen. Sunrise had in zijn vorige GP ook achteraf een CC in laten bouwen. Vraag me niet wat het kosten, maar goedkoop is het niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wesley Abarth
VIP Membro
VIP Membro
Berichten: 4227
Lid geworden op: wo apr 30, 2008 11:10
Locatie: dongen
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Wesley Abarth »

Het inbouwen van cc schijnt inderdaad een dure grap te zijn en zit meestal tussen de €500 en €600. Veel goedkoper ga je er volgens mij niet aankomen.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Jarnoootje »

voor je armsteun heb je ook meerdere opties.
Je kan een goedkopere after market armsteun inbouwen of €210,- uitgeven voor een originenle armsteun die zelf in een half uurtje in te bouwen is. Deze optie heb ik genomen en ik zou niet meer terug willen naar een after market setje wat het allemaal (in mijn ogen) 'net niet' is.

CC inbouwen is een dure grap, maar ik zou het zeker laten doen, geeft zoveel meer ontspanning in de auto!
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Thegroov »

Okay, weer wat geleerd. Bij de astra was het een kwestie van een cruiscontrolpookje aansluiten. Vroegen ze in NL € 130,- voor en 5km verderop in D € 70,- voor dezelfde Tempomatschalter :D

20 Jaar geleden bouwde ik al een Cruise Control in, voor 100 gulden.
Eén input die de snelheid mat, als je auto die puls niet kon leveren, dan zat er een reedrelais bij die je op je achterwiel monteerde, die gaf dan de snelheidspuls aan de CC.
En dan een kabeltje op je gasklep, die door een stappenmotor geregeld werd. Ik hem hem hier nog ergens liggen, was van Conrad. Heeft de GP ook nog een gasklep die je met een kabel zelf kan bedienen? Of gaat dat digitaal? Heeft ie zo'n beweegbare klep, dan ben je voor € 100,- klaar.

Verder: Kan je via odbII alleen maar uitlezen, of kan je er ook mee sturen? Anders zou ik voor een slimme programmeur een leuke toepassing zien... PLC'tje van 20 euro, die de snelheid uitleest via de ODBII-aansluiting, die drie knoppen uitleest (harder, zachter, set/reset) en dan de snelheid terug stuurt naar de BC. Bouw je voor minder dan € 30,- je eigen digitale CC......

UPDATE: Conrad heeft hem nog, alleen kost hij nu € 129,00
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8513 ... 0&ref=list" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Thegroov op vr mei 11, 2012 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Thegroov »

Ik was niet de enige die zo dacht blijkbaar:

http://www.arduino.cc/cgi-bin/yabb2/YaB ... 1276318702" onclick="window.open(this.href);return false;
Digi-Djeff
Berichten: 7
Lid geworden op: do mei 10, 2012 22:14
Locatie: Haarlem

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Digi-Djeff »

Thegroov schreef:Okay, weer wat geleerd. Bij de astra was het een kwestie van een cruiscontrolpookje aansluiten. Vroegen ze in NL € 130,- voor en 5km verderop in D € 70,- voor dezelfde Tempomatschalter :D

20 Jaar geleden bouwde ik al een Cruise Control in, voor 100 gulden.
Eén input die de snelheid mat, als je auto die puls niet kon leveren, dan zat er een reedrelais bij die je op je achterwiel monteerde, die gaf dan de snelheidspuls aan de CC.
En dan een kabeltje op je gasklep, die door een stappenmotor geregeld werd. Ik hem hem hier nog ergens liggen, was van Conrad. Heeft de GP ook nog een gasklep die je met een kabel zelf kan bedienen? Of gaat dat digitaal? Heeft ie zo'n beweegbare klep, dan ben je voor € 100,- klaar.

Verder: Kan je via odbII alleen maar uitlezen, of kan je er ook mee sturen? Anders zou ik voor een slimme programmeur een leuke toepassing zien... PLC'tje van 20 euro, die de snelheid uitleest via de ODBII-aansluiting, die drie knoppen uitleest (harder, zachter, set/reset) en dan de snelheid terug stuurt naar de BC. Bouw je voor minder dan € 30,- je eigen digitale CC......

UPDATE: Conrad heeft hem nog, alleen kost hij nu € 129,00
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8513 ... 0&ref=list" onclick="window.open(this.href);return false;
Het ziet er zo op het eerste oog als een leuk maar vooral ook een goedkoop alternatief uit ( iets dat ik graag wilde ). Echter bekruipt bij mij door die prijs altijd weer zo een gevoel van, dit kan nooit lang goed gaan. Als ik een paar gebruikersreviews lees zijn ze over het algemeen tevreden, maar een x aantal andere vonden het dan weer niks, maar dat blijf je dat altijd houden natuurlijk. Maar is het dan toch niet verstandiger om voor een paar honderd meer een systeem van John Gold te nemen bijvoorbeeld? Dan praat ik dus over langere termijn, gaat een ''Waeco Magic Speed Cruise controle'' in principe net zolang mee als een John Gold?

@Jarnoootje: Jij hebt dus ook ervaring met die goedkopere armsteunen? Juist daar viel mijn oog op ( deze dus ). Is de originele echt een meerprijs van 130 waard?
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Thegroov »

Ik heb een paar jaar met deze cruisecontrol rondgereden en toen ik de auto verkocht hem uitgebouwd om in de volgende in te bouwen (de astra), maar daar was slechts een pookje nodig, dus.. hij is bij mij langer meegegaan dan de auto :-)
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Jarnoootje »

Ik heb inderdaad dezelfde gehad, maar dan in mijn vorige Suzuki Swift.
De kwaliteit van de armsteun zelf was ik wel redelijk tevreden over. Het 'leer' sleet wel vrij snel vond ik, na een half jaar zag je duidelijke slijtplekken.

De armsteun is niet in hoogte in te stellen en dus je vind hem heerlijk of je vind hem niets. Persoonlijk vond ik hem wat te hoog, maar niet storend.

De bevestiging van deze armsteun doe je in je huidige midden console, je zult hier dus gaten in moeten boren. Feitelijk monteer je hem aan het plastic, wat natuurlijk erg gevoelig is. In de Suzuki heb ik tijdens het verhuizen de armsteun wat hard aangetikt en daardoor de steunen van de middenconsole afgebroken en de armsteun wiebelde.

Persoonlijk zou ik gaan voor de originele versie die je monteert op het stalen frame van de auto, waardoor hij toch echt een stuk steviger is.
Digi-Djeff
Berichten: 7
Lid geworden op: do mei 10, 2012 22:14
Locatie: Haarlem

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Digi-Djeff »

Thegroov schreef:Ik heb een paar jaar met deze cruisecontrol rondgereden en toen ik de auto verkocht hem uitgebouwd om in de volgende in te bouwen (de astra), maar daar was slechts een pookje nodig, dus.. hij is bij mij langer meegegaan dan de auto :-)
Tja, dan is dat het gene wat ik nodig heb denk ik :D . Nu lees ik alleen wel dat je er een 12V auto voor nodig hebt, maar ik heb dus een 8V. Werkt dat dan eigenlijk wel :oops: ?
En wat die armsteun betreft, ik denk dat ik dan maar meteen de officiële koop. Geeft waarschijnlijk ook meteen wat meerwaarde mee aan de auto ^_^.

En nu ik toch bezig ben... In de Punto zit een Blaupunkt autoradio, deze beschikt dus wel over een aux functie, maar de benodigde aansluiting daarvoor zit er dus niet op. Kan ik ( na enige research :P ) deze kabel dus gewoon aansluiten en via die manier mijn Ipod verbinden met de radio?
MichelGP
Berichten: 8
Lid geworden op: wo mei 09, 2012 16:29

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door MichelGP »

De 8v waar jij het over hebt is het aantal kleppen in het motorblok :)

12v wat ze bedoelen is de aansluiting in je cigaretten aansteker bijvoorbeeld :)

dus 8 en 16v is de hoeveelheid kleppen in je blok

12v is de hoeveelheid stroom die er is of omgevormd wordt


groetjes mies
Digi-Djeff
Berichten: 7
Lid geworden op: do mei 10, 2012 22:14
Locatie: Haarlem

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Digi-Djeff »

MichelGP schreef:De 8v waar jij het over hebt is het aantal kleppen in het motorblok :)

12v wat ze bedoelen is de aansluiting in je cigaretten aansteker bijvoorbeeld :)

dus 8 en 16v is de hoeveelheid kleppen in je blok

12v is de hoeveelheid stroom die er is of omgevormd wordt


groetjes mies
Weten jullie meteen hoeveel ik ervan af weet :P . Maar duidelijk, dan ga ik mooi voor de ''Waeco Magic Speed Cruise controle'' :D! Hartstikke bedankt in ieder geval!
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Thegroov »

Moet je wel EERST weten of je auto een benaderbare gasklep heeft, die je met de kabel kan bedienen....
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Cruise control inbouwen Fiat Grande Punto

Bericht door Deantjuh »

Waeco heeft zo te zien ook voor canbus systemen. :) ;). Alleen als ik zo kijk op google zijn de inbouw kosten ook rond de 600 euro ;)
Afbeelding
Plaats reactie