Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Alles op het gebied van Interieur en Exterieur voor de Punto Evo.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Jarnoootje »

Beste mensen,

Sinds de aanschaf (ontvangst) van mijn Pevo heb ik al ruzie met de Climate Control. Deze snapt er werkelijk waar geen bal van. De ene keer moet ik hem steeds warmer draaien om dezelfde temperatuur te halen en de andere keer steeds kouder om niet kapot te gaan van de hitte in de auto.

Gisteren kwam dan het punt dat ik het HELEMAAL zat was, prut ding!

Het was warm buiten:
Afbeelding

De airco op 16, ja 16, graden gezet omdat het erg warm werd in de auto met als resultaat:
Afbeelding


Dit lijkt mij niet helemaal goed te gaan? Met name als ik wat langere ritten maak, zeg maar langer dan 1 uur, krijgt hij er moeite mee. Met 16 graden is het de bedoeling dat de airco als een debiel gaat blazen om het af te koelen. Zat met een T-shirt in de auto en had het gewoon warm. 16 graden en een T-shirt gaat normaal niet samen zonder kippenvel te krijgen.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben/gehad hebben of herkennen? Zo ja, wat is hier aan te doen?
Over 4 weken gaat de auto naar de garage voor een olie wissel, dan laat ik er naar kijken. Maar aangezien het niet altijd voorkomt is het wel makkelijk als ik aan de garage kan uitleggen wat er mis is en wat, verwacht ik, het probleem is.

Thnx alvast!
Deantjuh
Senior Stato
Berichten: 568
Lid geworden op: zo mei 15, 2011 1:05
Locatie: Midden Limburg

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Deantjuh »

Het kan inderdaad verschillende oorzaken hebben.
Heb je geprobeerd om de airco op 18 graden te zetten if dit een verschil heeft kwa blaas kracht? En is de lucht die er uit komt uberhaupt koud? Als deze niet koud is dan ligt de oorzaak waarschijnlijk aan de koelvloeistof van de airco.
Groet,
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Jarnoootje »

Verschil tussen 16 graden en 20 graden was nihil. Qua blaaskracht zelfs helemaal geen verschil. Had het idee dat hij bij 20graden zelfs wat koudere lucht blies dan bij 16, maar dit zal wel aan mij liggen.

Een kamemraad van mij, met dezelfde auto maar dan benzine, heeft hetzelfde probleem min of meer gehad. Zijn elaseauto was bij hetzelfde bedrijf afgeleverd en die hadden de airco op minimaal bijgevuld, wat dus de problemen veroorzaakte.
Denk dat dat bij mij ook het geval is, maar wellicht is er een softwareupdate geweest?
Meen dat er bij hem ook een klep vervangen was.
Als mijn airco omschakeld naar werme lucht of naar een ander 'kanaal' dan is dit ook duidelijk hoorbaar, je hoort dan de klep duidelijk omschakelen, is dit normaal?
Gebruikersavatar
OlafH
Junior Stato
Berichten: 423
Lid geworden op: wo aug 24, 2011 22:57
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door OlafH »

Ik heb hetzelfde. Kijk even in dit onderwerp: http://forum.grandepuntoclub.nl/viewtop ... =89&t=9052" onclick="window.open(this.href);return false;

Check onder het bolletje op je dashboard of er wel een sensor in zit, die moet er zitten als je CC hebt. Mijn auto gaat voor dit euvel woensdag terug naar de dealer. Ze zijn er een dag mee bezig omdat niet alleen de sensor ontbreekt, maar de boel ook niet bekabeld is...

Dat je de kleppen hoort openen en sluiten is normaal.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Jarnoootje »

Ik heb deze erin zitten:

Afbeelding

Het leek erop alsof ik hem vast moest klikken, dus zal wel niet goed contact ghemaakt hebben. Ik kijk dit weekend nog even aan of het beter wordt anders ga ik naar de dealer en mogen ze bij mij ook alles na kijken/veranderen/opnieuw aansluiten.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Jarnoootje »

Vanochtend bij de garage geweest.

Het systeem werkt naar behoren, ze vermoeden/denken/hopen dat de buiten temperatuursensor kapot is, daarom schakeld de auto niet goed omdat de temperatuur van de buitenlucht niet correct gemeten wordt? (of zo iets)

Heb zelf niet het gevoel dat dit het euvel is, maar we blijven hopen :)
Gebruikersavatar
Bennink
Dedito
Berichten: 9115
Lid geworden op: wo nov 15, 2006 17:23
Locatie: Deventer

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Bennink »

Er zitten een hoop temperatuursensoren in de Punto... De sensor van de buitentemperatuur in de linkerbuitenspiegel zorgde er bij mij ook voor dat de airco niet meer wilde koelen, maar dat zag ik dus op het display in de auto.
12000km GP 1.3 Multijet 16v 75 Active,
162000km GP 1.4 8v 77 Edizione Blue&Me,
2000km GP 1.4 8v 77 Racing+,
125000km Evo 1.3 Multijet 16v 85 Dynamic.
Nu Renault Mégane Estate 1.5 dCi 110 Bose.
Gebruikersavatar
Jarnoootje
Membre D'Oro
Berichten: 1507
Lid geworden op: di jan 26, 2010 12:29
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Jarnoootje »

Het display in de auto werkt prima, geeft het ook gewoon goed aan.
Daarom denk ik ook niet dat dit het probleem is, maar hoop het stiekem wel :)
Gebruikersavatar
Odelot
Moderatore
Moderatore
Berichten: 4857
Lid geworden op: za mei 07, 2011 17:35
Locatie: Omstreeks den Bosch

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Odelot »

Bij mij werkt ie wel, maar de airco maakt veel herrie als ik 'm inschakel. Is dat bij jullie ook?
20 years ago, we had Johnny Cash, Bob Hope and Steve Jobs. Now we have no Cash, no Hope and no Jobs.
Thegroov
Avere Una Vita
Berichten: 2666
Lid geworden op: di sep 06, 2011 17:55

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Thegroov »

Nee, is best wel stil en doet 't prima....
Gebruikersavatar
Señor Sjon
Membre D'Oro
Berichten: 1343
Lid geworden op: zo mar 26, 2006 21:36
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door Señor Sjon »

Odelot schreef:Bij mij werkt ie wel, maar de airco maakt veel herrie als ik 'm inschakel. Is dat bij jullie ook?
ARKO dichtdoen en airco aanzetten. -]
Uitvoering: Fiat Grande Punto Sport 1.4 16v Crossover Black
Nu met een Toyotank RAV4 2.0 4WD. Weer eens wat anders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
alfawiel
Membre D'Oro
Berichten: 1369
Lid geworden op: do sep 30, 2010 19:47
Locatie: Budel Dorplein

Re: Climate Control - Kapot / Leeg / Sensor van slag

Bericht door alfawiel »

Als ik de airco inschakel bij draaiende motor, maakt hij ook even een kreunend geluid.
Denk dat dat normaal is omdat de multiriem dan plotseling de weerstand van de aircopomp erbij krijgt.
AfbeeldingPunto Evo MJ85 (100 PK) (Grigio Impeccabile)Chemical Grey, Dynamic plus + Cool&Blue pakket, middenarmsteun,
interieur bordeauxrood , 208 velgen
Plaats reactie